Pagina 1 van 2

Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 19:39
door tjoektjoek
Spoorlijn 0 is een flessenhals voor alle treinen die in en door België rijden. Zeker voor hogesnelheidstreinen zijn de snelheden te laag vanaf Schaarbeek tot Brussel-Zuid. Mijn idee is om een nieuwe spoortunnel (genaamd spoorlijn 0N) te boren onder het centrum van Brussel die de sporen van lijnen 25N uit Mechelen en 36N uit Leuven verbindt met een ondergrondse terminal voor internationale (hogesnelheids)treinen. Uitvoering zal kostbaar worden, maar het speelt ruimte vrij in de huidige tunnel voor het binnenlandse treinverkeer. Hierdoor kan de reistijd van de Eurostar/Thalys uit Nederland en de Thalys/ICE uit Duitsland verkort worden met 5-10 min. schat ik.

Daarnaast moet natuurlijk het wachten van de Eurostar uit Nederland op Brussel Zuid verkort worden naar max 5 min, en de paspoort- en douanefaciliteiten in Nederland moeten vergroot worden, zodat je niet zover van tevoren moet aankomen op Rotterdam Centraal of Amsterdam Centraal voor de formaliteiten.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: wo 20 apr 2022, 20:21
door PHS
-

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 01:11
door tjoektjoek
Ik doelde op een tunnel met een hogere snelheid, zoals 140 km/h. Hierdoor kunnen de treinen sneller vertrekken en aankomen. De treinen in de huidige verbinding kunnen max. 50 km/h.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 09:20
door Z2N
De huidige rijtijd door de tunnel is 5 minuten, 140 rijden gaat daar geen 5-10 minuten vanaf halen vrees ik. En zolang het past (en er voldoende alternatieve maatregelen te bedenken zijn, zoals het sluiten van Brussel Congres en Brussel Kapellekerk of het omleiden van treinen over lijn 28, is het boren van een nieuwe tunnel het gewoon niet waard.

En wat betreft de Eurostar-check in: Het knelpunt is het personeel, dat in grotere getalen aanwezig moet zijn om in te checken en de grenscontroles te doen. Dat betekent echter wel dat er meer ritten nodig zijn, omdat je anders meer personeel inefficiënt inzet.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 09:35
door en-es
De stations Kapellekerk en Congres, komt daar nog veel volk? Ik dacht dat ze alleen maandag t/m vrijdag open zijn.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 10:16
door PHS
-

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 10:54
door Bemined
Maar zolang je toch op Centraal moet stoppen levert het sluiten van die twee extra stations toch niets op? De perronopvolging bij Centraal is dan bepalend voor de capaciteit.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:20
door DDietzen
Kapellekerk en Congres hebben geen invloed op het HST-verkeer, want de westkoker (die aansluit op de HST-terminal in Zuid en de lijnen 25N en 36N in Noord/Schaarbeek) heeft geen perrons in die stations.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:33
door Z2N
Bemined schreef: do 21 apr 2022, 10:54 Maar zolang je toch op Centraal moet stoppen levert het sluiten van die twee extra stations toch niets op? De perronopvolging bij Centraal is dan bepalend voor de capaciteit.
Er stopt maar een heel beperkt aantal treinen op die stations, maar deze treinen nemen door de extra stops meer capaciteit in dan anders nodig zou zijn geweest. En als je in één buis extra ruimte creëert, kan je daar treinen in kwijt die anders voor de Thalys/Eurostar zouden rijden.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:35
door PHS
-

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:44
door Z2N
Dat is natuurlijk de grootste bottleneck, maar Brussel-Centraal is even druk als Brussel-Noord en Brussel-Zuid dus is overslaan niet een logische optie. Maar dan hou je capaciteit voor 12 treinen per uur per tunnelbuis.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:44
door Meltrain
PHS schreef: do 21 apr 2022, 10:16 Nee, het zijn praktisch spookstations. Het volk dat je er tegenkomt zijn daklozen, dieven en drugsverkopers; oftewel het typische straatbeeld van Brussel.
Ben je zelf regelmatig op deze stations geweest of heb je dit beeld "van horen zeggen"?

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:51
door waldo79
Brussel heeft een rauw randje, maar het is geen onaangename stad om te verblijven in mijn optiek.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 11:57
door PHS
-

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 12:05
door Bemined
Z2N schreef: do 21 apr 2022, 11:33 Er stopt maar een heel beperkt aantal treinen op die stations, maar deze treinen nemen door de extra stops meer capaciteit in dan anders nodig zou zijn geweest. En als je in één buis extra ruimte creëert, kan je daar treinen in kwijt die anders voor de Thalys/Eurostar zouden rijden.
Er liggen toch helemaal geen wissels in die tunnel? Dan blijft de perronopvolging bij Centraal bepalend.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 20:03
door Z2N
Nee, maar afhankelijk van waar ruimte is kan je bepaalde series in bepaalde tunnelbuizen plannen. Kwestie van anders wisselen rond Schaarbeek/Brussel Noord en/of Brussel Zuid.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: do 21 apr 2022, 20:44
door Suus
De verdeling van de spoorlijnen over de tunnelkokers staat redelijk vast. Dat is ook waarom sommige treindiensten wat onlogisch overkomen.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: vr 22 apr 2022, 12:23
door Jef400
Zijn er geen belangrijke/historische afspraken over die twee stations? Je weet het nooit, het is immers België...

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: za 23 apr 2022, 16:45
door Vinny
Het sluiten van de stations wordt wel vaker geopperd, maar het Brussels hoofdstedelijk gewest is tegen. Logisch, want de P treinen die er nu wel stoppen zouden dan vervangen moeten worden door metro's of trams. Daar is nu ook geen ruimte voor.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: za 23 apr 2022, 17:31
door Z2N
Dat hoeft natuurlijk niet per sé: station Brussel-Congres is op ca. 10 minuten lopen van zowel Brussel-Noord als Brussel-Centraal, Brussel-Kapellekerk is op 10 minuten lopen van Brussel-Centraal.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: zo 24 apr 2022, 16:16
door Vinny
Op dit forum wordt je spreekwoordelijk gevierendeeld als je voorstelt om in Nederland een station te sluiten als reizigers in het slechtste geval een kwartier extra moeten lopen, dus ik vind dat wel een beetje makkelijk gesteld...

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: zo 24 apr 2022, 16:21
door PHS
-

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: zo 24 apr 2022, 16:47
door Vinny
Station Sappemeer-Oost bijvoorbeeld. Het is inmiddels wel gesloten en afgebroken.

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: zo 24 apr 2022, 16:52
door PHS
-

Re: Twee extra sporen Noord-Zuidverbinding Brussel

Geplaatst: zo 24 apr 2022, 16:59
door trolly
Wie dat wel had mag dat schriftelijk melden. In viervoud, uiteraard.