voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Bemined »

Er zijn meerdere treinseries per lijn, en de lijnvoeringen gaan in de toekomst nog meermaals wijzigen.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Roeland »

IJmuidenaar schreef: ma 16 jan 2023, 21:18 Ik heb jullie berichten gelezen, en nu snap ik wel waarom we meerdere lijnen 2 bijvoorbeeld hebben.
Misschien zou een systeem per provincie waar er in Noord-Holland bijv. één lijn 7 is en in Zuid-Holland ook een lijn 7 handig zijn. In Hoorn zijn er twee lijnen 14, één naar Amsterdam CS en de andere naar Kersenboogerd. Dit soort dingen zouden vermeden moeten worden.
Per provincie lijkt mij bureaucratisch gezien logisch, maar voor de reiziger soms juist onlogisch. In de praktijk fungeren Almere en Amsterdam als één regio, terwijl ze in verschillende provincies liggen. En reizigers uit Leiden zijn meer op Amsterdam georiënteerd dan op bijv. Spijkenisse. Idem met Oost-Brabant en Nijmegen.

Mijn voorkeur zou daarom zijn, dat provincies en regio's hiermee pragmatisch omgaan: in één regio liever geen overlappende lijnnummers, maar dat ook weer niet te strak hanteren. Dat er zowel in Leiden, Alphen en Gouda een lijn 1 rijdt, is al grotendeels opgelost wanneer je de Alphense lijnen hernummert (er is meer direct verkeer tussen Leiden en Alphen dan tussen Leiden en Gouda). Zwolle / Apeldoorn en Arnhem / Nijmegen vind ik overigens twijfelgevallen. Deventer ligt dan toch weer een stuk dichter bij Apeldoorn dan Zwolle.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: ma 16 jan 2023, 16:31 Prefixen moet je zoveel mogelijk vermijden

M1-M9 metrolijnen (alleen Amsterdam en Rotterdam)
Dat is nogal tegenstrijdig. ;)
In Rotterdam hebben we letters voor de metrolijnen en dat werkt prima.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door SuperGhost »

Maar in Amsterdam weer niet. En als je OV-nummering gelijk wilt trekken voor heel NL, dan zul je ook die twee moeten verenigen lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Suus »

Als het in Nederland volledig uniform is, is het mogelijk niet uniform met de rest van de EU. Ik stel daarom de introductie van de ITSN voor, het International Transit Service Number. Elke OV-dienst in de EU en EER krijgt daarmee een unieke alfanumerieke identifier, die dan samen met de TOIN (Transit Operator Identification Number) gebruikt kunnen worden voor correspondentie over het openbaar vervoer in de EU en EER.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Bemined »

Gewoon GUIDs gebruiken, kans dat er twee buslijnen {28a2ab68-00c3-47d4-bf89-5a122940528d} in het heelal zijn is erg klein.
SuperGhost schreef: di 17 jan 2023, 19:29 Maar in Amsterdam weer niet. En als je OV-nummering gelijk wilt trekken voor heel NL, dan zul je ook die twee moeten verenigen lijkt me.
Maar dan hoef je geen prefixen te gebruiken, als je 1 t/m 9 voor metro's wilt gebruiken dan gebruik je die nummers simpelweg niet voor trams en bussen en kun je de prefix weglaten.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door TffpaA »

Suus schreef: di 17 jan 2023, 19:39 Als het in Nederland volledig uniform is, is het mogelijk niet uniform met de rest van de EU. Ik stel daarom de introductie van de ITSN voor, het International Transit Service Number. Elke OV-dienst in de EU en EER krijgt daarmee een unieke alfanumerieke identifier, die dan samen met de TOIN (Transit Operator Identification Number) gebruikt kunnen worden voor correspondentie over het openbaar vervoer in de EU en EER.
En de rest van de wereld dan? Hoe houden we de buslijnen in Afghanistan en Noord-Korea precies uit elkaar?

Ik vind dat idee van GUIDs zo gek nog niet. Eenvoudig te onthouden ook.
🗣
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door IJmuidenaar »

Met letters voor de Metro's en A, B, C etc. bedoelde ik zoals er in Rotterdam ook is. Maar dan voor het hele land. We hebben 10 metrolijnen, we krijgen niet zo snel 16 metro's erbij.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Meltrain »

Dat lijkt me niet zo handig. Stel nu dat je de Amsterdamse metrolijnen F t/m J noemt en er komt in Rotterdam een lijn bij, dan wordt dat K.
Dan heb je in Rotterdam dus A t/m E + K. :s

De kans dat iemand de Rotterdamse en Amsterdamse metrolijnen door elkaar zal halen, lijkt me zeer klein.
IJmuidenaar schreef: ma 16 jan 2023, 21:18 In Hoorn zijn er twee lijnen 14, één naar Amsterdam CS en de andere naar Kersenboogerd. Dit soort dingen zouden vermeden moeten worden.
Dat wordt ook vermeden, want de lijn naar Amsterdam is lijn 314. ;)
SuperGhost schreef: di 17 jan 2023, 19:29 Maar in Amsterdam weer niet. En als je OV-nummering gelijk wilt trekken voor heel NL, dan zul je ook die twee moeten verenigen lijkt me.
Niets houdt GVB tegen om de metrolijnen ook letters te geven. ;)
Wat was trouwens je plan met de tramlijnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Karl »

Fantastisch dat er zoveel oplossingen zijn, ik heb echter wel het gevoel dat het probleem ontbreekt...
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door TffpaA »

Meltrain schreef: wo 18 jan 2023, 07:48 Dat lijkt me niet zo handig. Stel nu dat je de Amsterdamse metrolijnen F t/m J noemt en er komt in Rotterdam een lijn bij, dan wordt dat K.
Dan heb je in Rotterdam dus A t/m E + K.
Dan begin je in Amsterdam toch gewoon achteraan? Z, Y, X...de kans dat die twee series ooit gaan conflicteren lijkt me zeer klein. En anders is er altijd nog het Grieke alfabet.

Iemand trouwens al gedacht aan emoji's? Buslijn *bus* lijkt me dan wel erg lachen.
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door trolly »

Hiërogliefen is ook een optie. En die BYD's zijn vast ook leverbaar met karakters op de lijnfilmdisplay. Denk in oplossingen, niet in problemen!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door trolly »

Jij ook, Karl!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door umbusko »

TffpaA schreef: wo 18 jan 2023, 08:04 Iemand trouwens al gedacht aan emoji's? Buslijn *bus* lijkt me dan wel erg lachen.
In Bratislava reed de kersttram dit jaar als "lijn ❄️". Geen grap. Onderaan deze pagina staan wat foto's.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door TffpaA »

trolly schreef: wo 18 jan 2023, 08:45 En die BYD's zijn vast ook leverbaar met karakters op de lijnfilmdisplay.
Disney eens zo'n slecht idee!

Afbeelding

Iedereen kan lijn Sneeuwwitje onthouden.
🗣
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Bemined »

Plaatje van de Euromast en plaatje van een vliegtuig en iedereen snapt dat het de Intercity Rotterdam - Schiphol is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Hainje »

Volgens mij is tijd zijn voor slotje op deze toppik! Afbeelding
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door trolly »

Het begon nogal niksig, dat ben ik helemaal met je eens. Maar waarom zou er een slotje op moeten als het toch nog leuk wordt?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door Tom024 »

Inderdaad, dank voor jullie creativiteit, maar dit is zelfs voor dit forum wel erg luchtfietserij.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten