Internationale treinen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale treinen

Bericht door tjoektjoek »

Ik zou Den Haag Centraal - Keulen doen en Brussel Zuid - Eindhoven en zorgen voor een goede aansluiting op Eindhoven. Daarnaast zou ik liever de directe trein uit Nederland naar Luxemburg verbinden via de Europese wijk in Brussel. Daarmee verbind je ook de Europese instellingen met elkaar.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale treinen

Bericht door MetroRET »

De bedoeling van deze verbindingen waren meer om de voorgestelde NMBS-IC Rtd-Brusz mee te vervangen.

De '9500' is hier een grote vervanger van, die dan na Breda naar Eindhoven rijdt en vanaf daar de beoogde IC verbinding naar Düsseldorf invult.

Om Rotterdam tóch 2x/uur met Antwerpen te verbinden, kwam ik tot de '9600'.
De route via Leuven, heb ik voor gekozen, ivm de schaarse infra vanuit Noordelijke richting door de Europese wijk naar station Brussel-Luxemburg.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

Schaarde infra? Nabij Zaventem Airport aan spoorlijn 25N is een ongelijkvloerse kruising richting Bordet, waarna na Meiser de relatief nieuwe tunnel gebruikt kan worden richting Schuman en Brussel-Luxembourg.
Laatst gewijzigd door rooddolfijn op do 24 aug 2023, 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale treinen

Bericht door MetroRET »

Die laatste heb ik schijnbaar over het hoofd gezien.
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Internationale treinen

Bericht door JothamvW »

Voor mij zou dit de verbinding met Brussel een half uur sneller maken omdat je dan geen achterlichtaansluiting in Breda meer hebt :trein:

Helaas is naar Luxemburg nog steeds sneller via Düsseldorf en Koblenz -0-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale treinen

Bericht door MetroRET »

Zeker, de overstap zou een mooie 9 minuten worden in Tb/Bd (als je de 3600 ook bekenen hebt).
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Internationale treinen

Bericht door JothamvW »

Ik was eigenlijk gewoon uitgegaan van de huidige 3600, maar die van jou ziet er ook prima uit, ook al vraag ik me af of je een kering van 4 minuten te Rsd wel moet willen, of doe je er daar iets anders mee?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Internationale treinen

Bericht door MetroRET »

34 min, afwisselend op 3a en 3b :mrgreen:
JothamvW
Berichten: 1229
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Internationale treinen

Bericht door JothamvW »

Het scheelt ook nog eens ca. kwartier naar Zeeland (Mdb/Gs); ik vind het helemaal prima.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Internationale treinen

Bericht door VIRM »

umbusko schreef: wo 23 aug 2023, 22:42
Nitein-Repart schreef: wo 23 aug 2023, 10:11 Dit is toch wel erg veel droomdenken en al die lange internationale verbindingen doet de punctualiteit geen goed. Ik zie liever dat het treinverkeer tussen grote steden fors wordt versneld en dat je met vlotte aansluitingen de reistijden vanuit Nederland naar diverse Europese steden kan verkorten. Als je het treinverkeer tussen grote steden fors versnelt door middel van de combinatie van versnelling van bestaande spoorlijnen en nieuwbouw van hogesnelheidslijnen moet het mogelijk zijn om in één dag vanuit Nederland in bijvoorbeeld Stockholm, Krakow, Budapest, Verona, Torino of Barcelona te komen. Al zie ik wel liever dat vanuit Nederland veel meer rechtstreekse treinen naar Disneyland gaan die in Disneyland aansluiting geven op treinen naar bestemmingen in het zuiden van Frankrijk, Torino en Barcelona, zodat het omslachtig overstappen in Paris tot het verleden behoord.
Juist bij lange afstanden zijn rechtstreekse treinen een stuk aantrekkelijker dan overstappen op grote knooppunten. Want het geeft je een relatief hoge zekerheid dat het wel goed komt. Liever +45 in een directe trein, dan twee uur wachten op de volgende trein op een druk knooppunt samen met de rest van de passagiers, met vervolgens geen reserveringen en alle ellende van dien. Het scheelt ook de stress van een overstap, het twijfelen of je het wel gaat halen…

Niet dat het mij persoonlijk zo heel veel uitmaakt, ik red me wel. Maar ik had deze discussie toevallig deze week nog met een ouder iemand, die zei: vanaf Praag rechtstreeks, prima. Maar 3 overstappen in Duitsland, ik moet er niet aan denken. Praag-Parijs wilde ze ook met de trein doen, maar dat bleek te ingewikkeld en dus werd het het vliegtuig.
Treffend geformuleerd. Het kennisniveau op dit forum ligt natuurlijk wat hoger t.o.v. de gemiddelde reiziger, en ik denk dat het gemiddeld forumlid het iets minder erg vindt om over te stappen dan de gemiddelde reiziger.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale treinen

Bericht door en-es »

Wat ook meespeelt is dat we treinen en treinreizen leuk vinden. De treinreis is voor ervaren treinreizigers al een beleving. Maar er zijn ook mensen die gewoon zonder poespas en omwegen van A naar B willen. Die worden inderdaad niet enthousiast van veel overstappen en een tarief-jungle.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

Ik moet zeggen dat ik niet enthousiast wordt van een tarief jungle, in dat opzicht is het in Nederland beter geregeld dan in (bijvoorbeeld) Duitstalige landen, om over Engeland nog maar te zwijgen.

En nu weer back on track, on-topic.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Internationale treinen

Bericht door waldo79 »

Hoezo een verzoek om on-topic te gaan in een off-topic deel :mrgreen:
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Internationale treinen

Bericht door en-es »

Ging er iemand off topic dan :roll:
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

Ja, de tarief-jungle.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Internationale treinen

Bericht door iamthedutchdude »

Volgens mij is "geen tarief-jungle" ook een onderdeel van
Roeland schreef: wo 14 jun 2023, 09:01 een gewenst (maar ook realistisch) internationaal treinproduct zijn om Nederland aantrekkelijk (ook t.o.v. het vliegtuig) met de buurlanden te verbinden?
En daarmee dus niet bepaald off-topic...
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Internationale treinen

Bericht door rooddolfijn »

Ja goed punt, was een foutje van mijn kant.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale treinen

Bericht door tjoektjoek »

Aangezien NS waarschijnlijk 12 ICNG-D's gaat aanschaffen zat ik te denken waar deze treinen ingezet kunnen worden. De meest logische verbinding is een IC-verbinding naar Keulen, zodat er een uurlijkse verbinding gaat rijden tussen Nederland en NRW. Echter heeft DB 90 ICE 3neo's besteld die ook inzetbaar zijn in Nederland. Dan lijkt de inzet van deze treinen logischer voor een uurlijkse verbinding.

Een tweede traject waar ICNG-D kan worden ingezet is Amsterdam - Hamburg. Deze kan dan ook eens per twee uur gaan rijden waardoor je richting Noord-Duitsland een uurlijkse verbinding hebt (tot aan Osnabrück).

Een ander mogelijk traject is Den Haag - Eindhoven - Düsseldorf/Keulen. Hierbij ontstaat een nieuwe IC-verbinding tussen Nederland en Duitsland, maar door het enkelsporig traject bij Kaldenkirchen acht ik deze minder realistisch.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Internationale treinen

Bericht door MaartenD »

Ik zie liever dat NS en DB de ICEs verder Duitsland in gaan rijden. Er was toch sprake van Tübingen (lees Stuttgart, maar daar wil je niet keren)? Wat mij betreft rijden ze door naar München en Basel. Misschien alternerend met de ICE uit Brussel.

Via Kaldenkirchen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn totdat daar dubbelspoor ligt. Of er minder goederentreinen rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Internationale treinen

Bericht door reisthijs »

tjoektjoek schreef: vr 15 dec 2023, 12:57De meest logische verbinding is een IC-verbinding naar Keulen, zodat er een uurlijkse verbinding gaat rijden tussen Nederland en NRW. Echter heeft DB 90 ICE 3neo's besteld die ook inzetbaar zijn in Nederland. Dan lijkt de inzet van deze treinen logischer voor een uurlijkse verbinding.
Inzet van ICE 3neo is alleen logisch als een deel van de route over een hogesnelheidslijn gaat, daar zijn ze voor besteld.
Voor een IC-verbinding van Amsterdam naar Keulen is de maximumsnelheid van ICNG precies genoeg.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale treinen

Bericht door tjoektjoek »

Dat bedoel ik ook. Mocht er een uursdienst ontstaan tussen Amsterdam en Keulen met ICE 3neo, dan zal elke trein naar Frankfurt en verder rijden. Anders haal je niet het maximale uit je trein.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale treinen

Bericht door Z2N »

Binnen enkele jaren komt er wel meer capaciteit vrij op de route via Emmerich, nu de werkzaamheden voor het derde spoor redelijk vorderen en de grote 80-weekse werkzaamhedenperiode nog minder dan een jaar wachten is. Daarmee kan er meer ruimte vrijkomen op de route via Kaldenkirchen, voor bijvoorbeeld rechtstreekse treinen tussen Den Haag, Eindhoven en Keulen.

Mij lijkt het echter waarschijnlijker dat de stellen gebruikt gaan worden voor een verbinding naar Aken, gezien de al jaren durende politieke discussie over het verbeteren van die verbinding. Een verbinding als Den Haag C - Eindhoven - Heerlen - Aken komt op een reistijd van circa 3 uur (7 à 8 omlopen), 12 stellen is dan voldoende voor een uursdienst met redelijke reserve.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Internationale treinen

Bericht door tjoektjoek »

Dan krijgt Heerlen - Aken 3x per uur een trein, waarvan twee met de RE18 en een IC? Is dat niet een beetje overkill? Niet dat ik daarop tegen ben.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Internationale treinen

Bericht door Z2N »

Dat hoeft niet per sé, een inpassingsstudie uit 2021 noemde plannen voor 1x/uur een NS-IC en 1x/uur de RE18 (PDF, pagina 10 (11 van de PDF)). Daar werd echter gesproken over het inplannen van de IC in een pad van de drielandentrein. Maar mogelijk is er een optie gevonden met drie treinen per uur, tussen Heerlen en Herzogenrath past dat in ieder geval wel.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Internationale treinen

Bericht door DDietzen »

Voor zover ik weet (en kan zien op Sporenplan) is Landgraaf-Herzogenrath één blok en dan wordt het toch wel krapjes met drie treinen per uur waarvan twee in halfuursdienst met elkaar...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten