Pagina 1 van 1

Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:28
door DDietzen
Is het een goed idee om het halverwege aftrappen van treinstellen te gaan omroepen op de stations?

Ik zat net in de 11728 met ICM-8 waarvan het achterste viertje in Amf werd afgetrapt. In Apd was ik toch ruim op tijd (aangezien ik de 2026 net had gemist omdat mijn bus muurvast stond in het Apeldoornse verkeer :roll: ) dus ben ik even de 'achterste' helft van het perron afgewandeld om alle wachtenden te vragen of ze verder dan Amf moesten.
Daar heb ik toch behoorlijk wat mensen een verkeerde instap - en dus een haastige extra overstap in Amf - mee bespaard, waaronder een gezin met kinderwagen en een stel oudere dames die niet al te goed ter been oogden. Niemand had opgemerkt dat op de TBP stond "Achterste treindeel tot Amersfoort C".

Ik vermoed dat die mensen met een omroepbericht wél door zouden hebben gehad dat het achterste stel maar tot Amf ging. Een omroep bereikt namelijk makkelijker meer mensen, want die heeft een 'passief bereik' - je vangt 'm overal op - terwijl een TBP-tekstje een 'actief bereik' heeft - je moet zelf de handeling maken om naar de TBP te kijken om de informatie te ontvangen.
De hardnekkige niet-opletters natuurlijk daargelaten, waaronder mensen met oortjes op vol volume. Zoals de vrouw die stoïcijns in Amf voor het achterste viertje stond te wachten, zelfs toen het personeelslid op het perron dat het stel ging leeglopen, haar al meermaals had aangeroepen. Zulke mensen bereik je nooit :')

Een omroep in Apd kan dan zoiets zijn als "De Intercity naar Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal van 9 uur 14 vertrekt van spoor 1. Let op! Het achterste treindeel rijdt niet verder dan Amersfoort Centraal."
Of in Amf: "De Intercity naar Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal van 9 uur 40 vertrekt van spoor 5a. Let op! Het achterste treindeel blijft achter."
Het kost maar een handvol seconden extra ten opzichte van een 'normale' treinomroep, ook afhankelijk van de naamlengte van het station waar wordt afgetrapt. "Amersfoort Centraal" is aan de lange kant, dus bij andere stations kan het je een seconde schelen. Uiteraard heeft zo'n omroep een lagere prioriteit dan storingen, uitval en vertragingen, maar wanneer het rustig is qua omroepen op een station, lijkt het me zonde van de moeite om het niet te doen.

Reizigers profiteren doordat ze beter op de hoogte zijn en niet 'onverwachts' moeten overstappen naar een ander treindeel, met risico dat ze hun trein missen als ze ver moeten lopen en/of slecht ter been zijn. NS profiteert doordat het aftrappen minder tijd kost, aangezien minder reizigers zich van het ene naar het andere treindeel hoeven te spoeden, het instapproces in het doorgaande treindeel minder tijd kost (ook omdat het minder proppen wordt op het eerste balkon), en het leeglopen van het achterblijvende treindeel tevens sneller gaat (zeker in het geval dat de omroep aan boord over het aftrappen onhoorbaar is).
Als die tijdwinst inderdaad verzilverd kan worden, kan dat aardig schelen in de vertraging die wordt opgelopen bij het aftrappen van een treindeel. Daar wordt nu namelijk regelmatig 2 minuten voor gepland, maar in de praktijk is dat (naar mijn ervaring) niet te doen en loop je steevast vertraging op.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:36
door en-es
Aftrappen?

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:56
door Suus
Oortjes op volume?

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:12
door Z2N
Ik ben het volledig met je punt eens. Op dit ogenblik worden veranderingen in de treinsamenstellingen vaak slecht aangegeven, niet alleen qua omroepen maar ook erg summier op de TBP-borden. De meeste landen om ons heen doen dat dan een stuk beter, zoals Frankrijk (treindelen die afgekoppeld worden hebben gewoon een ander ritnummer, en staan ook als zodanig op het scherm) of Denemarken (aparte eindbestemmingen per treindeel tonen op het TBP-scherm) . Een omroep voor treinen waar iets geks mee is (zoals een treindeel dat niet naar de eindbestemming gaat) is een simpele stap, die wel gemaakt zou moeten worden.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:13
door DDietzen
Ik snap niet helemaal of jullie me nu zitten te jennen of niet, maar bij deze:
en-es schreef: do 17 nov 2022, 10:36Aftrappen?
Als één of meerdere treinstellen van een trein eraf worden gehaald en achterblijven op een station onderweg, heet dat 'aftrappen'. Wordt regelmatig gedaan in bv. Rtd voor de 2200 naar Vs, in Ehv voor de 3500 naar Vl en de 800 naar Mt, of in Zl voor de IC's naar Lw en Gn. Andersom heet het 'bijplaatsen'.
Suus schreef: do 17 nov 2022, 10:56 Oortjes op volume?
Luidsprekertjes in je oor die muziek op hoog volume spelen (of noise-cancelling technologie gebruiken) waardoor je alle geluiden om je heen niet hoort. Zoals dus de vrouw op Amf die het niet doorhad dat zowel het personeelslid als ik tegen haar stonden te roepen, zelfs toen ik naast haar stond. Heb haar toen toch maar even op de schouder getikt.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 17 nov 2022, 11:29
door Meltrain
Ik vind het sowieso raar dat in Amersfoort een stel wordt afgekoppeld. Juist op het drukste deel (Amersfoort - Utrecht) heb je dan minder capaciteit.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 20:29
door Gideon
Reis niet vaak met de trein, maar heb wel een paar keer meegemaakt dat dat ''aftrappen'' gebeurd.
All de keren dat ik met die trein ging, zag ik per scherm dat de ene deel naar locatie ''A'' ging en de ander naar ''B''.
Dit word ook opgeroepen en vaak al met wagon nummer, of k heb wat gemist?

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: vr 18 nov 2022, 22:08
door DDietzen
Dat klopt, maar dat is dus een omroep en/of infoscherm aan boord van de trein, vlak voor het station waar wordt afgetrapt. Het gaat mij om omroepen op het perron op eerdere stations langs de route, zodat reizigers meteen in het juiste treinstel kunnen stappen en niet op het aftrapstation ineens haastig moeten overstappen, met risico om de doorgaande trein te missen.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 15:14
door Durashift
Waar is de tijd gebleven dat je gewoon door de kop heen naar het juiste treinstel kon lopen... (A)

Goed werk gedaan, DDietzen. :pos:

Ik denk dat, voor de incidentele reizigers, het dan op het perron ook wel van belang is om te weten waar het voorste treindeel precies stopt. Dus de aankondiging op het perron voorzien van bakboord aanduiding. ;)

(en een A'4 tje ophangen met uitleg over de toepassing/werking van bakborden).

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: zo 20 nov 2022, 19:03
door Suus
Ah ja, bakborden tonen op de borden. Dat is ook een daverende succes met de “treindeel blijft achter” borden :mrgreen:

Afbeelding

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: di 29 nov 2022, 12:41
door VIRM
Ze zouden dit ook beter kunnen weergeven in de reisplanner: bij de AV staat het al, maar bij het plannen van reizen staat het dan weer niet.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: vr 06 jan 2023, 17:44
door IIVQ
Het wordt nu in de treinen op de TFT's getoond: viewtopic.php?f=32&t=12780&p=796634#p796634

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 08:15
door DDietzen
Mijn wens is een beetje in vervulling gegaan :trein: Vandaag hoorde ik te Amf een nieuwe omroep: "Op spoor 7 staat voor u gereed de intercity naar Schiphol Airport van 8:11. U wordt vriendelijk verzocht in te stappen in het achterste treinstel."

Ik ben benieuwd of dit ook wordt omgeroepen op eerdere stations op de route, dan zou het helemaal feest zijn :)

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 09:01
door ZO6176
En dan is achterste ook fysiek het achterste? Of moet je vanaf de roltrap helemaal doorlopen naar voren?

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 09:39
door Suus
DDietzen schreef:Mijn wens is een beetje in vervulling gegaan :trein: Vandaag hoorde ik te Amf een nieuwe omroep: "Op spoor 7 staat voor u gereed de intercity naar Schiphol Airport van 8:11. U wordt vriendelijk verzocht in te stappen in het achterste treinstel."

Ik ben benieuwd of dit ook wordt omgeroepen op eerdere stations op de route, dan zou het helemaal feest zijn :)
Dit is geen nieuwe omroep, maar een servicebericht dat heel sporadisch omgeroepen wordt. Heb nog niet kunnen achterhalen wat de reden is om zo’n bericht om te roepen, maar heb het ook wel eens gehoord over een spoorwijziging in Tilburg.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 11:37
door reisthijs
Hangt het er misschien van af wat de reden is? Werd hier een stel afgetrapt (lijkt niet logisch voor een trein die in Schothorst begint) of was het voorste stel afgesloten dat daarom iedereen in de achterste instappen?
ZO6176 schreef: do 01 jun 2023, 09:01 En dan is achterste ook fysiek het achterste?
Wat anders? Er is geen verwarrende richtingswisseling in Amf.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 11:39
door ZO6176
Over het algemeen gaat het voorste stel door en niet het achterste. De trein staat op spoor 7 met hun neus naar het westen, vandaar dat ik me dat afvroeg.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 12:30
door DDietzen
reisthijs schreef: do 01 jun 2023, 11:37 Hangt het er misschien van af wat de reden is? Werd hier een stel afgetrapt (lijkt niet logisch voor een trein die in Schothorst begint) of was het voorste stel afgesloten dat daarom iedereen in de achterste instappen?
Het voorste stel werd afgetrapt. Ik zie het regelmatig gebeuren dat de 11600 uit Amfs in Amf een stel aftrapt, maar meestal is dat inderdaad wel het achterste stel. Daarbij heb je echter wel de complicatie dat het een aardig eind lopen is van de trappen naar het toegankelijke stel. In dat opzicht is het dus juist mooi om het voorste stel af te trappen, daar stappen toch meestal de minste mensen in.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 12:39
door umbusko
reisthijs schreef: do 01 jun 2023, 11:37 Werd hier een stel afgetrapt (lijkt niet logisch voor een trein die in Schothorst begint)
Het idee zal wel zijn dat aftrappen vanaf spoor 1 of 2 (op de heenweg naar Schothorst) te lastig is en dat dus pas op de terugweg afgetrapt wordt. Hetzelfde heb je met de 3000 en 3100 in Arnhem, waarbij dat alleen op spoor 11 fatsoenlijk gaat zodat stellen die na aankomst uit Utrecht afgetrapt zouden kunnen worden altijd Arnhem-Nijmegen-Arnhem meerijden, vanaf Nijmegen over het algemeen afgesloten.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: do 01 jun 2023, 12:48
door Daniel
Complicatie zal wel zijn dat je vanaf spoor 1/2 tegen het verkeer in en met overkruising naar de Bokkeduinen moet.
Het is maar een klein gaatje tussen de 5600 en 500 / 600 door, maar zeker van spoor 1 moet je ook bijtijds weg zijn i.v.m. de aankomende 15800.

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: wo 12 jul 2023, 10:52
door DDietzen
Vandaag werd bij de 1632 Rijssen-Schiphol (ICM-3+3) het achterste treinstel afgetrapt in Amersfoort. In Apeldoorn zag ik wel de inmiddels gebruikelijke aanduiding van de bestemmingen van ieder stel op de TBP's, maar van auditieve reisinformatie op het perron geen spoor. Er werd helemaal niks omgeroepen gedurende de meer dan 5 minuten waarin ik op het perron stond, dus er had prima een omroep tussen de doodse stilte door gekund om aan te kondigen dat alleen het voorste treinstel verder dan Amersfoort ging.

Ik heb een kudde volbepakte Schipholreizigers op het perron maar doorverwezen naar voren vóór aankomst. Gezien hun enorme hoeveelheden bagage sluit ik niet uit dat ze de overstap naar het voorste stel in Amersfoort in 2,5 minuut niet zouden hebben gehaald.

Is er een manier om het idee van een aftrap-omroep onder de aandacht te brengen bij NS? Ik zou het intuïtief willen doen via de app onder het kopje 'Hoe is je reis?', maar omdat daar een vinkje voor het aanduiden van mijn reisinformatiemedium niet wil werken, gaat dat wat lastig :')

Re: Omroep over aftrappen op stations

Geplaatst: vr 25 aug 2023, 12:42
door VIRM
Via Twitter/X?