Nachtnet trein richting Haarlem.

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door BusOV40 »

Ik begreep dat de nachtritten van NS in het weekend richting Haarlem een groot succes zijn (voor COVID dan toch). Is er wel eens over nagedacht om elke dag van de week s'nachts elk uur een sprinter te laten vertrekken van CS naar Haarlem via Sloterdijk en Zwanenburg?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door en-es »

Vast wel. Maar daar zal een dusdanig kostenplaatje aan vast zitten.
PHS

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door Vinny »

Er zijn wel enkele nachtsprinters die in de randen van de nacht rijden, maar er bestaat een voorkeur voor sneltreinen en/of intercity's. Het openhouden van stations 's nachts kost behoorlijk wat geld, en bovendien worden veel sprinterstations sociaal onveilig geacht. Daarnaast levert het de NS waarschijnlijk niet meer reizigers op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door AppleMoose »

In het weekend heb je natuurlijk veel uitgaansvolk. Dat zul je doordeweeks een stuk minder hebben, dus ik betwijfel of een nachttrein op doordeweekse dagen net zo 'succesvol' zal zijn. Bovendien zit je ook nog met (klein) onderhoud aan het spoor en de treinen dat nu vooral in de nachten plaatsvindt.

Dat NS een hoger tarief (of dat de hoofdprijs is, is een eigen interpretatie) vraagt voor een nachttrein is niet zo gek. Personeel kost in de nacht meer vanwege de toeslagen en er zullen vast treinen zijn die een dubbele bezetting nodig hebben vanwege de veiligheid. Zoals Vinny aangeeft, kost het openhouden van stations ook geld (personeel e.d.). Tel daarbij op dat een ritje in de nacht voor de klant net zoveel kost als een ritje overdag en als een groot deel ook nog eens vrij reizen (Studenten OV) heeft of een ander abonnement, is het nog maar de vraag of de rit, ondanks een volle trein, onderaan de streep toch nog rendabel wordt.

Natuurlijk kun je werken met een nachttarief en toeslagen voor mensen met een abonnement, maar dan is de vraag hoeveel klanten je dan nog overhoudt...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door reisthijs »

Een stukje over de Haarlemse nachttreinen, beveiliging blijkt de grootste kostenpost te zijn.
Haarlems college wil nachttrein naar Amsterdam aanhouden (Haarlems Weekblad)
Het Haarlemse college heeft 30.000 euro per jaar gereserveerd voor 2023 en 2024 om de nachttrein te laten rijden. Deze bedragen passen binnen de begroting. Een derde van de kosten gaat naar de exploitatiekosten van de nachtlijn, twee derde naar beveiligingskosten.
Doordeweeks zou er wellicht minder beveiliging nodig zijn, maar ja ook minder reizigers = minder inkomsten, dan zou NS daarvoor weer extra compensatie vragen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat bij een volgende concessie er gewoon ook eisen rond een minimaal nachtnet moeten komen, met als minimum:
hele week:
1) Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Ct - Lelystad Ct - Zwolle
2) Nijmegen - Arnhem C - Ede-W - Driebergen-Z - Utrecht C - Hilversum - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar
waarbij 1+2 een volledige knoop op Amsterdam C hebben

in het weekend aangevuld met minimaal:
3) Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Houten - Utrecht C - Amersfoort C
in Utrecht verknoopt met 2
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door AppleMoose »

Maar waarom? Zijn er zoveel potentiële nachtreizigers die zo'n nachtnet rechtvaardigen en rendabel maken?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door en-es »

Welnee.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door Frank93 »

De nachtbus tussen Amsterdam en Alkmaar trok ook niet echt veel publiek, uitgezonderd van de laatste rit (rond 05:00 uur van Amsterdam naar Alkmaar). Buiten de zomer waren het aantal passagiers met die rit vaak ook op 1 hand te tellen. Denk niet dat een trein daar verandering in gaat brengen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door Vinny »

Met een uitbreiding naar donderdagavond/nacht zijn wellicht ook al veel reizigers geholpen. Het is over het algemeen de drukste door de weekse stapavond.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door Tom024 »

SuperGhost schreef: ma 07 mar 2022, 05:59 Ik denk dat bij een volgende concessie er gewoon ook eisen rond een minimaal nachtnet moeten komen, met als minimum:
hele week:
1) Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam C - Delft - Den Haag HS - Leiden C - Schiphol - Amsterdam C - Almere Ct - Lelystad Ct - Zwolle
2) Nijmegen - Arnhem C - Ede-W - Driebergen-Z - Utrecht C - Hilversum - Amsterdam C - Haarlem - Beverwijk - Castricum - Alkmaar
waarbij 1+2 een volledige knoop op Amsterdam C hebben

in het weekend aangevuld met minimaal:
3) Eindhoven - 's-Hertogenbosch - Houten - Utrecht C - Amersfoort C
in Utrecht verknoopt met 2
Benieuwd waarom Houten zoveel potentieel heeft volgens jou?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door SuperGhost »

Leek me dat er toch wel genoeg uitgaand publiek vanuit Houten naar Utrecht is dat 's nachts weer terug wil. De hele nachttrein Amersfoort-Utrecht is er gekomen in het weekend daarvoor. Nu is Houten wel iets kleiner dan Amersfoort, maar het gaat daar alleen over een extra stop. Aangezien Houten toch wel een vrij grote plaats is en het alleen om het weekend ging, leek me dat er wel publiek voor te vinden zou zijn. Zo niet, kun je die na een proefperiode weer schrappen uiteraard.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door VIRM »

Ronaldussen schreef: zo 06 mar 2022, 17:15 In het weekend heb je natuurlijk veel uitgaansvolk. Dat zul je doordeweeks een stuk minder hebben, dus ik betwijfel of een nachttrein op doordeweekse dagen net zo 'succesvol' zal zijn. Bovendien zit je ook nog met (klein) onderhoud aan het spoor en de treinen dat nu vooral in de nachten plaatsvindt.
Doordeweeks heb je ongetwijfeld het Schipholpersoneel. Maar daar heb je toch de nachtbusvariant van de 300 voor?
Frank93 schreef: ma 07 mar 2022, 09:00 De nachtbus tussen Amsterdam en Alkmaar trok ook niet echt veel publiek, uitgezonderd van de laatste rit (rond 05:00 uur van Amsterdam naar Alkmaar). Buiten de zomer waren het aantal passagiers met die rit vaak ook op 1 hand te tellen. Denk niet dat een trein daar verandering in gaat brengen.
Dat hangt denk ik ook van het snelheidsverschil tussen bus en trein af. Als de trein significant sneller is, heeft het denk ik wat potentie in het weekend. Vóór Corona waren de nachtbussen tussen Amsterdam en de Zaanstreek redelijk gevuld, maar er is een verschil tussen 45 minuten met de bus of 12 minuten met de trein.
Beul van de blindegeleidelijn
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door henrivanderweijden »

SuperGhost schreef: di 08 mar 2022, 13:37 Leek me dat er toch wel genoeg uitgaand publiek vanuit Houten naar Utrecht is dat 's nachts weer terug wil. De hele nachttrein Amersfoort-Utrecht is er gekomen in het weekend daarvoor. Nu is Houten wel iets kleiner dan Amersfoort, maar het gaat daar alleen over een extra stop. Aangezien Houten toch wel een vrij grote plaats is en het alleen om het weekend ging, leek me dat er wel publiek voor te vinden zou zijn. Zo niet, kun je die na een proefperiode weer schrappen uiteraard.
Waarom Houten met 50.000 inwoners wel en Veenendaal (de Klomp) met ruim 65.000 inwoners dan niet? Kan je ook vanaf Ah uitgaanspubliek mee nemen.
Maar volgens mij zijn nachttreinen mbt uitgaanspubliek niet echt noodzakelijk. Ik ken genoeg mensen die gewoon wachten op de eerste trein 's ochtends.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door Vinny »

Uitgaanspubliek is dé belangrijkste doelgroep van nachttreinen. Een latere trein Nijmegen - Amsterdam die ook stopt in Veendendaal/De Klomp zou wat mij betreft ook niet verkeerd zijn. Toen ik nog studeerde ging de laatste trein op die verbinding echt belachelijk vroeg weg :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door Daniel »

Die is er toch al ;) Al stopt 'ie vanuit Nijmegen nu nog niet op De Klomp, dat doet 'ie alleen vanuit Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Nachtnet trein richting Haarlem.

Bericht door henrivanderweijden »

"Probleem" is een beetje dat er vanuit Ut een trein EN een nachtbus naar Veenendaal rijdt. Alleen vanuit Nm en Ah stopt er dus niets op Klp.

Maar aan de andere kant hoor ik vaak zat: oow, we wachten wel op de 1e trein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten