Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS

Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

Ik zou eerder denken aan het aansluiten van de spoorlijn uit Haarlem op de Hemboog, en een verbindingsboog tussen de Westtak en Zuidtak, eventueel in combinatie met een viersporige Westtak. Dan kan Zaandam (en alles daarboven) ook profiteren van een directe treinverbinding met de Zuidtak.

En verrek, zo'n ideetje heeft ondergetekende jaren geleden al eens uitgewerkt:

https://spoorenkaart.wordpress.com/eige ... heemsboog/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door SuperGhost »

Inderdaad, dan denk ik ook eerder aan de Hemboog. Je zou dan kunnen kijken of je de (spits)intercity Alkmaar-Haarlem kunt doortrekken naar Amsterdam Zuid.

Vanuit Alkmaar zie heb je al twee opties:
1) Intercity's Amsterdam C-Utrecht C weer laten stoppen op Duivendrecht en de internationale IC's hier laten eindigen (i.p.v. Amsterdam Zuid). Dan kan vanuit Alkmaar/Enkhuizen hier op de internationale IC's en evt. de IC naar Hilversum/Amersfoort gestapt worden.
2) De toekomstige 5e/6e IC Alkmaar-Amsterdam niet naar Amsterdam Centraal laten rijden, maar naar Schiphol, waar overgestapt kan worden ri. Brussel/Parijs en Leiden/Den Haag/Rotterdam. In Zaandam kan dan overgestapt worden op de IC Enkhuizen-Utrecht voor de 5e/6e verbinding Alkmaar<->Amsterdam C/Utrecht
PHS

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: do 07 okt 2021, 18:27 Intercity's Amsterdam C-Utrecht C weer laten stoppen op Duivendrecht en de internationale IC's hier laten eindigen (i.p.v. Amsterdam Zuid). Dan kan vanuit Alkmaar/Enkhuizen hier op de internationale IC's en evt. de IC naar Hilversum/Amersfoort gestapt worden.
Dat was ook mijn idee: als weer alle treinen op Duivendrecht gaan stoppen, kun je daar gemakkelijk overstappen tussen de twee hoofdassen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door CamilleKreemers »

Alles op duivendrecht stoppen lijkt me fors goedkoper.
PHS

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Roeland »

Dan zou ik eerder een metrolijn vanaf station Zuid, langs de A9, doortrekken naar Haarlem, met een tunnel onder de Gedempte Oude Gracht in Haarlem.
En de NS-hoofdstructuur in Noord-Holland grotendeels ongewijzigd laten. Want het kenmerk van de Zaan- en Hoornlijn is juist, dat het grootste deel van de reizigers op de middellange afstand reist (vanuit Alkmaar, Heerhugowaard, Castricum en Hoorn naar Amsterdam) en helemaal niet zit te wachten op 5 extra sprinterstops tussen Sloterdijk en Alkmaar / Hoorn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door reisthijs »

Ik zie in de eerste plaats een omweg: in plaats van 40 km van Alkmaar naar Amsterdam C, komt grofweg 55 km van Alkmaar naar Amsterdam Zuid. Voor bestemming in West/Noord/Oost Amsterdam komt daar nog een extra stuk metro bij.

Het is ook niet handig als Schiphol overgeslagen wordt: zo heeft Haarlem nog steeds geen directe verbinding met Schiphol, en als je de treinen van Utrecht naar Amsterdam Zuid door laat rijden naar Haarlem, Utrecht ook niet meer.
PHS schreef: vr 08 okt 2021, 06:57 Een intercitystation Duivendrecht is alleen een oplossing voor reizigers van de as Zaandam, Alkmaar en Den Helder naar het noorden en het oosten, en voor hen neemt de reistijd toe omdat de route langs Amsterdam Amstel traag is.
In jouw plan neemt voor hen de reistijd toe omdat de route via Haarlem traag is.

Reizigers naar Rotterdam kan je ook bedienen met een IC van Alkmaar naar Haarlem of via de Hemboog naar Schiphol. Misschien kan je zo'n trein wel door laten rijden naar Rotterdam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

PHS schreef: do 07 okt 2021, 19:52 Een nieuwe spoorlijn van Amsterdam Zuid naar Haarlem heeft twee grote voordelen ten opzichte van het aanleggen van een boog tussen de Zuidtak en de Westtak en een boog tussen de Hemboog naar de spoorlijn naar Haarlem:
- De Westtak komt veel capaciteit tekort als die plusminus 6 treinen per uur per richting extra zou moeten afhandelen. Dan kun je de Westtak verdubbelen zoals Alargule voorstelt, maar dat zou een hele dure investering zijn, omdat je dwars door dichte bebouwing zou moeten bouwen, de Westtak verhoogd ligt en er veel en ingewikkelde kunstwerken zouden moeten worden gebouwd over wegen en (metro)sporen. Ook zou de Westtak langdurig moeten worden gestremd (je kunt er moeilijk naast gaan bouwen, daar is geen ruimte voor). Je kan het geld m.i. dan beter steken in een veel eenvoudiger spoorproject dat door de polder langs een bestaande weg loopt, en wat je kunt bouwen zonder al te vaak het bestaande spoor plat te hoeven leggen.
- Je kunt het netwerk niet ontvlechten, wat capaciteit kost en vertragingsgevoeliger is. Het idee achter de voorgestelde lijnvoering in de toekomstplannen is dat het spoornetwerk rond Amsterdam sterk wordt vereenvoudigd. Dat wil niet lukken in jullie voorstel: de Westtak kun je dan wel verdubbelen, de treinen moeten in jullie voorstel nog steeds invoegen op de Hemboog en op de spoorlijn naar Haarlem.
Ik denk dat je je ernstig vergist in het gemak waarmee een nieuwe spoorlijn door de polder aangelegd kan worden. Ook het door jou voorgestelde tracé gaat de nodige kunstwerken vereisen. Ik zie in ieder geval al een noodzaak tot kunstwerken bij het ongelijkvloers aansluiten op de bestaande spoorlijn Amsterdam-Haarlem, over de A200, het kanaal en de A9, in knooppunt Raasdorp, afrit Badhoevedorp, opnieuw over de A9 en bij de aansluiting op de bestaande spoorlijn in het knooppunt Badhoevedorp.

Ook zul je toch twee extra sporen tussen knooppunt Badhoevedorp en de aansluiting op de sporen bij Riekerpolder Aansluiting kwijt moeten, omdat je anders in jouw alternatief net zo goed met vervlechting met de overige treindiensten over het bestaande viersporige baanvak te maken krijgt. Dat zal nog heel lastig worden, want in de middenberm van de A4, waar de sporen nu liggen, is geen ruimte meer.

Ook zul je - al gaat het tracé goeddeels door de polder - toch niet ontkomen aan onteigenen en sloop hier en daar. Vooral bij de aftakking vanaf de spoorlijn Haarlem-Amsterdam zie ik dat je de lijn min of meer dwars door het postdepot van PostNL hebt getraceerd...

Je lijn heeft in meer algemene zin bovendien maar een beperkte reikwijdte. Eigenlijk profiteren alleen Haarlemmers die naar de Zuidas willen ervan. Voor reizigers naar Utrecht en het oosten des lands is er al de overstap op Amsterdam Centraal - desnoods valt daar dan nog wel wat te bedenken met doorgekoppelde treindiensten (bijv Haarlem - Weesp). In mindere mate gaat het voordeel ook op voor reizigers tussen Haarlem en Uitgeest. Reizigers uit Zaandam en vanaf de lijnen Alkmaar-Zaandam en Enkhuizen-Zaandam worden van deze spoorverbinding geen cent wijzer, terwijl een Zuidwestboog deze reizigers wel een directe verbinding met de Zuidas zou kunnen bieden.

Aanleggen van een 'Theemsboog' en een 'Zuidwestboog', zoals in mijn voorstel, gaat ook bepaald geen sinecure zijn. Maar het kan goeddeels ingebed worden parallel aan reeds bestaande spoorlijnen, waar de ruimte er al is. Ook het tracé van de Westtak heeft nog voldoende ruimte voor de aanleg van twee extra sporen, die ook prima naast de bestaande sporen aangelegd kunnen worden.

Ja, je blijft ook hier met gedeeltelijke vervlechting zitten. Maar daar ontkom je op het ingewikkelde Amsterdamse spoornet nu eenmaal niet aan.
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

Het idee van een railverbinding tussen Haarlem en de zuidkant van Amsterdam, parallel aan de A9, is overigens niet nieuw. In 2019 werd er nog een pleidooi door de ChristenUnie gehouden voor zo'n verbinding uitgevoerd als lightrail, mogelijk aansluitend op de Amsterdamse Noord/Zuidlijn:

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342 ... il-a9.html

Afbeelding

En een jonge planologe bij de gemeente Haarlem stelde iets soortgelijks in 2017 al voor:

https://degeograaf.com/2017/09/18/werke ... e-haarlem/

En daarin staat een plaatje van - jawel - infrastruct.wordpress.com, behorende bij een voorstel uit 2015:

Afbeelding

En een ander patroon dat ik in al deze voorstellen tot nu toe ontdek - inclusief dat van PHS - is dat ze een herhalingstijd van 2 jaar lijken te hebben...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Vinny »

Ik heb zelf wel eens gerekend aan een spoorlijn langs de A 5, dus vanaf Hoofddorp ten westen van Amsterdam langs en dan met een mooie boog bij Sloterdijk aansluitend op het bestaande spoor richting station Centraal. Achtergrond was de toenmalige ambtelijke wil om een nieuwe terminal te bouwen bij Schiphol veel dichter bij de 5e baan (Polderbaan). Zoiets kostte destijds (en dan heb ik het over 20 jaar geleden) ruim een miljard euro. Beetje veel geld voor iets waar heel weinig mensen ook echt wat aan hebben. Hetzelfde geldt ook voor dit plan. Er rijden nu bussen tussen Haarlem en Amsterdam-Zuid (via de A 9). De reistijdwinst is dus relatief beperkt terwijl het een bijzonder forse investering is die ook weinig bijdraagt aan de versterking van het openbaar vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door trolly »

Reistijdwinst is in dit geval minder relevant dan volume. De Haarlemse binnenstad kan niet veel meer bussen aan dan er nu al doorheen geperst worden, dus wat dat betreft zou zo'n spoorlijn (of een andere railverbinding) een uitkomst zijn.

De tracékeuze in de schets van PHS lijkt me, zoals Alargule al opmerkt, niet optimaal. Bundelen met de snelweg levert een hoop extra kunstweren op, zeker als de spoorlijn de A9 twee keer moet kruisen. Dat is niet nodig, want het gebied aan de zuid-westkant hoeft niet beschermd te worden, en klachten over geluidsoverlast zullen zich niet tegen het railvervoer richten.

Blijft de vraag of heavy rail hier de handigste keuze is. Ik zie deze lijn ook vooral Zuid-Kennemerland ontsluiten, en niet (de kop van) Noord Holland. Bovendien wordt Schiphol er vanuit Haarlem niet enorm veel beter bereikbaar op. In een dromerige bui wil ik nog wel eens een potloodlijntje tekenen dat vanaf Schiphol komend bij Hoofddorp naar het westen buigt, om ergens onder Heemstede in noordelijke richting op de Oude Lijn aan te sluiten. Minder snel, maar met beter bereik. En ongeveer even onhaalbaar.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

"Haalbaarheid" is in dit subforum natuurlijk geen (zwaarwegend) criterium ;)

In een gekke bui bedacht ik me nog wel een alternatief: je zou een 'tweede Hemboog' kunnen realiseren die de Westtak direct op de spoorlijn naar Haarlem aansluit. Deze komt dan in de plaats van het baanvak Sloterdijk - Centraal, dat - met een gesloten Ringlijn en een Noord/Zuidlijn naar Schiphol - zijn functie voor reizigersverkeer zal verliezen:

Afbeelding

Vervolgens zou je de Westtak viersporig kunnen uitbreiden, en van station Lelylaan een overstapstation (cross-platform, dus met richtingbedrijf) kunnen maken. Daarmee zou je ook een mooie ontvlechting kunnen creëren:
  • Haarlem - Westtak - Zuidtak - Bijlmer ArenA - Utrecht e.v.
  • Zaandam - Westtak - Schiphol e.v.
  • Weesp - Zuidtak - Schiphol e.v.
Er blijven ook treindiensten vanuit Zaandam en Haarlem naar Amsterdam Centraal gaan, maar dat zouden er dan minder worden. De frequentie op de Westtak zou een gecombineerde 16 treinen per uur per richting kunnen zijn, ofwel 8 per spoor. Je zou de aftakking vanuit Haarlem kunnen gebruiken om een ontvlechting naar treinsoort te maken: alle sprinters gaan via Centraal en sluiten aan op de sprinters van/naar Weesp e.v.; alle intercity's gaan via de Westtak en Zuidtak en sluiten aan op de intercity's van/naar Utrecht e.v.

Een viersporige Westtak zou hierbij misschien nog niet eens noodzakelijk zijn - je zou er ook voor kunnen kiezen alleen station Lelylaan uit te breiden naar vier sporen, zodat hier een cross-platformoverstap wordt geboden, vergelijkbaar met hoe Utrecht Centraal nu fungeert op de splitsing van de intercity's van/naar Nijmegen en Eindhoven e.v.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Staatslijn K »

Wat misschien ook een mogelijkheid is, is het aantal sporen op Sloterdijk (boven) vergroten. Als de sprinter daar door een ICD gepasseerd kan worden (alleen reizigers tussen de Haarlemmermeer en Amsterdam CS worden hiermee getroffen, bij een mogelijke uitbreiding van 4 sporen tussen Sloterdijk en CS misschien niet eens. Wanneer de ICD op Sloterdijk zou stoppen, zorgt dat voor minimaal 10 minuten reistijdwinst tussen Noord-Holland en Rotterdam. Het meest ideale senario is een kwartierdienst IC Amersfoort / Almere - Schiphol met een pendeltrein tussen (Vlissingen / Den Haag CS) - Haarlem - Amersfoort / Almere.

Ook zou het goed zijn als de IC tussen Alkmaar en Haarlem kan worden verlengd naar Amsterdam CS voor de extra capaciteit op Haarlem - Amsterdam en Beverwijk - Amsterdam snel en direct. Uiteindelijk is het grootste probleem naar mijn mening een gebrek aan perroncapaciteit in Sloterdijk. Amsterdam CS zou passen als volledige IC-series op een a/b spoor terecht kunnen. Is elke 10 minuten misschien niet het maximale waarmee je IC-diensten moet uitvoeren?
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Meltrain »

Ik snap eerlijk gezegd vrij weinig van de eerste alinea van bovenstaande post. Zou je het iets uitgebreider kunnen toelichten?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Roeland »

trolly schreef: za 09 okt 2021, 06:56 Blijft de vraag of heavy rail hier de handigste keuze is. Ik zie deze lijn ook vooral Zuid-Kennemerland ontsluiten, en niet (de kop van) Noord Holland. Bovendien wordt Schiphol er vanuit Haarlem niet enorm veel beter bereikbaar op. In een dromerige bui wil ik nog wel eens een potloodlijntje tekenen dat vanaf Schiphol komend bij Hoofddorp naar het westen buigt, om ergens onder Heemstede in noordelijke richting op de Oude Lijn aan te sluiten. Minder snel, maar met beter bereik. En ongeveer even onhaalbaar.
Je zou dan de NZ-lijn, als die naar Schiphol zou worden doorgetrokken, na Schiphol rechtstreeks (dus niet me een omweg door Hoofddorp) via Schalkwijk naar Haarlem kunnen doortrekken... maar ook deze potloodstreep zal wel als onhaalbaar naar het archief gaan.
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

Het zal ongetwijfeld niet voor niets zijn dat men al sinds de opening van de Zuidtangent praat over vertramming van die lijn op de lange termijn. Inmiddels zijn er 20 jaar verstreken en hoor je daar eigenlijk niets meer over, maar wellicht dat dat item ooit weer op de agenda geplaatst kan worden. Een baan die zowel voor tram- als busverkeer geschikt is, lijkt mij daarbij de meest voor de hand liggende optie.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Staatslijn K »

Meltrain schreef: zo 10 okt 2021, 11:35 Ik snap eerlijk gezegd vrij weinig van de eerste alinea van bovenstaande post. Zou je het iets uitgebreider kunnen toelichten?
Sorry voor de late reactie
Ik had het erover dat een stop van de ICD op Sloterdijk de reistijd tussen Rotterdam en Noord-Holland met minimaal 10 minuten verkort. Een andere optie voor een hogere frequentie op de westtak van Amsterdam zou kunnen door passeersporen of een perron erbij aan te leggen op Sloterdijk. Dit heeft wel ten gevolge dat de reistijd tussen de Haarlemmermeer en Amsterdam CS toeneemt, maar zorgt wel voor een flinke toename in capaciteit.

Ook zou Haarlem betere verbindingen kunnen krijgen als de IC's uit Den Haag CS en Vlissingen kunnen doorrijden naar Almere C en Amersfoort CS/Deventer. In theorie zouden er nog 2 treinseries bij passen tussen Haarlem en Sloterdijk, maar dan wordt de dienst erg gevoelig en zou een perron extra in Sloterdijk handig zijn. Dit biedt wel ruimte voor IC's tussen Amsterdam CS en Zandvoort/Beverwijk-Alkmaar of een SPR Amsterdam CS - Haarlem - Leiden CS. Daarom pleit ik voor enkele aanpassingen in Sloterdijk
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Vinny »

Alargule schreef: ma 11 okt 2021, 08:45 Het zal ongetwijfeld niet voor niets zijn dat men al sinds de opening van de Zuidtangent praat over vertramming van die lijn op de lange termijn. Inmiddels zijn er 20 jaar verstreken en hoor je daar eigenlijk niets meer over, maar wellicht dat dat item ooit weer op de agenda geplaatst kan worden. Een baan die zowel voor tram- als busverkeer geschikt is, lijkt mij daarbij de meest voor de hand liggende optie.
Behalve het kappen van behoorlijk wat bomen in het Amsterdamse bos zie ik totaal geen meerwaarde in dit voorstel. Net alsof iemand voor de gein van Haarlem naar Amsterdam Zuidoost gaat zitten in de tram. Snelle frequente bussen die Hoofddorp gewoon overslaan is een beter idee :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door umbusko »

Vinny schreef: di 12 okt 2021, 21:24 Net alsof iemand voor de gein van Haarlem naar Amsterdam Zuidoost gaat zitten in de tram.
Echt wel. Die mensen bevolken zelfs dit forum. (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door trolly »

Voor Gein ben je vanuit Haarlem natuurlijk sneller met trein en metro, maar zo'n tram zou zeker ook een optie zijn :Y
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Meltrain »

Als je dé Gein wilt zien, kun je beter naar Abcoude gaan. (A) Vanaf het station is het maar een klein stukje lopen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door Alargule »

Ja, of gewoon in de trein blijven zitten, dan raas je er zo onderdoor. Het is trouwens het Gein.

Maar goed, TS lijkt al een tijdje geen zin meer te hebben om nog weerwoord te leveren op al het tegengas dat zijn proefballonnetje heeft gekregen. Tot dat verandert, lijkt verder discussiëren in dit topic me vrij zinloos.
PHS

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten