Meer variatie in treinfrequenties?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Ruim 80% reist verder dan Alkmaar volgens de cijfers van 2019.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door DDietzen »

De Helderse tak zou ook een frequente rechtstreekse trein naar Haarlem ervoor terugkrijgen (dat is althans waar ik die sprinter naartoe zou sturen). Dat kan enerzijds helpen om de route langs Haarlem naar het zuiden beter te vullen, en anderzijds om de propvolle route naar Amsterdam te ontlasten van reizigers die naar pakweg Den Haag of Rotterdam willen en dus helemaal niet in het Amsterdamse hoeven te zijn.
Roeland schreef: di 13 sep 2022, 08:30 En op de stations tussen Heerlen en Sittard stapt bijna niemand in. Wat is het voordeel voor de reizigers van/naar Heerlen om (a) een extra overstap te krijgen in Sittard (b) een langere reistijd te krijgen?
En wat moet NS dan doen met die 3e en 4e IC, die tussen Eindhoven en Sittard wel nuttig is, maar op Sittard - Maastricht niet nodig is?
Voordeel is dat Heerlenaren ieder kwartier naar Eindhoven en verder kunnen. Die reis is nu immers effectief maar elk halfuur mogelijk omdat de 3900 (rechtstreeks) en 32500 (met overstap op 800 in Std) strak na elkaar uit Hrl vertrekken.
Je hebt wel een punt dat je die 4 IC's naar Std ergens kwijt moet. Specifiek in het geval van Mt en Hrl zou je bij nader inzien alsnog kunnen overwegen om eindbestemmingen te alterneren, omdat het beide grensstations zijn met een uursdienst (mogelijk binnenkort halfuursdienst) de grens over, waardoor kwartiersdiensten minder nuttig zijn voor aansluitingen.
Nadeel is wel dat je het patroon van 1 van de 2 takken moet verschuiven zodra je gaat uitdunnen, omdat je anders niet in een 30/30-interval boven Std uitkomt.
Wellicht de Mt-tak als basis nemen, en de Hrl-tak verschuiven zodat je bij 2x/u aansluit op de halfuursdienst naar Krd - ik neem althans aan dat je geen kwartiersdienst over dat enkelspoor naar Krd kunt en wilt persen - en bij 1x/u op de uursdienst naar Ahbf.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Z2N »

Er is alleen een reden dat letterlijk elk station in Noord-Holland een rechtstreekse trein naar Amsterdam heeft: er is een enorme forenzenstroom richting Amsterdam. De Helderse tak heeft die treinen naar Amsterdam gewoon nodig, en met de spitsritten die NS (personeelstekort buiten beschouwing gelaten) op de lijn biedt is de capaciteit daar al op.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: ma 12 sep 2022, 19:57 Dat doet NS dus juist niet. Slechts enkele trajecten kennen spitstreinen. Op Amsterdam-Eindhoven (en voor de coronacrisis ook Rotterdam-Schiphol-Arnhem) rijdt men gewoon de hele dag 6x per uur, terwijl dat buiten de spits totaal onnodig is.
Je bedoelt vast "het personeelstekort". ETMET op deze corridor is immers pas per Dienstregeling 2022 ingevoerd.
Maar ik ben benieuwd hoe jij weet dat het totaal onnodig is. Ik zag toch best goedgevulde treinen.
Bemined schreef: ma 12 sep 2022, 20:08 In het verleden had je hetzelfde met de 3500 naar Mt. Dat laatste was eigenlijk helemaal niet zo'n slecht concept, overstappen in Eindhoven waren destijds een stuk beter.
Welke overstappen? :s
Destijds reed de 1900 immers nog naar Venlo en gaf die in Eindhoven een perfecte overstap op de 800 naar Heerlen/Maastricht.
Roeland schreef: di 13 sep 2022, 08:30 En op de stations tussen Heerlen en Sittard stapt bijna niemand in.
Kun je dit onderbouwen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: di 13 sep 2022, 14:21Welke overstappen?
De overstap vanuit Breda richting Heelen/Maastricht bijvoorbeeld. Nu is Eindhoven geoptimaliseerd op doorgaande reizigers naar Utrecht, terwijl de meerderheid van de reizigers hier uit- of overstapt.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef: di 13 sep 2022, 14:21
Roeland schreef: di 13 sep 2022, 08:30 En op de stations tussen Heerlen en Sittard stapt bijna niemand in.
Kun je dit onderbouwen?
Aantallen reizigers per station, https://www.treinreiziger.nl/aantal-in- ... -2013-2018.
in 2016:
Heerlen 4.864
Hoensbroek 205
Nuth 486
Schinnen 259
Spaubeek 240
Geleen-oost 629
Totaal 6.683, waarvan 73% op Heerlen en slechts 27% op de 5 sprinterstations.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: di 13 sep 2022, 16:43
Meltrain schreef: di 13 sep 2022, 14:21Welke overstappen?
De overstap vanuit Breda richting Heelen/Maastricht bijvoorbeeld. Nu is Eindhoven geoptimaliseerd op doorgaande reizigers naar Utrecht, terwijl de meerderheid van de reizigers hier uit- of overstapt.
Ik ben er zeker een voorstander van dat die overstappen verbeteren, maar jij verwees in je bericht naar de situatie dat de 3500 naar Maastricht reed en dat doet hij al sinds Dienstregeling 2013 niet meer. Destijds was er geen enkele IC die op de 3500 aansloot, aangezien de 800 en de 1900 op elkaar aansloten (en die situatie wil ik eigenlijk graag terug).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Dat lees je verkeerd, ik gaf aan dat in de dienstregeling van destijds de overstappen beter waren, niet dat specifiek de 3500 betere overstappen had.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: di 13 sep 2022, 14:21
SuperGhost schreef: ma 12 sep 2022, 19:57 Dat doet NS dus juist niet. Slechts enkele trajecten kennen spitstreinen. Op Amsterdam-Eindhoven (en voor de coronacrisis ook Rotterdam-Schiphol-Arnhem) rijdt men gewoon de hele dag 6x per uur, terwijl dat buiten de spits totaal onnodig is.
Je bedoelt vast "het personeelstekort". ETMET op deze corridor is immers pas per Dienstregeling 2022 ingevoerd.
Maar ik ben benieuwd hoe jij weet dat het totaal onnodig is. Ik zag toch best goedgevulde treinen.
Volgens mij was Rotterdam-Schiphol-Arnhem door de coronacrisis al omlaag gebracht en daarna nooit meer teruggebracht naar 6x p/u. Op dit moment is dat i.v.m. personeelstekort, maar oorspronkelijk was het dacht ik door de coronacrisis en het wegblijven van reizigers.

Maar dat was verder uiteraard niet mijn punt. Mijn punt is dat 6x p/u buiten de spits niet nodig is. Die goedgevulde treinen zijn er vooral omdat de treinen ingekort zijn. Als ik voor vandaag kijk (momenteel rijden er dan weer wel slechts 4 treinen per uur), dan zie ik op Utrecht-Eindhoven bijna alleen maar losse treinstellen rijden (alleen een enkele spitsrit is met dubbele stellen). Sterker nog: in de spits zie ik zelfs nog ritten met losse viertjes rijden...

Dit terwijl 4x p/u met 8-10 bakken goedkoper is, minder personeel vergt, en beter aansluit op de andere verbindingen (die veelal 4x per uur rijden) dan 6x per 4-6 bakken rijden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

De 3200 heeft tot half juni gereden. En ik vermoed ook dat het in de spits niet echt nodig is, mits je dubbele VIRM inzet op de drukste treinen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Klaasje »

Vlak voor Corona (eind 2019, begin 2020) was het zo druk dat het wel duidelijk was dat de serie 3200 op dat moment beter gisteren dan morgen kon rijden. Als het al niet per se voor capaciteit nodig was dan toch zeker wel omdat je drukte dan beter over meerdere treinen kon spreiden en je zo korter kunt rijden maar ook op hele drukke stations minder hoge piekbelastingen van krappe trappen en perrons zou krijgen. Nu is het met name vanuit forensen echt wel rustiger. Waar dinsdag en donderdag nog steeds de drukste spitsen kennen zijn ook die minder druk dan voor corona. Het verschil met de rest van de week is wel groter geworden.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door cassie127 »

Ardan schreef: za 10 sep 2022, 01:08 Ik heb me op dit uur van de dag niet echt in je verhaal verdiept dus daar heb ik nog geen mening over, maar een rangeermachinist kost een stuk minder dan een gewone machinist (beperkt bevoegd tegen volledig bevoegd). Een rangeermachinist mag niet zomaar een reizigerstrein rijden en kost dus een opleiding. Dus die win heb je niet zomaar.
Bij NS maakt dat momenteel niet uit. Iedereen is volledig bevoegd waardoor de kosten daar gelijk zijn en blijven.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten