Twents netwerk

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Twents netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zit te kijken naar het OV netwerk van Twents.

Waarom bestaan er geen snelle ritten Borcule/Neede - Enchede via de snelle route van 73/74 in de spitsuren? Aldus maps kan je dan tot 15 minuten sneller reizen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

1) Omdat voor de nieuwe N18 de lijn Borculo-Enschede ook al een 'langzame' lijn was en lijn 73/74 al een snelle lijn was. Dit is ook een beetje historisch zo gegroeid: de lijn via Borculo was oorspronkelijk de langzamere buslijn Enschede-Doetinchem (nu uiteraard geknipt in Borculo), terwijl die via Groenlo de snelle was en een tijdje zelfs een interliner (die reed destijds overigens ook al om Haaksbergen heen, maar dan via de oude N18 met wel een halte aan de rand van het dorp).
2) De bedoeling was oorspronkelijk om bij het Assinkbos een busstation te maken waar dan overgestapt kon worden tussen lijnen 62 en 73/74 (zowel Neede<->Enschede als Eibergen<->Haaksbergen), maar dat is er niet van gekomen.
3) Lijn 62 behoort bij de concessie Twente en die concessiehouder is ook verantwoordelijk voor de bediening van Haaksbergen. Lijnen 73 en 74 behoren bij Achterhoek-Rivierenland en hebben die verantwoordelijkheid niet (sterker nog: die lijnen mochten zelfs niet overal stoppen toen nog via Haaksbergen gereden werd).
4) De route vanaf Groenlo (lijnen 73 en 74) is drukker dan die vanaf Borculo (lijn 62). Dat zie je natuurlijk al aan de frequenties (4x p/u in de brede spits ten opzichte van slechts 2x p/u), maar natuurlijk ook al aan de plaatsen. 73 en 74 bedienen Eibergen, Groenlo, Winterswijk, Lichtenvoorde, Varsseveld en Doetinchem als grote kernen met Enschede, terwijl lijn 62 eigenlijk alleen maar Neede, Borculo en Ruulo als grotere kernen heeft (Ruurlo met overstap uiteraard). De route van Groenlo is dus veel minder afhankelijk van de bediening van Haaksbergen om rendabel naar Enschede te rijden. Voor 62 is dat anders. Dit is tevens ook de reden waarom het ook rendabeler is om een aparte buslijn in te leggen voor de relatie Haaksbergen-Eibergen (middels het verlengen van lijn 53) dan op Haaksbergen-Neede.
5) Je moet ook gewoon kijken naar de DRU-berekeningen die beiden moeten maken:
Arriva:
- minder DRU door 2-4x p/u (alleen ma-vr overdag, dus het grootste deel wordt 4x p/u gereden) lijnen 73 en 74 te versnellen
- meer DRU door 2x p/u (alleen ma-vr overdag) een vervangende buslijn tussen Haaksbergen en Eibergen te laten rijden
Syntus:
- minder DRU door 2x p/u (alleen ma-vr overdag) lijn 62 te versnellen
- meer DRU door 2x p/u (in de spits aangevuld tot 4x tot Haaksbergen) een vervangende buslijn Enschede-Haaksbergen-Neede te laten rijden.
Volgens mij is Arriva dan minder DRU uit, terwijl die berekning van Syntus gewoon veel meer DRU gaat opleveren.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Twents netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik begrijp het deels wel, maar de 62 reed tot 8*/uur in de ochtendspits, waarvan 6 ritten uit Borculo kwamen. Wellicht waren dan een aantal snelritten beter. Het wordt ook aantrekkelijker voor potentiële klanten om in de spitsuren tot 15 minuten sneller thuis te komen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twents netwerk

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: vr 29 okt 2021, 16:59 2) De bedoeling was oorspronkelijk om bij het Assinkbos een busstation te maken waar dan overgestapt kon worden tussen lijnen 62 en 73/74 (zowel Neede<->Enschede als Eibergen<->Haaksbergen), maar dat is er niet van gekomen.
Waarom niet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gkw1969
Berichten: 1729
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Twents netwerk

Bericht door gkw1969 »

Er is in het verleden wel een sneldienst geweest tussen Neede en Enschede in de vorm van lijn 76. Maar er was veel meer behoefte aan een hogere frequentie qua stopbus en daarom zijn de ritten van lijn 76 omgezet in ritten van lijn 62.
Doordat lijnen 73 en 74 niet meer door Haaksbergen rijden is de frequentie overdag standaard iedere 15 minuten tussen Haaksbergen en Enschede waarbij de tussenritten doorrijden als lijn 60 naar Oldenzaal.

Er is geluisterd naar de passagier.
When you're tired of London, you're tired of life
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

CamilleKreemers schreef: vr 29 okt 2021, 17:30 Ik begrijp het deels wel, maar de 62 reed tot 8*/uur in de ochtendspits, waarvan 6 ritten uit Borculo kwamen. Wellicht waren dan een aantal snelritten beter. Het wordt ook aantrekkelijker voor potentiële klanten om in de spitsuren tot 15 minuten sneller thuis te komen.
Dat was gedurende één uur en dat was ook mede door de scholierenpiek naar Haaksbergen. ;)
Meltrain schreef: vr 29 okt 2021, 20:15
SuperGhost schreef: vr 29 okt 2021, 16:59 2) De bedoeling was oorspronkelijk om bij het Assinkbos een busstation te maken waar dan overgestapt kon worden tussen lijnen 62 en 73/74 (zowel Neede<->Enschede als Eibergen<->Haaksbergen), maar dat is er niet van gekomen.
Waarom niet?
Rijkswaterstaat en de provincie Overijssel hebben gewoon nog geen goed plan hiervoor. Dit is overigens ook mede de reden waarom de oude N18 tussen Haaksbergen en Groenlo ook nog niet aan de provincie overgedragen is. En de huidige halte (Vloedsteegweg) is niet veilig om als overstaplocatie te gebruiken en daarom is er bewust gekozen om lijnen 73 en 74 hier niet te laten stoppen. Deze haltes zijn namelijk zeer smal en zijn niet per voetpad te bereiken. Dit betekend dat grote groepen reizigers dan op het fietspad moeten wachten en via de fietspaden naar de andere halte moeten lopen. En dankzij het verkeerslicht is een zeer korte overstap ook niet mogelijk, omdat voor de betreffende overstappen, Neede(62)<->Enschede(73/74) en Eibergen(73/74)<->Haaksbergen(62), beiden de straat overgestoken moet worden.
gkw1969 schreef: za 30 okt 2021, 08:55 Er is in het verleden wel een sneldienst geweest tussen Neede en Enschede in de vorm van lijn 76. Maar er was veel meer behoefte aan een hogere frequentie qua stopbus en daarom zijn de ritten van lijn 76 omgezet in ritten van lijn 62.
Lijn 76 (Neede-Enschede) was niet echt een sneldienst te noemen. Stopte tussen Neede en Haaksbergen gewoon op alle haltes (ook bij de haltes tussen de weilanden), alleen de haltes in Usselo werden overgeslagen (om te harmoniseren met lijnen 73 en 74 die tussen Haaksbergen en Enschede dezelfde route reden). Lijn 76 was dan ook niet bedoeld als sneldienst, maar als spitsdienst om Neede een rechtstreekse verbinding met de Zuiderval te geven. Lijn 76 was ook wat onzinnig, omdat alleen reizigers uit Neede voordeel aan deze route hadden (Haaksbergen had immers toen ook lijnen 73 en 74) en bovendien kon vanuit Neede (en ook Borculo) met lijn 62 in Haaksbergen kort overgestapt worden op deze lijnen naar de Zuiderval, waardoor je dus alleen maar kreeg dat er 2 lijnen tussen Haaksbergen en Zuiderval achter elkaar gingen rijden. Integratie in de 62 was dus logischer, aangezien de route via de Haaksbergerstraat dan verdubbeld werd (zeker voor Usselo en Enschede praktisch), terwijl de verbinding naar de Zuiderval effectief gewoon 4x p/u bleef.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Twents netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Ik dacht meer aan Borculo - Neede - Enschede via N18. Heel misschien kan je enkele ritten wel via de route van lijn 7 leggen in de tegenspits. Al zijn de Dru wel limiterend.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

Ik denk niet dat je dat rendabel gaat krijgen. Er zijn gewoon te weinig reizigers vanuit Borculo en Neede om Haaksbergen over te slaan, aangezien daardoor de gehele bediening op Enschede-Haaksbergen en Haaksbergen-Neede verdwijnt en er dus een extra buslijn moet komen.
Effectief gezien zou je daarmee immers tussen Neede en Enschede naast lijn 62 een geheel nieuwe buslijn moeten laten rijden (waarbij die nieuwe lijn dan vanaf Neede de route van 62 van/naar Borculo over neemt). Het aantal reizigers vanaf Borculo en Neede naar Enschede rechtvaardigt dat gewoon niet. Al voor de coronacrisis waren de (top)spitsritten van/naar Neede al geschrapt omdat er te weinig vraag was en was de lijn tussen Haaksbergen en Neede altijd nog maar maximaal 2x p/u.
De as Borculo/Neede<->Enschede is nu eenmaal aanzienlijk rustiger dan Groenlo/Eibergen<->Enschede. Dit heeft ook te maken dat vanaf Enschede voorbij Borculo nauwelijks nog wat ligt waar reizigers met bestemming Enschede vandaan willen reizen. Voorbij Borculo ligt eigenlijk alleen Ruurlo en Barchem nog als echte kern (daarna kom je al in Doetinchem, maar Doetinchem<->Enschede gaat al via Groenlo). In Ruurlo zul je ook geen - overstappers vanuit de trein naar Enschede hebben, want alleen Vorden zou evt. kunnen, maar vanaf Vorden ben je via Zutphen-Hengelo 22 minuten sneller dan via Borculo. De route via Borculo 10-15 minuten sneller maken levert dus alsnog geen snellere route op voor Vorden. Hierdoor is dit dus een zeer beperkte as qua reizigers.

Dit terwijl de as via Groenlo naast Eibergen en Groenlo nog meer grotere kernen hebben die daarmee het snelst in Enschede zijn en waar ook nog aardig wat reizigers vandaan komen: Winterswijk, Lievelde, Lichtenvoorde, Varsseveld en Doetinchem. Daarnaast zijn er nog eventuele overstappers vanaf de trein in Winterswijk (Aalten), Varsseveld en Doetinchem. Dit zijn geen grote aantallen, maar telt wel op natuurlijk.

De enige reden waarom op dit moment (nog?) de as vanaf Borculo in het weekend doorrijdt naar Enschede en die vanaf Groenlo maar tot Haaksbergen is omdat Arriva dan niet naar Enschede mag rijden, aangezien ze dan in het gebied van de concessie Twente rijden en dat alleen doordeweeks overdag mogen doen. Toen Arriva destijds de route van 73 en 74 versnelden hadden ze ook al het geopperd bij hun eigen concessieverstrekker (Gelderland) om ook op zaterdag overdag door te gaan rijden naar Enschede. Hiervoor moesten ze echter toestemming hebben van Syntus als concessiehouder van Twente, maar die kregen ze niet.

Het zou mij op zich niet verbazen als Twente en Achterhoek over een aantal jaren onder dezelfde concessie gaan vallen, dat de avond en zaterdagdienst op Haaksbergen-Enschede gaat wijzigen en lijn 62 nog maar 1x p/u gaat rijden om ruimte te maken voor lijn 470 (met op zaterdag mogelijk een verdichtingsrit Haaksbergen-Borculo voor lijn 62).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

Aangezien dit het ideeëntopic is, laat ik mijn ideeën voor dit gedeelte dan ook eens noemen voor als het één gezamenlijke concessie wordt en de oude concessiegrenzen geen belemmering meer vormen.

Doordeweeks overdag:
53 Hengelo - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde
2x p/u (brede spits: 4x p/u Hengelo-Haaksbergen, 2x p/u door van/naar Lichtenvoorde)
Koppeling lijnen 53 en 72, in Haaksbergen verknoopt met lijn 63
63 Enschede CS - Haaksbergen - Neede - Borculo - Ruurlo - Veldhoek - Zelhem - Doetinchem
2x p/u (brede spitsL 4x p/u Enschede-Haaksbergen, 2x p/u door van/naar Doetinchem.
Koppeling lijn 23 met zuidelijk deel lijn 62. Lijn 23 is in Twente al in gebruik, daarom het vrije nummer 63 gebruikt. In Haaksbergen verknoping met lijn 53. Koppeling over Enschede heen heeft sinds het overslaan van het stadscentum geen meerwaarde meer (was bedoeld om Oldenzaal rechtstreeks met het centrum te verbinden) en kan alleen tot onnodige vertraging zorgen.
73 Enschede - Eibergen - Groenlo - Winterswijk
2x p/u Winterswijk-Groenlo, 1x p/u door naar Enschede, 1x p/u overstap op lijn 74. (Brede spits: 2x p/u hele route)
74 Enschede - Eibergen - Groenlo - Lichtenvoorde - Varsseveld - Westendorp - Doetinchem
2x p/u Doetinchem-Groenlo, 1x p/u door naar Enschede, 1x p/u overstap op lijn 73. (Brede spits: 2x p/u hele route)
in topspits enkele extra ritten op Doetinchem-Groenlo aansluitend op lijn 73 van/naar Enschede.

Doordeweekse avonden + zaterdag:
53 Hengelo - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld Station
1x p/u, in Haaksbergen verknoopt met lijn 63.
63 Enschede - Haaksbergen - Neede - Borculo - Ruurlo Station
1x p/u, in Haaksbergen verknoopt met lijn 53.
853 Hengelo - Haaksbergen - Neede - Borculo - Barchem - Lochem Station
1x p/u, in Haaksbergen verknoopt met lijn 863.
863 Enschede - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld Station
1x p/u, in Haaksbergen verknoopt met lijn 853.
850 Doetinchem - Zelhem
1x p/u

Zondag:
53 Hengelo - Haaksbergen - Eibergen - Groenlo - Lievelde - Lichtenvoorde - Varsseveld
1x p/u, in Haaksbergen verknoopt met lijn 63.
63 Enschede - Haaksbergen - Neede - Borculo - Ruurlo
1x p/u, in Haaksbergen verknoopt met lijn 53.
850 Doetinchem - Zelhem
1x p/u

De buslijn tussen Eibergen en Neede verdwijnt dan dus. Dit kan dan opgevangen worden door buurtbus 198 vanaf Neede te verlengen naar Eibergen (doordat hij in Groenlo gaat worden ingekort tot het busstation moet dit passen). Eventueel zou je, indien nodig, de spitsritten van lijn 66 (Almelo-Delden-Neede) ook kunnen laten beginnen/eindigen in Eibergen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Twents netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Waar zijn de 800-varianten voor?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

Oops, dat hadden 400-nummers moeten zijn :oops:
Dat zijn dus de lijnen die alleen in het weekend en 's avonds rijden, net zoals bijv. de 470 nu doet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twents netwerk

Bericht door Meltrain »

Interessant voorstel, maar ik vind vooral de zaterdag onnodig gecompliceerd met al die lijnnummers.
En waarom rijdt er alleen op zaterdag een bus tussen Borculo en Lochem?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 10:42Interessant voorstel, maar ik vind vooral de zaterdag onnodig gecompliceerd met al die lijnnummers.
Op zaterdag wordt zowel op de as naar Neede/Borculo als op de as naar Eibergen/Groenlo 1 rit p/u gewisseld naar een alternatieve rit, om ervoor te zorgen dat beide assen een rechtstreekse verbinding met Enschede behouden (doordeweeks rijdt immers tussen Enschede en Eibergen een non-stop bus, maar die rijdt niet 's avonds en in het weekend).
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 10:42En waarom rijdt er alleen op zaterdag een bus tussen Borculo en Lochem?
Die is er wel (Borculo-Barchem-Lochem-Klein Dochteren-Almen-Zutphen), maar die maakt niet deel uit van de as Enschede-Neede/Groenlo. 's Avonds rijdt die bus Borculo-Zutphen niet meer (Almen en Klein Dochteren zijn gewoon te klein om dan nog genoeg reizigers te trekken), maar op Borculo-Barchem-Lochem is nog wel een bus te verantwoorden, maar dan zou je het eindpunt wel willen verleggen naar het station in Lochem. Op dat moment is 1x p/u tussen Borculo en Ruurlo ook voldoende (is immers nu ook al het geval), waardoor je de 2e rit vanuit Haaksbergen dan net zo goed kunt koppelen aan zo'n los lijntje Borculo-Lochem, zodat Borculo en Neede mogelijk 2x per uur een rechtstreekse verbinding behouden op een trein naar Zutphen (1x p/u via Ruurlo, 1x p/u via Lochem).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twents netwerk

Bericht door Meltrain »

Maar is er op zondag dan geen bus tussen Borculo en Lochem?
SuperGhost schreef: vr 19 nov 2021, 14:58
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 10:42Interessant voorstel, maar ik vind vooral de zaterdag onnodig gecompliceerd met al die lijnnummers.
Op zaterdag wordt zowel op de as naar Neede/Borculo als op de as naar Eibergen/Groenlo 1 rit p/u gewisseld naar een alternatieve rit, om ervoor te zorgen dat beide assen een rechtstreekse verbinding met Enschede behouden (doordeweeks rijdt immers tussen Enschede en Eibergen een non-stop bus, maar die rijdt niet 's avonds en in het weekend).
Maar de bussen geven aansluiting op elkaar, dus dan is een rechtstreekse bus toch niet nodig?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Twents netwerk

Bericht door CamilleKreemers »

Rechtstreeks is wel aantrekkelijker.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Twents netwerk

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 16:00 Maar is er op zondag dan geen bus tussen Borculo en Lochem?
In de plannen van Arriva zou er op zaterdag en 's avonds wel een bus zijn, maar op zondag inderdaad niet. Dus je zou inderdaad dan een belbus kunnen rijden.

Maar eigenlijk heb ik daar verder niet over nagedacht. Omdat op zondag er op Haaksbergen-Borculo maar 1x p/u gereden wordt, is er geen koppeling naar Lochem meer mogelijk (naar Ruurlo is dan belangrijker, i.v.m. de trein). Als er dan op Lochem-Borculo een bus is, is dat dus een losse lijn en rijdt die dus niet over de as Enschede-Borculo/Groenlo en daarom heb ik dus niets genoemd (anders had ik dus wel een belbuslijn genoemd).
Meltrain schreef: vr 19 nov 2021, 16:00 Maar de bussen geven aansluiting op elkaar, dus dan is een rechtstreekse bus toch niet nodig?
CamilleKreemers schreef: vr 19 nov 2021, 16:18 Rechtstreeks is wel aantrekkelijker.
Precies. En op deze manier houden ook beide assen een rechtstreekse verbinding naar Enschede (behalve op zondag dan, aangezien er dan maar 1x p/u gereden wordt).
Eigenlijk is dit een beetje hetzelfde als bijvoorbeeld gebeurd met de intercity's van/naar Groningen en Leeuwarden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten