Pagina 4 van 4

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 12:25
door JothamvW
Ik ben ook vaak genoeg door mijn vader op Arnhem CS aan Sonsbeekzijde opgehaald.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 12:28
door TffpaA
Mijn vriendin pikte mij daar ook met regelmaat op toen we nog niet samenwoonden. Tegenwoordig is het van het zuiden uit eigenlijk handiger om de K+R bij de Park- en Rijntoren te gebruiken. Wel lastig vindbaar, als je niet zo bekend bent in Arnhem.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 14:58
door PHS
-

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: vr 27 jan 2023, 23:10
door regenmaker
Puur gebaseerd op een enkele waarneming die iemand op het forum plaatste. Ik reis dagelijks met Hermes en die mate van uitval kwam alleen rond de feestdagen op een enkele lijn voor. Nu is het een stuk beter. Of beter gezegd, zelf heb ik als dagelijks reiziger nog geen uitval gehad.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 17:04
door MaartenD
TffpaA schreef: vr 27 jan 2023, 09:53
Of moet dat ook nog allemaal gratis kunnen?
Dat parkeerterrein is helemaal niet gratis.
TffpaA schreef: vr 27 jan 2023, 10:27 Tuurlijk wel. Het netwerk is stadsdekkend en frequent. Praktisch gesproken kun je je auto prima op de grote parkeerterreinen van Winkelcentrum Woensel kwijt, en daar op het busstation de eerste bus pakken naar het centrum.
Als ik iemand van het station af moet halen dan ga ik niet de auto ergens parkeren en nog een stuk met de bus reizen. En andersom laat ik de mensen die met de trein komen ook niet met de bus naar een parkeerterrein gaan. En al helemaal niet als het ouderen zijn.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 17:41
door Z2N
Maar ophalen gaat prima op een Kiss and Ride, daar is geen echte parkeerplaats voor nodig.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 18:26
door AppleMoose
Maar dan kun je mensen niet naar het perron begeleiden en uitzwaaien.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 18:33
door TffpaA
Zoals al gezegd: dan kun je dus parkeren in de parkeergarage. En als alternatief is er natuurlijk ook altijd nog de taxi, zodat je je auto niet achter hoeft te laten op de K+R, maar wél tot dichtbij de ingang van het station gereden kunt worden.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 19:00
door Chrysa
Op de K+R bij Breda kan je gewoon naar binnen lopen en iemand uitzwaaien op het perron, waarom is dat hier zo'n probleem? Daar heb je gewoon 20 vakken parallel aan de rijbaan waar je een kwartier mag staan en toch is er altijd plek, gaat prima.

Prima plan zo'n toren, in Breda worden de laatste stukjes naast het station nu ook volgebouwd. *O*

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 20:40
door Z2N
AppleMoose schreef: za 28 jan 2023, 18:26 Maar dan kun je mensen niet naar het perron begeleiden en uitzwaaien.
Het aantal mensen waarvoor dat echt relevant is is zodanig beperkt, dat het niet nodig is om een hele parkeerplaats zoals bij station Eindhoven Centraal voor de deur te handhaven.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 22:19
door MaartenD
TffpaA schreef: za 28 jan 2023, 18:33 En als alternatief is er natuurlijk ook altijd nog de taxi,
Wat zijn dat voor volstrekte waanideeën dat iemand die een auto heeft een stuk met de bus of zelfs de taxi gaat om mensen af te halen.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: za 28 jan 2023, 22:25
door TffpaA
Van mij mag je je mobiliteitsuitgedaagde bezoek gerust met je autootje het perron oprijden hoor. Ik schets slechts de alternatieven, omdat er zelfs in het ruim opgezette Eindhoven geen plek voor iedereen is om zoveel ruimte te claimen als jij.

En die ruimte wordt met de woningbouwopgave ook nog eens steeds schaarser. Ik zal bij iedere parkeerplek op dure Eindhovense grond staan juichen als die verdwijnt om plaats te maken voor woningbouw.

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 00:12
door John Hill
TffpaA schreef: za 28 jan 2023, 22:25 Van mij mag je je mobiliteitsuitgedaagde bezoek gerust met je autootje het perron oprijden hoor. Ik schets slechts de alternatieven, omdat er zelfs in het ruim opgezette Eindhoven geen plek voor iedereen is om zoveel ruimte te claimen als jij.
Ik vraag me af hoeveel ruimte MaartenD nou daadwerkelijk claimd. Iemand ophalen en brengen naar een station en die tegemoet komen heb ik ook vaak genoeg gedaan (in Arnhem). Zoals Chrysa schreef kan dat prima op een K+R. (Op Streetview zie je dat in 2020 bij de K+R Kennedyplein ook genoeg mensen zijn uitgestapt en weggelopen.) Daarom verbaasd het me dat MaartenD begint met:
MaartenD schreef: vr 27 jan 2023, 09:39 Het stationsplein is veel te klein daarvoor
Ik ben niet bekend in Eindhoven, maar met de K+R Kennedyplein aan de achterkant en het stationplein moet er toch genoeg ruimte zijn?

Re: Woningbouwplannen en OV

Geplaatst: zo 29 jan 2023, 09:12
door ArrivaBas
We leven niet meer in 1990, hè. Toen was het zonder al dat digitale grut van deze tijd nog wel gebruikelijk dat we iemand die voor langere tijd wegging met de trein op het perron uitzwaaiden, en pas weer contact hadden als er een ansichtkaart door de brievenbus kwam of tegelijkertijd een telefooncel konden opzoeken. Anno 2023 zijn de meeste grote Nederlandse stations met poortjes afgesloten, en zijn we als geen ander verbonden met elkaar via de mobiele telefoon. Tegenwoordig stuurt iedereen wel een WhatsAppje of een verhaal op Instagram als die veilig op hun verder weg gelegen verblijfplaats voor langere tijd zijn aangekomen.

De mogelijkheden tot voor- en natransport van en naar treinstations zijn in de meeste steden goed geregeld. De bedieningstijden van het streekvervoer sluiten meestal goed aan op die van treinen, en dat maakt het in tegenstelling tot bij vliegvelden onnodig om grote parkeerterreinen naast stations te hebben. De reizigers die toch met de auto willen kunnen dan gebruik maken van de Kiss & Ride. Een centraal station heeft wat mij betreft niet meer nodig dan een busstation en een Kiss & Ride voor zijn bereikbaarheid. De rest van de ruimte eromheen kan je dan gebruiken om het station echt als een visitekaartje van de stad te maken. En die ruimte is er rondom Eindhoven Centraal in overvloed als die racebaan aan de voorkant verdwijnt.