Pagina 2 van 2

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: do 05 jan 2023, 17:48
door Roeland
Maar die scholieren zullen niet in avond/weekend naar school gaan, vermoed ik?

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: do 05 jan 2023, 18:33
door Meltrain
Roeland schreef: do 05 jan 2023, 16:55
Suus schreef: do 05 jan 2023, 10:59 Om de verbinding Zevenbergen - Lage Zwaluwe te verbreken in de avonduren moet je een ontheffing hebben.
Liever een ontheffing in de rustige uren voor een weinig gebruikte verbinding, dan in avond/weekend slechts 1x/uur een 6600, zou ik zeggen?
Wellicht weet jij ongeveer hoeveel reizigers in avond/weekend van/naar Lage Zwaluwe richting Roosendaal reizen?
Je kunt ook de 2200 extra in Lage Zwaluwe laten stoppen. Dan voldoe je aan de eisen.

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: do 05 jan 2023, 19:29
door Hainje
Weet niet of ze dat in Zeeland zo leuk gaan vinden.

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: do 05 jan 2023, 20:18
door nvdw
Wel een mooie manier om treinen en personeel uit te sparen en toch aan de eisen te voldoen: de intercity naar Vlissingen gewoon stoptrein maken na Dordrecht :lol:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: ma 09 jan 2023, 16:56
door VIRM
Roeland schreef: do 05 jan 2023, 11:29
VIRM schreef: do 05 jan 2023, 11:22 Waarom staat in je voorstel dat de 3300 in het weekend en 's avonds weer vaker gaat rijden? Dat kost weer extra omlopen. ;)
Omdat een uurdienst voor Purmerend in avond/weekend nogal schamel is. Maar als blijkt dat er dan erg weinig treinreizigers van/naar Purmerend zijn, kan die uurdienst wellicht wel blijven. De Purmerenders hebben tenslotte de hoogfrequente buslijnen van/naar Amsterdam als basisvoorziening.
Ik heb in de avonduren gezien dat een enkel stelletje voldoende is in de 3300, dus desnoods maak je er een uurdienst met twee stellen van. Of je schrapt die serie helemaal (behalve de eerste rit van de ochtend richting Schiphol) en je maakt van de 2900/3900 een stoptrein tussen Amsterdam Centraal en Enkhuizen. :mrgreen:

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: di 10 jan 2023, 07:45
door Roeland
Het gaat mij niet om zoveel mogelijk schrappen, maar om zo pijnloos mogelijk te schrappen, gecombineerd met slimme optimalisaties, waardoor er niet alleen reizigers op achteruit gaan, maar anderen juist ook op vooruit gaan.
Schrappen van de 3300 in avond/weekend, i.c.m. stoppend-rijden van de 2900/3900 valt daar niet echt onder...

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: di 10 jan 2023, 08:22
door Meltrain
Waarom niet?

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: di 10 jan 2023, 09:32
door Roeland
Omdat daardoor voor een fors deel van de reizigers de reistijd nogal toeneemt (vooral tussen Enkhuizen/Hoorn en Amsterdam).
De maatregelen die ik voorstel, kosten voor de meeste doorgaande reizigers nauwelijks (of hooguit 2 of 3 minuten) extra reistijd. En ze leiden voor een deel van de reizigers juist tot kortere reistijden.

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: di 10 jan 2023, 19:08
door Milco
Purmerend heeft, ook buiten de weekdagen om, prima busverbindingen met Amsterdam vanuit elke wijk en dat geldt ook voor Zaandam Kogerveld waar de sprinter stopt. Ik denk stiekem best dat in de avonduren en het weekend 1x/uur met de 3300 rijden voldoende is. Wellicht kun je zelfs besparen door op de echt rustige tijdstippen te pendelen tussen Hoorn en Zaandam (of Sloterdijk en daar keren op de Hemboog, je staat daar verder niks in de weg).

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 07:36
door Roeland
Inderdaad zou de 3300 in avond/weekend wellicht met 1x/uur volstaan. Daarbij is wel de IC-stop in Zaandam essentieel (Hoorn - Zaandam wil je ook in avond/weekend minimaal 2x/uur kunnen aanbieden).
Maar pendelen tussen Hoorn en Zaandam / Hemboog bespaart volgens mij niets, want stoppend Hoorn-Zaandam is 27 minuten, Hoorn-Sloterdijk 34 minuten, dus je hebt sowieso 2 treinen nodig voor een uurdienst. Een trein die 40 minuten staat te niksen op de Hemboog bespaart geen personeel.
En voor de (kleine) groep reizigers Purmerend-Hoorn en Purmerend - Schiphol / Leiden wil je wel een volwaardige verbinding bieden.

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 08:13
door MetroRET
*3300 :mrgreen:

Maar doorrijden naar Hfd kost overigens in de uursdienst een 3e omloop (keertijd aldaar is momenteel 67 min).

Re: Uitgedunde NS-dienstregeling

Geplaatst: wo 11 jan 2023, 09:24
door Roeland
Is het in avond/weekend, wanneer er minder treinen rijden, niet mogelijk om op Hoofddorp (of evt. op Schiphol) een sprinter langs het perron te keren?