Pagina 2 van 3

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: vr 15 okt 2021, 17:57
door Staatslijn K
Eigenlijk snap ik de argumenten van TS ook wel, eigenlijk wil je geen buslijnen die elke 5 minuten rijden. De realiteit is echter, met voor en natransport, de reistijd moeilijk korter kan worden (eerder langer). Het zou beter zijn, te kijken of de overlast in de Haarlemse binnenstad kan worden geminimaliseerd, bijvoorbeeld door andere routes of een hypothetische tunnel. Het vervelende aan deze buslijnen is dat ze zodanig succesvol zijn, dat een alternatief (tram, metro, trein) geen zodanige verbetering is in het belang van de reiziger. Tel daarbij op dat de regio Heemskerk-Beverwijk, Heemstede en de bollenstreek (snellere verbinding) al een directe trein naar Sloterdijk/Zuid (overstap hoogfrequente metro) hebben. De bussen bedienen eigenlijk alleen Haarlem en Ijmuiden.

Een doorkoppeling Amsterdam Zuid-Haarlem-Ijmuiden klinkt eigenlijk niet eens zo gek

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 10:05
door Alargule
Ik zat nog te denken aan een doorwerking op dit idee, maar dan met een uitvoering als lightrail cq metro, ipv heavy rail. Eenzelfde soort concept als men nu bedacht heeft voor de IJmeerlijn, waar ooit ook een heavy railverbinding werd ingetekend, maar rond 2011 een lightrail cq metro werd voorgesteld en uitgewerkt.

Je zou die lijn dan tussen Zuid en Haarlem via een tracé zoveel mogelijk parallel aan de A10, A4 en A9 kunnen laten rijden. Ter hoogte van de aansluiting op het bestaande spoor, leg je echter parallel aan dat spoor twee nieuwe sporen aan. Die sluit je ten westen van Haarlem dan aan op de (om te bouwen) sporen naar Zandvoort en Uitgeest.

De bestaande Oude Lijn wordt dan het exclusieve domein voor sprinters en intercity's tussen Leiden, Haarlem en Amsterdam Centraal (eventueel door te koppelen aan de sprinters en intercity's via Weesp). Haarlem zelf wordt de overstapknoop tussen de Oude Lijn en de nieuwe lightrailverbinding met Zuid.

Lightrail wordt vaak vermarket als het goedkope(re) alternatief voor heavy rail. Dan zou dit misschien een mooie casus zijn om eens door te rekenen. En het ombouwen van bestaande heavy rail naar lightrail is in de Zuidvleugel natuurlijk al een beproefd concept.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 17:23
door PHS
-.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 21:24
door Staatslijn K
Een groot voordeel van de bus ten opzichte van een metro is dat een redelijk deel van de binnenstad bediend kan worden. Onder aan de streep zal dus een groot deel niet of nauwelijks erop vooruit gaan. Het zou beter zijn te kijken of een soort tunnel mogelijk is waar de bus in rijdt, zo heb je een minimale overlast en toch de snelle verbindingen. Misschien kun je zelfs iets sneller rijden omdat overig verkeer wordt gemeden.

Daarnaast is er heel weinig ruimte ten westen van metrostation Amstelveenseweg. De A4 wordt bovendien niet ondergronds aangelegd.

Deze plannen hadden in zeg de jaren zeventig moeten worden uitgewerkt, dan was alles anders geweest

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 28 okt 2021, 10:36
door reisthijs
Het leuke van lightrail is dat het van alles kan zijn, als het een tram is, kan daarmee ook een redelijk deel van de binnenstad bediend worden.
Als je gaat kijken of een soort tunnel mogelijk is... dan zou ik vooral kijken of er een tram of metro doorheen kan rijden.

Los van de details vind ik een lightrailverbinding tussen Amsterdam Zuid en Haarlem geen gek idee. Het is het soort afstand waarop dit best goed kan werken (zie Ranstadrail). Nadeel van een route langs de snelwegen is misschien dat je grotendeels door een onbewoond gebied rijdt, weinig potentieel voor tussenhaltes (al kan je dat ivm reistijd ook als een voordeel zien). Zou een traject door Badhoevedorp (op de plek van de oude A9) een idee kunnen zijn?
Ook heeft Haarlem dan nog steeds geen directe railverbinding met Schiphol, maar misschien kan er een zijtakje komen? Met een tram door de Zuidtangenttunnel bijvoorbeeld. Zou je gelijk ook nog eens kunnen gebruiken voor een lightraillijn tussen Amsterdam Zuid en Schiphol.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 28 okt 2021, 18:33
door trolly
Juist in de noordelijke Haarlemmermeer heeft bundelen met de snelwegen niet echt veel toegevoegde waarde, omdat grote stukken toch al onbewoonbaar zijn vanwege geluidsoverlast. Een tracé dat een eventuele toekomstige noord-terminal van Schiphol kan ontsluiten lijkt me meer voor de hand liggen.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 16:05
door VIRM
Ik vraag mij af of een toekomstscenario zoals PHS aanhaalt, namelijk treinen van Noord-Holland naar Amsterdam Zuid, ook echt gaat gebeuren. Als je dat eventueel combineert met betere verbindingen tussen Haarlem en Amsterdam Zuid, dan gaat dat ten kosten van de Ringlijn.

Is een metro/lightrailverbinding tussen Amsterdam Zuid via Schiphol en Hoofddorp niet veel realistischer?

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 17:32
door PHS
-

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: di 30 nov 2021, 08:37
door VIRM
Ja, maar dan is het realistischer dat er twee extra treinen over de Zaanlijn naar Schiphol gaan rijden lijkt mij.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: di 30 nov 2021, 13:56
door SuperGhost
Dan zie ik inderdaad ook liever ETMET Utrecht-Alkmaar gecompleteerd worden met een IC Schiphol-Alkmaar (en de IC Utrecht-Enkhuizen dan extra laten stoppen op Zaandam voor een cross-platform overstap)

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 02 dec 2021, 09:57
door VIRM
Misschien is er dan zelfs ergens ruimte voor die supersnelle Intercity die nonstop van Alkmaar naar Amsterdam Sloterdijk rijdt? Die had NS volgens mij op het oog, maar daar loopt ergens een apart topic over.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: za 04 dec 2021, 14:01
door Jef400
VIRM schreef: di 30 nov 2021, 08:37 Ja, maar dan is het realistischer dat er twee extra treinen over de Zaanlijn naar Schiphol gaan rijden lijkt mij.
Zou dat ook niet het meeste recht doen aan de vervoersstromen? Ik zie een grote mate van netwerkdenken in de voorstellen hier. Maar in hoeverre hebben de passagiers er wat aan? Het is nou niet dat Noord-Holland collectief in het zuiden en het westen van Amsterdam moet zijn....

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: za 04 dec 2021, 15:44
door Klaasje
Net zo goed niet op het Centraal station. Werkgelegenheid en studeren gebeurt toch grotendeels over de hele stad gespreid. Het combineren van van verschillende mogelijkheden kan helpen om met een rechtstreekse verbinding net even een reiziger uit een drukke niet-rechtstreekse trein te slepen, het strekken kan weer helpen om hoogfrequent te rijden waardoor pieken zich hopelijk sowieso over twee ritten verdelen.

Voor beiden valt wat te zeggen, per IC bereik je hoe je treinen ook aan elkaar knoopt in ieder geval de Zuidas en Zuidoost nooit rechtstreeks. Dan is even de vraag wat de verhoudingen West/Schiphol ten opzichte van Centraal/Amstel zijn inclusief overstapgemak voor de reizen waarvoor je altijd zal moeten overstappen. Voor Zuidoost is een cross-platformoverstap te Amstel bijvoorbeeld handig, terwijl zuid ook met een IC via Lelylaan traplopen blijft op Lelylaan in plaats van Sloterdijk.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: ma 06 dec 2021, 12:19
door Jef400
Nee maar daarom ook kijken waar de vervoersstromen heen gaan. De hele discussie komt nu een beetje op mij over van we willen nieuwe verbindingen dus we gooien maar miljarden over de bank terwijl we niet weten wat het gaat doen.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: di 07 dec 2021, 22:58
door VIRM
Jef400 schreef: za 04 dec 2021, 14:01
VIRM schreef: di 30 nov 2021, 08:37 Ja, maar dan is het realistischer dat er twee extra treinen over de Zaanlijn naar Schiphol gaan rijden lijkt mij.
Zou dat ook niet het meeste recht doen aan de vervoersstromen? Ik zie een grote mate van netwerkdenken in de voorstellen hier. Maar in hoeverre hebben de passagiers er wat aan? Het is nou niet dat Noord-Holland collectief in het zuiden en het westen van Amsterdam moet zijn....
Er is volgens mij geen 'collectief' als het om vervoersstromen naar Amsterdam gaat, aangezien onderwijs/werk/recreatie over meerdere plekken verspreid zijn. Het biedt een extra optie, evenals het verbeteren van de verbinding naar Schiphol voor een deel van Noord-Holland.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 09 dec 2021, 19:03
door Staatslijn K
Klaasje schreef: za 04 dec 2021, 15:44 Net zo goed niet op het Centraal station. Werkgelegenheid en studeren gebeurt toch grotendeels over de hele stad gespreid. Het combineren van van verschillende mogelijkheden kan helpen om met een rechtstreekse verbinding net even een reiziger uit een drukke niet-rechtstreekse trein te slepen, het strekken kan weer helpen om hoogfrequent te rijden waardoor pieken zich hopelijk sowieso over twee ritten verdelen.

Voor beiden valt wat te zeggen, per IC bereik je hoe je treinen ook aan elkaar knoopt in ieder geval de Zuidas en Zuidoost nooit rechtstreeks. Dan is even de vraag wat de verhoudingen West/Schiphol ten opzichte van Centraal/Amstel zijn inclusief overstapgemak voor de reizen waarvoor je altijd zal moeten overstappen. Voor Zuidoost is een cross-platformoverstap te Amstel bijvoorbeeld handig, terwijl zuid ook met een IC via Lelylaan traplopen blijft op Lelylaan in plaats van Sloterdijk.
Zelfs bij een directe verbinding met Zaandam, zal het grootste deel in Sloterdijk overstappen richting Amsterdam Zuid, simpelweg omdat de frequentie hoger is en blijft. Beter is Sloterdijk hierin te verbeteren. Een extra trein tussen Alkmaar en Schiphol heeft bovendien naar mijn mening alleen zin, als in Zaandam een overstap kan worden geboden.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: za 11 dec 2021, 12:58
door Jef400
Uhm, die overstap is er nu ook al? Op de 3300

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: za 11 dec 2021, 20:04
door Hainje
Met de sprinter uit Hoorn (de 3300 inderdaad), de intercity uit Enkhuizen kachelt zonder stoppen door Zaandam. Terwijl dat toch best een mooie aanvulling kan zijn. Of de sprinter naar kersenboogerd moet ook door gaan rijden naar Enkhuizen.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: ma 13 dec 2021, 11:21
door Jef400
Ik dacht de Enkhuizer door plaatsgebrek kwam, en de sprinter ten noorden van Hoorn lucht zou vervoeren. Ik zie ook niet zo 1-2-3 andere mogelijkheden voor een lijnvoering ten oosten van Hoorn. 4x/uur een trein lijkt daar een behoorlijke overkill.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: di 21 dec 2021, 14:44
door Klaasje
Getalsmatig zijn die treinen geloof ik ook niet nodig. Maar als je die treinen toch al vanwege te weinig opstelruimte in Hoorn te Enkhuizen moet opstarten kan je net zo goed de trein openstellen voor reizigers.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: di 21 dec 2021, 20:01
door Vinny
Ik vraag me af wat de consequentie is om de treinen 'om te draaien' en de sprinter door te trekken naar Enkhuizen en de IC in te korten tot Hoorn Kersenboogerd. Volgens mij moet het dan mogelijk zijn om een korte overstap te bieden voor reizigers uit Enkhuizen op deze IC richting Amsterdam en verder. Nu staat de trein behoorlijk lang te niksen op Hoorn.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 23 dec 2021, 09:37
door VIRM
Dan gaat een deel van de reizigers de spits-IC nemen?
Kennelijk heb je wel wat capaciteit in de spitsrichting nodig tussen Hoorn en Enkhuizen.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 23 dec 2021, 10:18
door PHS
-

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 23 dec 2021, 11:14
door VIRM
Als je kijkt naar het aantal in- en uitstappers tussen Hoorn en Enkhuizen en de aanwezigheid van enkele spitsversterkers, is de hele dag door een kwartiersdienst rijden een beetje overkill.

De 3300 reed in ieder geval tot afgelopen dienstregeling met twee ritten van/naar Enkhuizen. Geen idee hoe dat nu is.

Re: Toekomstplannen lijnvoering spoor Noord-Holland: pleidooi voor een spoorlijn Amsterdam Zuid-Haarlem

Geplaatst: do 23 dec 2021, 11:42
door PHS
-