Omroep over aftrappen op stations
Geplaatst: do 17 nov 2022, 10:28
Is het een goed idee om het halverwege aftrappen van treinstellen te gaan omroepen op de stations?
Ik zat net in de 11728 met ICM-8 waarvan het achterste viertje in Amf werd afgetrapt. In Apd was ik toch ruim op tijd (aangezien ik de 2026 net had gemist omdat mijn bus muurvast stond in het Apeldoornse verkeer ) dus ben ik even de 'achterste' helft van het perron afgewandeld om alle wachtenden te vragen of ze verder dan Amf moesten.
Daar heb ik toch behoorlijk wat mensen een verkeerde instap - en dus een haastige extra overstap in Amf - mee bespaard, waaronder een gezin met kinderwagen en een stel oudere dames die niet al te goed ter been oogden. Niemand had opgemerkt dat op de TBP stond "Achterste treindeel tot Amersfoort C".
Ik vermoed dat die mensen met een omroepbericht wél door zouden hebben gehad dat het achterste stel maar tot Amf ging. Een omroep bereikt namelijk makkelijker meer mensen, want die heeft een 'passief bereik' - je vangt 'm overal op - terwijl een TBP-tekstje een 'actief bereik' heeft - je moet zelf de handeling maken om naar de TBP te kijken om de informatie te ontvangen.
De hardnekkige niet-opletters natuurlijk daargelaten, waaronder mensen met oortjes op vol volume. Zoals de vrouw die stoïcijns in Amf voor het achterste viertje stond te wachten, zelfs toen het personeelslid op het perron dat het stel ging leeglopen, haar al meermaals had aangeroepen. Zulke mensen bereik je nooit
Een omroep in Apd kan dan zoiets zijn als "De Intercity naar Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal van 9 uur 14 vertrekt van spoor 1. Let op! Het achterste treindeel rijdt niet verder dan Amersfoort Centraal."
Of in Amf: "De Intercity naar Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal van 9 uur 40 vertrekt van spoor 5a. Let op! Het achterste treindeel blijft achter."
Het kost maar een handvol seconden extra ten opzichte van een 'normale' treinomroep, ook afhankelijk van de naamlengte van het station waar wordt afgetrapt. "Amersfoort Centraal" is aan de lange kant, dus bij andere stations kan het je een seconde schelen. Uiteraard heeft zo'n omroep een lagere prioriteit dan storingen, uitval en vertragingen, maar wanneer het rustig is qua omroepen op een station, lijkt het me zonde van de moeite om het niet te doen.
Reizigers profiteren doordat ze beter op de hoogte zijn en niet 'onverwachts' moeten overstappen naar een ander treindeel, met risico dat ze hun trein missen als ze ver moeten lopen en/of slecht ter been zijn. NS profiteert doordat het aftrappen minder tijd kost, aangezien minder reizigers zich van het ene naar het andere treindeel hoeven te spoeden, het instapproces in het doorgaande treindeel minder tijd kost (ook omdat het minder proppen wordt op het eerste balkon), en het leeglopen van het achterblijvende treindeel tevens sneller gaat (zeker in het geval dat de omroep aan boord over het aftrappen onhoorbaar is).
Als die tijdwinst inderdaad verzilverd kan worden, kan dat aardig schelen in de vertraging die wordt opgelopen bij het aftrappen van een treindeel. Daar wordt nu namelijk regelmatig 2 minuten voor gepland, maar in de praktijk is dat (naar mijn ervaring) niet te doen en loop je steevast vertraging op.
Ik zat net in de 11728 met ICM-8 waarvan het achterste viertje in Amf werd afgetrapt. In Apd was ik toch ruim op tijd (aangezien ik de 2026 net had gemist omdat mijn bus muurvast stond in het Apeldoornse verkeer ) dus ben ik even de 'achterste' helft van het perron afgewandeld om alle wachtenden te vragen of ze verder dan Amf moesten.
Daar heb ik toch behoorlijk wat mensen een verkeerde instap - en dus een haastige extra overstap in Amf - mee bespaard, waaronder een gezin met kinderwagen en een stel oudere dames die niet al te goed ter been oogden. Niemand had opgemerkt dat op de TBP stond "Achterste treindeel tot Amersfoort C".
Ik vermoed dat die mensen met een omroepbericht wél door zouden hebben gehad dat het achterste stel maar tot Amf ging. Een omroep bereikt namelijk makkelijker meer mensen, want die heeft een 'passief bereik' - je vangt 'm overal op - terwijl een TBP-tekstje een 'actief bereik' heeft - je moet zelf de handeling maken om naar de TBP te kijken om de informatie te ontvangen.
De hardnekkige niet-opletters natuurlijk daargelaten, waaronder mensen met oortjes op vol volume. Zoals de vrouw die stoïcijns in Amf voor het achterste viertje stond te wachten, zelfs toen het personeelslid op het perron dat het stel ging leeglopen, haar al meermaals had aangeroepen. Zulke mensen bereik je nooit
Een omroep in Apd kan dan zoiets zijn als "De Intercity naar Amersfoort Centraal, Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal van 9 uur 14 vertrekt van spoor 1. Let op! Het achterste treindeel rijdt niet verder dan Amersfoort Centraal."
Of in Amf: "De Intercity naar Utrecht Centraal, Gouda en Den Haag Centraal van 9 uur 40 vertrekt van spoor 5a. Let op! Het achterste treindeel blijft achter."
Het kost maar een handvol seconden extra ten opzichte van een 'normale' treinomroep, ook afhankelijk van de naamlengte van het station waar wordt afgetrapt. "Amersfoort Centraal" is aan de lange kant, dus bij andere stations kan het je een seconde schelen. Uiteraard heeft zo'n omroep een lagere prioriteit dan storingen, uitval en vertragingen, maar wanneer het rustig is qua omroepen op een station, lijkt het me zonde van de moeite om het niet te doen.
Reizigers profiteren doordat ze beter op de hoogte zijn en niet 'onverwachts' moeten overstappen naar een ander treindeel, met risico dat ze hun trein missen als ze ver moeten lopen en/of slecht ter been zijn. NS profiteert doordat het aftrappen minder tijd kost, aangezien minder reizigers zich van het ene naar het andere treindeel hoeven te spoeden, het instapproces in het doorgaande treindeel minder tijd kost (ook omdat het minder proppen wordt op het eerste balkon), en het leeglopen van het achterblijvende treindeel tevens sneller gaat (zeker in het geval dat de omroep aan boord over het aftrappen onhoorbaar is).
Als die tijdwinst inderdaad verzilverd kan worden, kan dat aardig schelen in de vertraging die wordt opgelopen bij het aftrappen van een treindeel. Daar wordt nu namelijk regelmatig 2 minuten voor gepland, maar in de praktijk is dat (naar mijn ervaring) niet te doen en loop je steevast vertraging op.