Idee: Ballon-dronepont/veer
Geplaatst: vr 08 okt 2021, 00:45
Laatst stond ik met mijn fiets te wachten voor de Spijkenisserbrug en zat aan alternatieven te denken en kwam op een idee.
Een veerpont heeft als grote nadelen dat er aanlegsteigers moeten worden aangelegd met als nadeel dat het uitbreiden van het netwerk(zoals de waterbus) dus zeer kostbaar is en ook heeft een pont/veer te maken met kruisend scheepvaartverkeer.
Nu heb ik een idee voor een pont/veer dat niet over het water vaart, maar zweeft/vliegt: de 'Ballon-dronepont/veer'.
Het concept is simpel. Een drone met een ballon eraan vast. Waarom een ballon? Om een drone iets op te laten tillen is veel energie nodig om de propellers hard genoeg te laten draaien om op te stijgen. Door de drone te combineren met een (drijf)gasballon kost het dus minder energie om op te stijgen en kunnen de motoren en de accu's(die je laadt met groene stroom) lichter worden uitgevoerd en wordt de geluidsoverlast waar drones bekend om staan gereduceerd. Het enigste dat je dan nodig hebt zijn 2 veldjes aan beide kanten van de rivier en de ballondrone.
Voordeel is dat je geen aanlegsteigers hoeft aan te leggen en ook het kruisende scheepvaartverkeer is geen belemmering meer, je vliegt er dus overheen. De vlieghoogte is dus flexibel. Bij geen kruisend scheepvaartverkeer kan de ballondrone lager overzweven(bijvoorbeeld op rijnvaarthoogte) en bij kruisend scheepvaartverkeer hoger, denk aan een metertje of 45 dat overeen komt met de hoogte van een open hefbrug. Je stijgt op het ene veldje op en zweeft/vliegt over de rivier en op het andere veldje daal je weer neer. Het voordeel van een drone is het verticaal kunnen stijgen en dalen.
Nog een bijkomend voordeel is dat de uitbreiding van het netwerk een stuk goedkoper is en nog een groot voordeel is dat je de ballondrone niet alleen kunt inzetten om rivieren te kruisen, maar ook over snelwegen, spoorlijnen etc, de ballondrone vliegt/zweeft immers en vaart dus niet.
Ik ben dit idee nog niet eerder tegengekomen en vraag me af of een dergelijk concept technisch mogelijk is? Is dit een raar idee of zou er wellicht toch wat in zitten?
Het enigste bezwaar waar ik in principe tegen aan loop is wet en regelgeving. Maar wetjes en regeltjes kunnen in principe herzien worden.
Wat denken jullie?
Een veerpont heeft als grote nadelen dat er aanlegsteigers moeten worden aangelegd met als nadeel dat het uitbreiden van het netwerk(zoals de waterbus) dus zeer kostbaar is en ook heeft een pont/veer te maken met kruisend scheepvaartverkeer.
Nu heb ik een idee voor een pont/veer dat niet over het water vaart, maar zweeft/vliegt: de 'Ballon-dronepont/veer'.
Het concept is simpel. Een drone met een ballon eraan vast. Waarom een ballon? Om een drone iets op te laten tillen is veel energie nodig om de propellers hard genoeg te laten draaien om op te stijgen. Door de drone te combineren met een (drijf)gasballon kost het dus minder energie om op te stijgen en kunnen de motoren en de accu's(die je laadt met groene stroom) lichter worden uitgevoerd en wordt de geluidsoverlast waar drones bekend om staan gereduceerd. Het enigste dat je dan nodig hebt zijn 2 veldjes aan beide kanten van de rivier en de ballondrone.
Voordeel is dat je geen aanlegsteigers hoeft aan te leggen en ook het kruisende scheepvaartverkeer is geen belemmering meer, je vliegt er dus overheen. De vlieghoogte is dus flexibel. Bij geen kruisend scheepvaartverkeer kan de ballondrone lager overzweven(bijvoorbeeld op rijnvaarthoogte) en bij kruisend scheepvaartverkeer hoger, denk aan een metertje of 45 dat overeen komt met de hoogte van een open hefbrug. Je stijgt op het ene veldje op en zweeft/vliegt over de rivier en op het andere veldje daal je weer neer. Het voordeel van een drone is het verticaal kunnen stijgen en dalen.
Nog een bijkomend voordeel is dat de uitbreiding van het netwerk een stuk goedkoper is en nog een groot voordeel is dat je de ballondrone niet alleen kunt inzetten om rivieren te kruisen, maar ook over snelwegen, spoorlijnen etc, de ballondrone vliegt/zweeft immers en vaart dus niet.
Ik ben dit idee nog niet eerder tegengekomen en vraag me af of een dergelijk concept technisch mogelijk is? Is dit een raar idee of zou er wellicht toch wat in zitten?
Het enigste bezwaar waar ik in principe tegen aan loop is wet en regelgeving. Maar wetjes en regeltjes kunnen in principe herzien worden.
Wat denken jullie?