Sprinter op elk station?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sprinter op elk station?
Nog niet. Er is alleen een beleidsvoornemen om dat uiterlijk in 2023 te doen. Het programma van eisen voor de concessie 2025-2035 zou binnenkort klaar moeten zijn.
https://www.ovpro.nl/trein/2022/04/14/p ... er-bekend/
https://www.ovpro.nl/trein/2022/04/14/p ... er-bekend/
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Sprinter op elk station?
Een groot deel van de kritiek lijkt te gaan over extra keervoorzieningen en perroncapaciteit voor kerende sprinters. In hoeverre zijn die daadwerkelijk nodig?
- Hdr-Amr: in Amr zijn 5 perronsporen, dat moet ruim genoeg zijn om een sprinter uit Hdr kort te laten keren.
- Ekz-Hn: als je de 3300 of 4800 doortrekt naar Ekz ten koste van de 3900, heb je onder de streep evenveel kerende treinen in het Hoornse.
- Rsd-Bd: in Rsd kun je terecht op 3b (of 1b, als je de 5900 naar 3b verwijst). In Bd wordt één van de twee keersporen aan de oostzijde niet regulier gebruikt.
- Apd-Amf: in Apd raak je juist een kerende trein kwijt door het doortrekken van de 7000. In Amf kun je nog iets kwijt op 4b of 5b (onder voorwaarde dat je de 15600 symmetrisch inlegt zodat die de kerende sprinter niet in de weg zit).
- Zp-Zl: je kunt de 7600 doortrekken maar dat past niet in de knoop Zp zolang daar tegelijkertijd een 3600 twee perronfases bezet. Met een losse sprinter Zp-Zl in een andere tijdligging (buiten de knoop) heb je sowieso alle ruimte, sleutelen aan de 3600 kan ook maar heeft wat meer voeten in de aarde.
- Dn-Vl: met het doortrekken van de 4400 raak je een kerende serie in Dn kwijt. Te Vl zijn er zelfs in de knoop nog perronfases vrij, dus buiten de knoop al helemaal.
- Wt-Rm: in Wt raak je een kerende serie kwijt met het doortrekken van de 6400. Keren in Mbt (als dat middenspoor er nog ligt) lijkt me erg krap qua tijd, dus in Rm wordt het wat puzzelen: om de 6400 te laten keren op spoor 1 moet je de 800 opschuiven zodat die in beide richtingen op spoor 2 kan halteren (vertrek ri Mt om :27/:57, aankomst uit Mt om :02/:32) wat wellicht het overslaan van de stop in Wt vergt. De aansluiting Vl <> Mt wordt weliswaar in beide richtingen cross-platform maar ook krapper... maar goed, die overstap was toch al half vernaggeld Een tijdligging van de doorgetrokken sprinter buiten de knoop lost het probleem van de perroncapaciteit op, maar dan moet je ook weer in Ehv gaan sleutelen, of een wel heel treurige sprinterpendel Wt-Rm inleggen.
Wat is er raar aan deze discussie? De eis waar je het over hebt, ligt er al, maar pas met deadline op de behoorlijk lange termijn, over liefst 22,5 jaar. Ik ben juist benieuwd wat er mogelijk is op de korte termijn, dus binnen enkele jaren (en liever vandaag dan morgen), om die 22,5 jaar te overbruggen. ICNG is ook niet bruikbaar op de korte termijn, omdat dat nog niet toegelaten is en zelfs na indienststelling de eerste jaren heel hard nodig zal zijn op de HSL-Zuid. Dus moet je het voorlopig met sprinters doen.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sprinter op elk station?
Je vergeet echter dat de 3000 dan ook moet keren. Aangezien die om .14/.44 vertrekt en om .16/.46 aankomt, heb je 2 perronsporen daarvoor nodig. Je hebt daardoor al minimaal 3 perronsporen nodig.
Echter heb je nog een probleem: de overstap op die IC is alleen mogelijk als die cross-platform is, dus moet de kerende sprinter altijd tegenover de IC staan. Hierdoor moet de sprinter dus ook lang gaan keren. Hierdoor heb je al 4 sporen nodig, of anders heb je geen overstap in één richting en dus ook een langere aansluiting.
Volgens mij was die spitssprinter juist scheef ingelegd omdat hij anders niet inpasbaar was. Bovendien kun je de sprinter (Enschede-)Almelo-Apeldoorn niet doortrekken naar Amersfoort Centraal, omdat je dan in het pad van de Valleilijn terecht komt. Je zal dan immers uit Amersfoort moeten vertrekken op vertrektijd van de Valleilijn om op tijd in Apeldoorn te kunnen komen.
Je geeft hier zelf eigenlijk al aan dat het alleen kan als je hem buiten de knoop legt, niet alleen in Zutphen, maar ook in Zwolle dus. Dat levert dus niet alleen een extra reistijd op van 15 voor doorgaande reizigers Arnhem/Winterswijk-Zwolle, maar ook nog 15 minuten extra voor reizigers (zowel doorgaande als vanaf Zutphen, Deventer, Olst en Wijhe) die over Zwolle heen willen reizen (vanaf Arnhem over Zwolle heen dus 30! minuten). Zeer onwenselijk.DDietzen schreef: ↑vr 03 jun 2022, 23:58 Zp-Zl: je kunt de 7600 doortrekken maar dat past niet in de knoop Zp zolang daar tegelijkertijd een 3600 twee perronfases bezet. Met een losse sprinter Zp-Zl in een andere tijdligging (buiten de knoop) heb je sowieso alle ruimte, sleutelen aan de 3600 kan ook maar heeft wat meer voeten in de aarde.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sprinter op elk station?
De eis waar je het over hebt heeft een deadline over 7,5 jaar: in 2030 moet overal minstens eens per uur een gelijkvloerse trein rijden.DDietzen schreef: ↑vr 03 jun 2022, 23:58Wat is er raar aan deze discussie? De eis waar je het over hebt, ligt er al, maar pas met deadline op de behoorlijk lange termijn, over liefst 22,5 jaar. Ik ben juist benieuwd wat er mogelijk is op de korte termijn, dus binnen enkele jaren (en liever vandaag dan morgen), om die 22,5 jaar te overbruggen. ICNG is ook niet bruikbaar op de korte termijn, omdat dat nog niet toegelaten is en zelfs na indienststelling de eerste jaren heel hard nodig zal zijn op de HSL-Zuid. Dus moet je het voorlopig met sprinters doen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Sprinter op elk station?
Het enige wat ik kan vinden is Maasbracht
Re: Sprinter op elk station?
Dat geldt alleen als je de 4800 doortrekt. De 3300 keert immers op Kersenboogerd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Sprinter op elk station?
Je zou eigenlijk ook de cijfers erbij moeten pakken hoeveel doorgaande reizigers er zijn op die stations. Als je honderden overstappers krijgt hierdoor en het is geen cross-platformoverstap krijg je een knelpunt op de trappen en in de reizigerspassages.
Re: Sprinter op elk station?
Dus is het dan aannemelijk dat op trajecten waar nu VIRM wordt ingezet, er straks bij instroom van DDNG een mengeling van VIRM en DDNG gaat rijden?reisthijs schreef: ↑za 04 jun 2022, 00:57De eis waar je het over hebt heeft een deadline over 7,5 jaar: in 2030 moet overal minstens eens per uur een gelijkvloerse trein rijden.DDietzen schreef: ↑vr 03 jun 2022, 23:58Wat is er raar aan deze discussie? De eis waar je het over hebt, ligt er al, maar pas met deadline op de behoorlijk lange termijn, over liefst 22,5 jaar. Ik ben juist benieuwd wat er mogelijk is op de korte termijn, dus binnen enkele jaren (en liever vandaag dan morgen), om die 22,5 jaar te overbruggen. ICNG is ook niet bruikbaar op de korte termijn, omdat dat nog niet toegelaten is en zelfs na indienststelling de eerste jaren heel hard nodig zal zijn op de HSL-Zuid. Dus moet je het voorlopig met sprinters doen.
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sprinter op elk station?
Voor zover het geen mengeling van VIRM en ICNG wordt, dat kan natuurlijk ook op die trajecten waar in dat genoeg capaciteit biedt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Sprinter op elk station?
Dan moet er wel een bijbestelling ICNG komen, anders is er weinig ICNG over voor extra diensten buiten de aan de HSL gekoppelde series. Er waren wel al plannen eens per uur met de ICNG naar Vlissingen te gaan (het proefbedrijf gaat toevallig ook al die kant op) al is dat een lijntje waar nu juist wel een sprinter rijdt (doordeweeks althans, in het weekend heeft Zeeland nu geen toegankelijke treinen).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sprinter op elk station?
Ja, natuurlijk moet er dan nog een bijbestelling ICNG komen. Dat is sowieso noodzakelijk om ICM te kunnen vervangen voor 2030.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Sprinter op elk station?
Maar niet als men ICM door DDNG gaat vervangen natuurlijk. Het is niet zo dat enkeldeksmaterieel per se door nieuw enkeldeksmaterieel vervangen moet worden.
-
- Berichten: 1637
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Sprinter op elk station?
Mbt is wel degelijk Maasbracht, daar ligt een middenspoor waar je zou kunnen keren vanuit de richting Roermond. Al weet ik niet of dat middenspoor gesaneerd zou worden dan wel al gesaneerd is inmiddels.
Excuus voor het gebruik van de verwarrende afkorting, ik was even vergeten dat de mouse-over alleen werkt bij reizigersstations
Excuus voor het gebruik van de verwarrende afkorting, ik was even vergeten dat de mouse-over alleen werkt bij reizigersstations
Re: Sprinter op elk station?
Maasbracht ligt er nog, wordt niet regulier gebruikt behalve voor wat meettreinen en een LM in de vroege ochtend die om het onderhoudsrooster heen moet rijden.
Re: Sprinter op elk station?
Als er ooit weer een trein tussen Hamont en Weert komt, zou je die natuurlijk ook door naar Roermond kunnen laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten