Toekomst tramnet Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door CamilleKreemers »

Financieel efficienter betekent sneller?
jesse-cruzu
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door jesse-cruzu »

Nou laat ik mijn fantasie erop los wat wel haalbaar kan zijn:

1. De Esch - Holy (Huidige lijn 24):
Alleen omnummeren om de combinatie met lijn 21 te verduidelijken.
2. Charlois - Keizerswaard: Ongewijzigd
4. Marconiplein - Molenlaan: Ongewijzigd
5. Willemsplein - Schiebroek: Terugkerende lijn, ontstaat door knip lijn 25. Deze kan in een lagere frequentie rijden en is ook een stuk betrouwbaarder.
7. Spangen - Erasmus Universiteit: Route over de Goudsesingel herstellen en over de drukke Middelandstraat.
8. Spangen - Meiersplein: Voor lijn 8 bedacht ik om het stukje vanaf de Bergpolderplein aan te laten sluiten bij de Wilgering en een lus bij Meiersplein om aansluiting te bieden op de metro en bus naar de luchthaven. Ook stel ik een andere route om het Centrum heen via Station Blaak i.p.v. Centraal. Vergt wel herstel van traminfra over de Mariniersweg en nieuwe sporen over de Ringdijk en Meiersplein. Maar zo creëer je wel een verbinding Schiebroek - Oude Noorden - Blaak en is het tevens sneller. Reizigers uit het Oude Noorden die naar Centraal willen kunnen met lijn 4 of 38.
20. Blijdorp - Lombardijen: Lus door Blijdorp benutten. Niet langs de voorkant van Centraal maar over de Coolsingel langs de achterkant.
21. Erasmus universiteit - Woudhoek: Versterker voor lijn 1, en het mooiste zou zijn als deze vanaf Schiedam Centrum rechtsaf rechtstreeks naar Woudhoek kan gaan over de 's-Gravelandseweg en nog te bouwen station Kethel. Vereist wel nieuwe infra.
23. Rotterdam Centraal - Beverwaard: Ingekort. Deze lijn is veel te vetragingsgevoelig nu. Vandaar deze keus. Lijn 7 neemt het westelijk deel over.
24. Zie lijn 1.
25. Rotterdam Centraal - Carnisselande: Ingekort. Ook vanwege het vertragingsgevoelig zijn en betrouwbaarheid. Lijn 5 neemt het noordelijk deel over.

Met deze opzet behoud je toch grotendeels de huidige relaties maar strek je wel aantal lijnen waardoor ze sneller worden. En bovendien maak je nieuwe verbindingen zonder al te veel investeringen. Ook verander ik bewust eindpunt naam Woudestein naar Erasmus Universiteit omdat dit toch een groter publiek aanspreekt. Verder twijfel ik over de frequenties; 10 of 15 minuten interval overdag als basis? Want treinen rijden over het algemeen nu 2x p.u. en op samenloopdelen heb je 4x p.u. Maar als PHS weer realiteit wordt heb je weer ETMET. Dus dat is een beetje aankijken hoe en wat, maar voor in de avonduren ben ik wel voor elk kwartier omdat ik verwacht dat er meer reizigers met de tram zullen reizen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten