Pagina 1 van 1

Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 01:09
door tjoektjoek
Hoe zou het Nederlandse spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven eruit zien? In mijn opzicht zou dan elke stad met ongeveer 20.000 inwoners een treinverbinding krijgen naar een stad in de buurt. Deze zouden dan elk half uur moeten gaan rijden. Voor de provincie Utrecht zou dan gelden dat plaatsen zoals Zeist, Vianen, Wijk bij Duurstede en Leusden een spoorlijn zouden moeten krijgen. Nieuwegein en IJsselstein hebben al een spoorverbinding, dus deze heb ik buiten beschouwing gelaten.

Voor Brabant zouden veel plaatsen een station moeten krijgen: om een paar te noemen Oosterhout, Waalwijk, Dongen, Geertruidenberg/Raamdonkerveer, Schijndel, Uden, Veghel, Valkenswaard.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 01:21
door SuperGhost
Leusden heeft al een spoorlijn, er worden echter alleen auto's over vervoerd...

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 07:46
door DPDelft
Wat is het doel om overal spoorlijnen neer te leggen? Dat inwoners van deze plaatsen allemaal naar het station kunnen gaan en er dus geen bus meer nodig is?

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 08:15
door Zugführer
Naar Zwitserse maatstaven zouden er ook spoorlijnen de Pietersberg en Vaalserberg op moeten komen (A)

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 08:21
door Vinny
Een tandradbaan (A)

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 09:42
door en-es
En niet te vergeten Berghem Piekenhoef :mrgreen: :mrgreen:

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 09:50
door trolly
Ik kan niet wachten op de aanleg van al dat meterspoor.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 15:16
door jossevb
En een overprijsde panorama trein :trein:

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 15:34
door DDietzen
We hebben al de Dinner Train, dus we zijn een eindje op weg :Y

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 15:35
door Hainje
Door de Limburgse heuvels vind ik zo'n panoramatrein nog wel de moeite, of het rendabel is, is vers 2.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 20:05
door ArrivaBas
Ik denk dat het Nederlandse spoorwegnetwerk op de berglijntjes na al in sterke mate voldoet aan de Zwitserse maatstaven. Zwitserland heeft slechts een kwart van ons aantal inwoners op een vergelijkbaar landoppervlak. Dat betekent dat een klein stadje zoals Brig een groter achterland heeft dan Vianen of Zeist, dat overduidelijk voorsteden van Utrecht zijn. De functie als regionaal centrum en dito status als overstappunt werkt alleen als het achterland ook groot is. Bij voorsteden is dat in negen van de tien gevallen niet het geval.

Daarom past de maatstaf van 20.000 inwoners niet bij het Nederlandse spoornetwerk. Behalve wat laaghangend fruit zijn er nauwelijks grote gaten in het netwerk, en degene die er zijn worden momenteel in veruit de meeste gevallen afgedekt met hoogfrequent busvervoer.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 20:25
door Suus
Een groot minpunt van het Nederlandse spoornetwerk is dat het vooral op de langere afstanden goed functioneert, en voor de korte afstanden niet. Er wordt ook maar al te graag aan kleinere plaatsen langs het spoor voorbij gereden die soms ook geen goede busverbinding hebben want parallel met de trein, dat zou in Zwitserland niet gebeuren.

En dat een lijn als Lage Zwaluwe - ‘s-Hertogenbosch in Nederland is gesloten, dat zou in Zwitserland nooit gebeurd zijn.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 22:03
door tjoektjoek
Natuurlijk hebben we geen tandradbaan nodig, maar wat kleinere lijntjes zoals de steden langs de A50 en A59 in Brabant zou een lokaalspoorlijn niet misstaan. Dat is wat Suus ook zegt en dat is meer wat ik bedoel. Eigenlijk zou langs elke snelweg waar grofweg nog een spoorlijn parallel aan loopt een spoorlijn moeten krijgen. Dus Lage Zwaluwe - Den Bosch, Utrecht - Breda, Valkenswaard - Eindhoven - Veghel - Uden - Oss, maar in het noorden bijvoorbeeld ook de Lelylijn (parallel aan de A6 en A7). Bovendien maak je het netwerk ook robuuster.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: za 25 mar 2023, 22:28
door regenmaker
Enige spoorlijn die ik eventueel terug zou willen hebben in Uden is het Duits lijntje naar Goch (met VRR tarief). Voor de rest geen veel te dure NS Altijd Vrij abonnement in Uden introduceren graag. Ik kan nu mooi overal naartoe (Nijmegen, Eindhoven en Den Bosch) met mijn Brabant Vrij busabonnement hetgeen een stuk goedkoper is.

Re: Nederlands spoornetwerk naar Zwitserse maatstaven

Geplaatst: zo 26 mar 2023, 01:07
door Chrysa
Je betaalt weinig, maar krijgt dan ook niks voor terug. *O*

Laat hier maar komen, die halvezolenlijn.