Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Mijn idee voor nieuwe lijnen in Nederland:
https://goo.gl/maps/RQhbK5nhWAiXzkjZ7
Blauw=bestaande lijn
Oranje=upgrade van bestaande lijn
Groen=nieuwe lijn
punt=station
Alle lijnen zouden 200 km/h zijn, de ICNG's kunnen niet sneller.
Bij de lijn Amsterdam-Utrecht zouden 2 sporen 200 km/h worden voor de ICNG's en ICE, de overige 2 zouden dezelfde snelheid hebben als nu.
Lijnen:
Breda-Amsterdam-Groningen
Breda-Amsterdam-Leeuwarden
Den Haag-Eindhoven (bestaande lijn)
IC Brussel (stopt niet in Breda en Noorderkempen)
Amsterdam-Utrecht-Arnhem (ICE route)
Amsterdam-Utrecht-Eindhoven
Alle lijnen binnen Nederland rijden 2x per uur, zoals een normale IC.
Laatst gewijzigd door IJmuidenaar op za 21 jan 2023, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Chrysa »

Je link werkt niet, hij staat niet openbaar.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Ik heb het openbaar gezet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door SuperGhost »

Amsterdam-Emmerich grens (ik mis bij jou het stukje Arnhem-Emmerich grens) en Amsterdam-Eindhoven lijken me prima om op den duur op te graden naar 200 km/h (al lijkt me het grootste probleem de politieke wil), waarbij Amsterdam-Emmerich me de grootste kanshebber lijkt i.v.m. het internationale hogesnelheidsnetwerk.

De nieuwe HSL-lijn tussen Meppel en Assen die je intekent lijkt me kansloos. De snelle verbinding tussen Groningen en de Randstad moet al de Lelylijn worden, dus dan lijkt het me niet dat ze dan nog een een HSL gaan aanleggen naar Zwolle, dat zal voor te weinig reizigers zijn. Ik zie daar hooguit de bocht bij Meppel wellicht geschikt maken voor een hogere snelheid (meer kantelen?) en de al vaker genoemde afsnijding bij Hoogeveen (zodat die bocht ook sneller genomen kan worden door de IC) komen. De lijn naar Leeuwarden zie ik niet zo snel geschikt gemaakt worden voor HSL, aangezien daar niet de reizigers zijn voor zo'n forse investering en ook daar in Heerenveen dan de overstap gaat komen op de Lelylijn en ik me eerder kan voorstellen dat dat de HSL naar de Randstad wordt. Ik zie nog eerder Amersfoort-Apeldoorn geschikt gemaakt worden voor 200 km/h (meer reizigers, maar ook i.v.m. de IC-Berlijn)

Mijn inschatting:
Lelystad-Groningen (Lelylijn): grote kans, aangezien het een nieuwe lijn is en ze het dus direct geschikt kunnen maken voor 200km/h.
Utrecht-Emmerich: kleine kans, vanwege het ontbreken van politieke wil.
Utrecht-Eindhoven: zeer kleine kans, vanwege het ontbreken van politieke wil.
Zwolle-Groningen/Leeuwarden: geen kans.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Bemined »

De baten van 200km/u naar Groningen en Leeuwarden zijn naar mijn idee te laag om daar echt voor in te investeren. Mocht je een nieuwe lijn aanleggen of een bestaande lijn uitbreiden met extra sporen dan is het logisch deze geschikt te maken voor 200km/u, maar opwaarderen puur om op te waarderen lijkt me geen nuttige besteding.

Om die reden zou ik Utrecht - Emmerich als meest kansrijk aanmerken, want daar is uitbreiding van de capaciteit wenselijk, zowel met oog op binnenlands als internationaal vervoer, en bij Arnhem met oog op extra goederenvervoer (men wil de goederentreinen tussen de Rotterdamse Haven en Oldenzaal die nu via Weesp rijden in de toekomst via Elst laten rijden). Gelijktijdig is dit een nogal complexe operatie, met name tussen Arnhem en Velperbroek aansluiting, dus dan moet men wel met een goede onderbouwing komen om dit uit te gaan voeren, voor een ICE per twee uur gaat men dat niet doen.
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Ik heb jullie reacties gelezen, en de kaart gewijzigd. Ik snap wel dat de Lelylijn meer kans maakt, zo krijgen Drachten en Emmeloord ook een treinstation, en het zou niet veel meer kosten dan een upgrade van de bestaande lijn naar drie sporen en 200 km/h.

Groen=nieuwe lijn
Blauw=bestaande lijn
Oranje=upgrade bestaande lijn naar 200km/h
licht blauw=upgrade bestaande lijn naar 3 sporen en 200km/h
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Z2N »

Ik snap je beredenering niet helemaal: Waarom wil je wel extra sporen tussen De Haar aansluiting en Ede-Wageningen, maar niet tussen Breda en Tilburg (waar de lijn nu al vol zit)? En de routering van je Lelylijn via Buitenpost in plaats van via Tolbert/Leek lijkt mij ook suboptimaal. Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een route via Lemmer en Joure, en zowel Lemmer, Joure als Tolbert als Sprinterstation-locatie beschouwen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Ik heb de kaart weer aangepast. Ik heb ook sprinterstations toegevoegd (de rode punten).
Laatst gewijzigd door IJmuidenaar op za 21 jan 2023, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door SuperGhost »

Z2N schreef: za 21 jan 2023, 14:41 Ik snap je beredenering niet helemaal: Waarom wil je wel extra sporen tussen De Haar aansluiting en Ede-Wageningen, maar niet tussen Breda en Tilburg (waar de lijn nu al vol zit)? En de routering van je Lelylijn via Buitenpost in plaats van via Tolbert/Leek lijkt mij ook suboptimaal. Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een route via Lemmer en Joure, en zowel Lemmer, Joure als Tolbert als Sprinterstation-locatie beschouwen.
Inderdaad, tussen De Haar en Ede-Wageningen voldoet 2 sporen volledig. Het is juist eerder tussen Utrecht en De Haar waar een (gedeeltelijke) verdubbeling praktisch kan zijn (en wellicht ook tussen Wolfheze en Oosterbeek)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Z2N »

De kaart wordt er niet logischer op zo: Utrecht - Arnhem is nu ineens een 200 km/h-lijn waar verder geen extra spoor bij komt, en de Lelylijn volgt nu nog minder de logische koppeling met de A6/A7. Kun je ook eens uitleggen waarom je bepaalde dingen tekent?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Volgens jullie zijn extra sporen tussen Utrecht en Arnhem niet nodig. Dus heb ik het gewijzigd naar een dubbelsporig 200km/h lijn. De lijnen heb ik getekend op basis van de geplande ICNG lijnen, en ik heb de lijn Amsterdam-Eindhoven en Amsterdam-Emmerich toegevoegd. De Lelylijn tussen Drachten en Groningen heb ik via Surhuisterveen getekend omdat dat goedkoper uitkomt en zodat Surhuisterveen en Harkema ook een treinstation krijgen. Leek, Tolbert en Roden hebben allemaal frequente bussen naar Groningen vanwaar ze met de trein naar de rest van Nederland kunnen reizen. Verder is er langs de A7 alleen het dorp Marum, met ~8.000 inwoners.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door trolly »

Vind je het vooral leuk om lijnen op een kaart te tekenen? Dat is prima. Maar als je dat hier wil bediscussiëren zou het leuk zijn als je er er iets meer achtergrondinformatie bij bedenkt. Dat maakt het geheel als plan wat geloofwaardiger, en dus ook interessanter om over tepraten. Als ik lees dat je een hogesnelheidslijn een halte wil geven in Harkema — een plaatsje met 5000 inwoners — dan vraag ik me af of je zelf niet kan bedenken dat dat niet echt lekker samengaat. Een beetje luchtfietserij en fantasie kan best leuk zijn, maar maak eerst zelf wat keuzes en oriënteer je eens op bestaande plannen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Bemined »

Dat er een halte ligt wil nog niet zeggen dat de hogesnelheidstreinen er ook daadwerkelijk gaan stoppen. Hogesnelheidslijn is hier misschien ook niet het goede woord, meestal wordt die term pas vanaf 250km/u gebruikt. Dit zijn gewoon spoorlijnen met baanvaksnelheid van 200km/u. Wat mij betreft ook een prima uitgangspunt om nieuwe lijnen zo veel mogelijk voor 200km/u geschikt te maken, maar ik zie men niet actief lijnen gaan opwaarderen. Het is meer iets wat je gelijk mee kunt nemen bij een spoorverdubbeling of nieuwe lijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door trolly »

Dat ben ik in principe wel met je eens, maar langs zo'n flitsende Neubaustrecke haltes van het formaat Rillant-Bath bouwen lijkt me het kind met het badwater weggooien. In Nederland worden de meeste haltes behoorlijk frequent aangedaan, en dat betekent dus een forse capaciteitsbeperking op die lijn. Tenzij inhaalvoorzieningen, maar dat is allemaal natuurlijk ook gecompliceerd en niet gratis (de TS heeft het over een derde spoor, met alle veiligheisrisico's van dien), dus ofdat nou echt de moeite waard is voor een handjevol in- en uitstappers...?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Bemined »

De Lelylijn zal alleen geen ETMET corridor worden, eerder zoiets als de Hanzelijn met 2x per uur een IC en 2x een sneltrein wat aansluit op het nieuwe OV-SAAL model. De sneltrein zou dan 5 extra stops kunnen bedienen binnen de beschikbare tijd in de dienstregeling. Met extra stops bedoel ik stations waar de IC niet stopt, dus als je van Heerenveen een IC stop maakt kun je dan in totaal 6 stations inpassen op de Lelylijn.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door trolly »

Ho Bemined. Van mij mag je best aan de loop gaan met de plannetjes van IJmuidenaar, maar dat soort uitwerkingen hoor ik graag van hem. Dat jij denkt dat een geprojecteerde lijn geen ETMET wordt zegt mij niet zo veel over zijn verwachtingrn, en of reizigers in een boemeltje om een extra stop in een gehucht zitten te springen betwijfel ik ook, zelfs al past het fantastisch in een dienstrgelingsmodel.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

De rode punten zijn sprinterstations, niet IC stations. Een IC Direct stopt natuurlijk niet in een dorpje met 5.000 inwoners. Ik had ergens gelezen dat men de lijn Amsterdam-Emmerich wou opwaarderen naar 200km/h, in plaats van een nieuwe HSL aanleggen. Dat heb ik er dus in gestopt. Verder heb ik de Lelylijn, de Hanzelijn en een lijn tussen Amsterdam en Eindhoven ingetekend, dit zijn alle grootste steden van Nederland.
Tussen Babberich, waar de Betuwelijn bij de lijn Arnhem-Ruhrgebied komt, en het Ruhrgebied dacht ik aan 3 of 4 sporige lijn met 200km/h. De RE's, ICE's en de vrachttreinen richting Rotterdam maken dan samen gebruik van 1 lijn, en dus hoeft er geen Duitse Betuwelijn aangelegd te worden.
De
IC Brussel zou niet meer in Breda stoppen, dat ben ik vergeten toe te voegen.
Drachten heeft ongeveer 30.000 inwoners, dat is te klein voor een IC Direct verbinding. Barneveld heeft 50.000 inwoners, en heeft 2x per uur een stoptrein. Drachten zou ook 2x per uur een sprinter krijgen. Heerenveen is al een IC station, daar hoeft de IC direct ook niet te stoppen.
Edit: Drachten heeft 45.000 inwoners.
Frequenties per lijn heb ik ook toegevoegd:
Leeuwarden-Amsterdam-Rotterdam 1x per uur
Groningen-Lelystad-Amsterdam-Breda 2x per uur
Zwolle-Amsterdam-Rotterdam 1x per uur
Amsterdam-Utrecht-Eindhoven 4x per uur
Amsterdam-Utrecht-Arnhem 1x per uur
Den Haag-Eindhoven 2x per uur
Sprinter Groningen-Amsterdam (zelfde route als IC direct) 2x per uur
Laatst gewijzigd door IJmuidenaar op ma 23 jan 2023, 12:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door reisthijs »

Wat is de gedachte achter deze frequenties? Het lijkt mij vooral op lijnen waar nu 4x of 6x per uur een IC rijdt erg karig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Er zullen ook normale IC's rijden. De IC Den Haag-Amsterdam Zuid-Leeuwarden rijdt nu ook 1x per uur. Samen met de IC Direct wordt dat 2x per uur. Deze IC rijdt ook langs Zwolle, deze rijdt ook dezelfde route als de IC Direct Zwolle-Amsterdam. Dat zou ook 2x per uur worden. Probleem is wel dat de Hanzelijn vol raakt. Alternatief voor deze lijn is om via Amersfoort naar Amsterdam of Den Haag te gaan. Tussen Eindhoven en Amsterdam ging ik ervan uit dat de normale IC's ook zouden blijven rijden, met een lagere frequentie. Maar ze kunnen ook in het geheel vervangen worden door IC Direct.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Bemined »

Ik raak ondertussen de draad compleet kwijt wat je nu wilt, zeker met lijnvoeringen als "Groningen - Amsterdam" want dat kan dus op twee manieren. En als je het over haalbaarheid wilt hebben is het ook van belang te weten hoeveel normale IC's je wilt laten rijden, de capaciteit op het spoor is immers beperkt. Tussen Utrecht en Arnhem ga je geen 200km/u kunnen rijden als er ook treinen met 140km/u blijven rijden op twee sporen vermoed ik.

Voor de Hanzelijn en Lelylijn zou ik uitgaan van 2 IC's en 2 sprinters op beide lijnen, in de nieuwe OV-SAAL lijnvoering vanaf 2030 is er ruimte voor 8 treinen per uur vanaf Lelystad (4 IC's en 4 sneltreinen met sprintermaterieel) dus die kan je dan mooi om en om verdelen over de Hanzelijn en Lelylijn.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door TffpaA »

Ik mis vooral het waaróm. Waarom HSL-lijnen in een klein landje als Nederland met veel tussenstops, en waarom juist deze? Bij de afstand Randstad-Groningen kan ik me nog wel de meerwaarde van 200 km/h versus 140 km/h voorstellen. Maar voor de rest van de verbindingen lijken de afstanden mij te kort om echt van meerwaarde te zijn.

Ik zou voor het Nederlandse spoor veel meer inzetten op extra sporen om treinsoorten (intercity/sprinter) van elkaar te kunnen scheiden, of aparte lijnbedrijven mogelijk te maken zodat verschillende verbindingen elkaar niet meer in de weg zitten, zoals tussen Gouda en Woerden. Maar dat per se HSL-lijnen willen bouwen lijkt mij toch vooral een fascinatie met een treinsoort die we in Nederland niet hebben - vandaar de fascinatie - en die we eigenlijk ook niet echt nodig hebben.
🗣
IJmuidenaar
Berichten: 23
Lid geworden op: za 07 jan 2023, 23:55

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door IJmuidenaar »

Ik heb een nieuw soort lijn toegevoegd: 3 sporig, 140km/h.
ik maak hier een legenda
blauw: bestaande lijn
oranje: upgrade naar 200km/h
licht blauw: 3 sporig 200km/h
groen: nieuwe lijn
roze: 3 sporig
blauw punt: IC station
rood punt: sprinterstation
met HSL bedoel ik 200km/h trouwens.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door Z2N »

In plaats van te tekenen, zou je willen vertellen wat je ideeën zijn en waarom je dat denkt?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door TffpaA »

Ik begin nu ook meer de indruk te krijgen dat TS het primair te doen is om lijntjes op een plattegrond trekken, waarbij iedere keer als hier een beetje kritiek cq feedback komt, de boel weer net zo snel wordt aangepast. Dat is ongetwijfeld een heel leuk tijdverdrijf - sterker nog: tell me all about it - maar is dat vooral voor de lijntjestrekker en genereert weinig tot geen discussiewaarde.

Waar het in dit subforum toch om te doen is, nietwaar? Anders kun je net zo goed gaan bloggen of twitteren.
🗣
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Nieuwe HSL lijnen in Nederland

Bericht door en-es »

Zoiets ja. Een beetje rommelen zonder een gedachte erachter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten