Pagina 1 van 1

De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 09:36
door isaacp
Goedemorgen allemaal. Ik heb een idee over de bereikbaarheid over Moordrecht, Nieuwerkerk a/d IJssel, Gouda en Cappelle a/d IJssel. Het idee is om een spoorlijn te bouwen tussen Gouda en Cappelle. Zie hier een kaart van hoe die zou gaan lopen.
Afbeelding

het idee is om de 2x per uur een IC te laten rijden tussen Lelystad Centrum en Cappelle Hitland met als tussen stops.
- Cappelle Hitland
- Nieuwerkerk 'Gravenweg
- Moordrecht Centrum
- Gouda Westergouwe
- Gouda
- Amsterdam Bijlmer Arena (Alleen op vrijdagavond en zondagavond)
- Almere Centrum
- Almere Buiten
- Lelystad Centrum

Het volgende idee is om de 2x per uur een spits sprinter te laten rijden tussen Cappelle Hitland en Gouda Goverwelle met als tussen stops.
- Cappelle Hitland
- Nieuwerkerk 'Gravenweg
- Moordrecht Centrum
- Moordrecht Zuidplaspolderweg
- Gouda Westergouwe
- Gouda
- Gouda Goverwelle

Materieel voor deze treindiensten:
voor de IC: VIRM aanvullend ICM, s'avonds met SNG
voor de Spits sprinter: SNG aanvullend TAG FLIRT

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 09:49
door DPDelft
Dus jouw voorstel is een bus van 1 tot 2x per uur te vervangen door een treinverbinding van 4x per uur welke gedeeltelijk met dubbeldekkers wordt uitgevoerd?

Naast de uitdaging van voldoende beschikbaar materieel en personeel vraag ik mij af waarom je deze enorme capaciteits uitbreiding zou willen. Misschien eerst eens de bus verhogen in frequentie en de gemiddelde snelheid verhogen voor überhaupt te denken aan een railverbinding? Dan zou de metro doortrekken voor mij logischer zijn dan een aparte spoorlijn die doodloopt in Capelle.

Neem de Hofplein als voorbeeld waar de metro een stuk succesvoller is dan de trein eindigend op Hofplein. Mede ook omdat Centraal logischer is qua bestemming.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 09:57
door isaacp
Het idee gaat er om dat de bewoners uit Moordrecht nu ook met de trein kan gaan en niet onodig met een bus te hoeven gaan naar Gouda, en het is beter voor het milieu. Maar naar Nieuwerkerk en Rotterdam Alexander mag er nog wel een bus gaan en eindigen bij station Moordrecht Centrum

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 10:04
door April064
Ik denk dat het enige station in dit plan wat echt iets toevoegt Moordrecht Centrum is, en dat kan denk ik beter langs de spoorlijn Utrecht-Rotterdam met een goede busverbinding naar het dorp.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 10:09
door Milco
Waarom een trein boven een bus kiezen? Een Doors er reiziger maakt het weinig uit in wat voor vervoermiddel hij wordt vervoerd, als er maar vervoer is dat de reiziger relatief snel op de plaats van bestemming brengt. Een dure spoorlijn aanleggen in plaats van een relatief goed gevulde buslijn is totaal geen goed idee. Met een hele volle bus vul je in de trein slechts een coupé…

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 10:10
door DPDelft
isaacp schreef: zo 02 apr 2023, 09:57 Het idee gaat er om dat de bewoners uit Moordrecht nu ook met de trein kan gaan en niet onodig met een bus te hoeven gaan naar Gouda, en het is beter voor het milieu. Maar naar Nieuwerkerk en Rotterdam Alexander mag er nog wel een bus gaan en eindigen bij station Moordrecht Centrum
Gelukkig worden alle bussen de komende jaren vervangen door ZE exemplaren waarbij de concessie Zuid-Holland Noord eind 2024 aan de beurt is met een nieuw contract. Dus beter voor het milieu is het niet perse, zeker als je ook de impact van de railinfra meeneemt.

En fijn dat wat jouw betreft er ook nog een busje mag blijven rijden. De vraag is wel of deze het overleefd als de spoorlijn een deel van de reizigers afsnoept van de huidige buslijn.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 10:25
door Dionysusnu
Ik denk dat het topic een dagje te laat aangemaakt is.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 11:56
door iamthedutchdude
Als je daar al iets met spoor wil doen (al zou ik die geldverkwisting besparen), dan zou dat mijns inziens op twee manieren kunnen:

[fantasiemodus]
  1. Een verlenging van metrolijn C vanaf De Terp door naar Gouda via de genoemde stations (behalve Capelle Hitland, daar zie ik echt niet de meerwaarde van in op loopafstand van De Terp). Wellicht is het zelfs nog gunstiger om niet Nieuwerkerk, 's-Gravenweg maar station Nieuwerkerk a/d IJssel als stop in Nieuwerkerk te hanteren, vanwege de overstapmogelijkheid op trein. Dit trekt mogelijk ook wat extra reizigers naar dit trajectdeel (doordat deze niet meer via Blaak of Centraal hoeven te reizen).
  2. Wel per trein van Gouda via Moordrecht, maar dan weer aantakken op de spoorlijn Utrecht - Rotterdam om bij Nieuwerkerk a/d IJssel te komen. De 4000 zou deze stops dan kunnen bedienen, aangezien er tussen Nieuwerkerk a/d IJssel en Gouda momenteel geen stops meer liggen. In dat geval zou ik enkel de stations Moordrecht Centrum en (evt.) Gouda Westergouwe bouwen. Moordrecht Zuidplaspolderweg ligt namelijk op 1 tot 2 minuten rijtijd van station Moordrecht Centrum en een trein is nou eenmaal geen metro (en moet zich dan dus ook niet zo gedragen).
[/fantasiemodus]

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 14:23
door isaacp
Oké en als we een nieuw station bij het viaduct van de N219 openen met als naam Nieuwerkerk Oost dan heb je ook mogelijk heden om ook vanuit Moordrecht naar Rotterdam Centraal kan gaan en ook met de metro sneller bent in gouda.

Ideeën
1. De metro's en treinen delen het spoor van Cappelle Hitland tot Gouda dus de metro om laten bouwen die ook op de NS sporen kan rijden.
2. Tussen Nieuwerkerk 's-Gravenweg em Cappelle Hitland rijd de trein en meto op de openbare weg omdat het te smal is om daar een vrije spoor aan te leggen.
3. Station Moordrecht Zuidplaspolderweg word een halte waar reizergers zelf die stop kan vragen aan de conducteur.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 14:38
door DPDelft
Een heavy rail oplossing tussen de auto's lijkt mij niet snelheid bevorderend.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 15:53
door iamthedutchdude
isaacp schreef: zo 02 apr 2023, 14:23 Oké en als we een nieuw station bij het viaduct van de N219 openen met als naam Nieuwerkerk Oost dan ...
... hebben we weer een nieuw station gevonden dat geen meerwaarde heeft aangezien de rijtijd tussen Nieuwerkerk Oost en "Nieuwerkerk a/d IJssel" ook 1 tot 2 minuten is. Je haalt de hele meerwaarde van die trein weg als die trein vervolgens niet eens kan optrekken zonder het volgende station voorbij te schieten.

Nog afgezien van de inmiddels 3 stations binnen 0,3km² (Nieuwerkerk a/d IJssel, Nieuwerkerk Oost en Nieuwerkerk 's-Gravenweg)...

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 16:24
door Milco
Ik neem aan dat je, isaacp, ook zelf zorg draagt voor de kosten van dit hele project?

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 16:27
door Vinny
Voor Moordrecht zou het een goede aanvulling kunnen zijn, maar in dit deel van Nederland is geen behoefte aan meer railverbindingen (spoor, metro, tram). Alleen als het Groene Hart zou worden volgebouwd kan een metrolijn naar Gouda wat toegevoegde waarde hebben.

Re: De Hollandsche IJssellijn

Geplaatst: zo 02 apr 2023, 20:14
door ArrivaBas
Het is nog steeds de meest optimale situatie als Moordrecht een treinstation aan de bestaande spoorlijn van Rotterdam naar Gouda krijgt, maar ik acht dat pas kansrijk zodra het Vijfde Dorp in de oksel van de A20 en de A12 zo goed als opgeleverd is. Anders zou zo'n station een Lage Zwaluwe 2.0 worden doordat het enkele kilometers buiten het dorp ligt.

Heel veel meer dan luchtfietserij is het idee van isaacp overduidelijk niet. Zowel economisch als ruimtelijk is een spoorlijn dichter langs de Oude IJssel niet haalbaar.