Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door tjoektjoek »

Spoorlijn 0 is een flessenhals voor alle treinen die in en door België rijden. Zeker voor hogesnelheidstreinen zijn de snelheden te laag vanaf Schaarbeek tot Brussel-Zuid. Mijn idee is om een nieuwe spoortunnel (genaamd spoorlijn 0N) te boren onder het centrum van Brussel die de sporen van lijnen 25N uit Mechelen en 36N uit Leuven verbindt met een ondergrondse terminal voor internationale (hogesnelheids)treinen. Uitvoering zal kostbaar worden, maar het speelt ruimte vrij in de huidige tunnel voor het binnenlandse treinverkeer. Hierdoor kan de reistijd van de Eurostar/Thalys uit Nederland en de Thalys/ICE uit Duitsland verkort worden met 5-10 min. schat ik.

Daarnaast moet natuurlijk het wachten van de Eurostar uit Nederland op Brussel Zuid verkort worden naar max 5 min, en de paspoort- en douanefaciliteiten in Nederland moeten vergroot worden, zodat je niet zover van tevoren moet aankomen op Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal voor de formaliteiten.
PHS

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door tjoektjoek »

Ik doelde op een tunnel met een hogere snelheid, zoals 140 km/h. Hierdoor kunnen de treinen sneller vertrekken en aankomen. De treinen in de huidige verbinding kunnen max. 50 km/h.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Z2N »

De huidige rijtijd door de tunnel is 5 minuten, 140 rijden gaat daar geen 5-10 minuten vanaf halen vrees ik. En zolang het past (en er voldoende alternatieve maatregelen te bedenken zijn, zoals het sluiten van Brussel Congres en Brussel Kapellekerk of het omleiden van treinen over lijn 28, is het boren van een nieuwe tunnel het gewoon niet waard.

En wat betreft de Eurostar-check in: Het knelpunt is het personeel, dat in grotere getalen aanwezig moet zijn om in te checken en de grenscontroles te doen. Dat betekent echter wel dat er meer ritten nodig zijn, omdat je anders meer personeel inefficiënt inzet.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door en-es »

De stations Kapellekerk en Congres, komt daar nog veel volk? Ik dacht dat ze alleen maandag t/m vrijdag open zijn.
PHS

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Bemined »

Maar zolang je toch op Centraal moet stoppen levert het sluiten van die twee extra stations toch niets op? De perronopvolging bij Centraal is dan bepalend voor de capaciteit.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door DDietzen »

Kapellekerk en Congres hebben geen invloed op het HST-verkeer, want de westkoker (die aansluit op de HST-terminal in Zuid en de lijnen 25N en 36N in Noord/Schaarbeek) heeft geen perrons in die stations.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Z2N »

Bemined schreef: do 21 apr 2022, 10:54 Maar zolang je toch op Centraal moet stoppen levert het sluiten van die twee extra stations toch niets op? De perronopvolging bij Centraal is dan bepalend voor de capaciteit.
Er stopt maar een heel beperkt aantal treinen op die stations, maar deze treinen nemen door de extra stops meer capaciteit in dan anders nodig zou zijn geweest. En als je in één buis extra ruimte creëert, kan je daar treinen in kwijt die anders voor de Thalys/Eurostar zouden rijden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Z2N »

Dat is natuurlijk de grootste bottleneck, maar Brussel-Centraal is even druk als Brussel-Noord en Brussel-Zuid dus is overslaan niet een logische optie. Maar dan hou je capaciteit voor 12 treinen per uur per tunnelbuis.
Laatst gewijzigd door Z2N op do 21 apr 2022, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: do 21 apr 2022, 10:16 Nee, het zijn praktisch spookstations. Het volk dat je er tegenkomt zijn daklozen, dieven en drugsverkopers; oftewel het typische straatbeeld van Brussel.
Ben je zelf regelmatig op deze stations geweest of heb je dit beeld "van horen zeggen"?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door waldo79 »

Brussel heeft een rauw randje, maar het is geen onaangename stad om te verblijven in mijn optiek.
PHS

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Bemined »

Z2N schreef: do 21 apr 2022, 11:33 Er stopt maar een heel beperkt aantal treinen op die stations, maar deze treinen nemen door de extra stops meer capaciteit in dan anders nodig zou zijn geweest. En als je in één buis extra ruimte creëert, kan je daar treinen in kwijt die anders voor de Thalys/Eurostar zouden rijden.
Er liggen toch helemaal geen wissels in die tunnel? Dan blijft de perronopvolging bij Centraal bepalend.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Z2N »

Nee, maar afhankelijk van waar ruimte is kan je bepaalde series in bepaalde tunnelbuizen plannen. Kwestie van anders wisselen rond Schaarbeek/Brussel Noord en/of Brussel Zuid.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Suus »

De verdeling van de spoorlijnen over de tunnelkokers staat redelijk vast. Dat is ook waarom sommige treindiensten wat onlogisch overkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Jef400 »

Zijn er geen belangrijke/historische afspraken over die twee stations? Je weet het nooit, het is immers België...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Vinny »

Het sluiten van de stations wordt wel vaker geopperd, maar het Brussels hoofdstedelijk gewest is tegen. Logisch, want de P treinen die er nu wel stoppen zouden dan vervangen moeten worden door metro's of trams. Daar is nu ook geen ruimte voor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Z2N »

Dat hoeft natuurlijk niet per sé: station Brussel-Congres is op ca. 10 minuten lopen van zowel Brussel-Noord als Brussel-Centraal, Brussel-Kapellekerk is op 10 minuten lopen van Brussel-Centraal.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Vinny »

Op dit forum wordt je spreekwoordelijk gevierendeeld als je voorstelt om in Nederland een station te sluiten als reizigers in het slechtste geval een kwartier extra moeten lopen, dus ik vind dat wel een beetje makkelijk gesteld...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door Vinny »

Station Sappemeer-Oost bijvoorbeeld. Het is inmiddels wel gesloten en afgebroken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Bericht door trolly »

Wie dat wel had mag dat schriftelijk melden. In viervoud, uiteraard.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten