Spoorverbinding naar Wageningen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Spoorverbinding naar Wageningen

Bericht door Vinny »

Hainje schreef: wo 15 feb 2023, 18:00
regenmaker schreef: wo 15 feb 2023, 17:26
Hainje schreef: wo 15 feb 2023, 13:02 Weer terug naar de NS dan maar.
Verbussen dan maar.
Doorrijden naar Arnhem acht ik een stuk realistischer dan verbussen.
Doorrijden naar Arnhem vereist fysieke aanpassingen in de infrastructuur anders heb je conflicterende treinpaden. Als je dat op langere termijn wil als overheid en/of vervoerder zal er dus echt iets geinvesteerd dienen te worden. Ik denk overigens dat een doortrekking naar de universiteit van Wageningen vervoerstechnisch het beste is. Alle studenten kunnen dan gewoon met de trein naar de collegezalen en hoeven niet nog eens in Ede een paar kilometer met de bus te reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Noujah, ze hebben onlangs station Ede-Wageningen verbouwd. Als ze toen direct spoor 4 een verbinding van/naar Barneveld hadden gegeven, dan was je er al geweest volgens mij, omdat je dan de Valleilijn in Ede een iets langere stop had kunnen geven om een intercity voor te laten gaan (of juist vanaf Arnhem om voor een IC in Ede aan te kunnen komen) en ook ri. Arnhem getrapt in had kunnen laten voegen. Aangezien die wissel er oorspronkelijk ook lag, had dat niet eens meer geld hoeven te kosten geloof ik... Maarja, er zijn nog geen plannen voor en ProRail heeft nu eenmaal ingezet op zo veel mogelijk wissels weghalen...

Maar een doortrekking naar Wageningen lijkt me niet realistisch. Om van Ede-Wageningen naar de campus in Wageningen te komen moet je én door beschermd bosgebied én door de bebouwing van Bennekom en/of Wageningen-Hoog heen. Bovendien moet je dan alsnog de spoorlijn Utrecht-Arnhem kruisen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door CamilleKreemers »

Kan je 12x/uur een 18m bus oplossen met 2x/uur een protos?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

De bussen op lijn 303 hebben geloof ik zo'n 45 zitplaatsen. 45 x 12 = 540 zitplaatsen

Een protos heeft 170 zitplaatsen (1e+2e klas samen), dus 340 zitplaatsen (308 alleen 2e klas).

Dus nee, dat is bij lange na niet genoeg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Meltrain »

Lijn 303 rijdt echter maar maximaal 6x/uur. ;) :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Cas »

Als een trein naar de campus op een nabijliggend boemellijntje genoeg was, mag de Nijmeegse lijn 10 ook wel afgeschaft worden, en toch rijden daar tot 27 bussen per uur...
Een campusstation is heel handig voor iedereen die toch al in die trein zit, maar voor de grote studentenpiek intercitystation-onderwijsinstelling (waar dan ook) is een infrequente regionale trein geen goede match.
請勿靠近車門
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Niet helemaal vergelijkbaar natuurlijk, want in Nijmegen rijdt lijn 10 NAAST de boemel (die zelfs 4x per uur rijdt) en zitten beiden (in ieder geval toen ik er studeerde) in de spits ook bomvol met studenten.
Volgens mij is de Radboud Universiteit ook wel iets groter dan de WUR and heeft Nijmegen daarnaast natuurlijk ook nog een grote hogeschool (HAN) en een groot ziekenhuis op de campus staan. Dat helpt natuurlijk ook wel mee om voor grote reizigersstromen te zorgen.

Maar met een boemeltje kun je lijn 303 natuurlijk niet wegbezuinigen, aangezien ook vanaf de richting Renkum en Rhenen (middels overstap op het busstation in Wageningen) een verbinding naar de universiteit moet blijven en Wageningen ook een verbinding met het ziekenhuis wil behouden. Maar nogmaals, zo'n spoorlijn aanleggen is niet reëel, zowel doordat er beschemd natuurgebied en bebouwing in de weg ligt als dat er maar 2 boemeltjes overheen zouden rijden.
gkw1969
Berichten: 1734
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door gkw1969 »

SuperGhost schreef: za 18 feb 2023, 01:40 De bussen op lijn 303 hebben geloof ik zo'n 45 zitplaatsen. 45 x 12 = 540 zitplaatsen

Een protos heeft 170 zitplaatsen (1e+2e klas samen), dus 340 zitplaatsen (308 alleen 2e klas).

Dus nee, dat is bij lange na niet genoeg.
Dit is natuurlijk geen rekensom. Lijn 303 vervoert geen 45 passagiers per rit natuurlijk, dan heb je namelijk geen capacity’s nodig maar kun je het met gemak af met 13-meter bussen van welk merk dan ook. Het gaat om de totale vervoercapaciteit, dus inclusief staanplaatsen. En dan met de huidige frequentie.
When you're tired of London, you're tired of life
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Dennenboom »

en-es schreef: do 16 feb 2023, 18:55
MaartenD schreef: do 16 feb 2023, 13:22 Deze trein heeft nooit doorgereden naar Arnhem
In NS-tijden wel. Al ging het vooral om spitstreinen.
Eind dertiger jaren tot aan het uitbreken van de oorlog was er een dagelijkse uurdienst Amersfoort -Ede - Arnhem, die elke twee uur doorreed naar Doetinchem. Werd gereden met de toen nieuwe diesels omBC 2900. Na de oorlog en electrificatie in 1951 eerst nog een keer per twee uur rechtstreeks, maar vanaf de zestiger jaren inderdaad alleen in de spits. Laatste dienstregeling met doorgaande treinen lijkt die van 1997 te zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef: za 18 feb 2023, 14:17 Maar nogmaals, zo'n spoorlijn aanleggen is niet reëel, zowel doordat er beschemd natuurgebied en bebouwing in de weg ligt als dat er maar 2 boemeltjes overheen zouden rijden.
Dat laatste is een non-argument: je kunt natuurlijk gewoon vaker rijden.
Maar ik ben het met je eens dat de aanleg van de lijn praktisch onmogelijk (gemaakt) is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door TffpaA »

Er is hier al een paar keer benoemd dat zo'n lijn door een natuurreservaat zou lopen, dus tot zover je 'relatief goedkoop'. Daarnaast vraag ik me ook af of zo'n exclusief op Utrecht gerichte verbinding nu is waar Wageningen om staat te springen. De vervoersrelatie met Arnhem (e.v.) is ook sterk, en die zou met dit in Wageningen doodlopende spoor niet geholpen zijn.

Ja, het klinkt saai, maar ik zou toch inzetten op intensivering van het busvervoer van/naar Ede-Wageningen en Arnhem.
🗣
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Het gebied tussen Veenendaal en Wageningen is dan ook weer beschermd gebied geloof ik (Binnenveldse Hooilanden). Wellicht zou je dan aan de noordzijde van Rhenen kunnen afbuigen naar Wageningen zodat je ten zuiden van dat gebied langs kan. Je kunt dan met dezelfde trein ook Rhenen bedienen als je het huidige station verplaatst naar het noorden van Rhenen (wellicht dan hernoemen tot Rhenen-Achterveld). Maar ik geloof dat we nu iets te veel naar een ideeëntopic toe gaan en te weinig het over de Valleilijn-concessie toe gaan? Een doortrekking naar Arnhem had daar nog mee te maken, aangezien geïnteresseerde vervoerders er naar informeerden, maar ik geloof dat er geen enkele vraag om doortrekking naar Wageningen is gedaan.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door TffpaA »

SuperGhost schreef: za 18 feb 2023, 17:50 Maar ik geloof dat we nu iets te veel naar een ideeëntopic toe gaan
Welkom op OVinNL, waar de meeste en meest wilde ideeën over OV buiten het Ideeënforum worden besproken *O*
🗣
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door SuperGhost »

Touché _O-
PHS

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door TffpaA »

Nja. Maar ook bepaald niet meer door open gebied. In Wageningen betekent dit zelfs sloop van bebouwing. Ik kan me voorstellen dat het allemaal wat minder eenvoudig zal zijn dan het trekken van een lijntje op een kaart.

En dit is sowieso allang niet meer on topic. Misschien wil het beheer de boel anders even afsplitsen naar het Ideeëntopic.
🗣
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Treindienst Amersfoort Centraal – Ede-Wageningen (2023-2036)

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef: za 18 feb 2023, 17:50 (..). Je kunt dan met dezelfde trein ook Rhenen bedienen als je het huidige station verplaatst naar het noorden van Rhenen (wellicht dan hernoemen tot Rhenen-Achterveld). (..)
Goed idee, dat speelt dan ruimte vrij om de verbreding van de N233 (brug over de nederrijn) ook op land in te passen. :pos:
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spoorverbinding naar Wageningen

Bericht door waldo79 »

Als medewerker van de WUR ben ik wel content met dit soort ideeën, maar realistischer is om in te zetten op busvervoer. Alleen vrees ik dat een snelbus naar Ah die ook nog eens het Wageningense Busstation moet bedienen niet sneller is dan de combi bus trein via Ede.

Het geeft wel plaatsen als Renkum, Doorwerth en Oosterbeek een directe verbinding met de Campus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten