Pagina 1 van 1

Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: do 31 aug 2023, 20:38
door Leonardo
Misschien is het hier al eens besproken hoor, maar tot op heden kan ik nergens ideeën vinden over eventueel openbaar vervoer over de A24 en de Maasdeltatunnel. Zeker met de problemen rond het veer Maassluis-Rozenburg en het feit dat er vroeger vanuit Schiedam snelbussen Voorne inreden, lijkt me dit toch een hele interessante situatie.

Ik weet dat de Voornse snelbussen wegens een filegevoelige route via de Beneluxtunnel uiteindelijk de nek zijn omgedraaid, en dat met de metro vanuit Schiedam Voorne heel goed te bereiken is, maar West-Voorne en Rozenburg lijkt me toch sneller te bereiken over een eventuele A24 (gezien vanuit Schiedam).

Nu is mijn vraag: zijn er concrete plannen over dit onderwerp, en hoe denken jullie over deze situatie?

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: do 31 aug 2023, 22:39
door Meltrain
Op pagina 6 van het Vervoerplan 2024 staat:
Lijn 102 wordt gereserveerd voor een lijn over de Blankenburgverbinding. Het is daar een passend lijnnummer omdat er dan de mogelijkheid bestaat dat lijn 102 uiteindelijk doorgroeit naar R-net lijn 402, wat in lijn is met lijnnummers 403 en 404.
Er zijn dus zeker wel plannen.

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: vr 01 sep 2023, 08:55
door Roeland
Wat zou die lijn 102 dan moeten verbinden? Brielle en Rozenburg met station Schiedam?
Of juist met Vlaardingen noord? of juist met Maassluis en/of Naaldwijk?

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: vr 01 sep 2023, 10:50
door Meltrain
Maassluis is wel het dichtste bij, maar tussen Rozenburg en Maassluis vaart nu ook al een veerpont.
Schiedam Centrum is relatief snel bereikbaar, maar dan rijd je wel een stuk parallel aan de metro en je hebt er niks aan richting Hoek van Holland.
Ik denk dat Vlaardingen Centrum nog wel eens een geschikt eindpunt zou kunnen zijn: je kunt binnen Vlaardingen over een doorgaande weg rijden en je kunt dan mooi aansluiten op de metro.

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: vr 01 sep 2023, 10:54
door teun
Met een fiets-voetveer van hoog genoege kwaliteit zou ik zeggen dat een verbinding met Schiedam Centrum het beste is, misschien is een overstappunt t.h.v. de afslag Vlaardingen West voor de lijnen 456 en 126 nog wel wenselijk. Aan de andere kant is een verbinding over de N57 naar Hellevoetsluis misschien ook nog wel kansrijk.

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: vr 01 sep 2023, 11:44
door verfmeer
Het goedkoopst is een lijn naar Maasland Viaduct, waar je dan met bus 456 en bus 126 alle genoemde bestemmingen kan bereiken. Alleen is dat voor doorgaande reizigers niet echt aantrekkelijk.

Bij dit hele wegenproject is er geen rekening gehouden met welke buslijn dan ook. Er was een mogelijkheid voor een busafrit richting de Maassluissedijk, van waar je makkelijk de stations Maassluis Centrum en Vlaardingen-West kan bereiken.
Een lijn naar Schiedam Centrum met overstappunt bij afrit Vlaardingen-West was ook een mogelijkheid, maar daar is met de verbreding van de A20 ook geen rekening mee gehouden. Sterker nog, de afrit vanuit Maassluis/Rozenburg is verplaatst zodat een doorgaande bus richting Schiedam te maken heeft met een extra verkeerslicht. Hadden ze de oude afrit behouden als busafrit had je daar mooi de halte voor bussen richting Schiedam/Vlaardingen kunnen aanleggen. Het is vanaf daar maar een klein stukje lopen onder het viaduct naar de oprit richting Maassluis/Rozenburg, waar de andere bushalte zou kunnen komen.

Met de huidige infrastructuur zie ik hooguit een directe bus naar Schiedam, waarbij reizigers richting de metro en richting Naaldwijk maar het veer moeten nemen.

Re: Bussen door de Maasdeltatunnel

Geplaatst: ma 04 sep 2023, 08:33
door Roeland
Dan zou mijn voorkeur zijn om meteen twee lijnen door die tunnel te laten rijden, als experiment. En na 2 jaar evalueren of beide lijnen duurzaam te exploiteren zijn.

* Spijkenisse - tunnel - Maasluis (Maasland Viaduct en metrostation Centrum), deze biedt een goede overstap tussen Voorne en het Westland; wellicht kan de 106 vanaf Spijkenisse dan worden doorgetrokken?
* Brielle - Vlaardingen: lijn 105 wordt tussen Hellevoetsluis en Rozenburg vervangen door een nieuwe lijn 102, die na Rozenburg via de tunnel naar Vlaardingen (Liesveld viaduct en metro Oost) rijdt