Doorrijden naar Arnhem vereist fysieke aanpassingen in de infrastructuur anders heb je conflicterende treinpaden. Als je dat op langere termijn wil als overheid en/of vervoerder zal er dus echt iets geinvesteerd dienen te worden. Ik denk overigens dat een doortrekking naar de universiteit van Wageningen vervoerstechnisch het beste is. Alle studenten kunnen dan gewoon met de trein naar de collegezalen en hoeven niet nog eens in Ede een paar kilometer met de bus te reizen.
Spoorverbinding naar Wageningen
Spoorverbinding naar Wageningen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Noujah, ze hebben onlangs station Ede-Wageningen verbouwd. Als ze toen direct spoor 4 een verbinding van/naar Barneveld hadden gegeven, dan was je er al geweest volgens mij, omdat je dan de Valleilijn in Ede een iets langere stop had kunnen geven om een intercity voor te laten gaan (of juist vanaf Arnhem om voor een IC in Ede aan te kunnen komen) en ook ri. Arnhem getrapt in had kunnen laten voegen. Aangezien die wissel er oorspronkelijk ook lag, had dat niet eens meer geld hoeven te kosten geloof ik... Maarja, er zijn nog geen plannen voor en ProRail heeft nu eenmaal ingezet op zo veel mogelijk wissels weghalen...
Maar een doortrekking naar Wageningen lijkt me niet realistisch. Om van Ede-Wageningen naar de campus in Wageningen te komen moet je én door beschermd bosgebied én door de bebouwing van Bennekom en/of Wageningen-Hoog heen. Bovendien moet je dan alsnog de spoorlijn Utrecht-Arnhem kruisen.
Maar een doortrekking naar Wageningen lijkt me niet realistisch. Om van Ede-Wageningen naar de campus in Wageningen te komen moet je én door beschermd bosgebied én door de bebouwing van Bennekom en/of Wageningen-Hoog heen. Bovendien moet je dan alsnog de spoorlijn Utrecht-Arnhem kruisen.
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Kan je 12x/uur een 18m bus oplossen met 2x/uur een protos?
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
De bussen op lijn 303 hebben geloof ik zo'n 45 zitplaatsen. 45 x 12 = 540 zitplaatsen
Een protos heeft 170 zitplaatsen (1e+2e klas samen), dus 340 zitplaatsen (308 alleen 2e klas).
Dus nee, dat is bij lange na niet genoeg.
Een protos heeft 170 zitplaatsen (1e+2e klas samen), dus 340 zitplaatsen (308 alleen 2e klas).
Dus nee, dat is bij lange na niet genoeg.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Lijn 303 rijdt echter maar maximaal 6x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Als een trein naar de campus op een nabijliggend boemellijntje genoeg was, mag de Nijmeegse lijn 10 ook wel afgeschaft worden, en toch rijden daar tot 27 bussen per uur...
Een campusstation is heel handig voor iedereen die toch al in die trein zit, maar voor de grote studentenpiek intercitystation-onderwijsinstelling (waar dan ook) is een infrequente regionale trein geen goede match.
Een campusstation is heel handig voor iedereen die toch al in die trein zit, maar voor de grote studentenpiek intercitystation-onderwijsinstelling (waar dan ook) is een infrequente regionale trein geen goede match.
請勿靠近車門
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk, want in Nijmegen rijdt lijn 10 NAAST de boemel (die zelfs 4x per uur rijdt) en zitten beiden (in ieder geval toen ik er studeerde) in de spits ook bomvol met studenten.
Volgens mij is de Radboud Universiteit ook wel iets groter dan de WUR and heeft Nijmegen daarnaast natuurlijk ook nog een grote hogeschool (HAN) en een groot ziekenhuis op de campus staan. Dat helpt natuurlijk ook wel mee om voor grote reizigersstromen te zorgen.
Maar met een boemeltje kun je lijn 303 natuurlijk niet wegbezuinigen, aangezien ook vanaf de richting Renkum en Rhenen (middels overstap op het busstation in Wageningen) een verbinding naar de universiteit moet blijven en Wageningen ook een verbinding met het ziekenhuis wil behouden. Maar nogmaals, zo'n spoorlijn aanleggen is niet reëel, zowel doordat er beschemd natuurgebied en bebouwing in de weg ligt als dat er maar 2 boemeltjes overheen zouden rijden.
Volgens mij is de Radboud Universiteit ook wel iets groter dan de WUR and heeft Nijmegen daarnaast natuurlijk ook nog een grote hogeschool (HAN) en een groot ziekenhuis op de campus staan. Dat helpt natuurlijk ook wel mee om voor grote reizigersstromen te zorgen.
Maar met een boemeltje kun je lijn 303 natuurlijk niet wegbezuinigen, aangezien ook vanaf de richting Renkum en Rhenen (middels overstap op het busstation in Wageningen) een verbinding naar de universiteit moet blijven en Wageningen ook een verbinding met het ziekenhuis wil behouden. Maar nogmaals, zo'n spoorlijn aanleggen is niet reëel, zowel doordat er beschemd natuurgebied en bebouwing in de weg ligt als dat er maar 2 boemeltjes overheen zouden rijden.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Dit is natuurlijk geen rekensom. Lijn 303 vervoert geen 45 passagiers per rit natuurlijk, dan heb je namelijk geen capacity’s nodig maar kun je het met gemak af met 13-meter bussen van welk merk dan ook. Het gaat om de totale vervoercapaciteit, dus inclusief staanplaatsen. En dan met de huidige frequentie.SuperGhost schreef: ↑za 18 feb 2023, 01:40 De bussen op lijn 303 hebben geloof ik zo'n 45 zitplaatsen. 45 x 12 = 540 zitplaatsen
Een protos heeft 170 zitplaatsen (1e+2e klas samen), dus 340 zitplaatsen (308 alleen 2e klas).
Dus nee, dat is bij lange na niet genoeg.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Eind dertiger jaren tot aan het uitbreken van de oorlog was er een dagelijkse uurdienst Amersfoort -Ede - Arnhem, die elke twee uur doorreed naar Doetinchem. Werd gereden met de toen nieuwe diesels omBC 2900. Na de oorlog en electrificatie in 1951 eerst nog een keer per twee uur rechtstreeks, maar vanaf de zestiger jaren inderdaad alleen in de spits. Laatste dienstregeling met doorgaande treinen lijkt die van 1997 te zijn.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Dat laatste is een non-argument: je kunt natuurlijk gewoon vaker rijden.SuperGhost schreef: ↑za 18 feb 2023, 14:17 Maar nogmaals, zo'n spoorlijn aanleggen is niet reëel, zowel doordat er beschemd natuurgebied en bebouwing in de weg ligt als dat er maar 2 boemeltjes overheen zouden rijden.
Maar ik ben het met je eens dat de aanleg van de lijn praktisch onmogelijk (gemaakt) is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Er is hier al een paar keer benoemd dat zo'n lijn door een natuurreservaat zou lopen, dus tot zover je 'relatief goedkoop'. Daarnaast vraag ik me ook af of zo'n exclusief op Utrecht gerichte verbinding nu is waar Wageningen om staat te springen. De vervoersrelatie met Arnhem (e.v.) is ook sterk, en die zou met dit in Wageningen doodlopende spoor niet geholpen zijn.
Ja, het klinkt saai, maar ik zou toch inzetten op intensivering van het busvervoer van/naar Ede-Wageningen en Arnhem.
Ja, het klinkt saai, maar ik zou toch inzetten op intensivering van het busvervoer van/naar Ede-Wageningen en Arnhem.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Het gebied tussen Veenendaal en Wageningen is dan ook weer beschermd gebied geloof ik (Binnenveldse Hooilanden). Wellicht zou je dan aan de noordzijde van Rhenen kunnen afbuigen naar Wageningen zodat je ten zuiden van dat gebied langs kan. Je kunt dan met dezelfde trein ook Rhenen bedienen als je het huidige station verplaatst naar het noorden van Rhenen (wellicht dan hernoemen tot Rhenen-Achterveld). Maar ik geloof dat we nu iets te veel naar een ideeëntopic toe gaan en te weinig het over de Valleilijn-concessie toe gaan? Een doortrekking naar Arnhem had daar nog mee te maken, aangezien geïnteresseerde vervoerders er naar informeerden, maar ik geloof dat er geen enkele vraag om doortrekking naar Wageningen is gedaan.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Welkom op OVinNL, waar de meeste en meest wilde ideeën over OV buiten het Ideeënforum worden besprokenSuperGhost schreef: ↑za 18 feb 2023, 17:50 Maar ik geloof dat we nu iets te veel naar een ideeëntopic toe gaan
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Nja. Maar ook bepaald niet meer door open gebied. In Wageningen betekent dit zelfs sloop van bebouwing. Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat minder eenvoudig zal zijn dan het trekken van een lijntje op een kaart.
En dit is sowieso allang niet meer on topic. Misschien wil het beheer de boel anders even afsplitsen naar het Ideeëntopic.
En dit is sowieso allang niet meer on topic. Misschien wil het beheer de boel anders even afsplitsen naar het Ideeëntopic.
Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)
Goed idee, dat speelt dan ruimte vrij om de verbreding van de N233 (brug over de nederrijn) ook op land in te passen.SuperGhost schreef: ↑za 18 feb 2023, 17:50 (..). Je kunt dan met dezelfde trein ook Rhenen bedienen als je het huidige station verplaatst naar het noorden van Rhenen (wellicht dan hernoemen tot Rhenen-Achterveld). (..)
Re: Spoorverbinding naar Wageningen
Als medewerker van de WUR ben ik wel content met dit soort ideeën, maar realistischer is om in te zetten op busvervoer. Alleen vrees ik dat een snelbus naar Ah die ook nog eens het Wageningense Busstation moet bedienen niet sneller is dan de combi bus trein via Ede.
Het geeft wel plaatsen als Renkum, Doorwerth en Oosterbeek een directe verbinding met de Campus.
Het geeft wel plaatsen als Renkum, Doorwerth en Oosterbeek een directe verbinding met de Campus.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten