Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door DDietzen »

(Geïnspireerd door de lopende discussie over ideeën voor meer verbindingen tussen Twente en de Randstad)

Om Twente beter met de Randstad te verbinden kan je, naast extra treinen en doorkoppelingen langs Dv en Amf, ook overwegen de 17900 een halfuursdienst te geven en te versnellen (door Rat over te slaan). Met een vlotte overstap in Zl op de Hanzelijn-IC's kun je dan in een slordige 1u45 vanuit Es in het Amsterdamse staan, een kwartiertje sneller dan over de bestaande route langs Amf. Bijkomend voordeel: de route langs Amf zit flink aan z'n capaciteit qua rijpaden en drukte, terwijl die langs Lls nog relatief veel ruimte over heeft in beide opzichten.

Er is volgens mij maar één logische dienstregeling voor een halfuursdienst van de 17900:

Code: Selecteer alles

 ri Enschede		  ri Zwolle
 IC	 SPR		 IC	 SPR
   45 	   51	 Zl	15	09
(51)	59/00	 Hno	(08)	59/00
(54)	04/07	 Rat	(06)	52/55
00/01	15/16	 Nvd	59/00	44/45
(06)	22/23	 Wdn	(54)	37/38
10/11	28/29	 Aml	49/50	31/32
21/22	43/47	 Hgl	38/39	13/17
29	56	 Es	   31	   04
De rijtijd Es-Zl wordt dan ieder halfuur 44 minuten, een flinke winst ten opzichte van de uurlijkse 50 minuten of halfuurlijkse 64-65 minuten van nu. Dat zal ook helpen de populaire 7900 te ontlasten :)
De IC sluit in Zl dan aan op alle sprinters in de knoop. De IC richting Gn haal je niet (ga maar lekker een Nedersaksenlijn aanleggen als je zo graag snel van Gn naar Es wilt (A) ) en die richting Lw net niet. Momenteel haal je de IC ri Alm niet en die ri Amf wel, maar zodra ICNG gaat rijden over de Hanzelijn boek je tijdwinst en kan je die twee IC's omklappen, zodat je een prachtige overstap van 5 minuten richting Amsterdam krijgt.
Omlooptechnisch ligt alles ook gunstig: de versnelde IC keert in Zl op de SPR in plaats van op zichzelf, waardoor je maar één extra omloop nodig hebt. Je zou zelfs een extra halte in Zwolle kunnen bouwen voor de 7900 en het alsnog redden met kruisingen en keertijd!
Maar een blik op de huidige dienstregeling wijst uit dat de IC de rijtijden in bovenstaand voorstel niet haalt. Hoe komt dat, en hoeveel infra is nodig om het wél mogelijk te maken?

Volgens de ProRail-infrakaart is de baanvaksnelheid op het kritieke traject Zl-Nvd tegenwoordig overal 140 km/h ( *O* ). Alleen bij Hno en Rat wordt afgeremd naar 60 km/h, maar ik zie geen ruimtelijke beperkingen die dat opleggen: de doorgaande lijn is daar kaarsrecht. Bij hogere snelheden zal de overweg bij het station eerder moeten sluiten, maar die aankondiging aanpassen lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
De perrons zijn wel wat smal, dus wellicht is veiligheid de reden voor de aangepaste doorrijdsnelheid. Op Rat krijg je het grootste risico op ongelukken omdat de IC daar doorraast op hetzelfde moment dat de sprinter in andere richting halteert (met een instabiele meute op het perron tot gevolg); dat kan worden opgelost met een hekje op het perron langs het doorgaande spoor, maar dan raak je wel de mogelijkheid kwijt om bij een verstoorde treindienst de sprinters daar te laten kruisen. Op Hno kruisen de sprinters gepland dus kan je niet met zo'n hekje komen aanzetten, maar op het moment dat de IC langsdendert gebeurt er bar weinig op dat station en zal de verdwaalde reiziger die er al zit voor de sprinterknoop van een minuutje of 8 later in de praktijk nauwelijks gevaar veroorzaken.
Dan zit je nog met Zl, waar de treinen vanaf het station ruim een kilometer met 60 km/h moeten boemelen voordat ze kunnen optrekken naar 140. Daar raak je kostbare seconden kwijt, en aangezien de IC daar moet kruisen heb je die seconden hard nodig. De parallelle lijnen richting Herfte hebben wel een snelheid van 100 km/h over datzelfde emplacement, dus voor de lijn richting Nvd hoeft dat geen sinecure te zijn. Daarnaast kan je nog twee extra wissels leggen aan weerszijden van het emplacement (onder voorbehoud van ProRail's wisselallergie :p ), zodat je van spoor 9 via spoor 475 (het Dv-spoor) nog naar Nvd kunt komen zonder te conflicteren met een tegentrein naar spoor 8 via spoor 474 (het Nvd-spoor).
Tot slot heb je dan nog Nvd, waar zo'n 1200m dubbelspoor ligt vanaf het station in westelijke richting. Dat dubbelspoor zou je relatief goedkoop nog een kilometer kunnen uitbreiden tot het eerste viaductje (dat je natuurlijk liever niet wilt hoeven verbreden, want lastig en duur); over die afstand lijkt op Google Maps een mooie strook grond vrijgehouden voor een eventueel dubbelspoor.

Dat lijken me allemaal relatief eenvoudige, goedkope en snelle maatregelen, en samen moet dat voldoende zijn om die halfuursdienst mogelijk te maken. Of denk ik te simpel en zie ik een kritiek punt over het hoofd?
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Heb je ook gekeken naar de inpassing op Wierden - Enschede? Met de huidige opzet moet de 7000 namelijk in Almelo de 17900 voor laten gaan als deze in de spits doorrijdt naar Enschede, maar dat kan alleen op de momenten dat er geen IC Berlijn rijdt. Dus eens per 2 uur zal je dan een trein moeten opofferen in de spits.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door DDietzen »

Met die extra 17900 erbij heb je structureel 4 IC's (1600, 1700, 17900) en 2 sprinters (7900) per uur op Aml-Es. Ook in de spits lijkt me dat voldoende - zeker als je de NS-IC's met meer dan een los ICMmetje rijdt, wat regelmatig nog niet het geval is - dus dan kan je de verlenging van de 7000 naar Es aannemelijk wel schrappen, zeker omdat je dan tweemaal per uur een vlotte overstap tussen 7000 en 17900 hebt.

Desnoods zou je nog bij de 17900 de stop in Nvd kunnen schrappen (vliegende kruising op het langgerekte dubbelspoor) om zo tijd vrij te maken voor een extra stop in Amri, Bn of Esk, mocht één van die drie stations in de spits niet genoeg hebben aan slechts de 7900.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Reizigers vanaf de sprinterstations hebben alleen weinig aan die extra IC, die stations vallen dan terug naar een halfuurdienst (of een 12/18/30 dienst als je de 7000 nog wel laat rijden als er geen IC Berlijn is).
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door DDietzen »

Maar in de resterende sprinter (7900) is wel meer plaats voor de reizigers van die drie sprinterstations. Immers, de grote massa tussen Zl en Hgl/Es die nu nog de sprinter bevolkt (zeker omdat de 17900 nu nog niet in de Zwolse knoop valt) zal in groten getale switchen naar de veel snellere 17900, en reizigers tussen 7000-stations en Hgl/Es zullen voortaan altijd overstappen op de 17900 in plaats van te blijven zitten in de 7000 richting Es. Daarom denk ik dat die kwartiersdienst qua zitplaatscapaciteit voor de sprinterstations niet meer nodig is.

En naast de mogelijke extra stop ten koste van Nvd van de 17900 - mij lijkt Bn een logische kandidaat, of desnoods wissel je Amri en Bn af - kan je ook nog de NS-IC's in de lokale spitsrichting in Esk laten stoppen, zoals nu al eens wil voorkomen in bijvoorbeeld de vrijdagavondspits.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door jelmerrr »

1. De NS ICs stoppen in vrijdagavondspits niet op Esk?
2. Als je NS wilt laten stoppen op Esk dan moet je die inkorten
3. Hoeveel mensen stappen over van 7900 naar 17900 straks? Voor mijn gevoel zijn er relatief veel mensen op sprinterstations en vooral op Rat. Dus nog steeds capaciteitsprobleem
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Voor de capaciteit is de 7000 misschien niet nodig, maar voor lokale reizigers is het wel een achteruitgang. Voor doorgaande reizigers die overstappen op de IC naar de Randstad zal het wel weinig uitmaken want die hebben nu sowieso al met de 7900 een betere aansluiting.

Een extra stop in Borne is kantje boord denk ik, er zit richting Hengelo een goederenpad kort achter de 17900 en de kering in Enschede is al krap.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door DDietzen »

Ik geef toe, teruggaan van een kwartiersdienst naar een halfuursdienst is nooit leuk. Maar mijn redenering is en blijft: een kwartiersdienst is leuk, maar dan moet er wel genoeg volk op zitten. En met mijn uitbreidingsplannen van de 17900 verwacht ik niet meer dat dat het geval is, tenzij Twente ineens als een dolle aan woningbouw en andere gebiedsontwikkeling gaat doen :p .
Bovendien ben ik van mening dat je mensen eerder blij maakt met een 15-20 minuten kortere reistijd de hele dag, dan je ze wegjaagt om het schrappen van een kwartiersdienst in de spits; ik verwacht dan ook dat die eerste groep een stuk groter is. Natuurlijk wil je het liefst iedereen tevreden houden, maar gezien het Nederlandse spoor toch al uit z'n voegen barst, is het eigenlijk onmogelijk om verbeteringen door te voeren zonder ergens iemand te benadelen.
Om de busaansluitingen hoef je die hele kwartiersdienst trouwens ook niet te doen: in Amri stopt geen bus, in Bn rijdt alleen de parallelle bus 2x/u in de spits (lijn 51 Almelo-Hengelo) en de rest 1x/u. Je krijgt dus geen problemen met bussen die in kwartiersdienst rijden maar de helft van de tijd nergens op zouden aansluiten.
jelmerrr schreef: do 10 mar 2022, 18:40 1. De NS ICs stoppen in vrijdagavondspits niet op Esk?
2. Als je NS wilt laten stoppen op Esk dan moet je die inkorten
3. Hoeveel mensen stappen over van 7900 naar 17900 straks? Voor mijn gevoel zijn er relatief veel mensen op sprinterstations en vooral op Rat. Dus nog steeds capaciteitsprobleem
1. Toen ik pre-corona nog regelmatig in de vrijdagavondspits vanuit Amf richting oosten vertrok, zag ik toch echt (vrijwel) altijd 'Stopt ook in Kennispark' op de CTA's staan. Misschien geschrapt tijdens corona? Of heeft het van doen met wedstrijden van FC Twente? Dan speelden die wel heel vaak op de vrijdagavond destijds...
2. De stop hoeft daar alleen in de spitsrichting, en aangezien rond Hgl de lokale spitsrichting 's ochtends vooral *naar* Es is, terwijl de materieelinzet van NS juist groot uitpakt voor de landelijke spitsrichting: treinen *uit* Es naar de Randstad (en 's avonds natuurlijk andersom). Dus kan je probleemloos met losse of dubbele ICMmetjes rijden (gebeurt nu ook al) en op Esk stoppen (limiet is ICM-7). En de vrijdagavondtreinen die ik vroeger zag, waren nota bene in de landelijke spitsrichting, dus als 't daarvoor kon/kan...
3. Ik zou verwachten dat de groep reizigers van/naar Zl die naar de 17900 overstapt, toch een pak groter is dan Rat, omdat die IC in de Zwolse knoop zou gaan vallen en zo voor alle aansluitingen (uitgezonderd de drie eerder genoemde IC's, maar alsnog voor alle sprinters én de belangrijke overstap op de Hanzelijn) de snelste optie wordt. Bovendien: Nvd heeft bijna anderhalf keer zoveel reizigers als Rat, en daar kan de IC in principe nog wel blijven stoppen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Mikos »

Alleen is Nijverdal heel erg gericht op Almelo en verder, terwijl Raalte heel erg gericht is op Zwolle. De Intercity niet meer in Raalte laten stoppen zorgt voor nog vollere Sprinters. Vooral in de spits was het pre-Corona heel erg proppen in de Sprinters vanaf Nijverdal en meer nog vanaf Raalte, de stop van de Intercity in Raalte (die er -toegegeven- vooral ook is vanwege de kruising) helpt dat eens per uur afzwakken.

De aansluitingen in Zwolle op andere treinen zijn natuurlijk mooi als je die met alle treinen kunt halen, maar het overgrote merendeel van de spitsreizigers zijn scholieren die vanuit Raalte in Zwolle moeten zijn op een van de grote scholengemeenschappen. Die hebben erg veel aan een IC-stop.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door jelmerrr »

Inderdaad. En vanuit regio Almelo zijn er ook wel aantal die uitstappen in Raalte voor MBO (niet perse heel veel maar ze waren er wel)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door SuperGhost »

DDietzen schreef: do 10 mar 2022, 19:251. Toen ik pre-corona nog regelmatig in de vrijdagavondspits vanuit Amf richting oosten vertrok, zag ik toch echt (vrijwel) altijd 'Stopt ook in Kennispark' op de CTA's staan. Misschien geschrapt tijdens corona? Of heeft het van doen met wedstrijden van FC Twente? Dan speelden die wel heel vaak op de vrijdagavond destijds...
Twente is een seizoen gedegradeerd geweest en in de Eerste Divisie spelen ze standaard op vrijdag inderdaad (dat was in het laatste volledige seizoen zonder corona). En ook in de Eredivisie wordt er af en toe op vrijdag gespeeld.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Staatslijn K »

Persoonlijk denk ik dat je teveel op reistijd gefocust bent en daardoor mist dat het grootste deel van de reizen binnen zeg 45-60 minuten plaatsvinden. Daardoor zou het zomaar kunnen dat meer reizigers in Raalte worden gedupeerd dan de tijdwinst naar Amsterdam oplevert. De Sallandlijn is zo vervelend omdat je enerzijds de knopen in Zwolle en Hengelo wilt behouden, maar daardoor blijft een stoptrein de dominante verbinding. Aan de andere kant zouden een hoop stations hun aansluiting op de Zwolse knoop verliezen als een sneltrein de hoofdverbinding wordt
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door DDietzen »

Ho ho, niemand verliest een aansluiting op de Zwolse knoop! De sprinter blijft immers in dezelfde tijdligging als nu: netjes in de knoop. Dat de IC méér knoopaansluitingen gaat vormen, betekent dus niet dat de sprinter er mínder krijgt ;)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Jef400 »

Wat is het nadeel aan de IC helemaal schrappen en alles als stoptrein laten rijden?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door jelmerrr »

Dat gaat niet passen
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Volgens mij is de rijtijd Zwolle - Heino net te krap voor 4x een stoptrein, dan zal je daar een gedeeltelijke spoorverdubbeling moeten realiseren.
John Hill
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door John Hill »

Ik weet niet hoe actueel het nog is, maar in 2014 hebben Arcadis en ProRail hier in opdracht van de Provincie Overijssel onderzoek naar laten doen. Daar worden perronverbredingen in Raalte en Heino en verschillende spoorverdubbelingen noodzakelijk geacht voor een halfuursdienst.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Daar gaat men zo te zien uit van een echte intercity, dus geheel zonder tussenstops tussen Almelo en Zwolle. Daarvoor heb je enkele extra stukken dubbelspoor nodig zodat treinen elkaar kunnen passeren.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door CamilleKreemers »

Waarom rijdt de IC nog niet in het weekend?
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door jelmerrr »

Omdat daar niet genoeg reizigers voor zijn.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door CamilleKreemers »

Jef400 schreef: zo 13 mar 2022, 13:42 Wat is het nadeel aan de IC helemaal schrappen en alles als stoptrein laten rijden?
Ik zie meer in 2xIC overdag naast dagdekkend 2xSPR.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Maar ik vermoed dat je sowieso iets moet doen tussen Heino en Zwolle. Ik denk niet dat je 4 treinen per uur gaat redden zonder gedeeltelijke verdubbeling of snelheidsverhoging. Stoptreinen sowieso niet, kale rijtijd heen en terug is al boven de 15 minuten, ic blijft er net onder maar met overkruistijd erbij gaat dat ook niet passen denk ik.
PHS

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Alleen de boog bij Zwolle is 100, rest is al 140.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Halfuursdienst IC Zwolle-Enschede

Bericht door Bemined »

Even wat extra punten voor het originele plan: Heino en Raalte is nu 40km/u, snelheidsborden zeggen weliswaar 60 maar de inrijders kunnen geen groen tonen en de uitrijders alleen groen flikker. Tevens is Zwolle - Heino nu een blok waardoor er niet twee treinen achter elkaar aan kunnen. Kortom, er is ruimte voor verbetering maar dan moet wel de beveiliging opnieuw ontworpen worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten