voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door IJmuidenaar »

Is het niet een idee om 1 integreerd lijnnummersysteem te hebben? Er zou dan bijvoorbeeld maar één lijn 100 zijn en maar één lijn 2 zijn, om wat voorbeelden te noemen.

Metro's en sneltrams zouden letters krijgen. De kans is miniscuul dat we meer dan 26 metro's en sneltrams zullen hebben.

Normale trams zouden T en dan een nummer 0-99 hebben.

Bussen zouden een normaal nummer hebben.

Hiernaast dacht ik ook aan een lijnennummersysteem voor treinen. Dit zou dan bijv. IC7 of SPR31 zijn. De IC direct zou ICD worden.

Wat vinden jullie hiervan?
Laatst gewijzigd door Tom024 op ma 16 jan 2023, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast voor de duidelijkheid
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Daniel »

Lijkt me vooral onhandig. Zie je het voor je dat je lijn 3002 naar de Utrechtse binnenstad moet hebben, of 3302 naar Amersfoort Nieuwland? Doe mij dan maar gewoon meerdere lijnen 2 hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door April064 »

Voor concessiegebieden vind ik dit geen slecht idee, maar voor het hele land niet. Dan krijgen we te veel viertallige lijnnummers. Het land is groot genoeg dat het niet uitmaakt dat er meerdere lijnen zijn met hetzelfde nummer. Ik ben ook geen fan van letterprefixes dus ik vind een T voor tramlijnen dan geen goed idee.

Echter vind ik lijnnummers voor het treinennet wel een goed idee, en bijna alle regionale vervoerders in Nederland (vgm alleen Qbuzz nog niet) hebben dit ook al.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Suus »

Zelfs voor concessiegebieden unieke lijnnummers lijkt mij niet echt nodig. Arnhem en Nijmegen zitten in één concessie, dan mag maar een van de twee steden een lijn 2, 3, 4 etc hebben? Het onderscheid lijkt mij toch wel vrij duidelijk.

Net zoals nu de provincie Brabant alle streekbuslijnen in West-Brabant na 45 jaar met hetzelfde nummer gereden te hebben wil gaan hernummeren omdat er bij een paar lijnen mogelijk verwarring zou kunnen ontstaan met lijnnummers in de regio Eindhoven. Dat soort acties vind ik behoorlijk nutteloos, alsof iemand lijn 119 Breda - Zevenbergen gaat verwarren met 119 Eindhoven - ASML.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Bemined »

Als stadslijnen ook echt binnen de stadsgrenzen blijven vind ik het prima dat ze geen unieke nummers hebben. Maar als concessies erg dicht bij elkaar liggen lijkt afstemming me toch wel handig. In Rotterdam heeft metrolijn D twee stations waar je kunt overstappen op een buslijn 84 bijvoorbeeld, dat kan toch verwarrend zijn voor iemand die niet bekend is en opeens een paar stations eerder al zijn lijnnummer bij de overstapinformatie ziet verschijnen.

En voor vervoersbedrijven misschien ook niet handig mocht dezelfde vervoerder beide concessies winnen, dan wordt het administratief wat onhandig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: zo 15 jan 2023, 18:40 Zelfs voor concessiegebieden unieke lijnnummers lijkt mij niet echt nodig. Arnhem en Nijmegen zitten in één concessie, dan mag maar een van de twee steden een lijn 2, 3, 4 etc hebben? Het onderscheid lijkt mij toch wel vrij duidelijk.
Connexxion hanteerde dit wel in de concessie Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden-Holland. Alleen in Gouda hadden de stadslijnen nummers 1 t/m 6, in Leiden had men 11 t/m 15 en in Alphen nummers in de 70.
Toen Arriva kwam, hebben ze dat gelijk aangepast. :')

Maar op zich zou je dan in Arnhem 1 t/m 19 kunnen aanhouden en in Nijmegen 21 t/m 39.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door SuperGhost »

Alleen kom je dan al in de problemen met de lijnen 27 en 29 die van/naar Doetinchem rijden en de lijnnummers rond Doetinchem juist die 20-serie hebben...

Bovendien houdt je dan het probleem wat je dan met de 14 en 33 moet, aangezien die in beiden komen. De 14 is eigenlijk al een rare, omdat de bussen tussen Arnhem en Nijmegen in die 30-serie horen. Ik dacht dat dat oorspronkelijk kwam omdat de 14 via Heyendaal reed (daarvoor was het nog de 31 dacht ik?) en de bussen via Heyendaal een nummer in de 10-serie kregen (waar al van afgeweken is nu), maar dan is het ook weer apart dat het een officiaal een Arnhemse lijn is, terwijl het nummer dus gegeven is vanwege de route in Nijmegen...
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 14 heeft in zowel Arnhem als Nijmegen een functie binnen het netwerk van de stadsbus, dus die wil je bij de nummers van de stadsdiensten hebben. In beide plaatsen past het nummer nu precies in de aangehouden reeksen. Lijn 33 daarentegen heeft gezien zijn route via Huissen, Doornenburg en Gendt duidelijk een functie als streekbus en past in de aangehouden reeks tussen Arnhem en Nijmegen in.

Maar desondanks snap ik het punt van de topicstarter wel dat er niet altijd even duidelijk onderscheid is tussen bepaalde lijnsoorten, doordat vervoerders elk hun eigen systeem zijn gaan en blijven hanteren. Het meest zichtbaar is dat bij buurtbussen. Die kunnen nummers hebben die variëren van 200-299 in Brabant tot 700-799 in Limburg en de Drechtsteden. Dat kan een stuk logischer. Alleen wil ik niet zo ver gaan dat elk lijnnummer binnen Nederland maar één keer voorkomt, maar bijvoorbeeld hooguit op concessieniveau.

Hierbij hanteer ik zelf al enige jaren het volgende systeem:
1-29: Stadsbussen (eventueel uitbreiden naar 30-99 bij grote steden)
30-199: Streekbussen (eventueel beperken tot 100-199 bij grote steden)
200-299: Spitsbussen/lijnen met een beperkte dienstregeling
300-399: HOV/Snelbussen (gebruik ik zelf weinig tot niet omdat ik een hekel heb aan speciale naampjes voor drukke routes)
400-499: Nachtbussen
500-599: Buurtbussen
600-699: Schoolbussen
700-799: Tijdelijke buslijnen bij grote stremmingen in het busnetwerk
800-899: Treinvervangend vervoer (vooral nuttig als treinen ook lijnnummers krijgen)
900-999: Belbussen
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door tsov »

Meltrain schreef: zo 15 jan 2023, 22:31 Connexxion hanteerde dit wel in de concessie Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden-Holland. Alleen in Gouda hadden de stadslijnen nummers 1 t/m 6, in Leiden had men 11 t/m 15 en in Alphen nummers in de 70.
Toen Arriva kwam, hebben ze dat gelijk aangepast. :')
Dit was echter al veel ouder, in Leiden al sinds de NZH-tijd, in Alphen al sinds Westnederland. Alleen in Gouda is er ooit een verandering geweest.
De NZH had overigens ooit wel een dergelijk systeem: 1 t/m 9 in Haarlem, tientallen in Leiden en twintigtallen in Alkmaar. De rest waren streekbussen. Later is dat ook daar verwaterd.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door regenmaker »

Ik zou zelf voor de volgende lijnnummerreeksen gaan:
Stadsbus C1-C99
Streek- en spitsbus R1-R99
Snelbussen S1-S99
Xpressbussen X1-X99
Nachtbussen N1-N99
Belbussen T1-T99
Schoolbussen E1-E99
Buurtbussen B1-B99

Twente heeft een mooi systeem voor stadslijnen:
1-9 voor Enschede
10-19 voor Hengelo
20-29 voor Almelo
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Daan! »

En snapt de klant dat ook allemaal? Of moet je daarvoor nerd zijn?

De meeste reizigers stappen gewoon in een bus met een x-nummer en klaar. De systeemnummering is fijn voor de bedrijven en voor de fanaten maar meer niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: ma 16 jan 2023, 07:15 Ik zou zelf voor de volgende lijnnummerreeksen gaan:
Stadsbus C1-C99
Streek- en spitsbus R1-R99
Snelbussen S1-S99
Xpressbussen X1-X99
Nachtbussen N1-N99
Belbussen T1-T99
Schoolbussen E1-E99
Buurtbussen B1-B99

Twente heeft een mooi systeem voor stadslijnen:
1-9 voor Enschede
10-19 voor Hengelo
20-29 voor Almelo
En wat is daarvan het nut? Dat je voor belbussen een letter gebruikt, kan ik me nog enigszins voorstellen omdat dan duidelijker is dat je moet reserveren, maar voor de rest maakt het niet uit.
De E voor schoolbussen snap ik trouwens helemaal niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door DDietzen »

Wellicht is het bedoeld als E voor Education/Educatief?
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door umbusko »

Voor veel mensen is een bus een bus en dan maak je het alleen maar verwarrend als je een letter voor het lijnnummer zet. Zo'n onderverdeling is alleen nuttig voor wie al goed thuis is in de categorieën lijnen, en voor zo iemand - de gemiddelde bezoeker van dit forum bijvoorbeeld - volstaat een verdeling in tien- en honderdtallen ook wel. Ook de gewone reiziger zal denken: lijn 1, 2, 3, etc. - normale bus voor de nabije omgeving. Lijn 580: hé, dat is hoog, daar is iets mee. Maar lijn C1, X1, T1, S1 en E1 op hetzelfde busstation? Welke moet ik nou ook alweer hebben? Dat onthoudt slechter als je de categorieën niet goed kent, want we zijn gewend getallen als één getal te onthouden, bij de combinatie letter-getal moet je twee dingen onthouden.

Wat ik persoonlijk veel belangrijker vind dan die precieze nummers, is dat de lijnen een eenduidige route hebben en niet tachtig verschillende routevarianten. Desnoods kun je die aangeven met een letter achter het lijnnummer voor afwijkende varianten als het merendeel van de reizigers met al die lijnen kan reizen en je anders wel heel snel door je getallen heen zou raken: lijn 20, 20a, 20b, 20c, 20d, etc. als er echt een hoofdroute is, of je nummert meteen 20a, 20b, etc. als het echt losse lijntjes zijn. Twee opeenvolgende nummers voor ringlijnen (met de klok mee, tegen de klok in) werken ook wel prima.

Wat ik wel een drama vind is wat ze bij de stadsdienst van Hasselt hebben verzonnen: ringlijnen met paren lijnen H01 en H10, H11, H21 en H12, H31 en H13, en zo door t/m H91 en H19. En ja: lijn H11 is de enige die wel maar in één richting op en neer rijdt. :') Ik snap hem, maar noem dat nou gewoon de 1a, 1b, 2a, 2b, enzovoorts.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door ArrivaBas »

Systemen met prefixen en suffixen vind ik een bewijs van totale chaos, en met prefixen vind ik dat nog verder gaan dan met suffixen. Wat dat betreft kan ik meer dan goed begrijpen dat het OV-bureau van Vorarlberg met ingang van dienstregeling 2023 heeft besloten om over te stappen van lijnen met twee cijfers (en een suffix) naar een gezoneerde nummering met driecijferige buslijnen. De bediening van Vandans in het Montafondal, met de vier lijnen 82a t/m 82d, is nu omgenummerd naar het veel duidelijkere 621 t/m 624. Alle andere lijnen in dit dal rijden sindsdien ook met nummers in de serie 600-699.

Wel ben ik het met anderen grotendeels eens dat een lijnnummer om makkelijk te onthouden te blijven uit maximaal drie cijfers bestaat. Misschien komt dat omdat het Nederlandse OV-systeem in tegenstelling tot in Duitsland en Oostenrijk zelden tot nooit lijnnummers van vier cijfers gebruikt. In Duitsland en Oostenrijk komen/kwamen viercijferige nummers veel vaker voor, omdat dit overblijfselen zijn van de tijden dat de staatsspoorwegen busdiensten reden. De lijnnummers van deze lijndiensten liepen meestal parallel aan de tabelnummers uit het spoorboekje, plus een cijfer erachter. De Duitse lijn 7300 van Titisee naar Lörrach in het Schwarzwald vormt bijvoorbeeld een ontbrekende schakel tussen de spoorlijnen met tabelnummers 727, 730 en 734. Dit systeem loopt inmiddels op zijn laatste benen nu het OV in het overgrote deel van deze twee landen wordt geregisseerd door een Verkehrsverbund of Landkreis. Die schakelen vrijwel altijd over op maximaal driecijferige lijnnummers.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: ma 16 jan 2023, 00:43 De 14 is eigenlijk al een rare, omdat de bussen tussen Arnhem en Nijmegen in die 30-serie horen. Ik dacht dat dat oorspronkelijk kwam omdat de 14 via Heyendaal reed (daarvoor was het nog de 31 dacht ik?) en de bussen via Heyendaal een nummer in de 10-serie kregen (waar al van afgeweken is nu), maar dan is het ook weer apart dat het een officiaal een Arnhemse lijn is, terwijl het nummer dus gegeven is vanwege de route in Nijmegen...
Op de pagina Concessie Arnhem Nijmegen (2013-2024) staat hij (in mijn ogen onterecht) aangegeven onder "Stadsdienst Nijmegen".
umbusko schreef: ma 16 jan 2023, 13:43 Maar lijn C1, X1, T1, S1 en E1 op hetzelfde busstation?
Ik snap ook nog steeds niet dat Arriva een RS18 en een RE18 heeft. Zeker van een afstand zijn die nummers echt niet uit elkaar te houden.
Waarom niet gewoon S17 en RE18? :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door SuperGhost »

Prefixen moet je zoveel mogelijk vermijden en alleen gebruiken om speciale bussen voor aan te duiden. De N voor nachtbussen bijvoorbeeld lijkt me prima, omdat dat speciale bussen zijn met een beperkte dienst (meestal alleen op stapavonden), waar soms ook maar op 1 of 2 haltes opgestapt mag worden en de rest alleen uitgestapt en waar wellicht ook niet altijd het gewone OV-tarief geldt.
Belbussen een prefix geven vind ik dan nog wel een goede, aangezien dan duidelijk is dat dit geen normale OV-bus is, maar dat er een reservatie nodig is. Al zou ik eerder de R (van reserveer) gebruiken, aangezien de B (van bel) iets te veel op een 8 lijkt.

Wat mij betreft:
1-19* Stadslijnen (voor de grootste steden kun je de 20-serie hier ook nog bij betrekken)
20-99 reguliere OV-lijnen
100-199 spitslijnen en lijnen met een beperkte doelgroep (bijv. bedrijventerreinen, werkvoorzieningen) en waar nodig reguliere lijnen waar 20-99 niet voldoende is
200-299 avond/weekendlijnen (omleidingen, stremmingen, etc.)
300-399 HOV/snellijnen (de meeste reizigers snappen echt het verschil niet tussen HOV en snellijn, aangezien voor hun dat vaak hetzelfde is)
400-499 evenementenlijnen
500-599 buurtbussen
600-699 schoolbussen
700-799 vervangende lijnen bij stremmingen
800-899 treinvervangend vervoer (regionaal)
900-999 treinvervangend vervoer (NS)

M1-M9 metrolijnen (alleen Amsterdam en Rotterdam)
N1-N99 nachtbussen met beperkte dienstregeling
R1-R899 Belbussen (waar ze een normale/buurtbuslijn vervangen tijdens de avond/weekenduren zo veel mogelijk het nummer van die lijn gebruiken)

*bij steden die in elkaars netwerk liggen uiteraard voorkomen dat lijnen met een gelijk nummer bij elkaar in de buurt komen of zou je daar (indien de steden niet te veel lijnen hebben) door kunnen nummeren. Twente werd al eens aangehaald. Daar zou je dus Enschede en Hengelo als één stadsnet kunnen zien, waar 1-7 voor Enschede is, 8+9 tussen beide steden rijden en 10-13 voor Hengelo is. Almelo zou overigens gewoon op 1 kunnen beginnen, daar de stadslijnen elkaar nergens tegenkomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door Suus »

umbusko schreef:Wat ik persoonlijk veel belangrijker vind dan die precieze nummers, is dat de lijnen een eenduidige route hebben en niet tachtig verschillende routevarianten. Desnoods kun je die aangeven met een letter achter het lijnnummer voor afwijkende varianten als het merendeel van de reizigers met al die lijnen kan reizen en je anders wel heel snel door je getallen heen zou raken: lijn 20, 20a, 20b, 20c, 20d, etc. als er echt een hoofdroute is, of je nummert meteen 20a, 20b, etc. als het echt losse lijntjes zijn. Twee opeenvolgende nummers voor ringlijnen (met de klok mee, tegen de klok in) werken ook wel prima.

Wat ik wel een drama vind is wat ze bij de stadsdienst van Hasselt hebben verzonnen: ringlijnen met paren lijnen H01 en H10, H11, H21 en H12, H31 en H13, en zo door t/m H91 en H19. En ja: lijn H11 is de enige die wel maar in één richting op en neer rijdt. :') Ik snap hem, maar noem dat nou gewoon de 1a, 1b, 2a, 2b, enzovoorts.
Ik ken nog wel twee Belgische systemen voor de collectie, waarvan ik mij afvraag of het doel niet voorbij wordt geschoten.

De Lijn in Antwerpen heeft bij de streekbussen aan belangrijke lijnen een 0 toegevoegd aan het einde. Lijn 34 werd 340, lijn 56 werd lijn 560 etc. Daarna is elke variant een eigen lijnnummer gegeven. Had lijn 56 nog drie varianten, dan zijn dat de lijnen 561, 562 en 563 geworden. Gevolg is wel een enorme hoeveelheid lijnnummers.

TEC heeft dan weer lijnen die een treindienst vervangen overgenomen met het lijnnummer. Op een gegeven moment waren er meerdere lijnen voor dezelfde spoorlijn, dus kreeg je XXXa, XXXb en XXXc. Die lijnen kregen weer varianten, dus toen kreeg je XXXa, XXXa/1, XXXa/2 :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door TffpaA »

Ach, in Amsterdam hebben we zelfs cijferesthetiek (A)
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door umbusko »

Laten we in ieder geval alsjeblieft het systeem van de Tsjechen en Slowaken met 6-cijferige lijnnummers voor de streekdiensten niet overnemen. :')
Suus schreef: ma 16 jan 2023, 16:34 De Lijn in Antwerpen heeft bij de streekbussen aan belangrijke lijnen een 0 toegevoegd aan het einde. Lijn 34 werd 340, lijn 56 werd lijn 560 etc. Daarna is elke variant een eigen lijnnummer gegeven. Had lijn 56 nog drie varianten, dan zijn dat de lijnen 561, 562 en 563 geworden. Gevolg is wel een enorme hoeveelheid lijnnummers.
Daarom stelde ik inderdaad een systeem met suffixen voor: 56, 56a, 56b, 56c. Je hebt dan evenveel lijnen, maar ze zijn ook voor de niet in het systeem ingewijden toch duidelijk gegroepeerd. Als er een lijn 56c bestaat, geldt meestal wel dat die iets met lijn 56 te maken heeft. Maar als je het doet zoals in Antwerpen, dan moet je als reiziger maar net weten of de 563 iets met de 560 te maken heeft. Want de 53 heeft meestal ook niets te maken met de 50 bijvoorbeeld, dus op het eerste gezicht is dat niet evident.
SuperGhost schreef: ma 16 jan 2023, 16:31 900-999 treinvervangend vervoer (NS)
900-998 bedoel je. De 999 bestaat immers al: dat is de lijn naar Geen Dienst. (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door umbusko »

TffpaA schreef: ma 16 jan 2023, 16:38 Ach, in Amsterdam hebben we zelfs cijferesthetiek (A)
Ja, in Bratislava ook. Als je wil dat helemaal niemand het meer snapt, moet je vooral dat doen.

Het begin is altijd veelbelovend, net als in België. De ellende is vooral dat er altijd wel iets is dat niet in je mooie esthetische systeem past, is het niet nu dan wel na een dienstregelingswijziging, en dan krijg je dus voor je het weet een station waar de 163d2, de 18/4 en de 848 bij elkaar komen. :')
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Integreerd lijnnummer systeem

Bericht door SuperGhost »

umbusko schreef: ma 16 jan 2023, 17:37
SuperGhost schreef: ma 16 jan 2023, 16:31 900-999 treinvervangend vervoer (NS)
900-998 bedoel je. De 999 bestaat immers al: dat is de lijn naar Geen Dienst. (A)
Sommige zouden zeggen dat dat dus een typische NS-lijn is :twisted:

Maar je zou natuurlijk ook de geen dienst bussen zonder nummer kunnen laten rijden (waarom zouden bussen die niet op een lijn rijden een lijnnummer moeten voeren?), of met X als 'nummer' (een kruis, aangezien het geen lijn is?) of met nummer 0.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door IJmuidenaar »

Ik heb jullie berichten gelezen, en nu snap ik wel waarom we meerdere lijnen 2 bijvoorbeeld hebben.
Misschien zou een systeem per provincie waar er in Noord-Holland bijv. één lijn 7 is en in Zuid-Holland ook een lijn 7 handig zijn. In Hoorn zijn er twee lijnen 14, één naar Amsterdam CS en de andere naar Kersenboogerd. Dit soort dingen zouden vermeden moeten worden.

Qua prefixes denk ik wel dat belbussen bijv. onderscheden zouden moeten worden van normale bussen. Het maakt voor mensen niet echt uit of het een tram of bus is, prefixes voor deze zouden alleen verwarring veroorzaken.

Ik ben nog steeds voor een treinennummersysteem, wat wel door het hele land geïntegreerd zou zijn.
Sneltreinen zouden InterRegio kunnen worden, prefix IR. Zo zou "S" voor sneltrein bijv. geen verwarring veroorzaken met "S" voor stoptrein of Sprinter.
Alle overige stoptreinen zouden Sprinters worden. Het lijnensysteem zou bijv. een IC7 zijn of een SPR29. De Intercity-Direct zou IC1 worden, de lijn Den Haag-Eindhoven IC2 omdat deze lijnen (deels) over de HSL rijden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door umbusko »

Dat laatste, daar moet je dus mee uitkijken. Dat klinkt heel leuk, totdat de dienstregeling verandert, een derde trein over de HSL gaat rijden en IC3 al in gebruik blijkt te zijn voor een andere lijn. Dat is wat ik zei: leuk, esthetische systemen, maar je moet ze onderhouden.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: voorstel voor geïntegreerde lijnnummering

Bericht door IJmuidenaar »

We krijgen niet zo snel een nieuwe HSL lijn erbij, als we er een krijgen dan zal die het eerstvolgende nummer krijgen dat gebruikt kan worden. Alternatief reserveren we nummers
3-5, of 3-9 voor een nieuwe HSL lijn. Het idee achter die IC1 en IC2 was ook niet om alle HSL lijnen de laagste nummers te geven. Als we een lijnennummersysteem krijgen, denk ik dat het gebaseerd gaat worden op de treinseries, of gewoon de belangrijkste routes wordt. Er is ook een kans dat de IC-Direct geen lijnennummer krijgt, we hebben immers maar één lijn.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten