Pagina 1 van 2

Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 16:43
door DDietzen
Zoals al besproken in Kort buitenlands nieuws, is de gemoderniseerde Thalys 'Ruby' gepresenteerd aan de pers. De Volkskrant was er ook bij. Onderaan hun artikel meldt Heike Luiten (directeur NS International) dat ze Noord-Duitsland willen gaan bedienen; dat voornemen was mij nog niet bekend. Ik vermoed heel sterk dat het dan om een intercity Amsterdam-Hamburg zal gaan, want heel veel meer interessants heeft Noord-Duitsland naar mijn idee niet te bieden voor Nederland, en andere treincategorieën dan een IC liggen ook niet voor de hand (gezien de vmax=200 op het traject).

Waar haal je het materieel vandaan, gezien het materieeltekort bij DB Fernverkehr en een gebrek aan internationaal materieel van NS? Ik zie een mooie bron van 'gratis' materieel voor één treinpaar, want de Nightjet-stammen staan overdag uren te niksen. (Laten we er even voor het gemak vanuit gaan dat ze niet regelmatig met vele uren vertraging binnenkomen :') )
Vanaf december heb je zowel in Amsterdam als Hamburg twee Nightjets staan 'overdaggen', en dus twee kandidaten voor een IC-treinpaar tussen de twee steden:
  • De stammen van de Zürich-treinen verschillen onderling nogal. De Zürich-Hamburg heeft (volgens Vagonweb in 2021; geen idee of er in 2022 wordt geschoven) 2 dubbeldeksslaap-, 2 lig- en 5 zitrijtuigen. De Zürich-Amsterdam krijgt daarentegen (volgens ICE-Treff) 2 slaap-, 4 lig- en 8 zitrijtuigen. Als je die stammen wilt inzetten voor een IC Amsterdam-Hamburg, zal je dus wat materieel moeten schuiven en/of rangeren om te zorgen dat de materieelinzet op de Nightjetdienst geen puinzooi wordt.
  • De stammen van de Wenen/Innsbruck-treinen zijn identiek: zowel naar Amsterdam als Hamburg rijden twee sets van 1 slaap-, 2 lig- en 2 zitrijtuigen. Het ligt dus qua materieel meer voor de hand om die overdag uit te wisselen middels een IC-treinpaar Amsterdam-Hamburg, met de slaap- en ligrijtuigen natuurlijk in dagmodus. Nadeel is wel dat ze later binnenkomen / eerder weer weg moeten dan de Zürichtreinen, waardoor je minder buffertijd hebt bij het keren.
Het treinpad lijkt eigenlijk al klaar te liggen: het IC Berlijn-pad tot Osnabrück sluit via de 'Kluskurve' naadloos aan op het IC(E)-Sprinter-pad tussen Osnabrück en Hamburg. Om geen IC Berlijn op te hoeven offeren kun je ook een uur verschoven rijden, met de volgende uitbuigingen:
  • RE60 ri Braunschweig vertrekt 3 minuten later uit Rheine; gecompenseerd door kortere halteertijd in Osnabrück (van 4 naar 2 minuten) en Löhne (van 2 naar 1 minuut).
  • RE60 ri Rheine komt 3 minuten eerder aan in Rheine; gecompenseerd door kortere halteertijd in Osnabrück (van 5 naar 2 minuten).
  • RE18 ri Wilhelmshaven vertrekt 1 minuut later uit Osnabrück Hbf (ivm overkruisende IC naar Hamburg via de Kluskurve); gecompenseerd door kortere halteertijd in Bramsche (van 2 naar 1 minuut).
Wat wordt dan de dienstregeling? Nou, zoiets bijvoorbeeld:

Code: Selecteer alles

NJ ZUERICH	09:14 		      20:30
NJ WIEN/INNSB.	09:59		      19:30

Amsterdam C	      12:10	15:50
Hilversum	12:31/12:32	15:27/15:29
Amersfoort C	12:43/12:45	15:14/15:16
Apeldoorn	13:09/13:10	  ---/---
Deventer	13:20/13:21	14:37/14:38
Almelo		13:45/13:46	14:13/14:14
Hengelo		13:57/13:58	14:02/14:03
Bad Bentheim	14:15/14:25	13:35/13:45
Rheine		14:37/14:38	13:21/13:22
(Kluskurve)	  (15:02)         (12:57)
Hamburg Hbf	16:50		      11:10
Hamburg-Dammtor	 ---		      11:03
Hamburg-Altona	17:03		      10:55

NJ WIEN/INNSB.	      20:11	09:04
NJ ZUERICH	      20:35	08:10
Hoe zit het met de trekkende kracht? Voor Amsterdam > Bad Bentheim gebruik je de Vectron van de Amsterdamse Nightjet, die om 14:44 weer terugkeert met de 146 aan de haak. Bad Bentheim > Amsterdam wordt dan weer verzorgd door de 1700-loc die om 13:16 aankwam met de 145. Voor Bad Bentheim <> Hamburg gebruik je de DB 101-loc van de Hamburgse Nightjet.
De reistijd Amsterdam-Hamburg bedraagt dus 4u40, tegenover 5u04-5u14 nu (met overstap in Osnabrück). Van centrum tot centrum ben je een klein uur langer onderweg dan het vliegtuig; momenteel 5 KLM-vluchten per dag, als je de helft van de vliegpassagiers wegsnoept zit je trein al zowat vol. Hoe concurrerend deze IC is tegenover de auto hangt heel erg af van hoe hard je over de Autobahn jakkert ;)

Tot zover deze goedkope optie voor een IC Amsterdam-Hamburg. Top of flop? Brand los! :)

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 17:01
door tjoektjoek
Top, maar waarom doe je Bremen niet aan? KLM Cityhopper vliegt daar ook 2x per dag op.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 17:13
door DDietzen
Dat zou qua rijtijd nét kunnen (zolang je enigszins snel over die Kluskurve heen raakt), maar het IC(E)-Sprinterpad (waar ik de dienstregeling op had gebaseerd) slaat Bremen over, en ik weet niet of je met een stop in Bremen niet in conflict komt met andere treinen. Zeker in Bremen Hbf zelf, want de Sprinter neemt volgens mij de sluiproute langs Dreye-Mahndorf-Sagehorn en hoeft dus niet door het Hauptbahnhof.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 17:15
door reisthijs
DDietzen schreef: wo 27 okt 2021, 16:43Onderaan hun artikel meldt Heike Luiten (directeur NS International) dat ze Noord-Duitsland willen gaan bedienen; dat voornemen was mij nog niet bekend.
‘We zouden graag het noorden van Duitsland willen bedienen’ is natuurlijk helemaal geen voornemen, maar gewoon het zoveelste proefballonetje. Komt vast weer niets van terecht.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 19:09
door waldo79
Beetje mooie sier maken, maar de daadwerkelijke ambities liggen heel laag.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 19:11
door Z2N
Helemaal top, gelijk een manier om het treinverkeer tussen Amsterdam en Hamburg (en verder) veel aantrekkelijker te maken. Wel zou je met DB moeten kijken of een aansluiting naar trein 392 naar Kopenhagen (V uit Hamburg 16:54) mogelijk gemaakt kan worden, vanwege de afwijkende symmetrie (14:00) lukt een aansluiting vanuit Denemarken de andere kant op sowieso niet.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 19:26
door en-es
Leuk idee. Maar of de Duitsers daar ook voor zijn?

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 19:38
door umbusko
Klinkt goed. *O* Wat die aansluiting naar Kopenhagen betreft vraag ik me sowieso af of ze niet eens wat vaker kunnen rijden dan een 4-uursdienst, nu ze toch niet meer met die boot zitten. De aansluitingen in Kopenhagen van/naar Stockholm werken nou ook niet echt mee namelijk. De eerste rechtstreekse trein uit Stockholm heeft een "aansluiting" van 4 uur en 3 minuten op de rechtstreekse trein naar Hamburg. :')

Misschien zouden ze een 2-uursdienst Hamburg-Denemarken kunnen doen met steeds een treindeel naar Aarhus én een treindeel naar Kopenhagen, in plaats van om en om óf naar Aarhus óf naar Kopenhagen.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 19:54
door CamilleKreemers
DDietzen schreef: wo 27 okt 2021, 16:43[...]
Tot zover deze goedkope optie voor een IC Amsterdam-Hamburg. Top of flop? Brand los! :)
Goed gebruik van materieel. Heb je alleen wel tijd voor schoonmaak?

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 20:49
door DDietzen
's Ochtends heb je in zowel Amsterdam als Hamburg circa 1,5 (Wenen/Innsbruck-stam) of 2,5 (Zürich-stam) uur voor het afhalen van de bedden en een kleine schoonmaak. Ik weet niet hoeveel tijd daar normaal voor wordt ingepland, maar ik zou gokken dat je dit met 1 resp. 2 uur aankomstvertraging nog moet redden, dus daar zit enige buffer.

's Middags heb je in Amsterdam 3 resp. 4 uur de tijd voor grote schoonmaak, het opnieuw opmaken van de bedden en inrichten van de coupé's in nachtmodus; in Hamburg is dat 3 resp. 3,5 uur (de Zürichtrein gaat namelijk eerder weg omdat 'ie in zuidelijke richting een omweg via Bremen maakt).

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: wo 27 okt 2021, 21:31
door Cas

umbusko schreef:Klinkt goed. *O* Wat die aansluiting naar Kopenhagen betreft vraag ik me sowieso af of ze niet eens wat vaker kunnen rijden dan een 4-uursdienst, nu ze toch niet meer met die boot zitten. De aansluitingen in Kopenhagen van/naar Stockholm werken nou ook niet echt mee namelijk. De eerste rechtstreekse trein uit Stockholm heeft een "aansluiting" van 4 uur en 3 minuten op de rechtstreekse trein naar Hamburg. :')

Misschien zouden ze een 2-uursdienst Hamburg-Denemarken kunnen doen met steeds een treindeel naar Aarhus én een treindeel naar Kopenhagen, in plaats van om en om óf naar Aarhus óf naar Kopenhagen.
Deze verbinding is er al half, aangezien de treinen Hamburg-Aarhus in Fredericia een overstap biedt op de IC naar Kopenhagen, waarvan ik heb gehoord dat ie best robuust is. Dat neemt niet weg dat de overstap naar Stockholm best wel ruk is, ja. DSB doet toch niks dan treinen splitsen, dan moet dat naar Hamburg ook wel kunnen zolang de tunnel er nog niet is.


Los daarvan, een trein Nederland-Hamburg zou voor mij een enorme verbetering zijn, en gezien de hoeveelheid Nederlands dat ik al hoor in de trein Kopenhagen-Hamburg en hoe vol die trein regelmatig zit ben ik zeker niet de enige.

De aansluiting vanuit Denemarken naar Nederland is daarbij wel belangrijker dan andersom, want op de heenweg vanuit NL kan je nog met de IC Berlijn. Op de terugweg is de snelste verbinding naar Utrecht in het weekend daarentegen via een ritje in de RB61 van 1:12 en daarna een overstap van 28 minuten in Hengelo...

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: do 28 okt 2021, 09:01
door Roeland
Als ik via google maps de reis Amsterdam - Hamburg bekijk, zie ik dat deze voor de auto en de trein ongeveer even snel zijn, op die tijdstippen, dat de Berijn-IC in Osnabrück goed aansluit op de ICE naar Hamburg.
Dan vind ik het niet zo nodig om een paar rechtstreekse Hamburg-IC's vanaf Amsterdam in te leggen, maar zou ik liever beide treinen (IC Berlijn en ICE Hamburg) ieder uur laten rijden (en in Osnabrück goed op elkaar laten aansluiten). Wanneer de Berlijn-IC nog wat versneld kan worden, is dat helemaal mooi meegenomen.
Wat Bremen betreft: misschien moet het Bremer Verkehrsamt maar eens een studiereisje naar station Duivendrecht maken. Het resultaat daarvan kan leiden tot aanleg van een paar boven-perrons op station Mahndorf, waardoor de doorgaande ICE, met slechts zeer beperkt tijdverlies, mooi bij Bremen kan halteren.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: do 28 okt 2021, 09:21
door ArrivaBas
Er zijn binnen de eigen grenzen ook genoeg (voormalige) voorbeelden van een 'Turmbahnhof'. Vooral de oostelijke deelstaten hebben er veel.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: do 28 okt 2021, 09:45
door Suus
De keuze om zo'n trein met materieel van de Nightjet te gaan rijden begrijp ik wel, maar ik zou het niet doen. De Amsterdam/Brussel/Hamburg - Wenen/Innsbruck trein is nu logistiek al enorm gevoelig, dan ook nog overdag het materieel van Hamburg en Amsterdam gaan uitwisselen maakt het al helemaal een kluwen. Er hoeft maar iets fout te gaan en je hebt een enorm probleem.

Bovendien heeft een nachttrein minder zitcapaciteit dan een normale dagtrein, zeker in de slaaprijtuigen.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: do 28 okt 2021, 11:53
door en-es
Wordt inderdaad krap met al die giga vertragingen. En je kan toch de zitrijtuigen van DB en SBB gebruiken?

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: do 28 okt 2021, 12:40
door Suus
NS die eens uitgebreid met rijtuigen gaat rangeren in Amsterdam? Neuh, daar heb ik geen hoge verwachtingen van bij een vervoerder die praktisch volledig met treinstellen of rijtuigstammen in vaste samenstelling de dienstregeling uitvoert.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: do 28 okt 2021, 21:11
door Vinny
Multicourante locomotief en een zooitje rijtuigen zijn volgens mij niet het grootste probleem. Een robuuste dienstregeling opzetten die recht doet aan de eventuele vervoersvraag zal nog best lastig worden. Mijn ervaring met internationale treinen naar Zwitserland en Oostenrijk is dat deze meestal een dermate slecht treinpad krijgen toegewezen dat de reistijd onnodig lang wordt en vaak zijn de verbindingen ook niet robuust. En dan worden ze weer opgeheven. :roll:

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 05:57
door trolly
ArrivaBas schreef: do 28 okt 2021, 09:21 Er zijn binnen de eigen grenzen ook genoeg (voormalige) voorbeelden van een 'Turmbahnhof'. Vooral de oostelijke deelstaten hebben er veel.
:Y

Kennelijk is Roeland het Turmbahnhof van Osnabrück waarmee hij zijn post opent, in het tweede deel van zijn bericht even ontschoten.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 07:28
door Roeland
Toch bedoelde ik echt Duivendrecht als voorbeeld, en niet Osnabrück HBF :).
Essentieel verschil tussen Osnabrück HBF en Duivendrecht is dat Osnabrück HBF midden in de stad ligt. Logische plek dus voor een ICE-stop.
Overeenkomst tussen Bremen Mahndorf en Duivendrecht is, dat beide een "buitenwijkje" aan de zuidkant van de agglomeratie zijn/waren. Op het eerste gezicht niet echt een logische plaats voor een IC(E)-halte (zeker niet toen in de jaren '90 station Duivendrecht werd aangelegd; inmiddels is er in die omgeving heel wat meer bebouwing gekomen). Maar door de toevalligheid van twee kruisende spoorlijnen kan zo'n stadsrand-halte toch een heel nuttige overstapfunctie krijgen voor doorgaande IC(E)-treinen die niet het langzamere traject door de stad naar CS/HBF rijden, maar via de snellere route over de Zuidtak rijden.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 12:30
door PHS
-

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 20:37
door Z2N
Het pad dat DDietzen schetst bestaat al, er rijden ook IC(E)-treinen over de Umgehungsbahn. Maar voor de bediening van Bremen zou ik het gewoon bij de huidige situatie laten, voor het verkeer tussen Hamburg en het Ruhrgebied zou ik zelf meer van die snelle paden zien. Stoppen in Bremen zou dan vooral voor de langzamere paden zijn, wat ook helpt met het verdelen van de reizigersstromen.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: vr 29 okt 2021, 20:56
door Vinny
Essentieel verschil tussen Osnabrück HBF en Duivendrecht is dat Osnabrück HBF midden in de stad ligt. Logische plek dus voor een ICE-stop.
In beide gevallen is er prima voor- en natransport mogelijk met de metro of bus. Wat mij betreft zijn Schiedam-Rotterdam West oplossingen veel beter dan geforceerd het centrum aandoen en extra tijd kwijt zijn met onnodig kopmaken of voor een paar honderd miljoen een hoop huizen slopen omdat de gemiddelde rolkoffertoerist het niet aankan om een keertje extra over te stappen. Bovendien de meeste vliegvelden liggen verder van een stadscentrum... (A)

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 15:45
door VIRM
Leuk idee, maar opteer je nu voor slechts twee treinen per dag?
DDietzen schreef: wo 27 okt 2021, 16:43 De reistijd Amsterdam-Hamburg bedraagt dus 4u40, tegenover 5u04-5u14 nu (met overstap in Osnabrück). Van centrum tot centrum ben je een klein uur langer onderweg dan het vliegtuig; momenteel 5 KLM-vluchten per dag, als je de helft van de vliegpassagiers wegsnoept zit je trein al zowat vol. Hoe concurrerend deze IC is tegenover de auto hangt heel erg af van hoe hard je over de Autobahn jakkert ;)
Je weet natuurlijk niet hoeveel vliegtuigpassagiers je kunt wegkapen voor Bremen en Hamburg. Als een groot deel van de passagiers op vluchten tussen Amsterdam en Bremen/Hamburg overstappers zijn, dan heb je medewerking van KLM nodig.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: ma 29 nov 2021, 22:01
door Vinny
Ik denk niet dat er snel meer dan twee treinen per dag gaan rijden. Dan moet het wel een heel succesvolle verbinding worden en dat zie ik niet snel gebeuren.

Re: Intercity Amsterdam-Hamburg

Geplaatst: di 30 nov 2021, 08:34
door VIRM
Ja, maar zou je dan juist niet eentje iets eerder op de dag willen laten rijden?