NL - Basel vv
-
NL - Basel vv
Nu de DB de rechtstreekse ICE naar Basel heeft opgeheven zou Eurostar niet in dit gat kunnen springen?
De Est vertrek Asd 7.08 uur rijdt al vaak met 2 stellen waarvan er één naar Charles de Gaulle en Eurodisney rijdt.
Deze zou je via Strasbourg en Colmar naar Basel SBB kunnen verlengen zodat je daar rond 14.10 uur bent.
Terug eenzelfde soort constructie, dan ben je tegen 23 uur terug in Asd.
De Est vertrek Asd 7.08 uur rijdt al vaak met 2 stellen waarvan er één naar Charles de Gaulle en Eurodisney rijdt.
Deze zou je via Strasbourg en Colmar naar Basel SBB kunnen verlengen zodat je daar rond 14.10 uur bent.
Terug eenzelfde soort constructie, dan ben je tegen 23 uur terug in Asd.
-
Re: NL - Basel vv
Lijkt mij geen slecht idee. Maar of dat qua concessie en rijpaden ook mogelijk is? En of Straatsburg te bereiken is vanuit CDG en Marne La Vallee? Volgens mij gaat die TGV-lijn via Belfort-Mulhouse.
-
Het lijkt me niet het meest logisch om vanaf de LGV Rhin-Rhône noordwaarts te steken naar Strasbourg. Logischer lijkt mij om Dijon en Mulhouse als tussenstops te pakken en vanaf daar rechtstreeks naar Bâle SNCF Basel SBB.
-
Via Dijon kan ook maar ik dacht dat Brussel - Strasbourg misschien meer reizigers zou opleveren.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ik zie inderdaad zogauw geen mogelijkheden om vanaf Marne-la-Vallee ergens naar Strasbourg af te buigen, anders dan kopmaken, via Dijon gaat zoals gezegd wel inderdaad.
Het is voor de aantrekkelijkheid een beetje de vraag hoe lang zo'n Eurostar erover gaat doen om Parijs heen te rijden... De 105 deed Amsterdam - Basel in 6 uur en 45 minuten en ik zie dat de snelste verbinding via Parijs en Dijon nu 8 uur 22 minuten duurt, maar dat is met 1,5 uur om van Paris Nord naar Paris Gare de Lyon te komen.
Stel dat duurt een half uurtje, dan zit je alsnog rond de 8 uur en de meest optimale verbinding met overstap Paris Nord -> Paris Est en in Strasbourg kan al in 7,5 uur.
Het is voor de aantrekkelijkheid een beetje de vraag hoe lang zo'n Eurostar erover gaat doen om Parijs heen te rijden... De 105 deed Amsterdam - Basel in 6 uur en 45 minuten en ik zie dat de snelste verbinding via Parijs en Dijon nu 8 uur 22 minuten duurt, maar dat is met 1,5 uur om van Paris Nord naar Paris Gare de Lyon te komen.
Stel dat duurt een half uurtje, dan zit je alsnog rond de 8 uur en de meest optimale verbinding met overstap Paris Nord -> Paris Est en in Strasbourg kan al in 7,5 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Donateur
Daar rijden al twee TGV's per dag en verbindingen via Parijs met een makkelijke overstap van Gare du Nord naar Gare de l'Est zijn er op zich ook in overvloed. Vanaf Disneyland zou ik hem dan ook inderdaad eerder via Dijon doortrekken.henrivanderweijden schreef: ↑ma 30 sep 2024, 20:31 Via Dijon kan ook maar ik dacht dat Brussel - Strasbourg misschien meer reizigers zou opleveren.
Huh? 8:22 - 1,5 + 0,5 = 7:22 uur, toch? Of mis ik iets?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ja je mist dat ik niet kan rekenen
Er moet dan inderdaad een uur vanaf en geen half uur.
Dan zit je dus zo ongeveer gelijk in reistijd

Dan zit je dus zo ongeveer gelijk in reistijd
Schapekop in de Keistad
-
Iets dergelijks heb ik laatst nog uitgerekend. Het kwam er toen op neer dat de rijtijd van Gare de Lyon naar stations op de LGV Zuidwaarts 10 minuten langer was dan de rijtijd van Marne la Vallée - Chessy (MVC) naar datzelfde station. Dat zou dus betekenen dat MVC - Dijon - Mulhouse - Basel SBB ca. 3 uur zou zijn, inclusief stops. Tel daar de 3,5 uur die de s9900 voor Asd - MVC nodig heeft bij op en je kan in ca. 6,5 uur van Asd naar Basel.Daniel schreef: ↑ma 30 sep 2024, 20:45 Het is voor de aantrekkelijkheid een beetje de vraag hoe lang zo'n Eurostar erover gaat doen om Parijs heen te rijden... De 105 deed Amsterdam - Basel in 6 uur en 45 minuten en ik zie dat de snelste verbinding via Parijs en Dijon nu 8 uur 22 minuten duurt, maar dat is met 1,5 uur om van Paris Nord naar Paris Gare de Lyon te komen.
- Suus
- Contacteer:
Leuk idee, maar er is nu al een chronisch tekort aan Eurostar Red stellen dus zo’n stel dagelijks missen voor een trein naar Zwitserland is op het moment niet realistisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Donateur
Men wilde toch gemengd gaan rijden met Eurostar Red- en Eurostar Blue-stellen op Amsterdam-Parijs? Wellicht kan er dan toch ergens iets vrijgespeeld worden. Voor de Zon-Thalys en Ski-Thalys (of hoe die dingen nu ook heten) gaat dat toch ook?
- Z2N
- Donateur
De zon- en ski-treinen rijden alleen op zaterdag, als er geen forenzendienst tussen Parijs en Brussel gereden hoeft te worden.
-
- OVNL-beheerder
Topic verplaatst naar ander subforum
-
Vanaf Marne-la-Vallee inderdaad niet, maar vanaf Charles-de-Gaulle is er bij Claye-Souilly een verbinding met de HSL naar Strasbourg. De bestaande TGV Brussel-Zuid - Strasbourg gebruikt die ook al. Die doet 3:48 over die route.
Amsterdam - Brussel-Zuid gaat in 2 uur. Tussen Strasbourg en Basel SBB rijden op dit moment geen hogesnelheidstreinen. De TER doet er met 4 tussenstops 1:17 over. De Eurostar zal waarschijnlijk enkel in Mulhouse stoppen, en zal dus zo'n 1:10 nodig hebben. In totaal praat je dan over 7 uur van Amsterdam naar Basel.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Contacteer:
Ligt er aan wat je onder hoge snelheid verstaat, de TER gaat daar immers ook 200 km/u.
Schapekop in de Keistad
-
En er is een TGV Brussel - Straatsburg die tot Marne-La-Vallee gaat en daar kop maakt en weer via het Raccordement d'Annet (bij Claye-Souilly) naar de LGV-Est gaat.
Maar dat kost je weer een half uur extra.
- Z2N
- Donateur
TGV's mogen daar veelal 220 km/h, en rijden dat daar ook dagelijks.