Zo'n spoorlijn is natuurlijk alleen maar kansrijk als hij naar Enschede gaat, aangezien daar de reizigers naartoe willen. Vergeet immers niet dat je zo'n spoorlijn alleen rendabel te maken is als je de reizigers uit lijnen 62, 73 en 74 de trein in trekt en die buslijnen dus ook grotendeels zullen moeten verdwijnen. Dat betekend dus ook dat de stations vlakbij de kernen moeten liggen (zeker voor Lichtenvoorde, Groenlo en Eibergen die een snelbus naar Enschede hebben), omdat de loop/fietsafstand naar het station al snel groter is dan de tijdwinst die je met zo'n trein kunt hebben. Dan gaan ze er dus én in reistijd én in frequentie (bus gaat 4x p/u voor Eibergen en Groenlo) achteruit.
En daar gaat het dus al (deels) mis als ik de voorgestelde stations zie:
- Lichtenvoorde: ligt niet eens in Lichtenvoorde, maar in Lievelde op de kruising van de N18 en de spoorlijn Zutphen-Winterswijk.
Op zich prima voor een verbinding Winterswijk-Enschede, maar voor Lichtenvoorde natuurlijk te ver buiten de kern. Je komt daarnaast voor het probleem dat je de reizigers naar Enschede dan ook naar Lievelde moet verbussen, wat helemaal niet past. Lijn 72 zit al vol met de reizigers naar Zutphen en Winterswijk in de spits. Die kan onmogelijk de reizigers voor én Doetinchem (2-4 volle bussen per uur) en Enschede (2-4 bussen per uur) ook nog meenemen. Bovendien is het ook behoorlijk om als je Lichtenvoorde-Doetinchem via Lievelde moet doen...
- Groenlo: dit is nog te doen aangezien het busstation (enige halte lijnen 73 en 74 in Groenlo) ook zeer decentraal ligt. Groenrijk ligt echter wel erg noordelijk, waarbij een halte t.h.v. de Oude Winterswijkseweg wellicht logischer is (dan lig je ook dichter bij de locatie van het huidige busstation).
- Eibergen-Neede: Zo'n station Eibergen-Neede op de kruising van de N18/N823 ligt gewoonweg te ver van de kern Eibergen af (2km van de dorpsrand, 3-4 km voor de meeste reizigers), waardoor de huidige bus gewoon sneller is en ook nog eens frequenter (4x p/u t.o.v. 2x p/u). Daarnaast heb je waarschijnlijk het probleem dat de treinen naar Enschede en Doetinchem (met overstap ook Winterswijk) waarschijnlijk niet tegelijk op dat station zullen halteren (zeker niet als je in Lievelde een knoop wilt vanwege de overstappen). Dan moet je lijn 72 opeens fors gaan uitbreiden om zowel uit Neede als uit Eibergen goede overstappen in beide richtingen te krijgen, waarbij het wellicht niet optimaal kan (goede overstappen voor Eibergen kunnen waarschijnlijk slechte overstappen voor Neede betekenen en v.v.). Ik denk dat het hier beter is om een station direct buiten de kern van Eibergen te hebben, waarbij Neede gewoon een busverbinding met Haaksbergen behoudt en daar overstapt op de trein ri. Enschede (en de kleinere groep die naar Doetinchem moet kan dan met lijn 72 naar Eibergen)
- Haaksbergen: de N18 ligt hier ook niet zo dicht bij de kern. De kruising met de N347 is inderdaad het dichtsbijzijnde punt, maar ik vraag me af of dit het meest logische punt is. De haltes van de bus naar Enschede liggen in het zuiden/zuidoosten van Haaksbergen (het oudste en dichts bebouwde deel, waar ook het centrum ligt) en dit station zou dan compleet aan de andere kant liggen. Er loopt een buslijn langs die een redelijk deel van Haaksbergen bedient, en je ligt ook dicht bij Sint-Isidorushoeve, dus die plek is op zich genoeg voor te zeggen. Zelf zou ik als je de N18 wil blijven volgen eerder voor een halte t.h.v. de Hengelosestraat gekozen, vanwege de overstap op/naar de buslijn Haaksbergen-Hengelo. Deze rijdt frequenter, bedient meer van Haaksbergen én zorgt ook voor een overstap van/naar het industrieterrein in Hengelo wat voor forenzen uit de andere dorpen interessant is. Ik denk dat een aantrekkelijkere keuze is om t.h.v. de Kerkweg af te buigen naar de oude N18 in deze te volgen in Haaksbergen en dan twee haltes in Haaksbergen aan te leggen: Haaksbergen (waar de Eibergsestraat aftakt van de oude N18) en Haaksbergen-Noord (t.h.v. de Veldmaterstraat) en dan het busstation te verleggen naar het station Haaksbergen (vandaar dat ik het niet Haaksbergen-Zuid noem), aangezien de buslijnen (53, 62, 97) hier sowieso al langs komen.
Op zich denk ik dat een reizigersspoorlijn tussen Doetinchem en Enschede die voornamelijk de N18 volgt zeker succesvol kan zijn, ook gezien de buslijnen die frequent rijden (die ook vanwege de beperkte haltes ook zeker vervangen kunnen worden door een trein, zodat je geen concurrentie krijgt tussen die modaliteiten) en vaak ook goed gevuld zijn. Ook zal het reizigers trekken die nu nog gebruik maken van de spoorlijnen Zutphen-Winterswijk (reizigers uit Neede, Eibergen, Groenlo en Lichtenvoorde die naar Arnhem en verder reizen) en Zutphen-Hengelo (reizigers uit Enschede en Haaksbergen die naar Arnhem-Nijmegen reizen). Ik denk dat zeker in de spits je daarom wel 4x p/u kan rijden tussen minstens Enschede en Groenlo en dat dat eigenlijk ook wel nodig is om zo'n trein een aantrekkelijk alternatief te laten zijn voor de huidige (snel)bussen.