1. Locomotief: Vectron
De lease-Vectrons van NS voor de IC Berlijn en Nightjet kunnen 200 km/u, slikken 1500V gelijkstroom én 25kV wisselspanning, en beschikken over zowel ATB-EG als ETCS. Laten we even aannemen dat er (identieke) locs over zouden zijn. Zijn ze technisch in staat om de HSL-Zuid te berijden, en zijn ze er ook toegelaten? Indien 'nee': hoezo?
- Deze vraag is een paar maanden geleden ook al gesteld. Eén bron zei toen dat de HSL-Zuid niet in het lijstje met toegelaten trajecten voor Vectrons staat, een andere juist dat er geen inzetbeperking voor Vectrons op de HSL bij hen in de systemen staat. Rara, wat is waar?
- Ik meen me te herinneren in eerdere discussies over de NS Traxx dat er geen ETCS-versie bestaat die zowel rijden in Duitsland als op de HSL-Zuid faciliteert. De Vectrons zouden dan dus nog niet de juiste softwareversie hebben. Is dit met een 'simpele' software-update op te lossen of heeft dit meer voeten in de aarde?
Een deelserie van 63 M6-rijtuigen (geen stuurrijtuigen) is geschikt gemaakt voor 200 km/u. Ze doen nu dienst op de Belgische IC Kortrijk-Welkenraedt over de HSL 2, maar laten we wederom aannemen dat ze daar vrijgespeeld worden. Zijn deze technisch in staat om in reizigersdienst de HSL-Zuid te berijden, en zo nee, waarom niet?
- De M6 staan bekend om hun grote formaat: ze passen niet binnen het gangbare Profiel van Vrije Ruimte in zowel België als Nederland, met inzetbeperkingen tot gevolg. Dit is bijvoorbeeld één van de redenen die ik heb gehoord dat M6 niet naar Roosendaal kan: het zou niet onder een snelwegviaduct door passen. Zijn er punten op het traject Amsterdam-Rotterdam(-Breda) waar dit ook een onoverkomelijk probleem zou zijn? Bijvoorbeeld de Schipholtunnel, de HSL-tunnels waar lucht niet klem moet komen te zitten bij passage op hoge snelheid, en überhaupt de positionering van de Nederlandse perronranden ten opzichte van het spoor. (Moest het gebogen perron in Roosendaal niet ooit 'afgeschaafd' worden omdat de MS75 er al klem kwam te zitten?)
- En beschikken de M6-rijtuigen over noodremoverbrugging? Bij de buren van Het Groot Belgisch Treinenforum vroeg ik al eerder naar de I-rijtuigen die bij gebrek daaraan niet door de Groene Harttunnel en/of op de gehele HSL-Zuid zouden mogen. Ik heb ook horen rondzingen dat de I11-rijtuigen momenteel noodremoverbrugging ingebouwd krijgen ter voorbereiding op inzet in de 'trage' Beneluxtrein Rotterdam-Brussel vanaf december.
Laten we uitgaan van rijtuigstammen in dezelfde vorm als gangbaar op de Kortrijk-Welkenraedt: 8 rijtuigen, waarvan 6x B (2e klas), 1x BD (2e klas met bagageafdeling) en 1x A (1e klas), omkaderd door twee locomotieven (in dit geval dus Vectrons).
- Kunnen de Vectron en de M6 voldoende met elkaar 'communiceren' om in reizigersdienst te functioneren? Op de handige site mmfl58.be staat veel info over de koppelingsinstallaties van de M6-rijtuigen, maar ik heb geen flauw idee wat dat allemaal betekent Ze kunnen in ieder geval goed overweg met de Belgische HLE18-locomotieven, tevens van Siemens maar blijkbaar gebaseerd op de Taurus (ondanks het Vectron-uiterlijk).
- En kan de Vectron onder 1500V gelijkstroom de juiste 'boordspanning' (of hoe heet dat) leveren aan de rijtuigen? Op die mmfl58.be-pagina lees ik "Voedingsspanning gekoppeld: 1500VAC, 50Hz / 3000VDC". Ik dacht dat 1500V DC op de bovenleiding overeenkomt met 1500V DC boordspanning, dat doet mij vrezen dat bij de M6 het licht uitgaat onder Nederlandse bovenleiding. Of kan hier de Vectron iets in betekenen (lees: omvormen o.i.d.)?