Om Twente beter met de Randstad te verbinden kan je, naast extra treinen en doorkoppelingen langs Dv en Amf, ook overwegen de 17900 een halfuursdienst te geven en te versnellen (door Rat over te slaan). Met een vlotte overstap in Zl op de Hanzelijn-IC's kun je dan in een slordige 1u45 vanuit Es in het Amsterdamse staan, een kwartiertje sneller dan over de bestaande route langs Amf. Bijkomend voordeel: de route langs Amf zit flink aan z'n capaciteit qua rijpaden en drukte, terwijl die langs Lls nog relatief veel ruimte over heeft in beide opzichten.
Er is volgens mij maar één logische dienstregeling voor een halfuursdienst van de 17900:
Code: Selecteer alles
ri Enschede ri Zwolle
IC SPR IC SPR
45 51 Zl 15 09
(51) 59/00 Hno (08) 59/00
(54) 04/07 Rat (06) 52/55
00/01 15/16 Nvd 59/00 44/45
(06) 22/23 Wdn (54) 37/38
10/11 28/29 Aml 49/50 31/32
21/22 43/47 Hgl 38/39 13/17
29 56 Es 31 04
De IC sluit in Zl dan aan op alle sprinters in de knoop. De IC richting Gn haal je niet (ga maar lekker een Nedersaksenlijn aanleggen als je zo graag snel van Gn naar Es wilt ) en die richting Lw net niet. Momenteel haal je de IC ri Alm niet en die ri Amf wel, maar zodra ICNG gaat rijden over de Hanzelijn boek je tijdwinst en kan je die twee IC's omklappen, zodat je een prachtige overstap van 5 minuten richting Amsterdam krijgt.
Omlooptechnisch ligt alles ook gunstig: de versnelde IC keert in Zl op de SPR in plaats van op zichzelf, waardoor je maar één extra omloop nodig hebt. Je zou zelfs een extra halte in Zwolle kunnen bouwen voor de 7900 en het alsnog redden met kruisingen en keertijd!
Maar een blik op de huidige dienstregeling wijst uit dat de IC de rijtijden in bovenstaand voorstel niet haalt. Hoe komt dat, en hoeveel infra is nodig om het wél mogelijk te maken?
Volgens de ProRail-infrakaart is de baanvaksnelheid op het kritieke traject Zl-Nvd tegenwoordig overal 140 km/h ( ). Alleen bij Hno en Rat wordt afgeremd naar 60 km/h, maar ik zie geen ruimtelijke beperkingen die dat opleggen: de doorgaande lijn is daar kaarsrecht. Bij hogere snelheden zal de overweg bij het station eerder moeten sluiten, maar die aankondiging aanpassen lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
De perrons zijn wel wat smal, dus wellicht is veiligheid de reden voor de aangepaste doorrijdsnelheid. Op Rat krijg je het grootste risico op ongelukken omdat de IC daar doorraast op hetzelfde moment dat de sprinter in andere richting halteert (met een instabiele meute op het perron tot gevolg); dat kan worden opgelost met een hekje op het perron langs het doorgaande spoor, maar dan raak je wel de mogelijkheid kwijt om bij een verstoorde treindienst de sprinters daar te laten kruisen. Op Hno kruisen de sprinters gepland dus kan je niet met zo'n hekje komen aanzetten, maar op het moment dat de IC langsdendert gebeurt er bar weinig op dat station en zal de verdwaalde reiziger die er al zit voor de sprinterknoop van een minuutje of 8 later in de praktijk nauwelijks gevaar veroorzaken.
Dan zit je nog met Zl, waar de treinen vanaf het station ruim een kilometer met 60 km/h moeten boemelen voordat ze kunnen optrekken naar 140. Daar raak je kostbare seconden kwijt, en aangezien de IC daar moet kruisen heb je die seconden hard nodig. De parallelle lijnen richting Herfte hebben wel een snelheid van 100 km/h over datzelfde emplacement, dus voor de lijn richting Nvd hoeft dat geen sinecure te zijn. Daarnaast kan je nog twee extra wissels leggen aan weerszijden van het emplacement (onder voorbehoud van ProRail's wisselallergie ), zodat je van spoor 9 via spoor 475 (het Dv-spoor) nog naar Nvd kunt komen zonder te conflicteren met een tegentrein naar spoor 8 via spoor 474 (het Nvd-spoor).
Tot slot heb je dan nog Nvd, waar zo'n 1200m dubbelspoor ligt vanaf het station in westelijke richting. Dat dubbelspoor zou je relatief goedkoop nog een kilometer kunnen uitbreiden tot het eerste viaductje (dat je natuurlijk liever niet wilt hoeven verbreden, want lastig en duur); over die afstand lijkt op Google Maps een mooie strook grond vrijgehouden voor een eventueel dubbelspoor.
Dat lijken me allemaal relatief eenvoudige, goedkope en snelle maatregelen, en samen moet dat voldoende zijn om die halfuursdienst mogelijk te maken. Of denk ik te simpel en zie ik een kritiek punt over het hoofd?