Woningbouwplannen en OV

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Zie: https://www.nu.nl/economie/6188845/kabi ... wbouw.html
Een groot deel daarvan zal binnenstedelijk plaatsvinden, maar er moeten blijkbaar ook nieuwbouwlocaties bijkomen.

Vanuit OV-optiek hebben we daar natuurlijk ook wel een visie op: zoveel mogelijk bij stations en/of bij HOV-lijnen.
En natuurlijk niet in (of vlak bij) natuurgebieden. En niet in overstromingsgevoelige gebieden, en niet in de milieu-contouren van een snelweg of van zware industrie enz. enz.

Voor de regio Arnhem-Nijmegen-Foodvalley wil ik daarom een eerste voorzet doen voor OV-geschikte nieuwbouwlocaties. Die dus pas na binnenstedelijke verdichting in aanmerking komen.

Rond de stations in de regio Arnhem - Nijmegen is al bijna alle ruimte vol gebouwd, maar wellicht kan er nog het volgende:
- ten noorden van station Wolfheze
- ten noordoosten van station Zetten
- rond de Van Heemstraweg tussen Druten en Nijmegen, waarbij lijn 85 een upgrade krijgt naar HOV-lijn
- rond station Brummen
- rond station Wehl

En in de regio Foodvalley:
- Nijkerk Zuid (met een nieuw station Corlaer)
- rond station Putten
- rond station Barneveld Noord (met een nieuw perron richting Apeldoorn)
- direct ten noorden van station De Klomp (nieuwe woonkern tussen De Klomp en Ederveen)
- Veenendaal-zuid (met een nieuw station Veenendaal-zuid)

Qua OV-capaciteit:
Deze locaties maken volgens mij vooral gebruik van restcapaciteit die nu al beschikbaar is (of tegen relatief lage kosten beschikbaar kan komen).

Wellicht kunnen we zo'n exercitie ook voor andere regio's maken?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door TffpaA »

Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 ten noorden van station Wolfheze
Waar dan?
🗣
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Op het grasland tussen de Wolfhezerweg en de Reijerskamp.
Ik geef toe, heel veel woningen kun je daar niet kwijt, maar wellicht zouden er zo'n 200 à 300 woningen kunnen komen, waardoor het inwoneraantal van Wolfheze kan stijgen van ca. 1.750 naar ca. 2.500.
En het aantal dagelijkse treinreizigers vanaf Wolfheze ook ietsje kan toenemen :)
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door TffpaA »

En wat schiet je daarmee op? Wolfheze is nou niet bepaald rijkelijk bediend qua OV. Eén treintje ieder half uur naar Oosterbeek en Arnhem en eentje ieder half uur naar Ede/Wageningen - dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Er rijdt ook nog een buurtbusje rond, zie ik, maar dat mag geen naam hebben. Dus als je in dat grasland 250-300 woningen neer gaat zetten, zie ik al wel wat er gaat gebeuren: daar gaat voor iedere woning een auto voor de deur staan.

Ik ben op zich helemaal voor verdichting rond OV-knooppunten, maar vind een exercitie waarbij we wat lukraak 'grasland' aanwijzen rond willekeurige stations voor woningbouw contraproductief. In de praktijk zal het merendeel van de nieuwe bewoners toch de auto kiezen voor de dagelijkse verplaatsingen, ook omdat de meeste voorzieningen niet op loopafstand liggen (die nieuwe bewoners van Wolfheze zullen het ook in Renkum, Heelsum of Oosterbeek moeten zoeken als ze een super of vertier willen bezoeken).

Veel liever zie ik dan ook dat er verdicht wordt op locaties waar al veel voorzieningen zijn, en dat is toch in de meeste gevallen rond stadskernen of nevencentra. Lukraak gaan bouwen rond stations, puur omdat daar nog wat ruimte op de satellietbeelden te zien is, leidt alleen maar tot meer versnippering van het landschap en extra verkeersstromen. Da's nou precies wat je niet wilt bereiken met OV-georiënteerd ontwikkelen.

En tsja:
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 [...]
En natuurlijk niet in (of vlak bij) natuurgebieden. [...]
Wolfheze wordt praktisch omgeven door natuurgebied.
🗣
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door waldo79 »

Je hebt me het gras voor de voeten weggemaaid :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Suus »

Ik zou vooral kijken wat er aan dubbelfuncties mogelijk is. Ga maar eens op jacht naar parkeerterreinen en bovengrondse parkeergarages in de stad, dat zijn de eerste plekken waar je enorm kan verdichten. Net zoals verlepte bedrijventerreinen, dat is waar Schiedam de komende jaren veel ruimte voor huizen gaat creëren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Daniel »

Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - direct ten noorden van station De Klomp (nieuwe woonkern tussen De Klomp en Ederveen)
In dat smalle strookje tussen Dokter Hoolboomweg en N224? Daar ga je niet veel woningen kwijt kunnen.
Uitbreiding van Ede ten westen van de A30 biedt meer ruimte voor veel woningen, zeg maar tegenover de Kievitsmeent, en daar is ook al een bushalte.
Het stuk tussen de Kade en het uiteinde van de P+R bij De Klomp biedt ook wat meer oppervlak, al worden dan de loopafstaden naar bestaande OV-haltes wel weer langer.

De nog onbebouwde hoek van het kruispunt bij De Klomp biedt nog de meeste ruimte bedenk ik net, dus die zal je wel bedoelen. Dat stukje Ederveen is wat bedrieglijk met lintbebouwing waar niks achter ligt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Ik had niet heel concreet een bepaalde locatie in gedachten, maar meer de cirkel van ongeveer 1 km rond De Klomp, dus ook ten noorden van de N224.
Ede-west had ik niet direct in gedachten, want dan zit je niet op loopafstand van een station.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Suus schreef: di 15 mar 2022, 12:15 Ik zou vooral kijken wat er aan dubbelfuncties mogelijk is. Ga maar eens op jacht naar parkeerterreinen en bovengrondse parkeergarages in de stad, dat zijn de eerste plekken waar je enorm kan verdichten. Net zoals verlepte bedrijventerreinen, dat is waar Schiedam de komende jaren veel ruimte voor huizen gaat creëren.
Helemaal mee eens, maar de vraag is of je daarmee aan die 900.000 gewenste woningen komt.
Niet iedere regio heeft zoveel binnenstedelijke verdichtingsruimte als oudere industriesteden (zoals Schiedam).
En dan moeten die terreinen ook nog eens gunstig voor de OV-ontsluiting liggen.
Mijn indruk is dat er in de regio Ede-Veenendaal niet zoveel verouderde bedrijfsterreinen meer over zijn, nu ook het Edese Enka- en kazerneterrein (ten oosten van station Ede-W) wordt bebouwd. De meeste bedrijventerreinen in deze regio zijn vrij recent en vitaal.

Daarom wil ik ook een beetje brainstormen over OV-geschikte uitbreidingslocaties, voor het geval dat de binnenstedelijke verdichting in sommige regio's onvoldoende soelaas biedt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Maar inderdaad, in Ede zit aan de Vening Meineszstraat ook nog een éénlaags winkelcentrum met een mega-parkeerterrein eromheen. Dat vraagt inderdaad om een stevige verdichting...
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door TffpaA »

Het zal ook zeker zo zijn dat nu nog onbebouwde gebieden bebouwd zullen worden om de vraag op te vangen. Ik denk echter dat het vanuit een visie geredeneerd niet heel veel zin heeft om met wat nattevingerwerk wat willekeurige stations aan te wijzen, enkel omdat daar nog wat ruimte omheen ligt.

Zoals ik eerder al betoogde moet er meer dan alleen een station(netje) zijn, maar zou je ook moeten kijken naar de nabijheid van voorzieningen in het algemeen. In stedelijke gebieden is er qua verdichting nog heel veel winst te behalen. In Arnhem zou je inderdaad al eens, zoals Suus al in het algemeen oppert, kunnen kijken naar parkeergarages. Slopen en vervangen door hoogbouw met een nadruk op appartementen.

En je kunt in een stad vaak ook terugvallen op een fijnmaziger aansluitend OV-netwerk (of desnoods maak je dat fijnmaziger en frequenter) om verder van spoorwegknooppunten verdichting te realiseren. Het slopen en herbouwen van uitgewoonde wijken hoeft daar wat mij betreft ook geen taboe in te zijn.
🗣
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - ten noorden van station Wolfheze
Is dat niet een beschermd natuurgebied?
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - ten noordoosten van station Zetten
Je bedoeld het gebied tussen Zetten en Andelst dichtbouwen? Kan, maar de verbinding met Arnhem is niet helemaal optimaal, aangezien buiten de spits er maar 1 rechtstreekse trein per uur rijdt en naar Nijmegen is die verbinding al helemaal niet geweldig. Dat zou dan ook verbeterd moeten worden. Dan is het resterende gebied tussen Elst en Nijmegen en tussen Elst en Arnhem volbouwen praktischer.
Andere optie om bouwen rond station Zetten-Andelst aantrekkelijker te maken (indien de treinverbinding niet beter wordt) is de buslijn aanpassen en niet meer naar Elst rijden, maar via Slijk-Ewijk en Oosterhout-Dorp naar Nijmegen. Dan moet je echter wel een station bij Valburg bouwen (wellicht door Hemmen-Dodewaard te sluiten).
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - rond de Van Heemstraweg tussen Druten en Nijmegen, waarbij lijn 85 een upgrade krijgt naar HOV-lijn
Logischer zou zijn om eerst tussen Beuningen en Weurt vol te bouwen, aangezien het OV daar al veel beter is (immers naast lijn 85 ook nog stadslijn 5) en ook zou je rond de Nieuwe Pieckelaan kunnen bouwen (stadslijn 11). Dat ligt immers veel dichter bij Nijmegen.
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - rond station Brummen
Nogal ver van Arnhem aangezien er dan betere ruimte is tussen Velp en Rheden, waar je zelfs al op stadsbussen kan aansluiten. Ook lijkt me dan direct ten zuiden van station Dieren (tussen Dieren en Ellecom) beter, aangezien je dan 4 treinen p/u naar Arnhem hebt, waarvan 2 IC's en ook bussen naar Apeldoorn hebt.
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - rond station Wehl
Ook niet echt interessant voor veel forenzen, aangezien het ver van Arnhem ligt en het een eind boemelen is. Dan is het logischer om in Zevenaar ten zuiden van het station vol te bouwen tot de Rosandse polder en het stuk tussen Duiven en Groessen, wat ook niet te ver van het station is. Daarnaast lijkt het me ook dan logischer om ten zuiden van station Doetinchem huizen te gaan bouwen en de bedrijven daar te verplaatsen naar direct ten zuiden van de A18, aangezien er een sneltrein Doetinchem-Arnhem moet gaan komen, waarbij Doetinchem qua reistijd per OV dichter bij Arnhem komt te liggen dan Wehl.
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - Nijkerk Zuid (met een nieuw station Corlaer)
Op het station na is dat al bedoeld voor bebouwing, dus hopelijk kan dat station er dan ook komen.
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - rond station Putten
Eens
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - rond station Barneveld Noord (met een nieuw perron richting Apeldoorn)
Ik denk niet dat er veel mensen direct naast een enorm industrieterrein willen wonen. Dan lijkt me rond station Hoevelaken logischer. Ook is dat dichter bij Amersfoort (sterker nog: het is zelfs grond van Amersfoort). Alleen Amersfoort wil dit nog niet bebouwen en als open terrein houden helaas.
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - direct ten noorden van station De Klomp (nieuwe woonkern tussen De Klomp en Ederveen)
Niet veel ruimte voor een nieuwe woonkern zonder direct aan De Klomp of Ederveen te grenzen ;-)
Maar ik zou dan eerder ervoor kiezen om juist tussen De Klomp en Ede-Noord te bouwen, langs de N224, aangezien stadslijn 5 daar al langs komt en je dan ook direct een rechtstreekse verbinding met het stadscentrum van Ede heeft.
Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - Veenendaal-zuid (met een nieuw station Veenendaal-zuid)
Nogal ver van Utrecht en geen goede verbinding met Arnhem. Er zijn dan logischere plekken. Als je voor forenzen naar Utrecht wilt, denk ik dan bijv. aan:
- Aan spoor van/naar Hilversum: Groenekan (+station aldaar), Maartensdijk (+ station daar) en Hollandsche Rading
- aan spoor van/naar Woerden: Harmelen (+ station daar), Woerden Molenvliet (+ station)
- aan spoor van/naar Arnhem/Rhenen: Beerschoten (rond station Driebergen-Zeist), Maarsbergen (+terugkeer station)
- aan spoor van/naar Amsterdam: tussen Breukelen en Portengense Brug (direct ten westen van het station)
En dan nog tussen De Bilt en De Uithof en tussen De Bilt en Utrecht (langs Biltse Rading)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Suus »

Roeland schreef: di 15 mar 2022, 14:00 Maar inderdaad, in Ede zit aan de Vening Meineszstraat ook nog een éénlaags winkelcentrum met een mega-parkeerterrein eromheen. Dat vraagt inderdaad om een stevige verdichting...
Waarom heeft het Technova College zo'n ontzettend groot parkeerterrein? Volgens mij is er ruimte voor wel 200 auto's :shock:

En verderop zie ik dat de Christelijke Hogeschool ook nog een groot parkeerterrein heeft, en aan de overkant van de straat daar ook nog een flink parkeerterrein.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door SuperGhost »

Tja, ROC en Hogeschool he? Dan willen de studenten ook nog wel eens per auto komen. Zeker bij de ROC was natuurlijk een groot parkeerterrein eerder een must, aangezien de scholieren eerder nog geen OV kregen en de de scholieren van 18+ vaker met de auto kwamen dan bij HO- of WO-studenten het geval is.
rikthoff
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 12:15

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door rikthoff »

Roeland schreef: di 15 mar 2022, 08:40 - rond station Wehl
Gaat al gebeuren: er is een plan Heideslag I (al gerealiseerd) en Heideslag II (start mei dit jaar). Maar dat zijn ruime kavels voor de wat meer vermogenden, er komt geen/weinig sociale woonbouw (dat is in plan Wijnbergen gepland).

Ook jammer is dat de vertegenwoordiger van de gemeente mij liet weten dat er geen toegang naar het station vanaf die wijken gerealiseerd gaat worden, vanwege de RegioExpress die in 2025 gepland gaat worden. Dus potentiële reizigers zijn nog steeds aangewezen op de bestaande overgangen, waardoor je een onaantrekkelijke omlooproute hebt voordat je op het perron staat.
SuperGhost schreef: di 15 mar 2022, 15:26 Ook niet echt interessant voor veel forenzen, aangezien het ver van Arnhem ligt en het een eind boemelen is.
Is 25 minuten netto reistijd veel, en met een kwartiersdienst? Het is niet Ww:)
SuperGhost schreef: di 15 mar 2022, 15:26 Daarnaast lijkt het me ook dan logischer om ten zuiden van station Doetinchem huizen te gaan bouwen en de bedrijven daar te verplaatsen naar direct ten zuiden van de A18, aangezien er een sneltrein Doetinchem-Arnhem moet gaan komen, waarbij Doetinchem qua reistijd per OV dichter bij Arnhem komt te liggen dan Wehl.
Er is inmiddels een bedrijventerrein rond Wehl opgericht, waar deze bedrijven terecht kunnen. Probleem is alleen dat veel van de industrie die rond het station Doetinchem zit daar al minstens 40 jaar floreert, en er vrij weinig verloop is. Voeg daarbij dat de Belastingdienst daar hun uitvoeringskantoor ruim heeft neergezet, en dat de ruimte ten zuiden van de A18 gereserveerd wordt voor het nieuwe streekziekenhuis. Dan krijg je heel dure uitkoopprocedures, en gezien dat de gemeente Doetinchem niet de ruimste portemonnee heeft...
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door JothamvW »

Tussen Velp en Rheden ga je ook niet heel veel kunnen denk ik. Bijna alles ten noorden van de N785 is natuur (o.a. landgoed Broekhuizen, begraafplaats Heiderust} en ten zuiden (ook ten zuiden van het spoor) heb je sowieso bijna niks, mede door landgoed Biljoen.
Dan kan je beter ten zuiden van De Beemd bouwen.

Verder heb je natuurlijk nog het stuk tussen Schuytgraaf en Driel, tussen De Laar en Elst (bij de Rijksweg Noord) en zo'n beetje alles ten oosten van de A325 tussen Rijkerswoerd en de A15.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Ik kan me voorstellen dat je vanuit ruimtelijk perspectief niet wilt dat Arnhem, Elst en Nijmegen aan elkaar groeien, en dat je daarom een open zone tussen deze kernen wilt laten bestaan.
Het gebied ten oosten van de N325 ligt niet bij een spoorlijn met reizigersvervoer. En je zit er met (geluids)contouren van diverse snelwegen en de Betuwelijn. Ik vraag me af of dat nou zo'n geschikte plek is voor grootschalige nieuwbouw?
Met een slim netwerk aan HOV-bussen zou je woningbouw daar misschien nog wel fatsoenlijk kunnen ontsluiten (los van die hoofdinfra-contouren).

Trouwens een aardig experiment in Nijmegen-noord: de laatste jaren worden er in Nijmegen-noord en Oosterhout veel woonwijken ontwikkeld rond buslijn 331. Is het te merken dat het gebruik van lijn 331 daardoor toeneemt? En zou het autogebruik in die wijken daardoor wellicht wat lager zijn dan in traditionele nieuwbouwwijken (waar een goede OV-ontsluiting pas vaak kwam wanneer de bewoners, bij gebrek aan fatsoenlijk OV, al lang een (tweede) auto hebben aangeschaft)?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

SuperGhost schreef: di 15 mar 2022, 15:26Ook niet echt interessant voor veel forenzen, aangezien het ver van Arnhem ligt en het een eind boemelen is. Dan is het logischer om in Zevenaar ten zuiden van het station vol te bouwen tot de Rosandse polder en het stuk tussen Duiven en Groessen, wat ook niet te ver van het station is.
Tussen Duiven en Groessen is inderdaad een geschikte locatie, vlak bij het station.
Ten zuiden van station Zevenaar zou ook een goede plek kunnen zijn. In ieder geval een stuk beter dan de huidige nieuwbouw in Zevenaar-oost (Groot Holthuizen), waar wel treinen langsrijden, maar niet halteren, en het OV beperkt is tot één buurtbushalte. En waar zelfs een enigszins rechtstreekse fietsroute richting station Zevenaar ontbreekt...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door ArrivaBas »

Hoe een gemeente een geluidszone interpreteert is volledig aan het college van B&W, die de bestemmingsplannen in samenwerking met de beleidsmedewerkers opstelt. De daadwerkelijke implementatie en de bijbehorende jurisprudentie treedt uiteraard pas in werking mits de gemeenteraad instemt met de regels. Voor industrie zijn geluidszones meestal strenger dan voor verkeer, afhankelijk van de aard van de industriële activiteiten. Bij verkeer kan het al voldoende zijn om een geluidswal te realiseren, terwijl een geluidszone voor industrie woningbouw en de realisatie van zorg en onderwijs volledig verbiedt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: vr 18 mar 2022, 08:18
SuperGhost schreef: di 15 mar 2022, 15:26Ook niet echt interessant voor veel forenzen, aangezien het ver van Arnhem ligt en het een eind boemelen is. Dan is het logischer om in Zevenaar ten zuiden van het station vol te bouwen tot de Rosandse polder en het stuk tussen Duiven en Groessen, wat ook niet te ver van het station is.
Tussen Duiven en Groessen is inderdaad een geschikte locatie, vlak bij het station.
Ten zuiden van station Zevenaar zou ook een goede plek kunnen zijn. In ieder geval een stuk beter dan de huidige nieuwbouw in Zevenaar-oost (Groot Holthuizen), waar wel treinen langsrijden, maar niet halteren, en het OV beperkt is tot één buurtbushalte. En waar zelfs een enigszins rechtstreekse fietsroute richting station Zevenaar ontbreekt...
Nu was er toen er die wijk in Zevenaar ontworpen werd wel sprake dat er ook een treinstation zou komen. Geen idee of het nog steeds de bedoeling is dat dat station er komt.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Wanneer een station Zevenaar-oost tot 2 minuten rijtijdverlenging leidt, komt in Arnhem de overstap vanuit de Achterhoek richting Utrecht in de knel. Dan is het maar de vraag, of zo'n station Zevenaar-oost praktisch haalbaar is?
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door DDietzen »

Kwestie van Winks of ander hybride materieel inzetten, en de 90-120 seconden van die extra stop in Zevenaar Oost win je weer terug door sneller accelereren bij alle stops (en met name de stops onder de draad). Spurts zijn best log, als ik tenminste naar het vermogen kijk.

In principe moet dat nu al mogelijk zijn, de Winks in het noorden zijn nu toch alleen maar aan het dieselen, terwijl de stoppers rond Ah grote stukken onder de draad dieselen. De Winks zouden dus een stuk beter van pas komen in de 30700 en 30900 (en wellicht ook de 31100).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door Roeland »

Je zou ook kunnen denken aan een ander stoppatroon. De doorgaande Achterhoek-treinen stoppen minder tussen Zevenaar en Arnhem, en er komt een S-bahn-achtige bediening op Arnhem - Zevenaar-oost:
* de 30900 en 30700 stoppen tussen Didam en Arnhem alleen nog maar op Zevenaar en Velperpoort
* er komt een extra sprinter (de 30800?) Arnhem - Zevenaar-oost (spits 4x/uur, daarbuiten 2x/uur)
* eventueel komen er nog nieuwe haltes in Zevenaar-west en/of Duiven-west
In dit model zou dan de geplande sneltrein Doetinchem - Arnhem vervallen (want alle treinen uit Doetinchem worden ca. 4 minuten sneller).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door SuperGhost »

De 30800 bestaat zoals je ziet al ;-)

Maar het originele plan was geloof ik met de volgende treinen:
4x sneltrein Arnhem Centraal - Doetinchem (2x door naar Winterswijk) die non-stop rijdt op Arnhem-Zevenaar en vanaf daar als stoptrein verder
4x stoptrein Arnhem Centraal - Zevenaar Oost
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Woningbouwplannen en OV

Bericht door TffpaA »

Het kon natuurlijk niet heel lang duren of een draad over een algemeen vraagstuk (woningbouwplannen en OV) zou weer verzanden in gedetailleerde voorstellen voor frequenties, dienstregelingen en treinpaden.

Om weer wat meer terug naar het onderwerp te gaan: ik zie veel potentieel in Amsterdam om transit oriented development toe te passen de regio in, met name richting Zaandam en IJburg/Almere. De metro zou je die richtingen in kunnen verlengen, in samenhang met uitbreiding van de stedelijke bebouwing, waarbij de nadruk uiteraard op verdichting moet liggen en het concentreren van centrumvoorzieningen langs de metrostations.

Ik heb er zelfs eens een kaartje van gemaakt:

Afbeelding
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten