Toekomst tramnet Rotterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Voortbordurend op viewtopic.php?p=769602#p769602:
in https://mrdh.nl/nieuws/plannen-metro-tr ... tap-verder schetst de MRDH een scenario "Snel" voor de Rotterdamse tramlijnen, waarin dikke lijnen (23, 24, 25) vaker gaan rijden, maar andere tramlijnen (groten)deels verdwijnen.

Enerzijds denk ik dat we de signalen over matig functionerende tramlijnen wel serieus moeten nemen. Anderzijds vind ik het scenario "Snel" veel te rigoureus voor de oude stadswijken en voor de buitenwijken.

In dit topic wil ik daarom een voorzet doen voor een tramnet in 2030, dat wel de positieve kanten van "Snel" heeft, maar dat wel een stuk socialer wordt gemaakt, door meer verbindingen te blijven bieden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Allereerst de tramlijnen naar Zuid: het scenario Snel ziet daar drie wijzigingen:
* tram 20 vervalt
* Op tram 2 vervalt het deel Lombardijen - Groenenhagen
* de trams 2, 23 en 25 gaan vaker rijden
Wat mij betreft kan tram 20 vervallen, maar lijn 2 zou ik ongewijzigd tot Groenenhagen laten rijden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Ten noorden van de Maas zou ik het volgende willen aanpassen t.o.v. de huidige situatie:
* Tram 21 vervalt, tram 24 rijdt vaker (wanneer bus 53 vaker rijdt, gaat Woudhoek er qua reistijd zelfs op vooruit)
* Tram 7 vervalt (ter vervanging: er komt een buslijn Kralingse Zoom - Oudedijk - Crooswijksestraat - station Noord - Melanchtonweg)
* Bus 38 rijdt na Crooswijk door naar station Alexander

En ongewijzigd laten:
* Tram 23 rijdt tot Marconiplein
* Tram 25 rijdt tot Schiebroek
* Tram 4 rijdt vrijwel ongewijzigd: Molenlaan - Heemraadplein (alleen het deel naar Marconiplein vervalt)

En dan tram 8:
* het deel Spangen - Marconiplein vervalt
* Marconiplein - CS - Zaagmolenbrug blijft grotendeels ongewijzigd (alleen de lus over de Coolsongel vervalt, tram 8 rijdt voortaan over de Eendrachtsweg)
* vanaf Zaagmolenbrug rijdt lijn 8 via Crooswijksestraat naar eindpunt Oostplein. Eventueel kan lijn 8, op termijn, na Crooswijksestraat worden doorgetrokken tot de nieuwbouw in Crooswijk-noord (dan vervalt Crooswijk - Oostplein)
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door BusOV40 »

Ik zou kiezen om in de avonden elke 15 minuten te gaan rijden i.p.v. elke 20 minuten. In steden als Amsterdam, Den Haag en Utrecht word er elk kwartier gereden, soms zelfs vaker. Elke 20 minuten is onhandig met aansluitingen en in mijn optiek niet passend voor een stad als Rotterdam.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

De grootste horde van een frequentie van 20 minuten is dat het niet in ons Hoofdrailnet past. Met treinen die elk half uur rijden bied je dan effectief alsnog maar één aansluiting per uur op het landelijk net.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Bemined »

Maar 4x per uur wil niet zeggen dat je automatisch wel aansluitingen hebt. Als je meerdere knopen langs dezelfde lijn hebt liggen en je niet op allemaal kunt aansluiten is de kans reëel dat je op bepaalde reisrelaties 0x per uur een aansluiting hebt, waar je er nu nog 1x per uur eentje hebt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Suus »

De frequentie overdag van 5x/uur vind ik persoonlijk vervelender. Die krijg ik maar niet “geleerd”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Bemined schreef: ma 18 apr 2022, 09:16 Maar 4x per uur wil niet zeggen dat je automatisch wel aansluitingen hebt. Als je meerdere knopen langs dezelfde lijn hebt liggen en je niet op allemaal kunt aansluiten is de kans reëel dat je op bepaalde reisrelaties 0x per uur een aansluiting hebt, waar je er nu nog 1x per uur eentje hebt.
Dat ligt aan je definitie van wat een aansluiting is en wat niet. Met 4 keer per uur is meerdere keren per uur aansluiten in elk geval makkelijker dan met drie keer per uur.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Bemined »

ArrivaBas schreef: ma 18 apr 2022, 10:24Dat ligt aan je definitie van wat een aansluiting is en wat niet. Met 4 keer per uur is meerdere keren per uur aansluiten in elk geval makkelijker dan met drie keer per uur.
Om het een aansluiting te kunnen noemen moet de wachttijd niet te lang zijn. Een kwartier wachten omdat de tram net weg is kan je geen aansluiting noemen. Maar die aansluitingen goed krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker omdat veel lijnen verschillende aansluitingen hebben en er ook nog in twee richtingen een aansluiting gewenst is.

In landelijk gebied is het vaak simpel: vanwege enkelspoor komen de treinen in beide richtingen tegelijk aan omdat ze elkaar op het station moeten kruisen, en de lokale busdiensten hebben het station vaak als begin- en eindpunt waardoor alles mooi op elkaar aansluit: bussen komen 4 minuten voor de symmetrietijd aan en gaan 4 minuten na de symmetrietijd weer weg.

In de stad is het een stuk lastiger. Neem Rotterdam Lombardijen, treinen gaan om :05/:35 naar Dordrecht en om :24/:54 richting Rotterdam. Tramlijn 2 om 00/15/30/45 zou goed aansluiten van/naar Dordrecht, maar van/naar Rotterdam heb je een overstap van zo'n 10 minuten. Met 00/20/40 bied je in alle richtingen één keer per uur een goede aansluiting. Nog beter is 00/10/20/30/40/50 uiteraard, dan bied je in alle richtingen een goede aansluiting.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door ArrivaBas »

Een kwartier wachten in een kwartierdienst is niet optimaal. Dat ben ik met je eens, maar overstappen van 10 minuten lijken mij nog wel aanvaardbaar. Zeker bij overstappen tussen verschillende modaliteiten maakt dit bij grotere stations de aansluitingen ook haalbaar voor reizigers die minder goed ter been zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Bemined »

Maar dat is ook niet altijd te regelen, want diezelfde lijn 2 wil je bij Maashaven ook weer op de metro laten aansluiten. Veel aansluitingen berusten meer op toeval dan dat ze zo gepland zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: ma 18 apr 2022, 11:36 In landelijk gebied is het vaak simpel: vanwege enkelspoor komen de treinen in beide richtingen tegelijk aan omdat ze elkaar op het station moeten kruisen,
Dat is dan wel héél landelijk gebied hoor. ;) Verreweg het grootste deel van het spoorwegnet is (minimaal) dubbelsporig. ;)
Bemined schreef: ma 18 apr 2022, 11:36 In de stad is het een stuk lastiger. Neem Rotterdam Lombardijen, treinen gaan om :05/:35 naar Dordrecht en om :24/:54 richting Rotterdam. Tramlijn 2 om 00/15/30/45 zou goed aansluiten van/naar Dordrecht, maar van/naar Rotterdam heb je een overstap van zo'n 10 minuten.
Vijf minuten tussen trein en tram is op Lombardijen zelfs nog aan de krappe kant. :X Als je niet afhankelijk bent van de lift is het prima te doen, maar als er maar iets tegenzit, haal je dat vaak niet eens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Bemined »

Je snapt toch wel dat het om een voorbeeld gaat en niet om een daadwerkelijk voorstel voor een dienstregeling ;)
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Roeland »

Bemined schreef: ma 18 apr 2022, 11:36In de stad is het een stuk lastiger. Neem Rotterdam Lombardijen, treinen gaan om :05/:35 naar Dordrecht en om :24/:54 richting Rotterdam. Tramlijn 2 om 00/15/30/45 zou goed aansluiten van/naar Dordrecht, maar van/naar Rotterdam heb je een overstap van zo'n 10 minuten. Met 00/20/40 bied je in alle richtingen één keer per uur een goede aansluiting. Nog beter is 00/10/20/30/40/50 uiteraard, dan bied je in alle richtingen een goede aansluiting.
Ingeval van Lombardijen lijkt de keuze mij eenvoudig: reizigers vanuit het voedingsgebied van tram 2 hebben vele reismogelijkheden richting CS en verder, en maar één reismogelijkheid richting Dordrecht. Dan zou ik de aansluiting op Lombardijen van tram 2 op de trein van/naar Dordrecht leidend maken. Overdag gaat dat wellicht makkelijker (als de treinen op Lombardijen ongeveer '10-frequentie rijden, maar zeker 's avonds, als de trein '30 rijdt, zou ik tram 2 in een '15-freqeuntie goed laten aansluiten van/naar Dordrecht.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door tjoektjoek »

Ik vraag me echt af wat voor nut tram 7 heeft in Kralingen sinds de aanleg van de metro.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Kalil Nieuw »

Een extra tramlijn voor de zekerheid. _O-
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door ZO6176 »

Lijn 7 was toch ooit bedoeld om door te gaan via de Prinsenlaan naar station Alexander?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Bemined »

Nee
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door ZO6176 »

Ook niet in de jaren 80?
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Bemined »

In de jaren '80 was Prinsenland nog grotendeels weiland, die wijk is pas in de jaren '90 aangelegd.
PHS

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Meltrain »

Lijn 7 is juist verlegd via Crooswijk zodat er op buslijn 38 bezuinigd kon worden. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door W0rteltje »

Er viel me iets op in het originele artikel, waar ik weinig mensen over heb zien praten. Het gaat om dit stuk uit het uitgangspuntenpresentatierapport:
"Een tramnet dat én meer reizigers vervoert én financieel efficiënter is én bijdraagt aan andere doelen en ambities in stad en regio, zoals de nieuwe oeververbinding en de Oude Lijn."
Wordt hiermee bedoeld dat de geplande verbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom dan toch geen metrolijn wordt?

Ik weet dat dit stukje dat niet bevestigd, maar het is vreemd dat het staat onder het tramstukje, en dat het nergens genoemd wordt bij de uitbreiding van het Metronetwerk. De gemeente Rotterdam is hier al een tijd erg onbesluitelijk over is, en ik ben bang dat ze stil en geleidelijk willen pivotten naar een tramverbinding.
bon jour
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Toekomst tramnet Rotterdam

Bericht door Suus »

In het nieuwe coalitieakkoord van Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk staat dat voor de nieuwe oeververbinding wordt ingezet op een metro.

Download staat hier: https://www.rotterdam.nl/nieuws/coaliti ... 2022-2026/, zie de alinea aan het einde van pagina 30, begin pagina 31.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten