Pagina 1 van 2
Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 09:56
door Roeland
De afgelopen maanden (en wellicht ook het komende jaar) rijdt NS een uitgedunde dienstregeling. Hierbij zijn nogal wat directe verbindingen en/of overstappen vervallen. Daarom wil ik een poging doen voor een uitgedunde NS-drg, waar wel (ongeveer) evenveel personeel wordt bespaard, maar waar de negatieve effecten voor de reiziger minder zijn. Dit probeer ik per regio te doen.
Met deze voorstellen zullen sommige reizigers minder goed uit komen, maar ik vermoed dat ze voor de meeste reizigers goed uitpakken.
Regio Arnhem
De
3100 rijdt niet meer naar Nijmegen, maar altijd tot Arnhem. De tijden worden iets gewijzigd (
Ah aankomst .12/.42 en vertrek .18/.48), waardoor kort kan worden gekeerd.
de
3600 rijdt tussen
Ah en
Nm in het pad van de
3100, waardoor de
3600 in
Nm goed aansluit van/naar de Maaslijn.
De
6600 rijdt voortaan ook in avond/weekend 2x/uur, de wachttijd in
Ht wordt korter, waardoor de
6600 in
Nm altijd goed aansluit op de
3000 naar
Ah.
Regio Roosendaal
De
2200 stop in avond/weekend 1x/uur in Oudenbosch en Zevenbergen. De
5900 kan hierdoor in avond/weekend vervallen.
Dordrecht-zuid en Lage Zwaluwe hebben in avond/weekend veel meer aan een
6600 die 2x/uur rijdt, dan aan een rechtstreekse verbinding met
Rsd.
Regio Hoorn
De
3300 rijdt na Hoorn niet meer door naar Kersenboogerd (hierdoor wordt een omloop bespaard). De
3300 rijdt ook in avond/weekend 2x/uur.
De
3900 stopt voortaan ook in Zaandam (wachttijd in Hoorn wordt iets korter). Hierdoor wordt de verbinding van Enkhuizen / Kersenboogerd naar Zaandam een stuk sneller.
De paar ritten die nog op de
4500 rijden, rijden alleen Kersenboogerd -
Asd. De tijden worden gewijzigd, zodat de sprinter niet meer hoeft te worden vertraagd voor deze spitsritten.
Suggesties voor andere regio's volgen binnenkort...
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:01
door Milco
Ik weet niet hoeveel reizigers er zijn tussen Lage Zwaluwe en Zevenbergen/Oudenbosch, maar deze moeten dan dus omreizen via Roosendaal of Dordrecht. Dat lijkt mij niet wenselijk…
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:19
door Roeland
Volgens mij zijn dat er in avond/weekend minder dan er in een Arriva 8-peroons taxibusje zouden passen...
Lage Zwaluwe is één van de minst gebruikte HRN-stations, waarbij (qua bestemmingen) de nadruk ligt op Dordrecht en Breda.
Inderdaad dupeer je hiermee misschien 5 à 10 reizigers op een avond, maar doordat de capaciteit van die geschrapte
5900 kan worden ingezet voor 2x/uur de
6600, maak je hiermee een honderdvoud aan reizigers blij.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:26
door Milco
Maar je wilt geen reizigers verliezen die op sommige momenten opeens moeten omreizen, er is daar immers ooo geen alternatief met een reguliere buslijn.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:28
door ArrivaBas
Een parallelle buslijn van Lage Zwaluwe naar Roosendaal is daar niet. Echter zijn Oudenbosch en Zevenbergen via Breda prima te bereiken in de stille uren.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:43
door Roeland
Utrecht - Den Haag / Rotterdam
De
2800 rijdt ma-vrij tot 20 uur 2x/uur.
De
2000 stopt ook in Zoetermeer (a/v in Den Haag verschuift 2 minuten). Indien er op de Haagse tak buiten de spits (en op vrijdagen) voldoende reizigers zijn, kan deze wellicht ook buiten de spits 2x/uur rijden?
Spitstrein
6800 vervalt geheel.
ETMET-corridor
Op tijdstippen dat de IC's op Amsterdam - Eindhoven 4x/uur rijden, rijdt de
800 zoveel mogelijk in een kwartiersdienst met de
3500.
Oude Lijn
De
2400 rijdt in (vrijwel) exacte kwartiersdienst met de
2200. In Leiden ontstaat hierdoor ieder kwartier een IC-knoop (net zoals in de drg-2019).
De
2400 rijdt op Dordrecht - Schiphol ma-za tot 20 uur 2x/uur (en op Schiphol - Lelystad ma-vrij overdag 2x/uur, zie voor Flevoland een volgend bericht in dit topic).
De
2100 stopt voortaan ook in Hillegom en Voorhout (de
2100 sluit in Leiden goed aan op de
2400), en rijdt alle dagen tot 24 uur 2x/uur. De tijden van de
2100 wijzigen hierdoor iets. De
6300 kan hierdoor geheel vervallen.
De sprinters Schiphol - Leiden rijden voortaan altijd door naar Den Haag CS (ma-vrij overdag 4x/uur, avond/weekend 2x/uur). Deze krijgen in Leiden een zeer korte haltering (sprinter vertrekt zowel in Den Haag als Schiphol kort na de IC, en komt zowel in Den Haag als Schiphol kort vóór de IC aan).
Alkmaar - Haarlem
De
4800 rijdt op Hoorn - Uitgeest altijd de snellere avond/drg (a/v Uitgeest rond .15/.45) waardoor er in Uitgeest altijd een goede overstap Alkmaar - Wormerveer is. In avond/weekend blijft de
4800 op Uitgeest ca. 6 minuten wachten vanwege de patroontijden rond Haarlem.
Ma-vrij overdag wordt de
4800 gesplitst in twee delen:
* de trein Hoorn - Uitgeest halteert in UItgeest kort, en rijdt na Beverwijk non-stop door naar Haarlem (hier ontstaat een 3 minuten cross-platform overstap met de
2100 v/n Den Haag)
* het deel Uitgeest - Haarlem - Amsterdam blijft als losse treinserie op de huidige tijden rijden.
Dit kost weliswaar iets meer personeel en materieel, maar leidt voor veel (doorgaande) reizigers tot ca. 10 minuten kortere reistijden.
De
5400 rijdt ook in avond/weekend door naar Amsterdam (beperkte capaciteitsvoordeel van inkorten weegt niet op tegen nadeel voor reizigers).
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:45
door Roeland
Milco schreef: ↑do 05 jan 2023, 10:26
Maar je wilt geen reizigers verliezen die op sommige momenten opeens moeten omreizen, er is daar immers ooo geen alternatief met een reguliere buslijn.
Reizigers die er (nagenoeg) niet zijn, hoef je ook niet alternatief te vervoeren.
Zeg jij eigenlijk: liever de
6600 maar 1x/uur in avond/weekend om in avond/weekend 1x/uur een nagenoeg niet gebruikte verbinding tussen Lage Zwaluwe en
Rsd rechtstreeks (dus zonder overstap in
Bd of
Ddr) aan te kunnen bieden?
Want daar komt dit dilemma uiteindelijk vandaan: ik zoek naar capaciteit in avond/weekend om over te hevelen naar de
6600, zodat die weer 2x/uur kan rijden. Zodoende ben ik tot deze oplossing gekomen, die weliswaar een handjevol Zwaluwenaren laat omreizen, maar die als mooie bijkomstigheid heeft dat de reis
Rtd -
Zvb /
Odb in avond/weekend ook mooi een stuk sneller wordt.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:56
door Milco
Ja, persoonlijk vind ik het raar dat je bepaalde treinverbindingen wel overdag aanbiedt en in de avond/weekend niet, dat trekt sowieso geen reizigers. Ik zeg het liefst in de avond dan de
5900 inkorten tot Lage Zwaluwe met aansluiting op de
6600 naar Dordrecht. Je zou natuurlijk altijd nog kunnen kijken om de
2200 in ieder geval in de avonduren/weekend in Lage Zwaluwe te laten stoppen, zodat reizigers uit de
5900 ook in de avonduren/weekend maar één overstap hebben.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 10:59
door Suus
Om de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe te verbreken in de avonduren moet je een ontheffing hebben.
Hoe wil je de 3600 in het pad van de 3100 krijgen? Het is niet niet dat de 3600 tussen Zwolle en Arnhem royaal in de rijtijd zwemt.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:03
door ArrivaBas
De
3600 staat nu in Arnhem vier minuten stil. Als je die ombuigt naar het originele pad van de
3100 gaan daar drie minuten van af, maar die moet je door de tijdligging van de
6600 weer elders erbij optellen.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:16
door Roeland
De
2200 heeft in
Rsd voldoende wachttijd voor 2 extra stops, maar eigenlijk niet voor 3 extra stops. En de reistijd
Rsd -
Ddr wordt met iedere stop ook weer iets langer...
Ik heb echt naar een evenwicht gezocht waarin een minimaal aantal reizigers wordt gedupeerd. En zodoende ben ik tot bovenstaand voorstel gekomen.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:22
door VIRM
Waarom staat in je voorstel dat de
3300 in het weekend en 's avonds weer vaker gaat rijden? Dat kost weer extra omlopen.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:27
door Roeland
ArrivaBas schreef: ↑do 05 jan 2023, 11:03
De
3600 staat nu in Arnhem vier minuten stil. Als je die ombuigt naar het originele pad van de
3100 gaan daar drie minuten van af, maar die moet je door de tijdligging van de
6600 weer elders erbij optellen.
Dat klopt, de wachttijd van de
3600 wordt dan in
Nm wat langer, om die aansluiting op de Maaslijn te verbeteren.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:29
door Roeland
VIRM schreef: ↑do 05 jan 2023, 11:22
Waarom staat in je voorstel dat de
3300 in het weekend en 's avonds weer vaker gaat rijden? Dat kost weer extra omlopen.
Omdat een uurdienst voor Purmerend in avond/weekend nogal schamel is. Maar als blijkt dat er dan erg weinig treinreizigers van/naar Purmerend zijn, kan die uurdienst wellicht wel blijven. De Purmerenders hebben tenslotte de hoogfrequente buslijnen van/naar Amsterdam als basisvoorziening.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:35
door Roeland
Flevolijn
De
2600 rijdt alle dagen tot 24 uur 2x/uur. Mogelijk kan deze IC in avond/weekend in Almere een korte kering krijgen?
De
2400 rijdt ma-vrij overdag 2x/uur, en stopt ook in Oostvaarders. Hierdoor kan de
4300 altijd worden ingekort tot Almere Centrum (met een korte kering van ca. 5 minuten).
De
4600 wordt ingekort tot Oostvaarders, en in de rustigste delen van avond/weekend tot Almere Centrum.
De
9000 rijdt in Zwolle ma-vrij overdag 2x/uur door naar eindpunt Lelystad (in de huidige tijden van de
4600).
In avond/weekend komt er een vervangende trein: de
4900 rijdt alle dagen 2x/uur, en rijdt in avond/weekend (wanneer de
2400 en de
9000 niet rijden) na Almere Centrum 2x/uur door als sprinter naar eindpunt Zwolle.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 11:40
door Bemined
Persoonlijk zou ik graag zien dat de overstappen in het weekend verbeterd worden door de knopen zoals ze t/m 2012 bestonden zo veel mogelijk terugkomen. Dan is een halfuurdienst een stuk acceptabeler.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 12:05
door Milco
Als je het mij vraagt zie ik liever een dienstregeling met in de basis zoveel mogelijk de hele week dezelfde lijnvoeringen, uiteraard met toevoegingen waar nodig in de spits of van ma-za overdag bijvoorbeeld. Juist die wisselende eindbestemmingen van diverse treinseries en afwijkende patroontijden op rustigere momenten maken het wellicht te ingewikkeld voor de reiziger.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 12:09
door Gamma
Bemined schreef: ↑do 05 jan 2023, 11:40
Persoonlijk zou ik graag zien dat de overstappen in het weekend verbeterd worden door de knopen zoals ze t/m 2012 bestonden zo veel mogelijk terugkomen. Dan is een halfuurdienst een stuk acceptabeler.
Welke knopen bedoel je dan? Want bijv. in
Amf,
Ut,
Gd,
Ah zijn de goede knopen gewoon gebleven.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 12:17
door Bemined
De knopen in
Amf en
Ehv zijn in 2013 verdwenen. Hierdoor heb je nu in het weekend overstappen met tot 20 minuten wachttijd.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 15:26
door SuperGhost
In Amersfoort heb je nog altijd de verknoping tussen de IC Enschede/Schothorst<->Den Haag/Schiphol
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 15:41
door Daniel
Wat overigens ook geen volledige knoop is, want de IC Schiphol -> Schothorst biedt geen aansluiting vanuit de IC Den Haag -> Enschede. Andersom kan die overstap wel (en op het andere halfuur ook).
De knoop tussen de
1500 en
500 /
600 bestaat verder alleen van/naar Deventer, maar dat levert "slechts" een extra overstap op als je vanaf een station ten noorden van Zwolle komt en op het "verkeerde" halfuur naar Amsterdam wilt (lees: het halfuur zonder directe trein de vanaf je instapstation de Hanzelijn op)
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 16:00
door Meltrain
Bemined schreef: ↑do 05 jan 2023, 12:17
De knopen in
Amf en
Ehv zijn in 2013 verdwenen. Hierdoor heb je nu in het weekend overstappen met tot 20 minuten wachttijd.
In Eindhoven is er t/m 2016 een aansluiting geweest tussen de 800 en 1900. Nu is er alleen een aansluiting tussen de
1100 en
3500.
(NS kan dus beter de
1100 verlengen naar Heerlen en de
3900 inkorten tot Eindhoven.)
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 16:44
door Bemined
Een aansluiting maakt nog geen knoop. Verlengen van de
1100 is helaas geen optie met de krapte op gebied van HSL geschikte treinen.
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 16:55
door Roeland
Suus schreef: ↑do 05 jan 2023, 10:59
Om de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe te verbreken in de avonduren moet je een ontheffing hebben.
Liever een ontheffing in de rustige uren voor een weinig gebruikte verbinding, dan in avond/weekend slechts 1x/uur een
6600, zou ik zeggen?
Wellicht weet jij ongeveer hoeveel reizigers in avond/weekend van/naar Lage Zwaluwe richting Roosendaal reizen?
Re: Uitgedunde NS-dienstregeling
Geplaatst: do 05 jan 2023, 17:38
door Suus
Dat durf ik niet te zeggen, ik kom in het weekend vrijwel nooit op kantoor. Lage Zwaluwe is echter wel een populair station bij scholieren van het Markland College, dat zowel in Zevenbergen als bij Oudenbosch op loopafstand van het station zit.