Pagina 1 van 1

Nieuw stelsel tarieven?

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 13:52
door Roeland
Kan het terugwinnen van verdwenen (keuze)reizigers niet makkelijker worden, wanneer vervoerbedrijven hun tariefstructuur omkeren? Nu is het (ongeveer): je betaalt standaard het hoge tarief, alleen met bepaalde voordeelkaarten krijg je korting in het dal (veelal 40% lager).

Zou het voor reizigers aantrekkelijker worden, wanneer NS en streekvervoerders dat zouden wijzigen in:
* reizigers betalen standaard het 60%-tarief (dat nu alleen in voordeeluren geldt, met een kortingskaart)
* in de spits betalen reizigers wel het voltarief (waarbij spits wordt gedefinieerd als: instappen tussen 7.00-9.00 uur en tussen 16.00-18.00 uur)
* en bij NS zou je dan ook nog de spitsrichting leidend kunnen zijn, bijv. iemand die om 8.00 uur van Amsterdam naar Alkmaar reist, neemt de rustige richting, en kan dan ook tegen het lage tarief reizen)

Wellicht maak je trein / OV-reizen, op die tijdstippen dat NS en de streekvervoerders toch overcapaciteit hebben, aantrekkelijker. En wellicht trek je daarmee veel keuzereizigers het OV in?

Re: Nieuw stelsel tarieven?

Geplaatst: ma 12 sep 2022, 21:37
door PHS
-

Re: Nieuw stelsel tarieven?

Geplaatst: di 13 sep 2022, 08:26
door Meltrain
Nou ja, als je iedereen standaard 40% korting geeft in de daluren, dan hoeft de incidentele reiziger zich ook niet meer te verdiepen in abonnementen. ;)
Daarnaast wordt het steeds makkelijker om met de betaalpas te betalen, dus iedereen korting geven past daar wel bij.

Re: Nieuw stelsel tarieven?

Geplaatst: di 13 sep 2022, 08:45
door en-es
Maar wie gaat dat allemaal betalen. Het nieuwe akkoord tussen NS en personeel kost ook geld. Het is niet de tijd om voor sinterklaas te spelen. Ik zie meer in service aan reizigers te verlenen. Bijv. treinen met een fatsoenlijke lengte. En conducteurs die doen waarvoor ze betaald worden.

Re: Nieuw stelsel tarieven?

Geplaatst: di 13 sep 2022, 12:24
door reisthijs
Roeland schreef: ma 12 sep 2022, 13:52Wellicht maak je trein / OV-reizen, op die tijdstippen dat NS en de streekvervoerders toch overcapaciteit hebben, aantrekkelijker.
Voor zover NS nog overcapaciteit heeft, blijft daar in de nieuwe dienstregeling al helemaal niet veel van over, met de halvering van frequenties in daluren... Dit lijkt me een heel slecht moment om meer reizigers de trein in te willen lokken.
Daar kan je beter mee wachten tot het personeelstekort is opgelost.
* en bij NS zou je dan ook nog de spitsrichting leidend kunnen zijn, bijv. iemand die om 8.00 uur van Amsterdam naar Alkmaar reist, neemt de rustige richting, en kan dan ook tegen het lage tarief reizen)
Dat lijkt me best lastig te implementeren bij reizen op saldo (waarbij het incheckmoment het tarief bepaalt), bij inchecken staat immers nog niet vast in welke richting je reist.
Met NS Flex (prijsberekening achteraf) is dat vast een stuk eenvoudiger, maar daarvoor heeft de incidentele reiziger wel een abonnement nodig.