Pagina 2 van 3

Re: OVer boogjes

Geplaatst: ma 04 dec 2023, 21:35
door ZO6176
PHS schreef: ma 04 dec 2023, 19:19
ZO6176 schreef: zo 03 dec 2023, 20:56 Wat misschien nog interessant is een boog vanuit Hamont richting Maarheeze. Ik denk dat de lijn vanuit Hamont naar Eindhoven meer waarde biedt dan laten eindigen in Weert. Eindhoven - Antwerpen is toch wel een gevraagde verbinding
Dat zou best potentie kunnen hebben, niet zozeer vanwege een verbinding naar Antwerpen maar vanwege de grote aantallen Nederlanders die in de Belgisch-Limburgse grensstreek wonen.
Lijkt mij ook. Zou ook best toejuichen als er een bus Eindhoven - Lommel komt

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 01:00
door SuperGhost
Vinny schreef: ma 04 dec 2023, 20:13
Die laatste zou op zijn minst ook in Lage Zwaluwe moeten stoppen, aangezien je anders geen verbinding Lage Zwaluwe - Zevenbergen hebt en dat tegen de concessie-eisen is. ;)
Lage Zwaluwe is geen comfortabel overstapstation. Vanaf Oudenbosch en Zevenbergen rijden ook bussen naar Breda en anders kun je overstappen op Dordrecht Centraal. Je wil toch zoveel mogelijk voorkomen dat intercity's op vrijwel irrelevante stations stoppen en Lage Zwaluwe heeft maar heel weinig reizigers per werkdag. Je zou natuurlijk wel Zevenbergen - Breda of Zevenbergen - Eindhoven kunnen berekenen via een virtuele overstap daar. Vroeger werd dat terugsteken expliciet vermeldt in het spoorboekje als uitzondering.
Het gaat niet om een overstap aanbieden op Lage Zwaluwe, maar over het überhaupt bediening van Zevenbergen - Lage Zwaluwe, twee naastgelegen stations, zoals een harde eis is in de concessie. Je noemde namelijk dat je de sprinter hierdoor ging vervangen. Dus een stop op Lage Zwaluwe is dus verplicht. Dit is overigens ook geen echte intercity, dus die vergelijking gaat mank, want het is een zonetrein. Je stopt immers ook op Zevenbergen en Oudenbosch, die natuurlijk ook absoluut intercity onwaardig zijn.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 07:00
door Vinny
Opnieuw: het is een volkomen zinloze verbinding, want tussen station Lage Zwaluwe en Zevenbergen rijdt ook bus 218. De bedieningseis kan dus gewoon geschrapt worden uit de concessieeis, daar worden de meeste reizigers een stuk gelukkiger van.

En anders hef je station Lage Zwaluwe helemaal op. Gebruik je de ruimte om de fly-overs aan te leggen en de P&R voorziening bouw je dan ergens anders. :evil:

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:06
door trolly
Hoe overbodig een voorgestelde spoorverbinding ook mag lijken, het argument "er rijdt al een bus" is een OV-drogreden van jewelste.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:21
door TffpaA
Vinny's overoveroveroveroveroveroveroveroveroverovergrootvader van vaders zijde voerde in de nog op briefpapier met ganzenveren geschreven voorganger van dit forum (Trekschuyten in Nederland) ook al een hele polemiek in de jaren 1830 op dat we al diligences hadden tussen Haarlem en Amsterdam.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:22
door Roeland
Het argument "er rijdt al een bus" is volgens mij alleen een drogreden wanneer:
* ofwel: die bus zo overvol zit, dat er hoognodig een forse capaciteitsimpuls nodig is
* ofwel: die busdienst van zo'n belabberde kwaliteit is, dat deze reizigers afstoot i.p.v. aantrekt
Beide zijn hier m.i. niet van toepassing, want buslijn 119 heeft (voor Brabantse begrippen althans) een redelijke kwaliteit (route, frequentie en rijsnelheid) en zit nog lang niet aan de grenzen van z'n capaciteit.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:33
door JordiBrabant
Maar 119 doet station Lage Zwaluwe niet aan, komt er zelfs niet in de buurt. De 117 hooguit voor de vorm maar de Drie Hoefijzers zijn nog steeds op minstens 4km afstand. De 218 gaat wel langs de stations Zevenbergen en Lage Zwaluwe, maar doet dat wel als buurtbus 10x per dag vía Moerdijk de 618 rijdt ook hier en daar een rit, dat noem ik geen treinverangende kwaliteit.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:37
door TffpaA
[trekhetjenietpersoonlijkaan]
Kijk, het eerste voorzichtige stapje naar posts met bullet points vol fapnummertjes en afko's is alweer gezet *O*
[/trekhetjenietpersoonlijkaan]

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:39
door Suus
Als je van Zevenbergen naar Breda wil is de 117 een stuk sneller dan de 119 die binnen de gemeentegrens van Breda een stadsdienst wordt. Enig pluspunt is dat de 119 direct in het centrum stopt.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 08:42
door TffpaA
Maar het gaat bij dit soort investeringen natuurlijk niet om de vraag of de met dubbelgelede Frontera's rijdende 618/b die 's avonds en in de weekenden via de provinciale weg rijdt en daarbij niet op de halte Berghem-Piekenhoef stopt wel voldoende capaciteit heeft, maar om het robuuster maken van je spoornetwerk en de mogelijkheid creëren extra directe verbindingen aan te bieden, die daarmee weer induced demand creëren en de mobiliteit van een regio kunnen verbeteren.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 09:02
door Suus
Als je betere verbindingen in Brabant wil begin je eerst met de provincie eens een schop onder de kont te geven en bussen na 18:30 en in het weekend te laten rijden.

En in Zevenbergen niet de bus aan laten komen 1 minuut na vertrek van de trein.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 09:06
door TffpaA
Met die insteek had Amsterdam nooit een Noord/Zuidlijn gehad.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 10:36
door Suus
In Amsterdam is veel van het laaghangend fruit al geplukt. Daar hebben ze door dat er veel mensen zijn die ergens heen willen, en dan heb je een metro nodig. In de provincie Noord-Brabant heerst nog steeds het idee dat er slechts anderhalf miljoen mensen in de provincie wonen en de bussen met het avondeten terug naar de garage kunnen.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 13:01
door trolly
Compromis: de provincie krijgt een schop, en die gaat óók de grond in.

Ik ben, met andere woorden, een vurig voorstander van de mogelijkheid een bus te nemen na vijf uur 's middags — want beter netwerk, dus meer OV-gebruik — maar het is onzin om dat als argument tegen een mogelijke treinverbinding te gebruiken — want ook dat versterkt het netwerk, maar op een andere schaal.

De aanname dat de besteding t.b.v. de verschillende OV-modaliteiten een zero sum game is, is principiëel onjuist. Het gaat niet alleen over andere gebruikersgroepen en afstanden, maar ook over het verschil tussen langetermijn-investeringen t.o.v. exploitatievergoeding. Dat alles kan nog best in het voordeel van een uitgeklede danwel opgepluste busverbinding uitpakken, maar dat zie ik dan heel graag iets beter onderbouwd dan enkel de constatering "er rijdt al een bus".

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 13:16
door TffpaA
Nog even die verdwaalde trema eraf, en ik ben het er helemaal mee eens :Y

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 14:30
door iamthedutchdude
Misschien kan je die verdwaalde trema's de weg wijzen richting het mierenneuktopic? ;)

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 16:02
door TffpaA
Ik zal me er eens over buigen :mrgreen:

Re: OVer boogjes

Geplaatst: di 05 dec 2023, 20:12
door Vinny
trolly schreef: di 05 dec 2023, 08:06 Hoe overbodig een voorgestelde spoorverbinding ook mag lijken, het argument "er rijdt al een bus" is een OV-drogreden van jewelste.
Ik wil wel inhoudelijk reageren: Rond Lage Zwaluwe zijn geen relevante bestemmingen te vinden voor reizigers die wonen in Zevenbergen. De énige reden waarom je daar wil zijn is overstappen op ander openbaar vervoer, of op een trein richting Breda. Richting Dordrecht en Rotterdam hoeft al niet, want dan kun je de opgewaardeerde sprinter (of afgewaardeerde intercity) nemen.
Lage Zwaluwe heeft als station iets van 600 à 700 reizigers per werkdag en scoort dus als geheel maar net boven de opheffingsnorm. Het is vooral nuttig voor reizigers uit West-Brabant die naar Rotterdam willen en liever niet in de file willen staan en daar dus hun auto parkeren. In het voorstel dat ik hier boven post gaan ook die reizigers erop vooruit: die stappen namelijk ook meteen in een intercity (2x per uur). Kortom, de meeste reizigers proftiteren van minder overstappen en een snellere reistijd; er zijn een paar die extra tijd kwijt zijn aan een overstap verder op de route en die hebben in vrijwel alle gevallen een goede busverbinding als alternatief.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 08:13
door VIRM
Is een Hemboog+ (dus met een aftakking naar Haarlem) wel in te passen, gelet op het bestaande station aan de Hemboog en de bebouwing?
Verder geef ik een boog bij De Nieuwe Meer weinig kans, omdat je anders heel erg veel reizigers uit de metro op de Westtak gaat trekken. En juist de verbinding Sloterdijk - Zuid met de 50 en 51 trekt heel veel reizigers.
in te pas
ThatPCDude schreef: za 02 dec 2023, 15:57 De enige boog die ik hier nog wel mis is een directe boog tussen Hk en Kma, waardoor er een directe trein Bv > Asd via Zd zou kunnen rijden zonder overstap in Utg ;)
Je weet dat er al een rechtstreekse trein is tussen Beverwijk en Amsterdam Centraal he?

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 08:30
door Z2N
Er wordt dan ook specifiek gepraat over rechtstreekse treinen tussen Beverwijk en Amsterdam via Zaandam. (A)
VIRM schreef: wo 06 dec 2023, 08:13 Is een Hemboog+ (dus met een aftakking naar Haarlem) wel in te passen, gelet op het bestaande station aan de Hemboog en de bebouwing?
Wel als je zo'n aansluiting bouwt als verlenging van de bestaande boog: met twee viaducten die aftakken van de bestaande boog, en over de sporen van Zaandam naar Amsterdam Centraal gaan richting de lijn naar Haarlem. Ter hoogte van de Theemsweg kan er dan weer op de Oude Lijn aangetakt worden.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 08:52
door ThatPCDude
VIRM schreef: wo 06 dec 2023, 08:13 Je weet dat er al een rechtstreekse trein is tussen Beverwijk en Amsterdam Centraal he?
Als dagelijks gebruiker van bovengenoemde trein zou ik echt geen flauw idee hebben dat er een directe trein tussen Beverwijk en Amsterdam Centraal bestaat... _O_ _O_

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 09:15
door gkw1969
PHS schreef: di 28 nov 2023, 17:59 2. Drieneboog:

Afbeelding

Hoewel Enschede de grootste stad van Twente is, is Hengelo het spoorwegknooppunt. Reizigers naar Enschede uit de richting van Oldenzaal en Bad Bentheim moeten overstappen in Hengelo, al kiezen veel reizigers van Oldenzaal naar Enschede voor de bus – die overigens niet sneller is. De Drieneboog zou rechtstreekse treinen tussen Enschede, Oldenzaal, Bad Bentheim en verder mogelijk maken, wat een aanzienlijke verbetering zou zijn voor alle reizigers op dit traject. Daarnaast zou in Hengelo een nieuw treinstation kunnen worden gebouwd dat de wijk Groot Driene bedient. Dit nieuwe station zal dan vermoedelijk in de plaats van station Hengelo Oost komen. Overigens komt in sommige plannen op de plek van de Drieneboog al een spoorlijn voor: het is een mogelijk tracé voor de Noordtak van de Betuweroute (niet dat je daar ooit nog iets over hoort, maar goed).

Beoogde treindienst: 2x/u Stoptrein Bad Bentheim – Oldenzaal – Hengelo Groot Driene – Enschede Kennispark – Enschede. Koppeling aan de Bentheimer Eisenbahn naar Nordhorn, Coevorden en Emmen zou voor de hand liggen.
Als je Hengelo Oost gaat sluiten t.b.v. Hengelo Groot Driene dan moet je de busdienst binnen Hengelo ook wijzigen aangezien de wijken Klein Driene en Groot Driene hun rechtstreekse treinverbinding met station Hengelo, Oldenzaal en Hengelo Gezondheidspark kwijt zijn.
Daarnaast is er een zeer frequente busdienst van Oldenzaal naar Enschede, 4x per uur lijn 62 in de spits en 2x per uur lijn 60 via De Thij. Lijn 62 rijdt in 20 minuten van Oldenzaal naar Enschede en doet onderweg al een aantal onderwijsinstellingen aan in Enschede Noord. Vanaf Oldenzaal met de trein omreizen gebeurt in minimaal 15 minuten. Dus echte tijdswinst zit hier niet, zeker niet voor het overgrote deel van de buspassagiers die al voor station Oldenzaal instappen naar Enschede Noord. Het gaat in dit geval niet alleen om de verbinding tussen de stations, maar juist om de reisbeweging die reiziger maakt. En het overgrote deel van de passagiers dat op station Oldenzaal in lijn 62 stapt, komt van Weerselo en Ootmarsum. En die hebben juist de verbinding ook naar Hengelo Oost nodig. En een niet onbelangrijk argument: je gaat een station midden in de woonwijk verplaatsen naar de rand van een wijk waar geen reizigers zitten die massaal naar station Enschede of station Oldenzaal willen.

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 09:47
door VIRM
ThatPCDude schreef: wo 06 dec 2023, 08:52
VIRM schreef: wo 06 dec 2023, 08:13 Je weet dat er al een rechtstreekse trein is tussen Beverwijk en Amsterdam Centraal he?
Als dagelijks gebruiker van bovengenoemde trein zou ik echt geen flauw idee hebben dat er een directe trein tussen Beverwijk en Amsterdam Centraal bestaat... _O_ _O_
Sorry sorry!

Maar zou dit probleem ook niet kunnen worden opgelost door goede aansluitingen op Uitgeest, en uitbreiding van de dienstregeling van de 59 tussen Zaandam en Beverwijk (vanaf 10 december wordt dat de 65)?

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 10:30
door Roeland
Inderdaad. Want een Uitgeest-boog zou waarschijnlijk betekenen dat het aantal sprinters op Uitgeest (v/n Zaandam / Amsterdam) halveert: van de 4 sprinters die nu op de Zaanlijn rijden, zouden er dan 2 naar Uitgeest en 2 naar Beverwijk gaan?
En de rechtstreekse buslijn 59 (die straks lijn 65 wordt) is waarschijnlijk sneller dan zo'n trein-met-een-omweg...

Re: OVer boogjes

Geplaatst: wo 06 dec 2023, 10:59
door ZO6176
Voordeel van de uitgeest-boog is dat de goederentreinen vanuit Beverwijk rechtstreeks naar Amsterdam en verder kunnen.