Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Een (onwaarschijnlijk) idee van mij is om de voorgestelde Noordtak van de Betuweroute te gebruiken voor personenvervoer en goederenvervoer. Hierdoor hebben de inwoners langs het tracé er ook wat aan.

Het eerste stuk van het nieuwe tracé takt af van de spoorlijn naar Duitsland t.h.v. Babberich / Knooppunt Oud-Dijk. Deze (enkelsporige) spoorlijn loopt ten zuiden van de A18 naar Varsseveld. Ter hoogte van de spoorlijn Doetinchem - Winterswijk takt de spoorlijn aan deze nieuwe spoorlijn. Vanaf hier is de spoorlijn tweesporig. Ter hoogte van Varsseveld gaat de spoorlijn ten noorden van de N18 liggen. Het vervolg van het tracé gaat als volgt:
  • Station Varsseveld Noord
    Station Lichtenvoorde (wordt een kruissingstation, station Lichtenvoorde-Groenlo wordt verplaatst naar de plek waar het de N18 kruist)
    De spoorlijn gaat nu ten oosten van het N18 liggen
    Station Groenlo (t.h.v. Groenrijk)
    Station Eibergen-Neede (t.h.v. N823, nieuwbouwwijk vanuit de woonkern richting het station)
    Station Haaksbergen (t.h.v. N347, nieuwbouwwijk vanuit de woonkern richting het station)
    Station Enschede (eindpunt van deze lijn)
De lijnvoering is het doortrekken van twee keer per uur stoptrein Arnhem-Doetinchem naar Enschede. 1x per uur intercity Arnhem-Doetinchem-Enschede met een extra tussenstation (Lichtenvoorde, Eibergen-Neede of Haaksbergen). Bij grotere vraag 2x per uur een intercity plus een extra tussenstation maar dan een ander tussenstation dan de andere intercity (zoals tussen Utrecht en Arnhem met Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp).

De keuze om het tracé zoveel mogelijk langs de N18 te laten lopen, is omdat je dan de minste NIMBY's hebt. Het oude tracé door Haaksbergen heen vergt sloop en verzet. Het nadeel is wel dat de stations wat verder liggen voor de meesten, maar daarvoor zou het onderliggend busnetwerk moeten herontworpen als een visgraatmodel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door Z2N »

Het klinkt als een redelijk plan, totdat je de kern van de ideeën voor een Betuweroute-Noordtak erbij haalt: extra capaciteit tussen de bestaande Betuweroute en de grensovergang Bad Bentheim. Een lijn die in Enschede eindigt is dan alles behalve optimaal, omdat je dan twee bogen extra nodig hebt: in Enschede en Hengelo. Hoe zie je die inpassing voor je?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Ja, die twee (enkelsporige) bogen zouden er dan moeten komen. Dat is wel echt een nadeel. Of je zou via Gronau naar Duitsland moeten gaan en daar langs de A31 een spoorlijn moeten aanleggen naar BW Depot Ochtrup.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door Roeland »

Volgens mij was toch de bedoeling dat de Noordtak ten oosten van Hengelo zou lopen om richting Oldenzaal op de bestaande spoorlijn naar Bad Bentheim aan te takken?
Dan zou je ter hoogte van de Kettingbrugweg een kruisingsstation met de bestaande spoorlijn Hengelo - Enschede kunnen maken.
Dan zou ik denken aan een sneltrein die de volgende stations aandoet:
- Arnhem CS
- Zevenaar
- Doetinchem zuidoost (kruisingsstation)
- Lichtenvoorde N18
- Eibergen / Neede
- Haaksbergen N18
- Hengelo Kettingbrug (kruisingsstation, ook aantakking op bus 8 en 9)
- Oldenzaal
Dan heb je bij Enschede geen spoorboog nodig voor de reizigerstreinen.
Nadeel is wel dat reizigers voor Enschede en Hengelo altijd moeten overstappen.
Bij gebleken succes kan dan altijd nog een spoorboog naar Enschede en/of Hengelo worden aangelegd.

Een IC lijkt mij lastig, ook omdat een stoptrein qua snelheid beter past naast de goederentreinen waarvoor de lijn primair wordt aangelegd.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door tjoektjoek »

Ik zou gebruik maken van zo min mogelijk kruisingsstations en zoveel mogelijk stations voor het bestaande. Met dit plan creëer je extra stops op de huidige lijnen en dat betekent reistijdverlenging. Waar ik nog wel mee zit, is Lichtenvoorde kruisingsstation. Het zit ver van de woonkern af van Lichtenvoorde, maar dat is het huidige station ook al.

Daarnaast is Enschede een logischer eindpunt voor een lijn voor personenvervoer dan Oldenzaal.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door Roeland »

Voor Lichtenvoorde zou ik kiezen voor de reiziger en niet voor de rails. Ofwel: een station aanleggen vlakbij de woonkern. Dat het huidige station een minder gelukkige ligging t.o.v. de woonkern heeft, betekent nog niet dat een nieuw station een even slechte locatie moet hebben.
Ik vermoed trouwens dat er vrij weinig overstappers zouden zijn bij een kruisstation bij Lievelde. Je hebt daar dan eigenlijk alleen de overstap Winterswijk - Twente (nu bus 73).
Ja, Enschede is een logischer eindpunt. Maar dan moet je er wel spoorrails naar toe hebben. Wanneer je kiest voor medegebruik van de geplande Noordtak, is zo'n kruisstation wellicht de goedkoopste oplossing. Maar een eindpunt in Enschede of Hengelo zou inderdaad ideaal zijn.
Wellicht kun je vanaf Boekelo (ongeveer langs de Windmolenweg) een aftakking vanaf de Noordtak naar Enschede aanleggen?
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door SuperGhost »

Zo'n spoorlijn is natuurlijk alleen maar kansrijk als hij naar Enschede gaat, aangezien daar de reizigers naartoe willen. Vergeet immers niet dat je zo'n spoorlijn alleen rendabel te maken is als je de reizigers uit lijnen 62, 73 en 74 de trein in trekt en die buslijnen dus ook grotendeels zullen moeten verdwijnen. Dat betekend dus ook dat de stations vlakbij de kernen moeten liggen (zeker voor Lichtenvoorde, Groenlo en Eibergen die een snelbus naar Enschede hebben), omdat de loop/fietsafstand naar het station al snel groter is dan de tijdwinst die je met zo'n trein kunt hebben. Dan gaan ze er dus én in reistijd én in frequentie (bus gaat 4x p/u voor Eibergen en Groenlo) achteruit.

En daar gaat het dus al (deels) mis als ik de voorgestelde stations zie:

- Lichtenvoorde: ligt niet eens in Lichtenvoorde, maar in Lievelde op de kruising van de N18 en de spoorlijn Zutphen-Winterswijk. Op zich prima voor een verbinding Winterswijk-Enschede, maar voor Lichtenvoorde natuurlijk te ver buiten de kern. Je komt daarnaast voor het probleem dat je de reizigers naar Enschede dan ook naar Lievelde moet verbussen, wat helemaal niet past. Lijn 72 zit al vol met de reizigers naar Zutphen en Winterswijk in de spits. Die kan onmogelijk de reizigers voor én Doetinchem (2-4 volle bussen per uur) en Enschede (2-4 bussen per uur) ook nog meenemen. Bovendien is het ook behoorlijk om als je Lichtenvoorde-Doetinchem via Lievelde moet doen...

- Groenlo: dit is nog te doen aangezien het busstation (enige halte lijnen 73 en 74 in Groenlo) ook zeer decentraal ligt. Groenrijk ligt echter wel erg noordelijk, waarbij een halte t.h.v. de Oude Winterswijkseweg wellicht logischer is (dan lig je ook dichter bij de locatie van het huidige busstation).

- Eibergen-Neede: Zo'n station Eibergen-Neede op de kruising van de N18/N823 ligt gewoonweg te ver van de kern Eibergen af (2km van de dorpsrand, 3-4 km voor de meeste reizigers), waardoor de huidige bus gewoon sneller is en ook nog eens frequenter (4x p/u t.o.v. 2x p/u). Daarnaast heb je waarschijnlijk het probleem dat de treinen naar Enschede en Doetinchem (met overstap ook Winterswijk) waarschijnlijk niet tegelijk op dat station zullen halteren (zeker niet als je in Lievelde een knoop wilt vanwege de overstappen). Dan moet je lijn 72 opeens fors gaan uitbreiden om zowel uit Neede als uit Eibergen goede overstappen in beide richtingen te krijgen, waarbij het wellicht niet optimaal kan (goede overstappen voor Eibergen kunnen waarschijnlijk slechte overstappen voor Neede betekenen en v.v.). Ik denk dat het hier beter is om een station direct buiten de kern van Eibergen te hebben, waarbij Neede gewoon een busverbinding met Haaksbergen behoudt en daar overstapt op de trein ri. Enschede (en de kleinere groep die naar Doetinchem moet kan dan met lijn 72 naar Eibergen)

- Haaksbergen: de N18 ligt hier ook niet zo dicht bij de kern. De kruising met de N347 is inderdaad het dichtsbijzijnde punt, maar ik vraag me af of dit het meest logische punt is. De haltes van de bus naar Enschede liggen in het zuiden/zuidoosten van Haaksbergen (het oudste en dichts bebouwde deel, waar ook het centrum ligt) en dit station zou dan compleet aan de andere kant liggen. Er loopt een buslijn langs die een redelijk deel van Haaksbergen bedient, en je ligt ook dicht bij Sint-Isidorushoeve, dus die plek is op zich genoeg voor te zeggen. Zelf zou ik als je de N18 wil blijven volgen eerder voor een halte t.h.v. de Hengelosestraat gekozen, vanwege de overstap op/naar de buslijn Haaksbergen-Hengelo. Deze rijdt frequenter, bedient meer van Haaksbergen én zorgt ook voor een overstap van/naar het industrieterrein in Hengelo wat voor forenzen uit de andere dorpen interessant is. Ik denk dat een aantrekkelijkere keuze is om t.h.v. de Kerkweg af te buigen naar de oude N18 in deze te volgen in Haaksbergen en dan twee haltes in Haaksbergen aan te leggen: Haaksbergen (waar de Eibergsestraat aftakt van de oude N18) en Haaksbergen-Noord (t.h.v. de Veldmaterstraat) en dan het busstation te verleggen naar het station Haaksbergen (vandaar dat ik het niet Haaksbergen-Zuid noem), aangezien de buslijnen (53, 62, 97) hier sowieso al langs komen.

Op zich denk ik dat een reizigersspoorlijn tussen Doetinchem en Enschede die voornamelijk de N18 volgt zeker succesvol kan zijn, ook gezien de buslijnen die frequent rijden (die ook vanwege de beperkte haltes ook zeker vervangen kunnen worden door een trein, zodat je geen concurrentie krijgt tussen die modaliteiten) en vaak ook goed gevuld zijn. Ook zal het reizigers trekken die nu nog gebruik maken van de spoorlijnen Zutphen-Winterswijk (reizigers uit Neede, Eibergen, Groenlo en Lichtenvoorde die naar Arnhem en verder reizen) en Zutphen-Hengelo (reizigers uit Enschede en Haaksbergen die naar Arnhem-Nijmegen reizen). Ik denk dat zeker in de spits je daarom wel 4x p/u kan rijden tussen minstens Enschede en Groenlo en dat dat eigenlijk ook wel nodig is om zo'n trein een aantrekkelijk alternatief te laten zijn voor de huidige (snel)bussen.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door trolly »

Wat me bij dit verhaal compleet ontgaat, is waarom je een hoogwaardige goederenlijn (25 kV, ERTMS — the works) zou moeten laten verrammezakken door een boemeltje dat bij elke tweede lantaarnpaal stopt. En al helemaal als die lantaarnpaal ergens in een weiland kilometers van het gehucht ligt waarnaar de halte vernoemd is. Daar gaat echt niemand iets aan hebben. Met mijn welgemeende excuses voor het wateren op de droom van TS.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door Hainje »

Ach, het staat in het juiste board. Dus lekker laten fantaseren trolly.
🍉
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door Bemined »

De noordtak zal niet zo druk met goederentreinen zijn als de bestaande Betuweroute. Op de Betuweroute heb je elke tien minuten een goederentrein, wat men in fases verder wil verhogen naar 8x en 10x per uur. Op de noordtak gaat men volgens mij uit van 2 paden per uur, maar zelfs als dat er op termijn 4 zouden worden dan passen er nog wel een paar reizigerstreinen bij.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door tjoektjoek »

trolly schreef: do 20 apr 2023, 21:09 Wat me bij dit verhaal compleet ontgaat, is waarom je een hoogwaardige goederenlijn (25 kV, ERTMS — the works) zou moeten laten verrammezakken door een boemeltje dat bij elke tweede lantaarnpaal stopt. En al helemaal als die lantaarnpaal ergens in een weiland kilometers van het gehucht ligt waarnaar de halte vernoemd is. Daar gaat echt niemand iets aan hebben. Met mijn welgemeende excuses voor het wateren op de droom van TS.
Zodat de mensen die hier wonen ook baat hebben van deze spoorlijn. Daarnaast is ook de bedoeling dat er een woonwijk tussen het station en de huidige woonkern moet komen, waardoor er ook mensen in de buurt wonen van het station dat nu nog midden in het weiland ligt. Dat met ook op het tekort aan woningen en het aantrekkelijk maken van de wat perifere gebieden van het land.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door SuperGhost »

trolly schreef: do 20 apr 2023, 21:09 Wat me bij dit verhaal compleet ontgaat, is waarom je een hoogwaardige goederenlijn (25 kV, ERTMS — the works) zou moeten laten verrammezakken door een boemeltje dat bij elke tweede lantaarnpaal stopt. En al helemaal als die lantaarnpaal ergens in een weiland kilometers van het gehucht ligt waarnaar de halte vernoemd is. Daar gaat echt niemand iets aan hebben. Met mijn welgemeende excuses voor het wateren op de droom van TS.
Lichtenvoorde, Groenlo, Eibergen en Haaksbergen zijn nu niet bepaald 'gehuchten', dat zijn toch wel redelijke dorpen. Zeker Haaksbergen.
tjoektjoek schreef: do 20 apr 2023, 21:55
trolly schreef: do 20 apr 2023, 21:09 Wat me bij dit verhaal compleet ontgaat, is waarom je een hoogwaardige goederenlijn (25 kV, ERTMS — the works) zou moeten laten verrammezakken door een boemeltje dat bij elke tweede lantaarnpaal stopt. En al helemaal als die lantaarnpaal ergens in een weiland kilometers van het gehucht ligt waarnaar de halte vernoemd is. Daar gaat echt niemand iets aan hebben. Met mijn welgemeende excuses voor het wateren op de droom van TS.
Zodat de mensen die hier wonen ook baat hebben van deze spoorlijn. Daarnaast is ook de bedoeling dat er een woonwijk tussen het station en de huidige woonkern moet komen, waardoor er ook mensen in de buurt wonen van het station dat nu nog midden in het weiland ligt. Dat met ook op het tekort aan woningen en het aantrekkelijk maken van de wat perifere gebieden van het land.
Ik denk niet dat een woonwijk ver van de bebouwde kom en dus ver van de voorzieningen van die kern (winkels, scholen, etc.), maar met geluidsoverlast (autoweg, spoorlijn met goederenvervoer) nu echt een plek is waar mensen graag willen wonen... Mensen willen het vaak wel voor lief nemen als het in een kern is met voorzieningen dichtbij, maar als die dus ontbreken, dan is het absoluut niet aantrekkelijk.
isaacp
Berichten: 47
Lid geworden op: za 13 jul 2019, 14:23

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door isaacp »

Dit is een beetje mijn inpressie van de noordtak van de Betuweroute en ook misschien voor de stops aan de huidige Betuweroute
Stations zijn
- Brielle
- Rozenburg
- Pernis-Hoogvliet
- Rotterdam Carlois
- Barendrecht
- Hendrik-Ido-Ambacht
- Papendrecht
- Sliedrecht
- Gorinchem Noord
- Meteren
- Tiel Oost
- Dodenwaard Noord
- Zettem-Andelst
- Bemmel
- Zevenaar
- Doetinchem Centrum
- Winterswijk
- Vreden [D]
- Ahaus [D]
Afbeelding
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door cassie127 »

Dan moeten ze eerst die tunnels gaan verbouwen want die zijn niet geschikt voor evacuatie van reizigers met als gevolg dat er geen reizigerstreinen door de tunnels mogen rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Daan!
Berichten: 289
Lid geworden op: do 12 jan 2017, 11:21

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door Daan! »

Aha. Het is weer meivakantie. 😝
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Noordtak Betuweroute voor personenvervoer

Bericht door JothamvW »

Als mensen het ineens gaan hebben over Carlois, Dodenwaard en Zettem; nogal ja.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten