Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Roeland »

Dat lijn 10 nu overdag rijdt, betekent niet per definitie dat er de hele dag veel reizigers in beide richtingen zijn.
Het kan ook zijn dat lijn 10 nu 's middags leeg Station - Papendal rijdt, om dan weer met reizigers terug te rijden.
Ik vind het niet zo logisch om Otterlose forensen met een omweg van 3 minuten op te zadelen wanneer er op die ritten toch (vrijwel) niemand in/uitstapt.
En wellicht is die enkele Papendalse reiziger op de rustigste tijdstippen wel zo sportief dat-ie dan met gemak naar de 105-halte aan de provinciale weg kan lopen :)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

Zolang Veluwe-Zuid nog niet samengevoegd is met Arnhem-Nijmegen, en dat duurt tot de nieuwe concessie ingaat, heeft lijn 105 niet voldoende rijtijd om het rondje Papendal in beide richtingen te maken vanwege de busknoop met lijn 108 bij Otterlo. De bus moet een slag binnen precies een uur kunnen maken, want anders kost deze maatregel meer dan dat die oplevert, omdat de bus bijna een (half) uur stilstaat in Arnhem.

Met de nieuwe concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley wordt het wel mogelijk om lijn 105 door te koppelen aan andere lijnen in Arnhem. Alleen gaat die naar verwachting pas halverwege 2026 in werking.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Heel_Holland_Spot
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Roeland schreef: do 18 apr 2024, 08:48 Dat lijn 10 nu overdag rijdt, betekent niet per definitie dat er de hele dag veel reizigers in beide richtingen zijn.
Het kan ook zijn dat lijn 10 nu 's middags leeg Station - Papendal rijdt, om dan weer met reizigers terug te rijden.
Klopt, in de spits is inderdaad enkel in de spitsrichting een stop nodig, maar rond het middaguur verwacht ik in beide richtingen wel reizigers.
ArrivaBas schreef: do 18 apr 2024, 11:16 Zolang Veluwe-Zuid nog niet samengevoegd is met Arnhem-Nijmegen, en dat duurt tot de nieuwe concessie ingaat, heeft lijn 105 niet voldoende rijtijd om het rondje Papendal in beide richtingen te maken vanwege de busknoop met lijn 108 bij Otterlo. De bus moet een slag binnen precies een uur kunnen maken, want anders kost deze maatregel meer dan dat die oplevert, omdat de bus bijna een (half) uur stilstaat in Arnhem.

Met de nieuwe concessie Arnhem-Nijmegen-Foodvalley wordt het wel mogelijk om lijn 105 door te koppelen aan andere lijnen in Arnhem. Alleen gaat die naar verwachting pas halverwege 2026 in werking.
Ik denk dat we er allemaal wel rekening mee houden dat ze samengevoegd gaan worden en dat we daarom deze wijziging ook realistisch zouden kunnen achten.
Ik reis vooral in Arnhem-Nijmegen en soms in Veluwe-Zuid en IJssel-Vecht.
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Stijngeluk »

Je hebt op papendal wat wisselend vervoer met de aanloop.
om er een mooi lijstje van te maken
- Jeugd vitesse(zolang dat uiteraard nog bestaat, maar we gaan even uit van nu).Die trainen daar en hebben een paar keer per dag de bus lekker vol.
- De sporters van Papendal die komen trainen. Zijn allemaal sporter uiteraard, maar een gedeelte is slecht ter been en/of roelstoelgebruiker. Daarin wisselt de aankomst en vertrektijd nogal, maar is binnen de huidige tijden van lijn 10.
- Studenten van de HAN die daar zitten. Op de woensdag, donderdag en vrijdag zijn dit er niet heel veel, maar op de maandag en dinsdag is drukker(het is een locatie voor deeltijd sport opleidingen, een paar minoren en topsportklassen van de HAN, drukker mag relatief)
- bezoekers van papendal en het medisch centrum.

Op dit moment is het pad van de haltes van 105 naar papendal niet super begaanbaar inc een kleine 150 meter over een fietspad heen gaan voor de halte naar Arnhem. En beide haltes liggen relatief ver van papendal af(600m voor uberhaubt het eerste gebouw van papendal).

Voor de halte Arnhem, Van der Valk/Papendal zijn er nog verbruikscijfers uit 2023, per dag 43 instappers en 60 uitstappers. Van de halte lijn 10 Papendal zijn dan helaas geen openbare cijfers. Dat betekend dat er weldegelijk vraag is naar de halte van Papendal, en het rondje papendal waarschijnlijk ook verkocht kan gaan worden om te gaan doen.

Gezien dat lijn 10 hoogstwaarschijnlijk versneld gaat worden langs heijenoord omdat men geen grote bus meer door deze wijk wil hebben, ligt deze dan helemaal parallel aan 105, behalve het rondje papendal.

de frequentie van 10 geeft ook aan dat er maar een bepaalde tijd vraag is op papendal, en de niet bediening in het weekend. Daar kan natuurlijk ook op ingespeeld worden door die frequentie ook aan te houden voor "het rondje"
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Roeland schreef: do 18 apr 2024, 07:53 Nou goed dan, ik zal het dan maar een keer heel uitgebreid uitschrijven.
Lijn 9 is een prima lijn, die moet je niet gaan opzadelen met een onnodige omweg waardoor Arnhem - Schaarsbergen met de fiets sneller wordt dan met de bus. Daarmee jaag je de huidige reizigers massaal de bus uit.

De spitsrichting voor lijn 105 is: 's ochtends Otterlo --> Arnhem CS, 's middags Arnhem CS --> Otterlo.
In de tegenspits (dus 's ochtends Arnhem --> Otterlo, 's middags Otterlo --> Arnhem) zit lijn 105 nog lang niet vol.
De spitsrichting voor Papendal is juist omgekeerd: 's ochtends Arnhem CS --> Papendal, 's middags Papendal --> Arnhem CS.

Wanneer lijn 105 een lusje via Papendal rijdt, dan zit die in beide spitsen mooi vol:
De ritten Otterlo --> Arnhem CS:
* 's ochtends met de huidige reizigers Otterlo --> Arnhem CS
* en in de middag (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg naar Arnhem rijdt) met reizigers Papendal --> Arnhem CS
En de andere richting, de ritten Arnhem CS --> Otterlo:
* 's ochtends (wanneer lijn 105 nu grotendeels leeg vanuit Arnhem rijdt) met reizigers Arnhem CS --> Papendal
* en in de middag met de huidige reizigers Arnhem CS --> Otterlo

Het enige uitzoekpunt is dan nog of alle 105-ritten via Papendal moeten rijden, of alleen de tegenspitsritten (alleen 's ochtends de ritten vanaf Arnhem CS, en 's middags alleen de ritten naar Arnhem CS.
Ik heb het niet over naar Schaarsbergen na Papendal, maar andersom. Dus eerst gewoon de route tot Schaarsbergen, Koningsweg, daarna nog naar Papendal. Wat betreft de rijtijd, het lijkt niet veel momenteel, maar lijn 105 vertrekt nu in Barneveld Centrum 5 minuten na aankomst van de trein uit Amersfoort Centraal en komt op Arnhem Centraal aan 5 minuten voor de intercity naar Roosendaal vertrekt. Dat is op Arnhem Centraal de belangrijkste richting over het spoor. Van Otterlo naar het westen gaat men immers via Barneveld, Amersfoort of desnoods via Ede-Wageningen en richting het zuiden gaat men via Arnhem Centraal. Richting het oosten is Apeldoorn de snelste optie. Ofwel op Arnhem Centraal is Roosendaal de belangrijkste vertrekkende trein voor reizigers komende uit de 105. Betekent dat de lijn nauwelijks op te schuiven is zonder belangrijke aansluitingen op Barneveld Centrum of op Arnhem Centraal te laten schieten. Het heeft dus nog steeds niet mijn voorkeur om lijn 105 via Papendal te laten rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8862
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door ArrivaBas »

En waarom is specifiek Roosendaal de belangrijkste bestemming voor reizigers uit de richting Otterlo, en niet het voor deze regio veel belangrijkere Nijmegen waar per (half) uur nog veel meer treinen heen rijden om lijn 105 op aan te sluiten?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Ik bedoel niet met Roosendaal per definitie de plaats, maar de intercity met die eindbestemming. Ja, Nijmegen is een belangrijkere bestemming uiteraard, maar daar gaan vele treinen naartoe, Roosendaal is de enige intercity die verder rijdt dan dat. Het is dus de enige trein naar het zuiden die er echt toe doet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Stijngeluk
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 21:37

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Stijngeluk »

En wat dan natuurlijk ook nog een interesante is. Hoeveel mensen maken daadwerkelijk die overstap?
In Arnhem is de aansluiting op de 3600 7 minuten zelfs, iets extra speling.
Maar het is wel een lastige kwestie rond Papendal. Zowel in Otterlo, als Papendal is vraag naar een bus richting Arnhem. En welke prio is er dan met reizigers, overstappers en bereikbaarheid van Papendal.

Qua cijfers overigens (meten is weten he ;) )

De 4 haltes in Otterlo zelf, even buiten de halte rotonde, hebben samen, net zoveel als alleen halte papendal.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Exacte cijfers heb ik niet, die worden door de vervoerders niet gedeeld, maar ik heb zeker in het verleden veel gebruik gemaakt van de diverse lijnen over de Amsterdamseweg zelf of in diens omgeving. Hoewel minder, behoren de lijnen 9, 10 en 105 nog steeds tot lijnen die ik regelmatig en op verschillende tijdstippen neem.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door SuperGhost »

Western Soldier schreef: ma 22 apr 2024, 12:59 Ik bedoel niet met Roosendaal per definitie de plaats, maar de intercity met die eindbestemming. Ja, Nijmegen is een belangrijkere bestemming uiteraard, maar daar gaan vele treinen naartoe, Roosendaal is de enige intercity die verder rijdt dan dat. Het is dus de enige trein naar het zuiden die er echt toe doet.
Kunnen reizigers uit Otterlo ook niet prima ri. 's-Hertogenbosch/Eindhoven/Tilburg reizen via Ede en Utrecht? Als daar al echt veel reizigers naartoe gaan vanuit Otterlo. Ik schat toch in dat al snel 90-95% van de reizigers uit Otterlo die de 105 van/naar Arnhem pakken in Arnhem of Nijmegen zullen moeten zijn.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Lijnennetideeën Arnhem-Nijmegen

Bericht door Western Soldier »

Uiteraard, helemaal waar, maar Nijmegen heeft diverse treinen. Daarvoor is geen specifiek tijdstip van aankomst nodig, elke trein naar Nijmegen is dan prima. De intercity naar Roosendaal is een trein met bestemmingen die niet door andere treinen aangedaan worden. Via Utrecht is het 23 minuten langer naar 's-Hertogenbosch. Nogmaals, het zijn er niet veel, maar een andere logische trein om op aan te sluiten op Arnhem Centraal is er niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten