OVer boogjes
Geplaatst: di 28 nov 2023, 17:59
-
Dat lijkt me nou een nuttige verbinding, ook omdat je dan mooi een ICd-trein die anders in Rotterdam keert door kan trekken.PHS schreef: ↑di 28 nov 2023, 17:59 7. Lage Zwaluweboog:
Twee enkelsporige verbindingen lijkt mij de eenvoudigste en goedkoopste oplossing: één verbinding ten zuiden van station Lage Zwaluwe voor treinen van Roosendaal naar Rotterdam en één ter hoogte van station Lage Zwaluwe voor treinen van Rotterdam naar Roosendaal (dit kan omdat op de HSL-Zuid links wordt gereden). Die laatste treinen zouden dan wel de treinen Roosendaal – Dordrecht over de klassieke spoorweg kruisen, maar dat nadeel lijkt mij overkomelijk: over dat stuk spoor rijden dan maar twee Sprinters per uur en een handvol goederentreinen.
Jawel, maar waarom voor de makkelijke optie gaan? Waarom Arnhem niet gewoon links (of, als dat minder gevoelig ligt vanwege je politieke voorkeur of de rijrichting: rechts) laten liggen, en via een mooie nieuwe spoorbrug langs Rhenen rijden? Met als bonus misschien wel ruimte om
Wel een erg voorbarige conclusie. Tussen Apeldoorn en Arnhem vallen de files over het algemeen wel mee. Die uursdienst op zondag wordt over 2 weken weer teruggedraaid en in de spitsuren moeten ritten met geleed rijden om alle reizigers weg te werken. Keolis heeft destijds 6x/uur gereden doordeweeks, 4x/uur op zaterdag en 2x/uur in de avond / zondag. Maar de provincie heeft in Veluwe-Zuid samen met Hermes een afbraakdienstregeling doorgevoerd. Ik blijf erbij dat ze het nooit onderhands hadden moeten gunnen tegen de hoofdprijs.Tussen deze twee steden met elk meer dan 150.000 inwoners rijden doordeweeks slechts vier bussen per uur en op zondag zelfs maar één bus per uur (lijn 43 niet meegerekend, maar die maakt zo’n enorme omweg dat die niet interessant is voor reizigers). Geen wonder dat het zo vaak vaststaat op de A50
Jaren geleden heb ik dat ook eens voorgesteld, alleen de geplande boog loopt dan door of langs het landgoed Mariëndaal:Ook vraag ik mij of zo'n kortere bocht kan vanwege het hoogteverschil. Vanuit Arnhem Centraal ga je richting Nijmegen behoorlijk omlaag en richting Ede behoorlijk omhoog.
Het opstelterrein zal dan ergens anders in de regio Amsterdam moeten komen. Je kunt het niet zomaar vervangen door een uitbreiding van Lelystad-Opstel of Hoofddorp-Opstel. Dat levert de vervoerders (NS) veel te veel leeg mat. ritten op.Persoonlijk vraag ik mij af hoelang het opstelterrein Watergraafsmeer nog heeft, grond in Amsterdam is schaars en, niet onbelangrijk, vele miljoenen waard.
Bad Bentheim is op zich geen wereldstad. Het stadje heeft maar 15.000 inwoners, en zal vanuit Enschede geen relevante bestemming vormen. Gronau is veel groter en ook de treindienst Enschede - Gronau is geen wereldsucces.Het klopt niet alleen reizigers Enschede-Oldenzaal wat aan de Drieneboog zouden hebben: het creëert ook een rechtstreekse verbinding tussen Enschede en Bad Bentheim en eventueel ook steden als Nordhorn, Rheine of Osnabrück.
Ik denk dat dat simpel te verhelpen valt door een paar sprinterverbindingen te vervangen door opgewaardeerde IC:Daarnaast zal Dordrecht waarschijnlijk klagen vanwege het verlies van de intercity naar Roosendaal,
Die laatste zou op zijn minst ook in Lage Zwaluwe moeten stoppen, aangezien je anders geen verbinding Lage Zwaluwe - Zevenbergen hebt en dat tegen de concessie-eisen is.Vinny schreef: ↑zo 03 dec 2023, 13:10Ik denk dat dat simpel te verhelpen valt door een paar sprinterverbindingen te vervangen door opgewaardeerde IC:Daarnaast zal Dordrecht waarschijnlijk klagen vanwege het verlies van de intercity naar Roosendaal,
IC Rotterdam-Dordrecht-Dordrecht Zuid-Lage Zwaluwe-Breda Prinsenbeek-Breda
IC Rotterdam-Dordrecht-Zevenbergen-Oudenbosch-Roosendaal.
Lage Zwaluwe is geen comfortabel overstapstation. Vanaf Oudenbosch en Zevenbergen rijden ook bussen naar Breda en anders kun je overstappen op Dordrecht Centraal. Je wil toch zoveel mogelijk voorkomen dat intercity's op vrijwel irrelevante stations stoppen en Lage Zwaluwe heeft maar heel weinig reizigers per werkdag. Je zou natuurlijk wel Zevenbergen - Breda of Zevenbergen - Eindhoven kunnen berekenen via een virtuele overstap daar. Vroeger werd dat terugsteken expliciet vermeldt in het spoorboekje als uitzondering.Die laatste zou op zijn minst ook in Lage Zwaluwe moeten stoppen, aangezien je anders geen verbinding Lage Zwaluwe - Zevenbergen hebt en dat tegen de concessie-eisen is.
Ik kan me niet voorstellen dat het reactiveren van de Koningslijn goedkoper zal zijn dan het aanleggen van de Emperboog en het opwaarderen van de spoorlijn Zutphen-Apeldoorn. De Koningslijn reactiveren komt neer op zo'n beetje complete nieuwbouw van de lijn, met de bijkomende geluids- en trillingswerende maatregelen en werd in 2012 al geschat op zo'n 100 miljoen euro. De Empeboog zou 50 miljoen kosten destijds. Bovendien is het de vraag of de VSM wel kan blijven rijden op dat traject, dus je vernietigt ook nog eens een relatief waardevolle toeristische attractie voor de regio. Ook denk ik dat milieuclubs (je rijdt door/langs de Veluwe-Zoom) nogal bezwaren zullen hebben en ook de inwoners van Eerbeek zitten niet te wachten op een frequente trein dwars door hun dorpskern.SuperGhost schreef: ↑za 02 dec 2023, 14:093. Emperboog
Ik denk dat als je wilt investeren in een rechtstreekse trein Arnhem-Apeldoorn, dat het dan een beter alternatief is om Apeldoorn-Dieren te reactiveren met een sneltrein Apeldoorn-Eerbeek-Dieren-Arnhem C. Ook dat is natuurlijk prijzig, maar dan heb je nog als bijkomend voordeel dat je ook een grote kern als Eerbeek meeneemt, wat zo'n trein natuurlijk wat rendabeler maakt.