Nieuw stelsel tarieven?
Geplaatst: ma 12 sep 2022, 13:52
Kan het terugwinnen van verdwenen (keuze)reizigers niet makkelijker worden, wanneer vervoerbedrijven hun tariefstructuur omkeren? Nu is het (ongeveer): je betaalt standaard het hoge tarief, alleen met bepaalde voordeelkaarten krijg je korting in het dal (veelal 40% lager).
Zou het voor reizigers aantrekkelijker worden, wanneer NS en streekvervoerders dat zouden wijzigen in:
* reizigers betalen standaard het 60%-tarief (dat nu alleen in voordeeluren geldt, met een kortingskaart)
* in de spits betalen reizigers wel het voltarief (waarbij spits wordt gedefinieerd als: instappen tussen 7.00-9.00 uur en tussen 16.00-18.00 uur)
* en bij NS zou je dan ook nog de spitsrichting leidend kunnen zijn, bijv. iemand die om 8.00 uur van Amsterdam naar Alkmaar reist, neemt de rustige richting, en kan dan ook tegen het lage tarief reizen)
Wellicht maak je trein / OV-reizen, op die tijdstippen dat NS en de streekvervoerders toch overcapaciteit hebben, aantrekkelijker. En wellicht trek je daarmee veel keuzereizigers het OV in?
Zou het voor reizigers aantrekkelijker worden, wanneer NS en streekvervoerders dat zouden wijzigen in:
* reizigers betalen standaard het 60%-tarief (dat nu alleen in voordeeluren geldt, met een kortingskaart)
* in de spits betalen reizigers wel het voltarief (waarbij spits wordt gedefinieerd als: instappen tussen 7.00-9.00 uur en tussen 16.00-18.00 uur)
* en bij NS zou je dan ook nog de spitsrichting leidend kunnen zijn, bijv. iemand die om 8.00 uur van Amsterdam naar Alkmaar reist, neemt de rustige richting, en kan dan ook tegen het lage tarief reizen)
Wellicht maak je trein / OV-reizen, op die tijdstippen dat NS en de streekvervoerders toch overcapaciteit hebben, aantrekkelijker. En wellicht trek je daarmee veel keuzereizigers het OV in?