Is het verschil in reizigersaantallen tussen spits en dal echt nog zo "enorm", ja? Ik had sterk de indruk dat dat, zeker na de coronalockdowns, een stuk dichter bij elkaar was gaan liggen, oa dankzij zaken zoals thuiswerken en online hoorcolleges die blijvertjes lijken te worden.
- NS heeft eerder al gepubliceerd dat weekendreizigers voor 98% zijn teruggekeerd, spitsreizigers echter maar voor 71%. De woensdag- en vrijdagochtendspits zijn bovendien "erg rustig"; daar lijkt het dus ook een quick win om forenzen te verleiden wat vaker op die dagen te forenzen, zodat de drukste spits op maandag, dinsdag en donderdag rustiger wordt.
- In cijfers van Translink zie ik nog steeds een dip in het aantal inchecks in de daluren ten opzichte van de spits, maar die dip is lang niet zo sterk dat het om een halvering gaat. Bovendien is BTM hierin meegerekend, en ik heb de indruk dat met name busvervoer sterker verspitst is dan de trein, dus als je daarvoor corrigeert is het verschil tussen dal en spits nog kleiner.
- Zelfs bij data van verkeersintensiteiten op rijkswegen uit 2017 was de daldip maar beperkt, en was het aantal auto's in de daluren ruim meer dan 50% van het aantal in de spits (althans, op de handvol wegen die ik lukraak heb aangeklikt op de kaart).
Wat betreft je voorbeeld van een IC
Gn-
Ut-Randstad: ja, lijnen met een lange rittijd maken het lastig om de materieelinzet goed af te stemmen op de vervoersvraag. Maar als je overal kwartiersdiensten laat rijden, heb je op
Gn-
Zl waarschijnlijk genoeg aan 4x/u een sprinter, en start die IC dus pas in
Zl. Toen ik eerder een schets maakte van een lijnvoering met kwartiersdiensten, waren er nauwelijks IC's met een rittijd boven de 2 uur (en volgens mij maar één daarvan die niet over de HSL, dus toch al met vaste ICR-stammen, reed).
De reden dat ik van het aftrappen en bijplaatsen af wil, is dat die processen naar mijn idee onnodig personeel vreten, ten koste van de reizigersdienst. Immers, om een treinstel af te rangeren heb je een extra machinist nodig, bovenop de machinist die bezig is om de reizigerstrein te rijden. Schaf je dat af, dan kun je die rangeermachinist inzetten om een (extra) reizigerstrein te rijden.