Verbeteren dienstregeling lijn 101

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Philip »

Is er al iets van een dienstregeling bekend? Ik hoop heel erg dat lijn 101 (Amersfoort Vathorst -> Harderwijk) 12 minuten eerder gaat rijden.

  • Overstaptijd te Nijkerk Station vanaf Amersfoort van 16 naar 4 minuten
  • Nieuwe aansluiting te Putten Dorpsstraat op lijn 107 naar station Putten
  • Nieuwe aansluiting te Putten Centrum op lijn 205 naar Ermelo-Oost en Harderwijk (bespaart je de omweg via Ermelo-West en Harderwijk-Drielanden)
  • Nieuwe aansluiting te Ermelo Station op de trein richting Harderwijk/Zwolle (wel klein stukje lopen)
  • Nieuwe aansluiting te Harderwijk op de trein richting Amersfoort (van belang voor Harderwijk-Drielanden)
Het enige wat je verliest in de aansluiting te Harderwijk Station richting Zwolle voor reizigers uit Harderwijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat die kans 0 is. Lijn 101 gaat 1 jaar later samen met de huidige lijn Harderwijk-Zeewolde-Nijkerk (weet even het nummertje niet) een halfuursdienst rijden op Nijkerk-Vathorst en die bus moet op station Nijkerk aansluiten op de sprinter naar Utrecht. Bovendien werd ook al gezegd dat die bus op Vathorst gaat aansluiten op de sprinter naar Amsterdam (wat lijn 101 nu dus ook al doet). Het lijkt me niet dat ze voor één jaar lijn 101 gaan verschuiven, wetende dat het jaar erop het weer teruggedraaid moet worden.

Lijn 101 is nu juist zo opgezet dat in Nijkerk overstap is op de sprinter naar Utrecht en in Vathorst op de sprinter naar Amsterdam, dat zijn daar de meest optimale aansluitingen. Bovendien zal 12 minuten verschuiven ook nog eens ervoor zorgen dat er lang gekeerd moet worden op Vathorst, waar nu kort gekeerd wordt.

Bovendien:
Philip schreef: vr 04 nov 2022, 17:33
  • Overstaptijd te Nijkerk Station vanaf Amersfoort van 16 naar 4 minuten
Reizigers vanaf Corlaer zijn juist op Amersfoort/Utrecht gericht. De 101 sluit nu zowel in Nijkerk als op Vathorst aan op treinen zuidelijk, waar juist veruit de grootste vervoersvraag ligt.
Philip schreef: vr 04 nov 2022, 17:33
  • Nieuwe aansluiting te Putten Dorpsstraat op lijn 107 naar station Putten
Waarom zou die overstap belangrijk zijn als je nu al met de 101 op station Nijkerk op de trein aansluit? Het creëert alleen een onnodige extra overstap op die manier.
Philip schreef: vr 04 nov 2022, 17:33
  • Nieuwe aansluiting te Putten Centrum op lijn 205 naar Ermelo-Oost en Harderwijk (bespaart je de omweg via Ermelo-West en Harderwijk-Drielanden)
Voor wie? Reizigers uit Nijkerk/Amersfoort zijn daarvoor beter af met de trein, reizigers uit Putten kunnen gewoon direct op die halte opstappen.
Philip schreef: vr 04 nov 2022, 17:33
    • Nieuwe aansluiting te Ermelo Station op de trein richting Harderwijk/Zwolle (wel klein stukje lopen)
Wie gaat lijn 101 gebruiken om op het station in Ermelo te komen? Reizigers uit Putten kunnen al lijn 205 gebruiken of het eigen station. Reizigers uit Nijkerk het eigen station, Vathorst idem. Reizigers uit al die dorpen zijn bovendien vooral richting het zuiden (Amersfoort/Utrecht) gericht en via Ermelo (waar je niet eens op het station zelf komt) reizen is dus enorm om. Voor deze dorpen is de overstap in Nijkerk op de trein ri. Amersfoort-Utrecht dus veel belangrijker.
Philip schreef: vr 04 nov 2022, 17:33
  • Nieuwe aansluiting te Harderwijk op de trein richting Amersfoort (van belang voor Harderwijk-Drielanden)
Het enige wat je verliest in de aansluiting te Harderwijk Station richting Zwolle voor reizigers uit Harderwijk.
Dit zou dus het enige effectieve kunnen zijn. Echter weegt dat niet op tegen de nadelen voor de rest. Beter zou het dan kunnen zijn om de verdichtingsrit hiervoor te gebruiken, zodat de doorgaande 101 1x p/u op de trein naar Zwolle kan aansluiten en de verdichtingsrit op de trein naar Utrecht. Geeft wel een scheve verdeling over het uur dan.
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Sorry, citeren lukt even niet.

- Wanneer reizigers uit Corlaer op Amersfoort Vathorst goed over kunnen stappen richting Amersfoort, kun je in Nijkerk beter goed aansluiten richting Zwolle. Geen mens gaat vanaf Corlaer dan via Nijkerk naar Amersfoort.

- de overstap richting Putten Station is inderdaad niet heel relevant, maar beter dan nergens op aansluiten zoals nu. Alleen voor reizigers van de tussen Nijkerk en Putten gelegen haltes helpt dit + Nijkerk Noord en Putten Zuidwest.

- Voor alle reizigers die te Putten Centrum in de bus zitten en naar Harderwijk Station moeten is de overstap op de 205 relevant. Dat zijn er best een aantal.

Lijn 101 wordt in de ochtend veelal gebruikt richting Harderwijk, in de middag omgekeerd. Veel scholieren uit Ermelo en Putten gaan naar Harderwijk, meer dan naar Amersfoort.


De overstap in zuidelijke richting op station Nijkerk is overigens te krap. Officieel niet haalbaar, in de praktijk af en toe. 9292 geeft de overstap niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Philip schreef: za 05 nov 2022, 23:03- Wanneer reizigers uit Corlaer op Amersfoort Vathorst goed over kunnen stappen richting Amersfoort, kun je in Nijkerk beter goed aansluiten richting Zwolle. Geen mens gaat vanaf Corlaer dan via Nijkerk naar Amersfoort.
Maar reizigers op station Nijkerk moeten juist daar naar Amersfoort/Utrecht kunnen overstappen. Zowel uit Nijkerk-Noord en de haltes tussen Nijkerk en Putten als de reizigers uit Zeewolde (en de lijn uit Zeewolde moet een jaar later dus samen met de 101 een halfuursdienst gaan rijden tussen Nijkerk en Vathorst). Deze groep reizigers is gewoon te groot en de extra reistijd door te moeten blijven zitten tot Vathorst is met ruim een kwartier te groot.
Philip schreef: za 05 nov 2022, 23:03- de overstap richting Putten Station is inderdaad niet heel relevant, maar beter dan nergens op aansluiten zoals nu. Alleen voor reizigers van de tussen Nijkerk en Putten gelegen haltes helpt dit + Nijkerk Noord en Putten Zuidwest
Maar een hele grote groep reizigers benadelen om een niet relevante overstap te realiseren is een beetje vreemd nietwaar?

Bovendien: juist Putten-Zuidwest ligt dicht bij het station. Het grootste gedeelte van die wijk ligt dichter bij het station dan bij een halte van lijn 101... Je zou dan beter ervoor kunnen pleiten lijn 101 niet meer via halte Bijsterenseweg te laten rijden, maar via het station (desnoods niet bij de halte op het station zelf, maar een nieuwe bij de rotonde Henslare/Stationsstraat).
Philip schreef: za 05 nov 2022, 23:03- Voor alle reizigers die te Putten Centrum in de bus zitten en naar Harderwijk Station moeten is de overstap op de 205 relevant. Dat zijn er best een aantal.
Wie in Putten Centrum moet en de 205 naar Harderwijk wilt, kan gewoon direct op de 205 stappen, die stopt letterlijk op halte Putten Centrum... En Als je Putten-West bedoeld: die zijn altijd beter af om de trein te pakken. Bovendien komt de 101 nu juist vrijwel tegelijk met de 205 aan op halte Putten Centrum (echter net 2 minuutjes te laat), dus dan zou je niet met 12 minuten moeten schuiven, maar 1 a 2 minuten (wat net zo goed voor de 205 zou kunnen zijn, hoeft niet per se de 101)

Bovendien: met jouw voorstel komt de 101 in Putten rond de tijd van de 107 te liggen, dus waarom heeft Putten-West die dan nog nodig, als ze dan net zo goed die 107 kunnen pakken?
Philip schreef: za 05 nov 2022, 23:03Lijn 101 wordt in de ochtend veelal gebruikt richting Harderwijk, in de middag omgekeerd. Veel scholieren uit Ermelo en Putten gaan naar Harderwijk, meer dan naar Amersfoort.
En er zijn ook genoeg scholieren vanuit Putten (en Zeewolde) die lijn 101 in zuidelijke richting gebruiken, vooral naar het Corlaer. Ik kan het weten, aangezien ik daar les gegeven heb. Lijn 101 puilde in de ochtend altijd uit, met name tussen station Nijkerk en die school (gangpaden gevuld met reizigers die moesten staan). Reizigers door naar Amersfoort waren er wat minder, aangezien die veel beter af waren om in Nijkerk op de trein over te stappen.
Philip schreef: za 05 nov 2022, 23:03De overstap in zuidelijke richting op station Nijkerk is overigens te krap. Officieel niet haalbaar, in de praktijk af en toe. 9292 geeft de overstap niet.
Was die eerder wel. Dat zou weer hersteld moeten worden uiteraard. Zie dat wel gebeuren i.v.m. wat ik al aanhaalde over de bus uit Zeewolde.
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Philip »

Op dit moment vertrekt lijn 101 vanaf station Nijkerk richting Harderwijk om .40. Dat is in alle opzichten beroerd, want de trein richting Amersfoort vertrekt om .35/.05, de trein richting Zwolle om .24/.54. Als je de bus om .28 laat vertrekken, geef je reizigers uit Amersfoort een mooie verbinding richting Putten. Dat kan ook met de 107 vanaf station Putten, maar niet iedereen woont in de buurt van een halte van de 107. Zeker niet als er straks een nieuwe woonwijk ten oosten van de haltes Henslare en Bijsterenseweg ligt.

Lijn 101 vertrekt uit Amersfoort Vathorst nu net na aankomst van de sprinter uit Amersfoort richting Zwolle. Door het 12 minuten te verschuiven, sluit lijn 101 aan op de sprinter Hoofddorp - Amersfoort Vathorst. Dat maakt weinig uit en is wellicht nog iets gunstiger, omdat lijn 101 dan een optie is in de kwartieren dat de trein niet rijdt. Reizigers die een lange overstap hebben op Amersfoort en naar Nijkerk moeten, zijn dan haast sneller met de sprinter naar Vathorst en lijn 101 naar station Nijkerk, dan dat ze wachten op de sprinter naar Nijkerk.

Dus inderdaad eens, reizigers op station Nijkerk moeten juist daar naar Amersfoort/Utrecht kunnen overstappen. Ik heb het alleen over het 12 minuten eerder later rijden in noordelijke richting, niet in zuidelijke richting. Ik denk dat daar de verwarring vandaan komt. Volgens mij benadeelt mijn voorstel vrijwel niemand.

De bus in zuidelijke richting zou alleen een paar minuten eerder moeten gaan rijden om de overstap in Nijkerk richting Amersfoort/Utrecht te waarborgen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door SuperGhost »

Ik zie nu inderdaad dat Keolis die lijn echt behoorlijk scheef heeft ingelegd ja... Ik had de oude tijden nog in gedachte...

Lijn 101 zou idealiter rond .00/.30 doorkomst moeten hebben op station Nijkerk (in beide richtingen)... Dat had die eerder wel (al reed hij toen nog door naar Schothorst en niet Vathorst), Keolis heeft dat blijkbaar om zeep geholpen. Dat moeten ze weer terugdraaien. Precies om .00/.30 doorkomen werkt helaas niet, aangezien je dan een hele lange kering op Vathorst krijgt (vertrek zou dan .11/.41 zijn en aankomst .19/.49)

Vertrek op Vathorst om .16/.46 levert doorkomst op station Nijkerk van .35/.05 op. Andersom dus doorkomst van .24/.54 en dan om .43/.13 op Vathorst aankomen. Dat zou beter werken, zeker aangezien je dan ook goed op de stadsbussen aansluit die om .14/.44 vertrekken (belangrijk voor bijv. de verbinding naar het ziekenhuis). De overstap op de treinen in Vathorst en Nijkerk is beiden dan zo'n 10 minuten, wat nog redelijk is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Meltrain »

Ik heb die inkorting tot Vathorst sowieso nooit begrepen. Wat mij betreft krijgt lijn 101 weer de route en frequenties van voor december 2020.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)

Bericht door Daniel »

Die inkorting tot Vathorst komt overigens niet vanuit Keolis, maar lijnen van buiten de concessie werden simpelweg niet verder gedoogd dan tot het eerste knooppunt door de provincie Utrecht. Voor de 101 is dat dus station Vathorst.
In het vervoerplan van EBS was al te lezen dat zij doorreizen makkelijker willen maken door tariefafspraken e.d.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Roeland »

Eigenlijk zouden de beide provincies andere afspraken moeten maken: lijn 101 wordt ingekort tot station Nijkerk, en één van de Amersfoortse lijnen (5, 7 of 203) rijdt na Vathorst door naar station Nijkerk.
Maar zoiets zal er wel niet in zitten in deze krappe tijden...
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door waldo79 »

Dan kan net zo goed lijn 101 doorrijden naar Amf en dan zonder instappers toe te laten binnen de provincie Utrecht.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Daniel »

Roeland schreef: ma 07 nov 2022, 08:17 Eigenlijk zouden de beide provincies andere afspraken moeten maken: lijn 101 wordt ingekort tot station Nijkerk, en één van de Amersfoortse lijnen (5, 7 of 203) rijdt na Vathorst door naar station Nijkerk.
Maar zoiets zal er wel niet in zitten in deze krappe tijden...
Dat idee is niet nieuw overigens... Is ooit al eens over gedacht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door SuperGhost »

waldo79 schreef: ma 07 nov 2022, 09:09 Dan kan net zo goed lijn 101 doorrijden naar Amf en dan zonder instappers toe te laten binnen de provincie Utrecht.
Dan is het gewoon niet meer rendabel voor de uitvoerder van de 101. Die moest het destijds binnen Amersfoort vooral hebben van mensen die binnen Amersfoort reizen.

Het grote probleem was dat de Amersfoortse vervoerder te veel concurrentie ondervond van die Gelderse lijn, aangezien die in Zielhorst en Schothorst te veel concurreerde met lijnen 5 en 7. Lijnen 5 en 7 die destijds 8x p/u Zielhorst en oostelijk Schothorst bediende en 4x p/u westelijk Schothorst (lijn 7 alleen). Niet veel later zijn lijnen 5 en 7 in Zielhorst zelfs terug geschroefd tot een halfuursdienst elk (samen een kwartiersdienst omdat ze op station Schothorst aansloten op de bus van de andere lijn die daar begon/eindigde).

Mij lijkt me het beste als:
- Lijn 7 voortaan via Hooglanderveen (route lijn 5) laten rijden en omnummeren tot lijn 5*
- Huidige Lijn 5 schrappen.
- Lijnen 101 en 142 doorrijden naar het Centraal Station in Amersfoort (in Vathorst via route huidige lijn 7, voor de rest route lijn 5), waarbij lijn 142 dan omgenummerd wordt tot lijn 100 (toont beter de gezamenlijke bundel met de 101). De korte slagen binnen Amersfoort rijden dan onder nummer 100 (de 101 kent immers al korte slagen binnen Harderwijk). Die korte slagen kunnen dan (evt.) door de Utrechtse vervoerder gereden worden.

Het omdraaien van lijnen 5 en 7 binnen Vathorst omdat de huidige lijn 7 's avonds en in het weekend niet rijdt (alleen halte Finse Mark vervalt dan), dit terwijl op die momenten (al begint het 's avonds iets later) lijn 101 ook niet rijdt tussen Nijkerk en Vathorst. Dit combineert mooi. Dit terwijl je de Gelderse lijn juist via De Koperhorst wil laten rijden vanwege de scholen aldaar (toen hij nog tot Schothorst mocht rijden reed hij bewust tot hier door vanwege de scholen). Die aangepaste lijn 7 hernoemen naar lijn 5 zorgt voor een mooiere verdeling van de lijnen rond het centrum. Stadslijnen t/m 5 rijden dan via het Eemplein en 6 en hoger via de Stadsring (lijnen 5 en 7 zijn nu juist de uitzonderingen hierop).
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Roeland »

Welke haltes in Amersfoort Noord worden trouwens meer gebruikt? Die van lijn 5 op de A. Schweitzersingel of van lijn 7 op de Bombardonstraat? Zijn beide routes (ongeveer) even snel?

Hoeveel doorgaande reizigers zitten er trouwens op lijn 101, die over station Nijkerk heen reizen? Of stapt het merendeel bij station Nijkerk in of uit?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door SuperGhost »

Dan heb je het dus over Zielhorst. Ik denk dat op beide routes de haltes niet zo heel druk zijn. De haltes van lijn 7 liggen net ietsjes centraler in de wijk, maar de route van lijn 5 is net iets sneller (want een doorgaande weg i.p.v. meerdere keren moeten afslaan, zelfs met 1 halte meer is het dan toch iets sneller).

De meeste doorgaande reizigers van lijn 101 (en ook 142 met overstap op de 101 toen ze nog prima op elkaar aansloten) over station Nijkerk heen zijn scholieren voor het Corlaer, er zijn er weinig doorgaande reizigers naar Amersfoort. Voor reizigers naar Amersfoort moet de 101 het vooral doen van de wijk Corlaer (haltes Tinbergenlaan en Corlaer College) en gezien de grote afstand tot de bushalte voor grote delen van die wijk is de bus niet zo aantrekkelijk. Het zou al helpen als er een extra halte langs de Arkemheenweg komt. Makkelijkste is de rotonde met de Agaatvlinder (twee haltekommen aanleggen bij de fietsoversteekpad is voldoende), maar meest effectief zou denk ik zijn als je het doet bij de rotonde met de Verbindingsweg (bij industrieterreinen Arkerpoort en De Flier) met een voetgangersbrug naar de Bakboord, zodat je zowel de wijk als die industriegebieden kan bedienen. Dat vergt alleen wel meer infra-aanpassingen (er moet naast een voetgangersbrug ook een oversteekplaats komen, dus ik zie die bij de Agaatvlinder als kansrijker. Een eventueel 3e alternatief is een halte bij de rotonde met de Arkerpoort. Daar ligt al een fietsoversteekplaats, maar dan moet de bus wel 100m van de route afwijken om daar te kunnen stoppen en dan bij die rotonde keren (dan krijg je een vergelijkbare situatie als met halte Europaweg in Woudenberg).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door nvdw »

SuperGhost schreef: ma 07 nov 2022, 19:37Het grote probleem was dat de Amersfoortse vervoerder te veel concurrentie ondervond van die Gelderse lijn, aangezien die in Zielhorst en Schothorst te veel concurreerde met lijnen 5 en 7.
Het 'probleem' zit hem denk ik vooral in de opdrachtgever in Gelderland die het zonde van zijn geld vindt om zijn vervoerder in Utrecht een veredelde stadsdienst te laten exploiteren. Ik heb eens wat oude dienstregelingen van Syntus bekeken en dan blijkt dat de bussen er pakweg 35 minuten voor nodig hadden om van station Nijkerk op station Amersfoort Centraal te komen. Dat was toen wel een route die helemaal via en door Schothorst liep dus daar kan wel wat van af, maar het blijft een behoorlijke slinger. Ook al zou je Vathorst niet meer bedienen, maar via de Nijkerkerstraat, Energieweg en Hogeweg de stad in rijden naar Centraal, dan zit je nog aan minimaal een halfuur enkele reis, als de bende niet vast staat in de spits.

De enige relevante doelgroep voor een bus die doorrijdt naar Amersfoort Centraal zijn de mensen vanuit Nijkerk en verder die in de binnenstad van Amersfoort willen zijn; die winnen geen reistijd, hooguit reiscomfort omdat ze niet hoeven over te stappen. De rest is veel beter af met een overstap op de trein, zeker als Amersfoort ook maar een overstapstation zou zijn geweest naar een bestemming verder weg.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door tsov »

Gewoon uit nieuwsgierigheid even gekeken hoe het langer geleden ging. Ik heb hier een busboekje van de VAD uit 1980, daar deed (toen nog) lijn 1 er 27 minuten over van Nijkerk naar Amersfoort Station, en in de andere richting 24 minuten. De lijn stopte destijds nog niet bij het station in Nijkerk, en reed uiteraard via een andere route: de nieuwbouwwijken van Schothorst en Vathorst waren er nog niet. De lijn reed via Hoevelaken en de Hogeweg naar Amersfoort.

Dat is dus in een tijd met minder verkeer en via een route bijna geheel buiten de bebouwde kom. Dit is dus wel ongeveer de minimale reistijd, en dan kom je bij het punt wat nvdw hierboven schrijft:
nvdw schreef: wo 09 nov 2022, 11:24 De enige relevante doelgroep voor een bus die doorrijdt naar Amersfoort Centraal zijn de mensen vanuit Nijkerk en verder die in de binnenstad van Amersfoort willen zijn; die winnen geen reistijd, hooguit reiscomfort omdat ze niet hoeven over te stappen. De rest is veel beter af met een overstap op de trein, zeker als Amersfoort ook maar een overstapstation zou zijn geweest naar een bestemming verder weg.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door MdJ »

De route buitenom was toen (101/)1 inderdaad, maar de route binnendoor was de 103 (Amersfoort-Nijkerk-Zeewolde). Weet alleen niet of die in de jaren 80 bestond en wat de rijtijd destijds was...
Bij twijfel: gebruik beton.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door tsov »

Lijn 3 bestond toen ook, en reed eveneens buitenom. Alleen reed deze een grote ronde door de wijken van Nijkerk.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21338
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Meltrain »

nvdw schreef: wo 09 nov 2022, 11:24 De enige relevante doelgroep voor een bus die doorrijdt naar Amersfoort Centraal zijn de mensen vanuit Nijkerk en verder die in de binnenstad van Amersfoort willen zijn; die winnen geen reistijd, hooguit reiscomfort omdat ze niet hoeven over te stappen. De rest is veel beter af met een overstap op de trein, zeker als Amersfoort ook maar een overstapstation zou zijn geweest naar een bestemming verder weg.
Wat mij betreft hoeft de bus ook niet naar Amersfoort Centraal door te rijden, maar toen de bus ingekort was tot Schothorst, reden er voor scholieren ritten naar de Paladijnenweg. Ik kan me dus voorstellen dat er dus ook scholieren zijn die gebruik maken van lijn 101.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Daniel »

Het grote nadeel van de huidige 101 is dat hij eindigt op een plek waar niemand wil zijn, wat niet bijdraagt aan de populariteit van de lijn.
Iets waar zeker aandacht voor is trouwens, maar het is niet zo dat nu al een specifieke variant wordt uitgewerkt om dat op te lossen ofzo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door CamilleKreemers »

Kan de verlengde 101/142 niet worden gekoppeld aan de 102 naar Apeldoorn?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door SuperGhost »

Gekoppeld waar? De 102 komt niet op Vathorst en die is ook belangrijk voor de bediening van industrieterrein De Wieken (waar ook woningbouw is en nog meer moet komen geloof ik) en voor Hoevelaken<->Amersfoort Centrum, dus vanaf Hoevelaken afbuigen naar Vathorst is onwenselijk.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Dennenboom »

tsov schreef: wo 09 nov 2022, 12:03 Gewoon uit nieuwsgierigheid even gekeken hoe het langer geleden ging. Ik heb hier een busboekje van de VAD uit 1980, daar deed (toen nog) lijn 1 er 27 minuten over van Nijkerk naar Amersfoort Station, en in de andere richting 24 minuten. De lijn stopte destijds nog niet bij het station in Nijkerk, en reed uiteraard via een andere route: de nieuwbouwwijken van Schothorst en Vathorst waren er nog niet. De lijn reed via Hoevelaken en de Hogeweg naar Amersfoort.

Dat is dus in een tijd met minder verkeer en via een route bijna geheel buiten de bebouwde kom. Dit is dus wel ongeveer de minimale reistijd.....
De route van Nijkerk naar Amersfoort was in de tachtiger jaren nog een 80 kilometerweg zonder obstakels onderweg. Tegenwoordig is de route tot en met Nijkerkerveen een 50 kilometerzone met veel stoplichten en rotondes. In Nijkerk zelf is de oude route van lijn 1 rechtdoor via het Molenplein nu afgesloten voor doorgaand verkeer. Rond 1983 kwam er een route die vanuit Putten rechtsom via de Vrijheidslaan en de Torenstraat ging. Maar die route is nu ook zodanig aangepast dat je daar ook liever niet met de bus langs gaat. Het is een 30 kilometerzone en alle dwarswegen hebben voorrang. Eerder deze eeuw is die route vervangen door de huidige via het NS station. Dat lijkt me nu wel de meest optimale route, alhoewel er op dit moment aan gewerkt wordt een deel van die route te versmallen en van 50 naar 30 kilometer per uur terug te brengen.
Philip
Berichten: 326
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door Philip »

Lijn 101 gaat inderdaad 10 minuten eerder rijden van Amersfoort Vathorst naar Harderwijk *O*

Ook in de tegenrichting vertrekt lijn 101 voortaan 10 minuten eerder.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Verbeteren dienstregeling lijn 101

Bericht door CamilleKreemers »

Is dat positief of negatief?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten