Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

In mijn eeuwige pogingen om een complete landelijke treindienstregeling uit te werken, heb ik inmiddels een lijnvoering voor de Noordelijke Nevenlijnen ontwikkeld, waar ik na het nodige bijschaven zelf best tevreden mee ben. Ik ben benieuwd naar jullie meningen/feedback! :)


Samenvatting

Wat wil ik bereiken?
In het drukste uur van de ochtendspits wil ik anderhalf keer zoveel zitplaatsen kunnen aanbieden als pre-corona (aan het begin van dienstregeling 2020).

Wat is het resultaat?

Code: Selecteer alles

LIJN	ROUTE			FREQ.	OPMERKINGEN
-------------------------------------------------------------
RE 1	Leeuwarden-Stavoren	1x/uur	stopt niet in Mg
S 2	Harlingen Haven-Sneek	2x/uur
RE 3	Leeuwarden-Groningen	2x/uur	stopt in Bp
S 4	Leeuwarden-Groningen	2x/uur
S 5	Groningen-Winschoten	2x/uur
RE 57	Groningen-Weener/Leer	1x/uur	stopt in Gerp, Sda, Ws, Nsch
S 6	Zuidhorn-Roodeschool	2x/uur
RE 6	Groningen-Eemshaven	<1x/2u	boottrein; stopt niet in Wfm, Ust en Uhz
S 7	Groningen-Delfzijl	2x/uur
S 8	Groningen-Veendam	2x/uur	stopt niet in Gerp
S 9	Groningen-Zuidbroek	2x/uur
(Ik ben geen fan van de lijnnummers die Arriva hanteert, dus die gooi ik doelbewust overhoop (A) )

Bah, een saaie tabel. :6 Hebbie ook leuke plaatjes?
Jazeker!
Afbeelding
Treintypes: blauw = stoptrein, rood = sneltrein.
Frequenties overdag: doorgetrokken lijn = 2x/u, gestreepte lijn = 1x/u, gestippelde lijn = enkele ritten.


Uitgebreide uitleg

Sneek en Stavoren
Van Sneek naar Leeuwarden heb je voor voldoende capaciteit eigenlijk 4 treinen per uur nodig, maar dat lukt niet ivm het enkelspoor. Gezien de huidige dienstregeling past het enkel in de spitsrichting, en dan ook nog veelal met een beperking tot losse stellen, wat natuurlijk niet opschiet qua zitplaatsen ;)
Het wordt dus 3 treinen per uur: 2x/uur de stoptrein S2 in halfuursdienst, en 1x/uur een sneltrein RE1 zonder stop in Mantgum (om de kruisingen met de S2 te halen). Alleen de RE1 rijdt door naar Stavoren en dat lijkt mij prima, want 2x/u zou toch te veel zijn voor de karige reizigersaantallen ten zuidwesten van Sneek. De reizigers verdelen zich zo bovendien goed over de drie treinen: de grote meute uit Sneek en Mantgum pakt de S2 die ieder halfuur rijdt en in Leeuwarden aansluit op de intercity, waardoor er ruimte vrij blijft in de RE1 voor de reizigers die enkel door die sneltrein worden bediend.
Om alsnog de doelstelling voor zitplaatsen te halen, moet het overschot aan reizigers naar Leeuwarden worden verleid om anders te reizen. Denken we eens aan een regelmatiger veerverbinding Stavoren-Enkhuizen: het hele jaar door, iedere 2 of 3 uur, met ov-chipkaartacceptatie. Dit als alternatief voor de reisrelatie Sneek-Amsterdam/Randstad, die dan niet langs Leeuwarden hoeft. [einde luchtfietserij :mrgreen: ]

Harlingen
Voor de Harlinger trein wil ik een strak 30/30-interval zonder lange kering in het Harlingse. Dat betekent: kruisen in Franeker en Leeuwarden, en daar keren op de stoptrein naar Sneek, met altijd een cross-platformoverstap op de intercity's zodat die aansluiting niet verloren gaat. Er zal vast geen kip gebruik van maken, maar er ontstaat zo wel per toeval een doorgaande S2 Harlingen-Sneek :trein:

Leeuwarden - Groningen
De stoptrein S4 en sneltrein RE3 keren op elkaar aan beide uiteinden. De RE3 stopt niet meer in Zuidhorn om een ruimere keertijd in Groningen mogelijk te maken, want 3 minuten zou wat krap zijn. Ter compensatie voor Zuidhorn, en voor voldoende capaciteit, komt er een extra stoptrein Zuidhorn-Groningen. Deze wordt doorgekoppeld als S6 naar Roodeschool en rijdt daardoor strak voor/achter de S4. Jammer, maar tenzij je de intercityknopen in Leeuwarden en Groningen wilt opblazen (zou ik niet doen (A) ) is dat onontkoombaar.
De RE3 kan in theorie elk halfuur in zowel Feanwâlden als Buitenpost (blijven) stoppen, maar dat zou ten koste gaan van de aansluitingen in Leeuwarden op de S2 naar Harlingen en de intercity's. Daarom sla ik Feanwâlden over en stopt de RE3 onderweg enkel nog in Buitenpost, met een rijtijd Leeuwarden-Groningen van circa 33 minuten. (Alternerend Fwd en Bp bedienen kan eventueel ook, maar daar ben ik persoonlijk minder fan van.)

Noord-Groningen
De stoptrein S6 (uit Zuidhorn) naar Roodeschool kruist zichzelf in Groningen, Winsum en Usquert en keert kort in Roodeschool. Dit spaart een omloop uit. Die omloop wordt gebruikt voor een boottrein RE6 naar de Eemshaven, maximaal elke 2 uur, in aansluiting op het veer naar Borkum en op diensten van werkenden in het havengebied. Bij vertraagde aankomst van de boot uit Borkum kan het pad naar Groningen van een halfuur of uur later worden afgewacht als er geen strakke tweeuursdienst wordt gereden. De reistijd Groningen-Eemshaven wordt 46 minuten, tegen 51-55 minuten nu.
De RE6 kruist de S6 in Baflo en Uithuizermeeden. Hierbij worden Warffum, Usquert en Uithuizen overgeslagen.

Oost-Groningen
De uurlijkse trein naar Weener/Leer wordt omgekat tot een sneltrein RE57 (afgeleid van het huidige Duitse lijnnummer voor deze treindienst, RB57). Daarnaast rijdt er nog elk halfuur een stoptrein S5 tot Winschoten. Dit maakt een frequentie van 3x/u op de brug over het Wildervanckkanaal, waardoor er geen uitsnijdingen meer nodig zijn voor brugopeningen.
De stoptrein S8 naar Veendam gaat kort op zichzelf keren aan beide kanten; hiervoor moet één station worden overgeslagen om de kering te halen. Ik kies voor Gerp omdat dat ook al bediend wordt door de NS-sprinters en het schrappen van die stop voor meer ruimte in m'n dienstregeling zorgt; Kw is ook een optie als minst gebruikte station op de lijn.
Tot slot wordt er voor de laatste benodigde zitplaatsen nog een stoptrein S9 Groningen-Zuidbroek ingelegd. Deze keert in Groningen kort op de S5.


Perronbezettingen

Leeuwarden

Code: Selecteer alles

sp 1:	Stv :22-38 Stv
sp 2:	Sk :08-15 Hlgh	Hlgh :45-52 Sk
sp 3:	Rtd :13-47 Rtd	Zl :56-03 Zl
sp 4:	Hlgh :15-22 Sk	Sk :38-45 Hlgh
sp 5:	Zl :26-33 Zl	Gvc :43-17 Gvc
sp 6b:	Gn :09-18 Gn	Gn :39-48 Gn
sp 8:	Gn :12-21 Gn	Gn :42-51 Gn
Groningen (westzijde)

Code: Selecteer alles

sp 1a:	Dz :10-20 Dz	Dz :40-50 Dz
sp 2a:	Zh :10-15 Rd	Zh :40-45 Rd	Eem :58-02 Eem
sp 3a:	Lw :06-10 Lw	Lw :36-40 Lw
sp 5a:	Rd :15-20 Zh	Rd :45-50 Zh
sp 6a:	Lw :20-24 Lw	Lw :50-54 Lw
Groningen (oostzijde)

Code: Selecteer alles

sp 1b:	Vdm :13-17 Vdm	Zb :36-39 Ws	Ws :48-51 Zb
sp 2b:	Zb :09-12 Ws	Ws :21-24 Zb	Vdm :43-47 Vdm
sp 3b:	Wr :29-32 Wr	Rtd :42-18
sp 4b:	Zl :57-33
sp 6b:  Zl :27-03
sp 7:	Gvc :12-48 Gvc
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

De sneltrein-stop in Zuidhorn heb je niet alleen nodig voor het aantal Zuidhorners dat naar Groningen reist, maar vooral voor de overstap tussen Leeuwarden en Groningen Zernike.
Idealiter stoppen de sneltreinen daarom 2x/uur in Buitenpost en 2x/uur in Zuidhorn.
Die sneltreinstop in Feanwalden is meer een politieke wens, die vervoerkundig niet nodig is (Buitenpost heeft veel meer reizigers dan Feanwalden).
Eventueel kan de sneltrein alternerend stoppen: 1x/uur in Feanwalden, 1x/uur in Buitenpost en 2x/uur in Zuidhorn.

Verder vraag ik me af, waarom je (vrijwel) LM-ritten blijft rijden tussen Sneek en Stavoren, een traject waaronder meer dassen zitten dan dat er reizigers over rijden.
Met de bespaarde kosten op spooronderhoud en bijna) lege treinritten kun je daar prima busverbindingen van maken. Wanneer buslijn 44-192 wat vaker gaat rijden, houden Koudum en Workum (ook zonder trein) een prima OV-verbinding met Leeuwarden. En wellicht kun je dan, voor de verbinding met de Randstad, iets met een rechtstreekse bus naar Lelystad doen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Bemined »

Je weet dat Prorail op het punt staat de sporen 1 t/m 3 te Groningen te saneren? De genoemde spooropstelling is straks niet meer mogelijk want op de nieuwe sporen zijn er geen a/b fases meer.
PHS

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Huh, past die kwartiersdienst naar Sneek dan wel op het stuk Mantgum - Sneek Noord? Ik was altijd in de veronderstelling dat dáár het knelpunt lag voor 4 treinen per uur, omdat dat stuk enkelspoor langer is en een lagere baanvaksnelheid heeft dan Leeuwarden - Mantgum.

Dank voor je opmerking over Europapark, goed om te weten. Dan offeren we Kropswolde maar :twisted:
Roeland schreef: di 18 apr 2023, 08:41 De sneltrein-stop in Zuidhorn heb je niet alleen nodig voor het aantal Zuidhorners dat naar Groningen reist, maar vooral voor de overstap tussen Leeuwarden en Groningen Zernike.
Idealiter stoppen de sneltreinen daarom 2x/uur in Buitenpost en 2x/uur in Zuidhorn.
Die sneltreinstop in Feanwalden is meer een politieke wens, die vervoerkundig niet nodig is (Buitenpost heeft veel meer reizigers dan Feanwalden).
Eventueel kan de sneltrein alternerend stoppen: 1x/uur in Feanwalden, 1x/uur in Buitenpost en 2x/uur in Zuidhorn.
Aha, klinkt logisch! Dan ga ik die stop in Zuidhorn er toch maar weer terug in frotten.
Ik dacht altijd dat de spitsrichting daar vooral naar Groningen was gericht en niet zozeer naar Zuidhorn. Dit aangezien de sneltrein tot 2020 niet op Zuidhorn stopte en er een uurlijkse spitspendel Zuidhorn-Groningen was.
Roeland schreef: di 18 apr 2023, 08:41Verder vraag ik me af, waarom je (vrijwel) LM-ritten blijft rijden tussen Sneek en Stavoren, een traject waaronder meer dassen zitten dan dat er reizigers over rijden.
Met de bespaarde kosten op spooronderhoud en bijna) lege treinritten kun je daar prima busverbindingen van maken. Wanneer buslijn 44-192 wat vaker gaat rijden, houden Koudum en Workum (ook zonder trein) een prima OV-verbinding met Leeuwarden. En wellicht kun je dan, voor de verbinding met de Randstad, iets met een rechtstreekse bus naar Lelystad doen.
Uitgangspunt in mijn ontwerp was dat alle stations die nu geopend zijn, ook bediend moeten worden. Zolang de provincie geen besluit neemt om die lijn op te doeken, moet ik dus gewoon braaf blijven rijden ;)
Bemined schreef: di 18 apr 2023, 09:21 Je weet dat Prorail op het punt staat de sporen 1 t/m 3 te Groningen te saneren? De genoemde spooropstelling is straks niet meer mogelijk want op de nieuwe sporen zijn er geen a/b fases meer.
Was die wijziging niet uitgesteld naar 2025? Zelfs de Friesenbrücke ligt er nog eerder _O_
Anyway, na het omschoffelen van die sporen wordt het zelfs iets makkelijker om de boel passend te krijgen, want er zijn geen korte perronfases meer (die zitten nu aan de westzijde). Daardoor kun je met langere treinen naar Leeuwarden rijden en heb je de Zuidhornpendel niet eens meer nodig voor de capaciteit. Zie de uitwerking hieronder:

Code: Selecteer alles

sp 1:	Eem :58-02 Eem	Dz :10-19 Dz			Wr :28-32 Wr	Dz :40-49 Dz
sp 2:	Zb :08-09 Lw	Vdm :14-15 Rd	Ws :23-24 Lw	Zb :38-39 Lw	Vdm :44-45 Rd	Ws :53-54 Lw
sp 3:	Lw :06-07 Ws	Rd :14-15 Vdm	Lw :21-22 Zb	Lw :36-37 Ws	Rd :44-45 Vdm	Lw :51-52 Zb
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ZO6176 »

Voor Groningen staat nog in de toekomst een station in Hoogkerk op de planning. Het zou misschien niet verkeerd zijn om daar de tijden al op aan te passen.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door DDietzen »

Makkie, tenminste in de uitwerking van het doorstroomstation. En dat zal er sowieso eerder zijn dan een eventueel station Hoogkerk, waar ik veel geblaat maar nooit wol over heb gezien.

De stoptrein Leeuwarden-Winschoten kan 2 minuten verschuiven ten oosten van Hoogkerk voor de stop aldaar. In Groningen dus richting Winschoten haltering om :08-09/:38-39 en richting Leeuwarden haltering om :21-22/:51-52. In Zuidbroek is 'ie nog steeds op tijd voor de kruising met zichzelf.
PHS

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door ZO6176 »

Wat ik nooit begrepen heb is dat er geen tarief integratie is zoals bij het vrr-gebied of een ander. De sprinter Assen - Groningen had mooi hier bij gepassen.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door JothamvW »

Als semi-frequent (toch minstens een paar keer per jaar, met overstap van/naar lijn 65) gebruiker van Wsm hoop ik wel dat de overstaps te Wsm en Gn dan goed blijven, aangezien ik de 3 minuten overstap vanuit de richting Rd die jouw dienstregeling geeft op de IC richting Zl (en andersom) vrij krap is.

Met even gauw kijken naar de dienstregeling van de 65 lijkt die ca. 10 minuten extra over te houden op Winsum-Zoutkamp-Winsum bijvoorbeeld.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door waldo79 »

Het is een idee, geen plan van de vervoerder :Y
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind de provincieplannen beter, al heb ik er iets aan gesleuteld:

ST Leeuwarden - Harlingen
ST Leeuwarden - Sneek - Stavoren
SN Leeuwarden - Sneek
ST Leeuwarden - Groningen Europapark (in toekomst sneltrein door naar Veendam en Stadskanaal)
SN Leeuwarden - Groningen - Winschoten - Leer
ST Eemshaven - Groningen - Veendam (toekomst door als stoptrein Stadskanaal)
ST Delfzijl - Groningen - Winschoten

Dan heb je ongeveer elke 7 minuten een trein richting oosten (Hoogezand) en in tegenrichting naar Zuidhorn of Sauwerd.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door Roeland »

En sluiten de meeste treinen dan in Groningen en/of Leeuwarden aan op de IC van/naar Zwolle e.v.?
Want dat is voor de meeste bestemmingen in het noorden van groot belang.
Vooral voor:
* spr Harlingen
* spr Groningen - Leeuwarden
* treinen richting Delfzijl / Roodeschool / Winschoten
Voor de richtingen Sneek en Veendam is die aansluiting minder relevant, omdat die met een goede busverbinding v/n Heerenveen resp. Assen sneller met Zwolle verbonden kunnen zijn dan met een overstap in Groningen of Leeuwarden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Eigen ontwerp Noordelijke Nevenlijnen

Bericht door CamilleKreemers »

De stoptrein naar Hoogezand is omgedraaid.

Ik had dus de stoptreinen naar Roodeschool, Veendam en Leeuwarden op de IC gezet (Bedum en Appingedam/Delfzijl hebben streeklijnen als alternatief). Mijn gekozen Sneltrein koppeling zorgt ervoor dat Winschoten/Leer middels sneltrein goed aansluiten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten