De Hollandsche IJssellijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

De Hollandsche IJssellijn

Bericht door isaacp »

Goedemorgen allemaal. Ik heb een idee over de bereikbaarheid over Moordrecht, Nieuwerkerk a/d IJssel, Gouda en Cappelle a/d IJssel. Het idee is om een spoorlijn te bouwen tussen Gouda en Cappelle. Zie hier een kaart van hoe die zou gaan lopen.
Afbeelding

het idee is om de 2x per uur een IC te laten rijden tussen Lelystad Centrum en Cappelle Hitland met als tussen stops.
- Cappelle Hitland
- Nieuwerkerk 'Gravenweg
- Moordrecht Centrum
- Gouda Westergouwe
- Gouda
- Amsterdam Bijlmer Arena (Alleen op vrijdagavond en zondagavond)
- Almere Centrum
- Almere Buiten
- Lelystad Centrum

Het volgende idee is om de 2x per uur een spits sprinter te laten rijden tussen Cappelle Hitland en Gouda Goverwelle met als tussen stops.
- Cappelle Hitland
- Nieuwerkerk 'Gravenweg
- Moordrecht Centrum
- Moordrecht Zuidplaspolderweg
- Gouda Westergouwe
- Gouda
- Gouda Goverwelle

Materieel voor deze treindiensten:
voor de IC: VIRM aanvullend ICM, s'avonds met SNG
voor de Spits sprinter: SNG aanvullend TAG FLIRT
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door DPDelft »

Dus jouw voorstel is een bus van 1 tot 2x per uur te vervangen door een treinverbinding van 4x per uur welke gedeeltelijk met dubbeldekkers wordt uitgevoerd?

Naast de uitdaging van voldoende beschikbaar materieel en personeel vraag ik mij af waarom je deze enorme capaciteits uitbreiding zou willen. Misschien eerst eens de bus verhogen in frequentie en de gemiddelde snelheid verhogen voor überhaupt te denken aan een railverbinding? Dan zou de metro doortrekken voor mij logischer zijn dan een aparte spoorlijn die doodloopt in Capelle.

Neem de Hofplein als voorbeeld waar de metro een stuk succesvoller is dan de trein eindigend op Hofplein. Mede ook omdat Centraal logischer is qua bestemming.
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door isaacp »

Het idee gaat er om dat de bewoners uit Moordrecht nu ook met de trein kan gaan en niet onodig met een bus te hoeven gaan naar Gouda, en het is beter voor het milieu. Maar naar Nieuwerkerk en Rotterdam Alexander mag er nog wel een bus gaan en eindigen bij station Moordrecht Centrum
April064
Berichten: 696
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door April064 »

Ik denk dat het enige station in dit plan wat echt iets toevoegt Moordrecht Centrum is, en dat kan denk ik beter langs de spoorlijn Utrecht-Rotterdam met een goede busverbinding naar het dorp.
zij/haar/hen/hun
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door Milco »

Waarom een trein boven een bus kiezen? Een Doors er reiziger maakt het weinig uit in wat voor vervoermiddel hij wordt vervoerd, als er maar vervoer is dat de reiziger relatief snel op de plaats van bestemming brengt. Een dure spoorlijn aanleggen in plaats van een relatief goed gevulde buslijn is totaal geen goed idee. Met een hele volle bus vul je in de trein slechts een coupé…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door DPDelft »

isaacp schreef: zo 02 apr 2023, 09:57 Het idee gaat er om dat de bewoners uit Moordrecht nu ook met de trein kan gaan en niet onodig met een bus te hoeven gaan naar Gouda, en het is beter voor het milieu. Maar naar Nieuwerkerk en Rotterdam Alexander mag er nog wel een bus gaan en eindigen bij station Moordrecht Centrum
Gelukkig worden alle bussen de komende jaren vervangen door ZE exemplaren waarbij de concessie Zuid-Holland Noord eind 2024 aan de beurt is met een nieuw contract. Dus beter voor het milieu is het niet perse, zeker als je ook de impact van de railinfra meeneemt.

En fijn dat wat jouw betreft er ook nog een busje mag blijven rijden. De vraag is wel of deze het overleefd als de spoorlijn een deel van de reizigers afsnoept van de huidige buslijn.
Dionysusnu
Berichten: 536
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door Dionysusnu »

Ik denk dat het topic een dagje te laat aangemaakt is.
iamthedutchdude
Berichten: 979
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door iamthedutchdude »

Als je daar al iets met spoor wil doen (al zou ik die geldverkwisting besparen), dan zou dat mijns inziens op twee manieren kunnen:

[fantasiemodus]
  1. Een verlenging van metrolijn C vanaf De Terp door naar Gouda via de genoemde stations (behalve Capelle Hitland, daar zie ik echt niet de meerwaarde van in op loopafstand van De Terp). Wellicht is het zelfs nog gunstiger om niet Nieuwerkerk, 's-Gravenweg maar station Nieuwerkerk a/d IJssel als stop in Nieuwerkerk te hanteren, vanwege de overstapmogelijkheid op trein. Dit trekt mogelijk ook wat extra reizigers naar dit trajectdeel (doordat deze niet meer via Blaak of Centraal hoeven te reizen).
  2. Wel per trein van Gouda via Moordrecht, maar dan weer aantakken op de spoorlijn Utrecht - Rotterdam om bij Nieuwerkerk a/d IJssel te komen. De 4000 zou deze stops dan kunnen bedienen, aangezien er tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda momenteel geen stops meer liggen. In dat geval zou ik enkel de stations Moordrecht Centrum en (evt.) Gouda Westergouwe bouwen. Moordrecht Zuidplaspolderweg ligt namelijk op 1 tot 2 minuten rijtijd van station Moordrecht Centrum en een trein is nou eenmaal geen metro (en moet zich dan dus ook niet zo gedragen).
[/fantasiemodus]
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door isaacp »

Oké en als we een nieuw station bij het viaduct van de N219 openen met als naam Nieuwerkerk Oost dan heb je ook mogelijk heden om ook vanuit Moordrecht naar Rotterdam Centraal kan gaan en ook met de metro sneller bent in gouda.

Ideeën
1. De metro's en treinen delen het spoor van Cappelle Hitland tot Gouda dus de metro om laten bouwen die ook op de NS sporen kan rijden.
2. Tussen Nieuwerkerk 's-Gravenweg em Cappelle Hitland rijd de trein en meto op de openbare weg omdat het te smal is om daar een vrije spoor aan te leggen.
3. Station Moordrecht Zuidplaspolderweg word een halte waar reizergers zelf die stop kan vragen aan de conducteur.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door DPDelft »

Een heavy rail oplossing tussen de auto's lijkt mij niet snelheid bevorderend.
iamthedutchdude
Berichten: 979
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door iamthedutchdude »

isaacp schreef: zo 02 apr 2023, 14:23 Oké en als we een nieuw station bij het viaduct van de N219 openen met als naam Nieuwerkerk Oost dan ...
... hebben we weer een nieuw station gevonden dat geen meerwaarde heeft aangezien de rijtijd tussen Nieuwerkerk Oost en "Nieuwerkerk a/d IJssel" ook 1 tot 2 minuten is. Je haalt de hele meerwaarde van die trein weg als die trein vervolgens niet eens kan optrekken zonder het volgende station voorbij te schieten.

Nog afgezien van de inmiddels 3 stations binnen 0,3km² (Nieuwerkerk a/d IJssel, Nieuwerkerk Oost en Nieuwerkerk 's-Gravenweg)...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door Milco »

Ik neem aan dat je, isaacp, ook zelf zorg draagt voor de kosten van dit hele project?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door Vinny »

Voor Moordrecht zou het een goede aanvulling kunnen zijn, maar in dit deel van Nederland is geen behoefte aan meer railverbindingen (spoor, metro, tram). Alleen als het Groene Hart zou worden volgebouwd kan een metrolijn naar Gouda wat toegevoegde waarde hebben.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De Hollandsche IJssellijn

Bericht door ArrivaBas »

Het is nog steeds de meest optimale situatie als Moordrecht een treinstation aan de bestaande spoorlijn van Rotterdam naar Gouda krijgt, maar ik acht dat pas kansrijk zodra het Vijfde Dorp in de oksel van de A20 en de A12 zo goed als opgeleverd is. Anders zou zo'n station een Lage Zwaluwe 2.0 worden doordat het enkele kilometers buiten het dorp ligt.

Heel veel meer dan luchtfietserij is het idee van isaacp overduidelijk niet. Zowel economisch als ruimtelijk is een spoorlijn dichter langs de Oude IJssel niet haalbaar.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten