Uitgedunde NS-dienstregeling

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

De afgelopen maanden (en wellicht ook het komende jaar) rijdt NS een uitgedunde dienstregeling. Hierbij zijn nogal wat directe verbindingen en/of overstappen vervallen. Daarom wil ik een poging doen voor een uitgedunde NS-drg, waar wel (ongeveer) evenveel personeel wordt bespaard, maar waar de negatieve effecten voor de reiziger minder zijn. Dit probeer ik per regio te doen.
Met deze voorstellen zullen sommige reizigers minder goed uit komen, maar ik vermoed dat ze voor de meeste reizigers goed uitpakken.

Regio Arnhem
De 3100 rijdt niet meer naar Nijmegen, maar altijd tot Arnhem. De tijden worden iets gewijzigd (Ah aankomst .12/.42 en vertrek .18/.48), waardoor kort kan worden gekeerd.
de 3600 rijdt tussen Ah en Nm in het pad van de 3100, waardoor de 3600 in Nm goed aansluit van/naar de Maaslijn.
De 6600 rijdt voortaan ook in avond/weekend 2x/uur, de wachttijd in Ht wordt korter, waardoor de 6600 in Nm altijd goed aansluit op de 3000 naar Ah.

Regio Roosendaal
De 2200 stop in avond/weekend 1x/uur in Oudenbosch en Zevenbergen. De 5900 kan hierdoor in avond/weekend vervallen.
Dordrecht-zuid en Lage Zwaluwe hebben in avond/weekend veel meer aan een 6600 die 2x/uur rijdt, dan aan een rechtstreekse verbinding met Rsd.

Regio Hoorn
De 3300 rijdt na Hoorn niet meer door naar Kersenboogerd (hierdoor wordt een omloop bespaard). De 3300 rijdt ook in avond/weekend 2x/uur.
De 3900 stopt voortaan ook in Zaandam (wachttijd in Hoorn wordt iets korter). Hierdoor wordt de verbinding van Enkhuizen / Kersenboogerd naar Zaandam een stuk sneller.
De paar ritten die nog op de 4500 rijden, rijden alleen Kersenboogerd - Asd. De tijden worden gewijzigd, zodat de sprinter niet meer hoeft te worden vertraagd voor deze spitsritten.

Suggesties voor andere regio's volgen binnenkort...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Milco »

Ik weet niet hoeveel reizigers er zijn tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen/Oudenbosch, maar deze moeten dan dus omreizen via Roosendaal of Dordrecht. Dat lijkt mij niet wenselijk…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Volgens mij zijn dat er in avond/weekend minder dan er in een Arriva 8-peroons taxibusje zouden passen...
Lage Zwaluwe is één van de minst gebruikte HRN-stations, waarbij (qua bestemmingen) de nadruk ligt op Dordrecht en Breda.
Inderdaad dupeer je hiermee misschien 5 à 10 reizigers op een avond, maar doordat de capaciteit van die geschrapte 5900 kan worden ingezet voor 2x/uur de 6600, maak je hiermee een honderdvoud aan reizigers blij.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Milco »

Maar je wilt geen reizigers verliezen die op sommige momenten opeens moeten omreizen, er is daar immers ooo geen alternatief met een reguliere buslijn.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

Een parallelle buslijn van Lage Zwaluwe naar Roosendaal is daar niet. Echter zijn Oudenbosch en Zevenbergen via Breda prima te bereiken in de stille uren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Utrecht - Den Haag / Rotterdam
De 2800 rijdt ma-vrij tot 20 uur 2x/uur.
De 2000 stopt ook in Zoetermeer (a/v in Den Haag verschuift 2 minuten). Indien er op de Haagse tak buiten de spits (en op vrijdagen) voldoende reizigers zijn, kan deze wellicht ook buiten de spits 2x/uur rijden?
Spitstrein 6800 vervalt geheel.

ETMET-corridor
Op tijdstippen dat de IC's op Amsterdam - Eindhoven 4x/uur rijden, rijdt de 800 zoveel mogelijk in een kwartiersdienst met de 3500.

Oude Lijn
De 2400 rijdt in (vrijwel) exacte kwartiersdienst met de 2200. In Leiden ontstaat hierdoor ieder kwartier een IC-knoop (net zoals in de drg-2019).
De 2400 rijdt op Dordrecht - Schiphol ma-za tot 20 uur 2x/uur (en op Schiphol - Lelystad ma-vrij overdag 2x/uur, zie voor Flevoland een volgend bericht in dit topic).
De 2100 stopt voortaan ook in Hillegom en Voorhout (de 2100 sluit in Leiden goed aan op de 2400), en rijdt alle dagen tot 24 uur 2x/uur. De tijden van de 2100 wijzigen hierdoor iets. De 6300 kan hierdoor geheel vervallen.
De sprinters Schiphol - Leiden rijden voortaan altijd door naar Den Haag CS (ma-vrij overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur). Deze krijgen in Leiden een zeer korte haltering (sprinter vertrekt zowel in Den Haag als Schiphol kort na de IC, en komt zowel in Den Haag als Schiphol kort vóór de IC aan).

Alkmaar - Haarlem
De 4800 rijdt op Hoorn - Uitgeest altijd de snellere avond/drg (a/v Uitgeest rond .15/.45) waardoor er in Uitgeest altijd een goede overstap Alkmaar - Wormerveer is. In avond/weekend blijft de 4800 op Uitgeest ca. 6 minuten wachten vanwege de patroontijden rond Haarlem.
Ma-vrij overdag wordt de 4800 gesplitst in twee delen:
* de trein Hoorn - Uitgeest halteert in UItgeest kort, en rijdt na Beverwijk non-stop door naar Haarlem (hier ontstaat een 3 minuten cross-platform overstap met de 2100 v/n Den Haag)
* het deel Uitgeest - Haarlem - Amsterdam blijft als losse treinserie op de huidige tijden rijden.
Dit kost weliswaar iets meer personeel en materieel, maar leidt voor veel (doorgaande) reizigers tot ca. 10 minuten kortere reistijden.
De 5400 rijdt ook in avond/weekend door naar Amsterdam (beperkte capaciteitsvoordeel van inkorten weegt niet op tegen nadeel voor reizigers).
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Milco schreef: do 05 jan 2023, 10:26 Maar je wilt geen reizigers verliezen die op sommige momenten opeens moeten omreizen, er is daar immers ooo geen alternatief met een reguliere buslijn.
Reizigers die er (nagenoeg) niet zijn, hoef je ook niet alternatief te vervoeren.
Zeg jij eigenlijk: liever de 6600 maar 1x/uur in avond/weekend om in avond/weekend 1x/uur een nagenoeg niet gebruikte verbinding tussen Lage Zwaluwe en Rsd rechtstreeks (dus zonder overstap in Bd of Ddr) aan te kunnen bieden?
Want daar komt dit dilemma uiteindelijk vandaan: ik zoek naar capaciteit in avond/weekend om over te hevelen naar de 6600, zodat die weer 2x/uur kan rijden. Zodoende ben ik tot deze oplossing gekomen, die weliswaar een handjevol Zwaluwenaren laat omreizen, maar die als mooie bijkomstigheid heeft dat de reis Rtd - Zvb / Odb in avond/weekend ook mooi een stuk sneller wordt.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Milco »

Ja, persoonlijk vind ik het raar dat je bepaalde treinverbindingen wel overdag aanbiedt en in de avond/weekend niet, dat trekt sowieso geen reizigers. Ik zeg het liefst in de avond dan de 5900 inkorten tot Lage Zwaluwe met aansluiting op de 6600 naar Dordrecht. Je zou natuurlijk altijd nog kunnen kijken om de 2200 in ieder geval in de avonduren/weekend in Lage Zwaluwe te laten stoppen, zodat reizigers uit de 5900 ook in de avonduren/weekend maar één overstap hebben.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Suus »

Om de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe te verbreken in de avonduren moet je een ontheffing hebben.

Hoe wil je de 3600 in het pad van de 3100 krijgen? Het is niet niet dat de 3600 tussen Zwolle en Arnhem royaal in de rijtijd zwemt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door ArrivaBas »

De 3600 staat nu in Arnhem vier minuten stil. Als je die ombuigt naar het originele pad van de 3100 gaan daar drie minuten van af, maar die moet je door de tijdligging van de 6600 weer elders erbij optellen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

De 2200 heeft in Rsd voldoende wachttijd voor 2 extra stops, maar eigenlijk niet voor 3 extra stops. En de reistijd Rsd - Ddr wordt met iedere stop ook weer iets langer...
Ik heb echt naar een evenwicht gezocht waarin een minimaal aantal reizigers wordt gedupeerd. En zodoende ben ik tot bovenstaand voorstel gekomen.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door VIRM »

Waarom staat in je voorstel dat de 3300 in het weekend en 's avonds weer vaker gaat rijden? Dat kost weer extra omlopen. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

ArrivaBas schreef: do 05 jan 2023, 11:03 De 3600 staat nu in Arnhem vier minuten stil. Als je die ombuigt naar het originele pad van de 3100 gaan daar drie minuten van af, maar die moet je door de tijdligging van de 6600 weer elders erbij optellen.
Dat klopt, de wachttijd van de 3600 wordt dan in Nm wat langer, om die aansluiting op de Maaslijn te verbeteren.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

VIRM schreef: do 05 jan 2023, 11:22 Waarom staat in je voorstel dat de 3300 in het weekend en 's avonds weer vaker gaat rijden? Dat kost weer extra omlopen. ;)
Omdat een uurdienst voor Purmerend in avond/weekend nogal schamel is. Maar als blijkt dat er dan erg weinig treinreizigers van/naar Purmerend zijn, kan die uurdienst wellicht wel blijven. De Purmerenders hebben tenslotte de hoogfrequente buslijnen van/naar Amsterdam als basisvoorziening.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Flevolijn
De 2600 rijdt alle dagen tot 24 uur 2x/uur. Mogelijk kan deze IC in avond/weekend in Almere een korte kering krijgen?
De 2400 rijdt ma-vrij overdag 2x/uur, en stopt ook in Oostvaarders. Hierdoor kan de 4300 altijd worden ingekort tot Almere Centrum (met een korte kering van ca. 5 minuten).
De 4600 wordt ingekort tot Oostvaarders, en in de rustigste delen van avond/weekend tot Almere Centrum.
De 9000 rijdt in Zwolle ma-vrij overdag 2x/uur door naar eindpunt Lelystad (in de huidige tijden van de 4600).
In avond/weekend komt er een vervangende trein: de 4900 rijdt alle dagen 2x/uur, en rijdt in avond/weekend (wanneer de 2400 en de 9000 niet rijden) na Almere Centrum 2x/uur door als sprinter naar eindpunt Zwolle.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Bemined »

Persoonlijk zou ik graag zien dat de overstappen in het weekend verbeterd worden door de knopen zoals ze t/m 2012 bestonden zo veel mogelijk terugkomen. Dan is een halfuurdienst een stuk acceptabeler.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Milco »

Als je het mij vraagt zie ik liever een dienstregeling met in de basis zoveel mogelijk de hele week dezelfde lijnvoeringen, uiteraard met toevoegingen waar nodig in de spits of van ma-za overdag bijvoorbeeld. Juist die wisselende eindbestemmingen van diverse treinseries en afwijkende patroontijden op rustigere momenten maken het wellicht te ingewikkeld voor de reiziger.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Gamma »

Bemined schreef: do 05 jan 2023, 11:40 Persoonlijk zou ik graag zien dat de overstappen in het weekend verbeterd worden door de knopen zoals ze t/m 2012 bestonden zo veel mogelijk terugkomen. Dan is een halfuurdienst een stuk acceptabeler.
Welke knopen bedoel je dan? Want bijv. in Amf, Ut, Gd, Ah zijn de goede knopen gewoon gebleven.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Bemined »

De knopen in Amf en Ehv zijn in 2013 verdwenen. Hierdoor heb je nu in het weekend overstappen met tot 20 minuten wachttijd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door SuperGhost »

In Amersfoort heb je nog altijd de verknoping tussen de IC Enschede/Schothorst<->Den Haag/Schiphol
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Daniel »

Wat overigens ook geen volledige knoop is, want de IC Schiphol -> Schothorst biedt geen aansluiting vanuit de IC Den Haag -> Enschede. Andersom kan die overstap wel (en op het andere halfuur ook).

De knoop tussen de 1500 en 500 / 600 bestaat verder alleen van/naar Deventer, maar dat levert "slechts" een extra overstap op als je vanaf een station ten noorden van Zwolle komt en op het "verkeerde" halfuur naar Amsterdam wilt (lees: het halfuur zonder directe trein de vanaf je instapstation de Hanzelijn op)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef: do 05 jan 2023, 12:17 De knopen in Amf en Ehv zijn in 2013 verdwenen. Hierdoor heb je nu in het weekend overstappen met tot 20 minuten wachttijd.
In Eindhoven is er t/m 2016 een aansluiting geweest tussen de 800 en 1900. Nu is er alleen een aansluiting tussen de 1100 en 3500.
(NS kan dus beter de 1100 verlengen naar Heerlen en de 3900 inkorten tot Eindhoven.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Bemined »

Een aansluiting maakt nog geen knoop. Verlengen van de 1100 is helaas geen optie met de krapte op gebied van HSL geschikte treinen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Roeland »

Suus schreef: do 05 jan 2023, 10:59 Om de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe te verbreken in de avonduren moet je een ontheffing hebben.
Liever een ontheffing in de rustige uren voor een weinig gebruikte verbinding, dan in avond/weekend slechts 1x/uur een 6600, zou ik zeggen?
Wellicht weet jij ongeveer hoeveel reizigers in avond/weekend van/naar Lage Zwaluwe richting Roosendaal reizen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Bericht door Suus »

Dat durf ik niet te zeggen, ik kom in het weekend vrijwel nooit op kantoor. Lage Zwaluwe is echter wel een populair station bij scholieren van het Markland College, dat zowel in Zevenbergen als bij Oudenbosch op loopafstand van het station zit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten