Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door en-es »

Ik denk niet dat ze in het buitenland op onze adviezen zitten te wachten om stations te sluiten. Maar het staat iedereen vrij om de spoorwegbeheerder (Infrabel?) een mailtje te sturen omtrent twee stations in Brussel. 8-)
JothamvW
Berichten: 1219
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door JothamvW »

Uiteraard in alle 3 de landstalen van België.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Suus »

Vinny schreef: za 23 apr 2022, 16:45 Het sluiten van de stations wordt wel vaker geopperd, maar het Brussels hoofdstedelijk gewest is tegen. Logisch, want de P treinen die er nu wel stoppen zouden dan vervangen moeten worden door metro's of trams. Daar is nu ook geen ruimte voor.
Beide stations worden bediend door de S1 en niet door P-treinen. Kapellekerk heeft de minimale bediening van 1x/uur op werkdagen tot 20:00, op Congres stoppen in dezelfde periode twee treinen per uur.

Het is een beetje een kip-ei verhaal met deze stations. Ze zitten allebei op een plek in de stad waar de bediening van de MIVB matig is, dus theoretisch is er potentieel. Maar de treindienst is ook zeer matig, waardoor het toch interessanter is om alternatieven te zoeken die verder lopen zijn. Potentie is er in ieder geval wel bij Congres, de leegstaande federale kantoorgebouwen rondom het station zijn na lange verbouwingen weer in gebruik genomen. Kapellekerk is al een tijdje vanaf één kant dicht wegens een bouwproject, maar de Marollen aan de achterkant zijn aan het verzavelen en kan dus nieuwe reizigers trekken: yuppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Meltrain »

Eigenlijk zouden er dus meer treinen moeten gaan stoppen?
Sowieso zou de S1 toch ook 2x/uur op Kapellekerk kunnen stoppen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Vinny »

Meltrain schreef:Eigenlijk zouden er dus meer treinen moeten gaan stoppen?
Sowieso zou de S1 toch ook 2x/uur op Kapellekerk kunnen stoppen?
Wellicht in de knel met andere treinpaden. Qua exploitatie lijkt me het geen probleem. Blijft natuurlijk wel over dat de infrastructuur ook na de openstelling van de 'Schuman-Josaphattunnel' niet heel handig ingebed is; station Brussel-West zou veel meer potentie kunnen hebben als daar ook treinen in noord-zuidrichting overheen kunnen rijden. Dat is nu alleen mogelijk met kopmaken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Suus »

Huh? Wat hebben Brussel-West en de Schuman-Josephattunnel met elkaar te maken?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Vinny »

Ik had duidelijker moeten zijn :)

De Schuman-Josephattunnel is aangelegd om de Noord-zuid verbinding te ontlasten, en mijn stelling was dat de route via Brussel-West dat ook of beter zou doen. Beide zijtakken zijn niet genoeg ingebed in de infrastructuur om structureel veel regionaal of intercityverkeer voor zijn rekening te nemen, waardoor door de Noord-Zuidverbinding alsnog veruit de meeste S, IR en IC treinen rijden :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten