Meer variatie in treinfrequenties?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door DDietzen »

Naar mijn idee is de treindienst in Nederland momenteel te complex, zowel qua lijnvoering als qua materieelinzet, en daarmee ook inefficiënt. (Daar kan ik een heel essay over schrijven, maar dan dwalen we af van het onderwerp waar ik het hier eigenlijk over wil hebben (A) ) Al langere tijd speel ik met het idee van een eenvoudiger dienstuitvoering voor binnenlandse treinen. Daarmee bedoel ik:
  • Vaste treinlengtes: materieel rijdt de hele dag door in vaste composities, gepland treinstellen aftrappen en bijplaatsen door de dag heen is er niet meer bij (storingssituaties uitgezonderd);
  • Versimpelde lijnvoering: iedere lijn rijdt in de basis een kwartiersdienst over de gehele route, behalve waar dat niet past op enkelspoor.
Een dilemma waar ik tegenaan loop bij het puzzelen met een dienstregeling, is: op welke momenten wil je de frequentie uitdunnen? 's Avonds is de vervoersvraag sowieso veel kleiner dan overdag, dus dan wil ik sowieso schrappen in de treindienst. Maar wil je tussen spits en dal ook uitdunnen? Ik twijfel tussen twee opties:
  1. De "dunne" variant: spits 4x/u, dal 2x/u, avond 1x/u
  2. De "dikke" variant: overdag 4x/u, avond 2x/u
Waarom de "dunne" variant? (4-2-1)
  • De materieelinzet is zo goed mogelijk afgestemd op de klassieke reizigersvraag, wat mooi compenseert voor het afschaffen van aftrappen/bijplaatsen. De hele dag en week door zijn je treinen gemiddeld genomen goed gevuld. In de dikke variant zal die vulling een stuk slechter zijn; reizigers spreiden over de dag en de week om de spits af te vlakken only goes so far, wellicht zelfs als je zou gaan stunten met nog goedkopere daltarieven of nog duurdere spitstarieven.
  • Onderhoud kan beter gespreid worden over de dag en week; ook in de daluren en in het weekend staat er genoeg materieel aan de kant om aan te sleutelen. In de dikke variant zou je gepland onderhoud bijna geheel moeten beperken tot de avond en nacht (waar wellicht niet genoeg capaciteit in de onderhoudsbedrijven voor is) of de hele dag minder materieel de baan op moeten sturen (waarmee je in de spits minder zitplaatscapaciteit zou bieden dan in de dunne variant).
  • Op trajecten met veel goederentreinen kun je onderhandelen over een spitsuitsluiting, zodat je de wenselijke kwartiersdiensten kunt rijden zonder dat er goederenvervoer conflicteert. Een overdag-uitsluiting van goederen is op drukke assen (zoals Bd-Ehv) niet haalbaar, dus zou je daar in de dikke variant sommige lijnen maar maximaal 2x/u kunnen rijden.
  • Je spaart personeel uit tussen de spitsen (zeker bij gebroken diensten), en tevens in de avond.
  • Door de kostenbesparingen qua materieel, onderhoud en personeel kunnen treintickets wellicht minder duur worden.
Waarom de "dikke" variant? (4-4-2)
  • De dienstregeling is het meest eenvoudig en aantrekkelijk voor de reiziger. Overdag altijd dezelfde dienstregeling en aansluitingen, 's avonds een nog steeds schappelijke halfuursdienst. In de dunne variant ziet de dienstregeling er in de daluren al een stuk minder leuk uit, en een uursdienst 's avonds (met bijbehorende lange overstappen, ook op BTM) kan de trein de nek omdraaien als serieus alternatief voor de auto.
  • Het blijft aantrekkelijk om de spits te mijden en/of in de daluren / het weekend erop uit te gaan, want de trein rijdt even vaak, is even lang en heeft net zo vlotte overstappen. In de dunne variant jaag je reizigers eerder terug de spits in, wat me niet erg wenselijk lijkt.
  • Er ontstaat ruimte voor een serieuze reizigersgroei (modal shift :trein: ), zeker als samenwerkingen met onderwijsinstellingen en werkgevers om les- en werktijden te spreiden verder uitgerold worden.
  • Gebroken diensten zijn niet heel fijn voor personeel, en vooralsnog verboden in de CAO van NS. Je personeelsbesparing in de dunne variant zou daarop kunnen stuklopen, en dan heb je natuurlijk liever dat het personeel dat je inzet, ook daadwerkelijk treintjes rijdt.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Welke variant zouden jullie kiezen, en waarom?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Suus »

Ik struikel al in de inleiding over de de vaste treinlengtes, zeker als je verderop schrijft te streven naar een kostenbesparing, ook op het gebied van materieel. Want ik zie daar een ernstige mismatch.

Als treinen gedurende de gehele dag in dezelfde samenstelling blijft rijden, is de samenstelling dan aangepast op de benodigde piekcapaciteit of op de dalcapaciteit? Als het de piekcapaciteit is, rijdt je in de daluren dus met een enorme overcapaciteit aan materieel, terwijl dat een ideaal moment is om bijvoorbeeld stellen een onderhoudsbeurt te geven. Personeel is overdag goedkoper dan 's nachts. Als je de treinen inzet op basis van de benodigde dalcapaciteit, ga je in de spits, ook met hogere frequenties, tegen capaciteitsproblemen oplopen en creëer je onvrede. Bovendien is de vereiste capaciteit op lange treindiensten niet altijd gelijk verdeeld door allerlei factoren. Immers, een trein die om 5:30 uit Groningen vertrekt zal niet heel druk zijn, maar is wel om 7:30 in Utrecht, en rijdt dan op het hoogtepunt van de spits door de Randstad. Kortom, ik snap niet waarom je de belangrijkste troef van treinstellen, namelijk de mogelijkheid om snel de capaciteit van een trein af- en op te schalen, probeert te elimineren.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 09 sep 2022, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door DDietzen »

Is het verschil in reizigersaantallen tussen spits en dal echt nog zo "enorm", ja? Ik had sterk de indruk dat dat, zeker na de coronalockdowns, een stuk dichter bij elkaar was gaan liggen, oa dankzij zaken zoals thuiswerken en online hoorcolleges die blijvertjes lijken te worden.
  • NS heeft eerder al gepubliceerd dat weekendreizigers voor 98% zijn teruggekeerd, spitsreizigers echter maar voor 71%. De woensdag- en vrijdagochtendspits zijn bovendien "erg rustig"; daar lijkt het dus ook een quick win om forenzen te verleiden wat vaker op die dagen te forenzen, zodat de drukste spits op maandag, dinsdag en donderdag rustiger wordt.
  • In cijfers van Translink zie ik nog steeds een dip in het aantal inchecks in de daluren ten opzichte van de spits, maar die dip is lang niet zo sterk dat het om een halvering gaat. Bovendien is BTM hierin meegerekend, en ik heb de indruk dat met name busvervoer sterker verspitst is dan de trein, dus als je daarvoor corrigeert is het verschil tussen dal en spits nog kleiner.
  • Zelfs bij data van verkeersintensiteiten op rijkswegen uit 2017 was de daldip maar beperkt, en was het aantal auto's in de daluren ruim meer dan 50% van het aantal in de spits (althans, op de handvol wegen die ik lukraak heb aangeklikt op de kaart).
Wat betreft je voorbeeld van een IC Gn-Ut-Randstad: ja, lijnen met een lange rittijd maken het lastig om de materieelinzet goed af te stemmen op de vervoersvraag. Maar als je overal kwartiersdiensten laat rijden, heb je op Gn-Zl waarschijnlijk genoeg aan 4x/u een sprinter, en start die IC dus pas in Zl. Toen ik eerder een schets maakte van een lijnvoering met kwartiersdiensten, waren er nauwelijks IC's met een rittijd boven de 2 uur (en volgens mij maar één daarvan die niet over de HSL, dus toch al met vaste ICR-stammen, reed).

De reden dat ik van het aftrappen en bijplaatsen af wil, is dat die processen naar mijn idee onnodig personeel vreten, ten koste van de reizigersdienst. Immers, om een treinstel af te rangeren heb je een extra machinist nodig, bovenop de machinist die bezig is om de reizigerstrein te rijden. Schaf je dat af, dan kun je die rangeermachinist inzetten om een (extra) reizigerstrein te rijden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Ardan »

Ik heb me op dit uur van de dag niet echt in je verhaal verdiept dus daar heb ik nog geen mening over, maar een rangeermachinist kost een stuk minder dan een gewone machinist (beperkt bevoegd tegen volledig bevoegd). Een rangeermachinist mag niet zomaar een reizigerstrein rijden en kost dus een opleiding. Dus die win heb je niet zomaar.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door reisthijs »

DDietzen schreef: za 10 sep 2022, 00:26 Is het verschil in reizigersaantallen tussen spits en dal echt nog zo "enorm", ja?
Op dinsdag en donderdag echt wel. Ja, het is minder druk dan vroeger maar om 8:30 is 10 bakken VIRM tussen Utrecht en Amsterdam nu ongeveer zitvol. Die keren dat ik rond 12:30 in de trein zit is een viertje ruim voldoende.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door trolly »

Het klinkt mij in de oren als een plan dat als het ècht zo geweldig zou zijn, het allang zou zijn toegepast. Behalve alle argumenten die Suus noemt is het voor de reiziger ook wel zo prettig niet met een leeg perron geconfronteerd te worden buiten de spits. Als er naar mijn mening iets bijdraagt aan de kwaliteit van OV is het namelijk juist een zo hoog mogelijke frequentie. De keuze tussen een half uur wachten op een lange lege trein of een kwartier op een kort eindje lijkt me dan ook niet lastig. De hogere personeelskosten wegen daarbij ruimschoots op tegen het reizigerscomfort.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Aantal reizigers in de daluren kan rustig dalen tot een kwart van de aantallen in de spits. Dus een zitvolle kwartierdienst in de spits wordt dan een half volle halfuurdienst in de daluren. Dat is een acceptabele bezetting voor de daluren, dus wat dat betreft prima. Probleem is wel dat die bezetting niet in één keer van 100% naar 25% gaat. Aan de randen van de spits zit je dan of met overcapaciteit of met volle treinen.

Daarnaast maakt een lagere dalfrequentie het reizen ook minder aantrekkelijk. Langere wachttijden voor reizigers die niet de volledige controle hebben over hoe laat ze ergens vertrekken of moeten aankomen, en waarschijnlijk ook slechtere overstappen omdat het met dit complexe spoornet vrij lastig is om zowel in kwartier- als halfuurdiensten goede overstappen te bieden met hetzelfde basisuurpatroon. En een geheel ander basisuur voor de daluren maakt de transitie van spits naar dal zeer complex terwijl je aangeeft juist van die complexiteit af te willen. Het basisuur is al complex genoeg met alle varianten die er nu zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Meltrain »

Voordat ik een goed antwoord kan geven, ben ik vooral benieuwd naar je lijnvoeringen. Op het traject Amsterdam - Utrecht - Eindhoven rijdt (in theorie) 6x/uur een Intercity, dus komt daar in jouw plannen dan een frequentieverlaging?
Daarnaast ben ik geen voorstander van uursdiensten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Kan je die tienminutentrein niet beter vervangen door een kwartierdienst met in de piek van de spits een voortrein? De tienminutentrein is in de daluren niet echt nodig, maar het omschakelen van 6x naar 4x per uur is complex waardoor je liever niet vier keer per dag wisselt tussen deze frequenties.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door DDietzen »

Meltrain schreef: za 10 sep 2022, 09:53 Voordat ik een goed antwoord kan geven, ben ik vooral benieuwd naar je lijnvoeringen. Op het traject Amsterdam - Utrecht - Eindhoven rijdt (in theorie) 6x/uur een Intercity, dus komt daar in jouw plannen dan een frequentieverlaging?
Daarnaast ben ik geen voorstander van uursdiensten.
Ik ben nog aan het sleutelen, maar op de corridor Asb-Ut wil ik vooralsnog 12 IC's per uur behouden - of nou ja, 8 IC's en 4 sneltreinen met IC-materieel: 4x IC Asd-Asa-Ut, 4x IC Shl-Asdz-Ut, en 4x RE Alm-Asb-Ut. (Al overweeg ik die laatste wel om te klappen naar Alm-Asb-Wd-Gd-Rtd/Gvc, zodat Gouda een frequente snelle verbinding krijgt met Amsterdam en reizigers op die relatie niet meer via Ut hoeven.)
Op de corridor Ut-Ht plan ik naast 4x IC Ut-Ht-Ehv ook nog een sneltrein: 4x RE Ut-Htn-Gdm-Zbm-Ht-Tb.
Doorkoppelingen heb ik nog niet vastgelegd.
Onder de streep blijven dus nagenoeg overal evenveel treinen rijden, maar ze heten niet allemaal IC.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Wubbo »

Waarom kies je niet voor 8-4-2? Daarnaast denk ik dat je niet moet proberen om het hele land hetzelfde te behandelen: op Roosendaal - Vlissingen volstaan 2 treinen per uur echt wel (zeker als dat 2x IC + 2x Sprinter is) maar dat hoef je op Amsterdam - Utrecht niet te proberen. Ik denk dat je juist wil zoeken naar een systeem waarbij je uitlopers uit de provincies laten samenlopen in de Randstad. Je rijdt dan bijvoorbeeld 2x Mt-Asd en 2x Hrl-Asd naast 2x Ehv-Sgn en 2x Vl-Hdr. Op het drukste traject (Ehv-Asd) kom je dan op 8x terwijl je op de uitlopers nog een aardige frequentie over houdt.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Als je halfuur- en uurdiensten wilt in de avond dan is het wel wenselijk om naar een knooppuntendienstregeling terug te gaan als basis. In de huidige opzet worden de overstappen erg lang als je gaat uitsnijden tot dergelijke frequenties.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door reisthijs »

DDietzen schreef: za 10 sep 2022, 10:41Onder de streep blijven dus nagenoeg overal evenveel treinen rijden, maar ze heten niet allemaal IC.
Het kan de reizigers niets schelen hoe ze heten. Maar in jouw plan worden belangrijke verbindingen ( Asd-Ut, Shl-Ut, Ut-Ehv ) nog maar vier keer per uur geboden. De reizigers die tussen deze grote knooppunten reizen hebben niets aan jouw sneltreinen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door SuperGhost »

Meltrain schreef: za 10 sep 2022, 09:53 Voordat ik een goed antwoord kan geven, ben ik vooral benieuwd naar je lijnvoeringen. Op het traject Amsterdam - Utrecht - Eindhoven rijdt (in theorie) 6x/uur een Intercity, dus komt daar in jouw plannen dan een frequentieverlaging?
Daarnaast ben ik geen voorstander van uursdiensten.
In de daluren is 6x per uur natuurlijk wat veel. Ik vraag me af of het niet beter is om standaard 4x p/u een intercity tussen (Alkmaar/Schiphol-)Utrecht-Limburg te rijden met in de spits 4x p/u een sneltrein Enkhuizen - Eindhoven, die dan extra stoppen in Houten (om de sprinters te ontlasten) en alternerend op Boxtel (aansluitend op de sprinter Tilburg-Eindhoven, zodat de sprinterstations op Boxtel-Eindhoven ook 4x p/u een verbinding met 's-Hertogenbosch en Utrecht hebben) en Best.

Zo kun je op Utrecht-Arnhem ook met spitstreinen werken, maar wellicht daar juist door de spitstreinen sneller te laten rijden. De normale intercity's rijden dan zoals nu (stop te Ede-W en alternerend op Driebergen en De Klomp) en de spits-IC's als voortreinen (vanuit Arnhem gezien) die non-stop naar Utrecht rijden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Western Soldier »

Ik weet niet of je met extra intercity's Ede-Wageningen moet overslaan. Ede-Wageningen is toch echt een stuk drukker dan de stations waar alternerend wordt gestopt. Ik ben vaste reiziger van Oosterbeek/Arnhem Centraal naar Utrecht Centraal en vaak ook verder. De intercity's hebben vaak nog plek tussen Arnhem Centraal en Ede-Wageningen, maar vanaf Ede-Wageningen moeten reizigers die als laatste instappen vaak staan. Dat is eigenlijk tijdens en na corona nauwelijks veranderd, doordat de treinlengtes daarop zijn aangepast. Tegenwoordig rijdt er in het dal zelden nog een treinstel langer dan een viertje, terwijl voor corona een heel groot deel ook nog met zesjes rijdt. In de spits was voorheen af en toe ook twaalf bakken te vinden, daar is na corona geen sprake meer van.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door SuperGhost »

En als er dus vanaf Arnhem non-stop IC's direct voor rijden, zullen veel reizigers vanuit Arnhem niet meer in die IC's zitten en zal er dus veel ruimte ontstaan voor reizigers uit Ede.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: vr 09 sep 2022, 23:54
Als treinen gedurende de gehele dag in dezelfde samenstelling blijft rijden, is de samenstelling dan aangepast op de benodigde piekcapaciteit of op de dalcapaciteit? Als het de piekcapaciteit is, rijdt je in de daluren dus met een enorme overcapaciteit aan materieel,
Ik denk dat het idee is dat je de spits oplost door een hogere frequentie. Dus in de spits rij je 6 treinen per uur, in het daluur 2. Omdat in het daluur zo weinig rijdt zijn die treinen dan wel gevuld.

Het is wat problematischer dan dit, want waar begint en eindigt de spits? Niet alleen in tijd, maar ook in plaats. Krijg je dan niet een ratjetoe aan begin- en eindpunten.

En het jammere aan een halfuursdienst is dat je een knooppuntsdienstregeling moet hebben wat kan betekenen dat je langzamer moet rijden om de knoop te halen. Waarbij je met een 10-minutendienst die knopen eigenlijk niet meer belangrijk zijn en het handiger kan zijn om gewoon zo hard mogelijk van A naar B te gaan.
En je moet waarschijnlijk wat eindpunten een aparte serie geven. 6x per uur van Amsterdam naar Eindhoven (en door naar Maastricht, Heerlen en Venlo), maar als je gaat schrappen rij je de 800 door naar Maastricht en moet je weer een aparte trein naar Venlo en Heerlen maken. En die treinen rijden dan op een ander tijdstip want eerst zaten ze 10 minuten van elkaar af en later moeten ze aansluiting bieden op het knooppunt, dus ze verschuiven 10 of 20 minuten om weer op de halfuursdienst uit te komen. Dus daar gaat je gecadanceerde dienstregeling
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Roeland »

De frequentie moet m.i. vooral afhangen van de vervoersvraag.
En ja, die is op de corridor Den Helder - Utrecht - Limburg nogal verschillend. Stel dat je daar standaard overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur zou rijden, dan:
- rijd je op Den Helder - Heerhugowaard bijna leeg
- rijd je op Heerhugowaard - Zaandam in de spitsrichting vol, daarbuiten halfleeg
- op Zaandam - Amsterdam - Utrecht moeten de mensen wegens capaciteitsgebrek op het perron achterblijven
- op Utrecht - Eindhoven zit je in de spits (en de drukste delen van avond/weekend) overvol, daarbuiten past het
- en Limburg ken ik onvoldoende om daar het precieze over te zeggen.

Gelukkig maar dat NS niet strak 4x/uur en dat is het plant, maar kijkt naar de reizigersvraag per trajectdeel en per dagdeel.

En soms is het goedkoper om op het drukste deel meer treinen te laten rijden, dan naar Den Helder of Heerlen 10 vrijwel lege bakken mee te slepen, alleen maar omdat de trein tussen Amsterdam en Utrecht bij een lage frequentie minstens 10 bakken nodig heeft.

Dus alsjeblieft geen standaardpatroon van "overal 4x/uur op die- en die tijdstippen", want op sommige delen (vooral de uitlopers) volstaat 2x/uur, en op andere trajectdelen heb je in de spits wellicht 6 of 8x/uur nodig.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Roeland »

En een hoop aftrappen had kunnen voorkómen, wanneer NS rond Zwolle standaard zou rijden:
* 2x/uur IC Den Haag - Amsterdam Zuid - Hanzelijn - Groningen (zonder aftrappen in Zwolle)
* 2x/uur IC Rotterdam - Utrecht - Leeuwarden, die in Zwolle splitst in twee takken:
- voorste deel als IC door naar Leeuwarden
- achterste deel als sprinter door naar Groningen

En ja, in de randen van de spits zal aftrappen nodig blijven op enkele stations, waaronder Eindhoven, om bijv. te voorkómen dat je buiten de spits 10 bijna-lege bakken naar Heerlen rijdt (terwijl diezelfde trein die 10 bakken rond Amsterdam wel nodig had).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef: ma 12 sep 2022, 13:12Gelukkig maar dat NS niet strak 4x/uur en dat is het plant, maar kijkt naar de reizigersvraag per trajectdeel en per dagdeel.
Dat doet NS dus juist niet. Slechts enkele trajecten kennen spitstreinen. Op Amsterdam-Eindhoven (en voor de coronacrisis ook Rotterdam-Schiphol-Arnhem) rijdt men gewoon de hele dag 6x per uur, terwijl dat buiten de spits totaal onnodig is.

Spitsfrequentie zijn juist zeldzaam bij NS. Treinen worden wel verlengd/ingekort, maar frequenties blijven gedurende de dag bijna overal hetzelfde.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Bemined »

Het gaat hier meer om de trajecten buiten het hoogfrequente kernnet. Denk aan de 800 die alleen in de spits naar Sgn/Hdr rijdt, de 2000 naar Dv of de 8900 naar Ledn. In het verleden had je hetzelfde met de 3500 naar Mt. Dat laatste was eigenlijk helemaal niet zo'n slecht concept, overstappen in Eindhoven waren destijds een stuk beter.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door DDietzen »

Roeland schreef: ma 12 sep 2022, 13:12 En soms is het goedkoper om op het drukste deel meer treinen te laten rijden, dan naar Den Helder of Heerlen 10 vrijwel lege bakken mee te slepen, alleen maar omdat de trein tussen Amsterdam en Utrecht bij een lage frequentie minstens 10 bakken nodig heeft.
Als je kwartiersdiensten gaat rijden, zou ik de takken naar Den Helder en Heerlen gewoon met 4x/u een sprinter rijden, dat is ruim voldoende. IC's naar die plaatsen zijn dan inderdaad overkill.
Roeland schreef: ma 12 sep 2022, 13:12Dus alsjeblieft geen standaardpatroon van "overal 4x/uur op die- en die tijdstippen", want op sommige delen (vooral de uitlopers) volstaat 2x/uur, en op andere trajectdelen heb je in de spits wellicht 6 of 8x/uur nodig.
Een standaardpatroon van 4x/u betekent niet dat je niet méér kunt rijden, hè ;) Nu is het standaardpatroon 2x/u, maar dat betekent niet dat er overal maximaal 2x/u een IC rijdt; door meerdere treinseries parallel te rijden krijg je hogere frequenties van 4x of 6x per uur. Hetzelfde kan met twee treinseries van 4x/u die samen een frequentie van 8x/u vormen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Roeland »

Zeker 70% van de reizigers tussen Alkmaar en Den Helder reist van/naar Amsterdam. Die hebben niets, helemaal niets, aan 4x/uur een sprinter. Die willen gewoon een rechtstreekse trein naar Amsterdam, en bij voorkeur eentje die een beetje snel rijdt (en dus niet in Heiloo of Wormerveer stopt).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Roeland »

En op de stations tussen Heerlen en Sittard stapt bijna niemand in. Wat is het voordeel voor de reizigers van/naar Heerlen om (a) een extra overstap te krijgen in Sittard (b) een langere reistijd te krijgen?
En wat moet NS dan doen met die 3e en 4e IC, die tussen Eindhoven en Sittard wel nuttig is, maar op Sittard - Maastricht niet nodig is?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meer variatie in treinfrequenties?

Bericht door Klaasje »

Roeland schreef: di 13 sep 2022, 08:28 Zeker 70% van de reizigers tussen Alkmaar en Den Helder reist van/naar Amsterdam. Die hebben niets, helemaal niets, aan 4x/uur een sprinter. Die willen gewoon een rechtstreekse trein naar Amsterdam, en bij voorkeur eentje die een beetje snel rijdt (en dus niet in Heiloo of Wormerveer stopt).
Voor Heerhugowaard en Schagen heb je vast gelijk. Maar ik denk dat vanuit Anna Pauwlona en Den Helder ook genoeg mensen niet verder dan Alkmaar zullen komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten