Drietreinensysteem in Nederland

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Heel_Holland_Spot

Drietreinensysteem in Nederland

Bericht door Heel_Holland_Spot »

Ik ben benieuwd wat jullie zouden vinden van een drietreinensysteem in Nederland. Het heeft voordelen, zo zouden mensen die bijvoorbeeld vanuit Leeuwarden naar de Randstad willen sneller op hun bestemming kunnen zijn, omdat stations als Steenwijk en Meppel kunnen worden overgeslagen. Aan de andere kant wordt de dienstregeling wel minder eenduidig en worden diensten minder frequent aangeboden, omdat er meer diensten aangeboden worden (4/4/4 in plaats van 6/6).

Ook ben ik benieuwd hoe jullie het drietreinensysteem zouden invullen.
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen Onderschrift Centraal en Onderschrift Zuid. U kunt ook omlezen.
Bemined

Re: Drietreinensysteem in Nederland

Bericht door Bemined »

De noodzaak voor een landelijk drietreinensysteem zie ik niet echt. Het kan wel regionaal toegepast worden, en kans is groot dat dit ook gaat gebeuren. Zie bijvoorbeeld dit voorstel: https://www.treinreiziger.nl/wp-content ... l-2030.pdf. Is inmiddels al enkele jaren oud en deels achterhaald, maar grote lijnen zijn nog steeds van toepassing. Amsterdam - Uitgeest - Alkmaar lijkt hier het meest op een drietreinensysteem, maar ook op Utrecht - Worden, Utrecht - Arnhem en Tilburg - Breda hebben er wat van weg. In latere versies is ook Weesp - Almere toegevoegd en in de droomversie is ook Utrecht - Rotterdam ingetekend (maar dan heb je het eerder over 2040~2050).
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Het drietreinensysteem is in 2006 afgeschaft voor de mogelijkheid om strakke kwartiersdiensten te introduceren. Voor 2006 sloten Intercities vaak wel op elkaar aan, maar Sneltreinen weer niet op elkaar aan doordat de Sneltreinen vaak langer over hun traject deden door de extra stops. Daardoor had je vaak maar 2x per uur een verbinding. Met strakke kwartiersdiensten heb je 4x per uur een verbinding, wat wel een belangrijk voordeel is van een tweetreinensysteem. Nadeel is alleen dat middelgrote plaatsen als Zoetermeer, Woerden, Harderwijk, Naarden-Bussem, etc. Enkel nog door Sprinters bediend worden, waardoor de reistijd is toegenomen. Echter, als je nu teruggaat naar het drietreinensysteem van voor 2006, dan gaan veel reizigers erop achteruit.
-
Vinny

Bericht door Vinny »

Het is een beetje mijn stokpaardje maar wat mij betreft zouden zonetreinen veel algemener toegepast kunnen worden. Treinen die in de Randstad op een beperkt aantal stations stoppen en op de uitlopers overal. Uiteindelijk willen veel reizigers van het platteland of voorsteden naar een beperkt aantal centrale steden heen en terug weer naar huis. Er zijn weinig reizigers tussen Purmerend en Breukelen, of tussen Zaandam en Weesp.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gamma

Bericht door Gamma »

Leuk en aardig, maar de mensen uit de stad Groningen willen gewoon snel naar Zwolle en de Randstad reizen zonder overbodige stops.
ZO6176
Donateur

Bericht door ZO6176 »

Vinny schreef: wo 16 okt 2024, 20:19 Het is een beetje mijn stokpaardje maar wat mij betreft zouden zonetreinen veel algemener toegepast kunnen worden. Treinen die in de Randstad op een beperkt aantal stations stoppen en op de uitlopers overal. Uiteindelijk willen veel reizigers van het platteland of voorsteden naar een beperkt aantal centrale steden heen en terug weer naar huis. Er zijn weinig reizigers tussen Purmerend en Breukelen, of tussen Zaandam en Weesp.
Doorgaande treinen staan minder lang aan het perron dan kerende treinen. Plus dat je dan iedere keer moet overlopen.
Nitein-Repart

Bericht door Nitein-Repart »

Gamma schreef: wo 16 okt 2024, 23:39 Leuk en aardig, maar de mensen uit de stad Groningen willen gewoon snel naar Zwolle en de Randstad reizen zonder overbodige stops.
Het gaat bij Vinny er meer om dat bijvoorbeeld de 2600 wordt doorgetrokken naar Groningen waarbij er tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaardens alleen op Almere Centrum en Almere Buiten gestopt wordt en na Almere Oostvaardens op ieder station gestopt wordt. De Sprinters tussen Almere Oostvaardens en Zwolle en tussen Zwolle en Groningen kunnen kan geschrapt worden.
-
Philip

Bericht door Philip »

Vinny schreef: wo 16 okt 2024, 20:19 Het is een beetje mijn stokpaardje maar wat mij betreft zouden zonetreinen veel algemener toegepast kunnen worden. Treinen die in de Randstad op een beperkt aantal stations stoppen en op de uitlopers overal. Uiteindelijk willen veel reizigers van het platteland of voorsteden naar een beperkt aantal centrale steden heen en terug weer naar huis. Er zijn weinig reizigers tussen Purmerend en Breukelen, of tussen Zaandam en Weesp.
De Fransen hebben dat concept zo ver toegepast dat tussen Nogent-sur-Seine en Longueville (een afstand van +/- 20 kilometer) nauwelijks een verbinding is. De IC's rijden na Nogent-sur-Seine rechtstreeks naar Parijs, terwijl de voorstadstreinen tot Longueville komen. Slechts 1x/dag is er een reismogelijkheid.
Western Soldier

Bericht door Western Soldier »

Er zitten voor en nadelen aan de concepten. Er zijn zeker trajecten waar een sneltrein uitkomst kan bieden, maar de herintrede van sneltreinen hoeft niet te betekenen dat ze overal worden ingezet. Over of ze een uitkomst zouden kunnen zijn hangt vooral af van de deeltrajecten, een deeltraject definieer ik in deze als een gedeelte tussen 2 grotere knooppunten. Als alle stations op een deeltraject relatief aan elkaar gelijk zijn en er geen stations op een traject zijn die er bovenuit steken dan volstaat een combinatie van IC+SPR. Een voorbeeld waar ik dan aan denk is het traject tussen Apeldoorn en Enschede, een sneltrein zou daar weinig toevoegen. Alle grotere stations op het traject zijn dusdanig veel groter en worden ook bediend door IC. Er zijn daar geen stations die er een beetje tussenin hangen, dus een sneltrein daar zou niets toevoegen. Er zijn ook deeltrajecten met stations waarbij er maar een enkel station is die boven de rest uitsteekt. Denk bijvoorbeeld aan Beverwijk, Dieren/Zutphen, Oss of Harderwijk. Geen van allen komen ze in de buurt van de knooppunten aan de deeltrajecten waarop de genoemde stations liggen, maar allemaal hebben ze een stuk meer reizigers dan de omliggende stations.

Het gevolg is dat er ook best een aantal deeltrajecten zijn, waar in de praktijk door het gebrek aan sneltreinen de intercity's zijn gaan stoppen op stations die de snelheid van een intercity er onnodig uithalen en waar serieuze intercity's in mijn ogen een stuk sneller zouden moeten en ook kunnen zijn. Het traject tussen Leiden Centraal en Rotterdam Centraal is een voorbeeld waar feitelijk een 3 treinensysteem gehanteerd wordt. Intercity's die in Den Haag Laan van NOI en Schiedam Centrum stoppen zijn feitelijk sneltreinen.

Een sneltrein kan dus enerzijds helpen op trajecten waar nu 4 sprinters rijden om één station voldoende op peil te houden. Dat ene station heeft dan voldoende, maar de overige stations hebben overkill. Anderzijds zou een sneltrein ook helpend kunnen zijn om intercity's te versnellen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Vinny

Bericht door Vinny »

Western Soldier schreef:Over of ze een uitkomst zouden kunnen zijn hangt vooral af van de deeltrajecten, een deeltraject definieer ik in deze als een gedeelte tussen 2 grotere knooppunten. Als alle stations op een deeltraject relatief aan elkaar gelijk zijn en er geen stations op een traject zijn die er bovenuit steken dan volstaat een combinatie van IC+SPR. Een voorbeeld waar ik dan aan denk is het traject tussen Apeldoorn en Enschede, een sneltrein zou daar weinig toevoegen.
Interessant voorbeeld: tussen Amersfoort en Apeldoorn rijden zelfs helemaal geen stoptreinen. Er zijn wel voorstellen geweest voor een extra stoptrein maar die zou dan feitelijk alleen de heropening van station Stroe mogelijk maken, en tussen Barneveld-Noord en Amersfoort zorgen voor overkill omdat daar ook vanuit de Valleilijnconcessie gereden wordt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie