Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

He SuperGhost, misschien heeft die stop in Gouda van de Intercity naar Den Haag wel nut, voordat je het zomaar opheft?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:Los van dat ik niet helemaal begrijp welke infrawijzigingen je nu precies wil een paar dingen:
* De rijtijd Utrecht - Den Haag lijkt te krap (die is nu al 38 minuten met 1 stop)
* De spooropstelling Gouda lijkt niet te maken (3 sporen nodig)
* De keringen op Den Haag Centraal (IC en sprinter) en Rotterdam Centraal (IC) zijn niet te maken
1) Inderdaad, aankomsttijd te Den Haag moet 1 minuut later zijn (kortere stop te Woerden dan in Gouda) ;-)
2) De sprinter naar Den Haag kan na vertrek van de IC naar Rotterdam op datzelfde spoor binnenkomen. Ik had hem daarbij inderdaad wel 1 minuut later moeten plannen, dan past het al wel. Het 1 minuut later aankomen in Den Haag zorgt ook weer dat de kering daar weer haalbaar is.
3) Die kering van de IC op Rotterdam Centraal niet te maken? Hoe dan, die komt nu nog 1 minuut later aan, dus heeft dan zelfs nog minder keertijd als bij mij. Die in Den Haag net wel of betekend dat de IC op de andere IC-serie Utrecht-Den Haag moet keren idd. De sprinter al op punt 2 benoemd.
Suus schreef:He SuperGhost, misschien heeft die stop in Gouda van de Intercity naar Den Haag wel nut, voordat je het zomaar opheft?
Ik probeer ook een discussie een beetje aan te drijven hiermee. Voor Gouda-Utrecht is er nu een overbediening natuurlijk (en ja ik weet dat dat door het samenloopvak komt), terwijl grote kernen als Zoetermeer en Woerden er nogal bekaaid vanaf komen. Daarnaast lijkt Rotterdam-Woerden-Amsterdam toe aan een frequentieverdubbeling (capaciteitsproblemen) en hoe pas je dat in met ook nog een sprinter Utrecht-Den Haag ertussen.

Mijn opzet heeft inderdaad enkele nadelen, maar ook voordelen. Nadelen zijn bijv. de langere reistijd Gouda-Den Haag (+7 min.) en het verdwijnen van de rechtstreekse (sprinter)verbinding Den Haag-Goverwelle<->Vleuten-Utrecht.
Voordeel is dan bijv. de snellere reistijd en hogere frequentie Den Haag-Woerden/Vleuten/Terwijde/Leidsche Rijn, snellere reistijd en rechtstreekse verbinding Zoetermeer-Utrecht en een betere verbinding Utrecht-TU Delft (in Zoetermeer op de bus).

Een andere optie zou bijv. ook kunnen zijn dat je voor beide IC-takken de ritten met eindbestemming Utrecht in Woerden laten stoppen en de ritten door gaan naar Amersfoort in Gouda laat stoppen, zodat Gouda en Woerden zowel naar Rotterdam als Den Haag een snelle IC hebben, al is het dan 2x p/u i.p.v. 4x p/u naar een van beiden. Ook die optie zou je kunnen maken.

Eventueel zou je 's avonds (als je snijdt in de treinen) dan beide IC's (zowel die 2 naar Rotterdam als die 2 naar Den Haag) in zowel Woerden als Gouda kunnen laten stoppen, zodat op Utrecht-Gouda een kwartiersdienst per IC blijft.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Woerden heeft diverse sprinters naar Utrecht, daarvan is de reistijd wel wat langer dan met een intercity, maar met ongeveer een kwartier nog steeds zeer acceptabel. Zoetermeer is zeer sterk op Den Haag gericht en heeft daarvoor RandstadRail. Van/naar Utrecht is de overstap nu prachtig cross-platform in Gouda. Gouda heeft van de drie stations (Woerden, Gouda, Zoetermeer) de belangrijkste regionale functie.

Niet stoppen met de IC van/naar Den Haag in Gouda is daarnaast onhandig, omdat de doorrijsporen in Gouda (spoor 2 en spoor 7) vooral praktisch liggen voor treinen van/naar Rotterdam.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:Los van dat ik niet helemaal begrijp welke infrawijzigingen je nu precies wil een paar dingen:
* De rijtijd Utrecht - Den Haag lijkt te krap (die is nu al 38 minuten met 1 stop)
1) Inderdaad, aankomsttijd te Den Haag moet 1 minuut later zijn (kortere stop te Woerden dan in Gouda) ;-)
Dat haal je nog niet. De stop in Gouda is nu 1 minuut, voor een IC heb je minimaal 48 seconden nodig. Er komt dus zeker nog een minuut bij (klopt ook met de vuistregel: een extra stop kost 2 minuten extra)
SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:* De spooropstelling Gouda lijkt niet te maken (3 sporen nodig)
2) De sprinter naar Den Haag kan na vertrek van de IC naar Rotterdam op datzelfde spoor binnenkomen. Ik had hem daarbij inderdaad wel 1 minuut later moeten plannen, dan past het al wel. Het 1 minuut later aankomen in Den Haag zorgt ook weer dat de kering daar weer haalbaar is.
Ik zie dat er een fout in de rijtijd van de sprinter zit, aankomst daarvan moet om .49 zijn (rijtijd 25 minuten conform huidig) en dan is de kering te maken. 1 minuut later in Gouda lukt waarschijnlijk nog niet doordat je dat in Goverwelle niet kan maken (daar komt ook de Rotterdamse sprinter nog tussen alles door). De richting Utrecht is daarin trouwens beperkender dan de richting Den Haag/Rotterdam door de ligging van de keersporen. Heeft ook relatie met die twee minuten die je nog tekort komt in de IC richting Den Haag, volgens mij zit 1 daarvan tussen Woerden en Gouda (ervan uitgaande dat de IC's tussen Woerden en Gouda achter elkaar aan rijden is doorkomst .21 na aankomst .20 sowieso niet te maken, dat wordt zeker .22).

Overigens moet er ook nog wat met station Bleizo, want daar is (helaas) de eerste paal al de grond in gegaan.
SuperGhost schreef:
Wubbo schreef:* De keringen op Den Haag Centraal (IC en sprinter) en Rotterdam Centraal (IC) zijn niet te maken
3) Die kering van de IC op Rotterdam Centraal niet te maken? Hoe dan, die komt nu nog 1 minuut later aan, dus heeft dan zelfs nog minder keertijd als bij mij. Die in Den Haag net wel of betekend dat de IC op de andere IC-serie Utrecht-Den Haag moet keren idd. De sprinter al op punt 2 benoemd.
Aankomst .39 betekent (gerekend vanuit de normale symmetrie om .00) vertrek om .21. Daarmee krijg je aankomst om .09, .24, .39 en .54; en vertrek om .06, .21, .36 en .51 (strakke kwartierdiensten). Zeker 2x per uur moet je aankomende IC kruisen met de vertrekkende IC, en dat moet dan in 3 minuten. Dat haal je technisch niet. De norm is 6 minuten, ik wil best geloven dat het in 5 minuten kan, maar in 3 minuten geloof ik niet. Dat geldt zowel voor Rotterdam als voor Den Haag.
SuperGhost schreef:
Suus schreef:He SuperGhost, misschien heeft die stop in Gouda van de Intercity naar Den Haag wel nut, voordat je het zomaar opheft?
Ik probeer ook een discussie een beetje aan te drijven hiermee.
Er zit 1 groot voordeel aan het overslaan van Gouda met de IC naar Den Haag: als het allemaal goed in te passen is op Gouda (en Goverwelle) kun je daardoor station Bleizo opnemen in de bediening van de sprinter zonder dat de IC in Zoetermeer hoeft te stoppen. Alleen is het me nog niet gelukt om een uitwerking te maken die overal past (incl Goverwelle en de keringen op Den Haag en Rotterdam, en het inpassen van goederen naar Rotterdam).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Ik dacht dat het hele idee van station Bleizo was, dat de IC daar voortaan zou gaan stoppen? En dat er geen sprake meer was van stoppen op Zoetermeer.

Of die IC dan ook nog in gouda moet stoppen of niet... Ik vind een wat minder frequente IC bediening van Gouda op zich wel gewenst. Maar als het operationeel niet uit kan dan kun je er net zo goed gewoon blijven stoppen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Haha, nee, Bleizo is echt alleen voor sprinters.
Die sprinter wordt 2 minuten langzamer door die extra stop, dan zou de IC er te dicht op komen, dus moet de IC ook 2 minuten langzamer worden.
Daarom gaat die IC extra stoppen in Zoetermeer.

Het wachten is nu op extra capaciteit op het spoor rond Zoetermeer dan kan die IC weer doorrijden. Een stukje viersporig zou mooi zijn. Station Zoetermeer is daar al op voorbereid.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

reisthijs schreef:Haha, nee, Bleizo is echt alleen voor sprinters.
Die sprinter wordt 2 minuten langzamer door die extra stop, dan zou de IC er te dicht op komen, dus moet de IC ook 2 minuten langzamer worden.
Daarom gaat die IC extra stoppen in Zoetermeer.

Het wachten is nu op extra capaciteit op het spoor rond Zoetermeer dan kan die IC weer doorrijden. Een stukje viersporig zou mooi zijn. Station Zoetermeer is daar al op voorbereid.
Stoppen op Zoetermeer ben ik wel een voorstander van hoor.

Maar waarom zou je niet stoppen op Bleizo ipv Zoetermeer? Op zoetermeer heb je de overstap op de bus naar Delft (niet zo'n heel erg frequente verbinding overigens) en tram 3. Op Bleizo heb je overstap op de bussen naar Bleiswijk en op tram 4 die een stuk sneller is om richting Leidschenveen e.d. te gaan. De directe stationsomgeving van beide stations is niet heel erg IC-waardig overigens; weliswaar is die van Zoetermeer/Driemanspolder wel iets stedelijker, het gebied rond Bleizo gaat ook worden ontwikkeld de komende jaren, dus een ÏC stop is nog niet eens zo een gek idee.

En ik zou haast zweren dat ik ergens plannen heb gelezen voor Bleizo als IC station, maar ik kan het niet meer vinden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Vinny »

Chrysa schreef:Tja, als die [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] een sprinter zou heten zouden we deze hele discussie niet hebben... :')
Wat maakt het nou uit of dat ding een IC of sprinter heet? Etten-Leur is trouwens ook alleen een IC-station omdat er verder niets komt omdat het niet rendabel is, net als Olst en Wijhe. Laat dat ding nou toch gewoon.

Maar ja, ik woon bij Lage Zwaluwe dat lekker wel 4 treinen per uur heeft. :6
De 8800 is natuurlijk meer dan een sprinter, omdat het ook luxer materieel en belangrijker forensenrelaties bedient (Utrecht-Leiden). Bij gebrek aan een onderliggende sprinter stopt deze intercity ook op stoptreinstations. Zoiets heet met een mooi woord "zonetrein" (treinen die een deel van hun route stoptreinkarakterestieken hebben en een deel van de route intercitykarakterestieken), maar dat is voor de gemiddelde reiziger te moeilijk.

Zelf zie ik meer wat in het opwaarderen van de 8800 tot echte intercity en dan 2x per uur met enkeldeksmatereel (rijdt alleen ma-za overdag) en het inleggen van een sprinterdienst 2x per uur (rijdt ook 's avonds en in het weekend) tussen Utrecht en Leiden. Dan moet de infrastructuur wel worden aangepast, en dat is nu precies het heikele punt: dat is te duur.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Ach, voor die hele ic/sprinter/sneltrein/stoptrein/zonetreindiscussie zie ik wel een oplossing: noem het ding 'de trein'.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13669
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Vinny »

Het lijkt me zinvoller om het product te verbeteren dan een nieuwe naam te geven aan het product. Maar ach, wie ben ik :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Alargule »

Dat ook. Maar het zou veel nondiscussies op dit forum in de kiem smoren.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

Allicht, de goocheling met cijfers van Pedaalemmerzak helpt ook niet echt mee natuurlijk. 2900 reizigers als een kleine 2.000 bestempelen. De Bodegravers een bus ingooien omdat je dan als treinpassagier bij een volgend station moet wachten. Alleen maar om het productnaampje IC. Het was :lol: :lol: :lol: hierboven...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door verfmeer »

pedaalemmerzak schreef:
reisthijs schreef:Haha, nee, Bleizo is echt alleen voor sprinters.
Die sprinter wordt 2 minuten langzamer door die extra stop, dan zou de IC er te dicht op komen, dus moet de IC ook 2 minuten langzamer worden.
Daarom gaat die IC extra stoppen in Zoetermeer.

Het wachten is nu op extra capaciteit op het spoor rond Zoetermeer dan kan die IC weer doorrijden. Een stukje viersporig zou mooi zijn. Station Zoetermeer is daar al op voorbereid.
Stoppen op Zoetermeer ben ik wel een voorstander van hoor.

Maar waarom zou je niet stoppen op Bleizo ipv Zoetermeer? Op zoetermeer heb je de overstap op de bus naar Delft (niet zo'n heel erg frequente verbinding overigens) en tram 3. Op Bleizo heb je overstap op de bussen naar Bleiswijk en op tram 4 die een stuk sneller is om richting Leidschenveen e.d. te gaan. De directe stationsomgeving van beide stations is niet heel erg IC-waardig overigens; weliswaar is die van Zoetermeer/Driemanspolder wel iets stedelijker, het gebied rond Bleizo gaat ook worden ontwikkeld de komende jaren, dus een ÏC stop is nog niet eens zo een gek idee.

En ik zou haast zweren dat ik ergens plannen heb gelezen voor Bleizo als IC station, maar ik kan het niet meer vinden.
Ik zou gewoon Zoetermeer-Oost opheffen. Ben je ook in een keer van al het gezeur af, en station Zoetermeer is maar 1 halte verder met de bus.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

Alargule schreef:Ach, voor die hele ic/sprinter/sneltrein/stoptrein/zonetreindiscussie zie ik wel een oplossing: noem het ding 'de trein'.
Dat doen ze het VK ook en dat werkt prima!
In de praktijk onthouden treinreizigers toch vooral dat ze de trein van X over het uur met eindbestemming Y moeten hebben. Wat voor label er op zit geplakt boeit ze niet.
Vinny schreef:De 8800 is natuurlijk meer dan een sprinter, omdat het ook luxer materieel en belangrijker forensenrelaties bedient (Utrecht-Leiden). Bij gebrek aan een onderliggende sprinter stopt deze intercity ook op stoptreinstations. Zoiets heet met een mooi woord "zonetrein" (treinen die een deel van hun route stoptreinkarakterestieken hebben en een deel van de route intercitykarakterestieken), maar dat is voor de gemiddelde reiziger te moeilijk.
Deze stoptrein heet alleen maar intercity omdat iemand ineens bedacht heeft dat alle stoptrein overal moeten stoppen. Het was vroeger normaal dat kleine haltes maar 2x/uur bediend werden en de overige stoptreinen lekker doorreden. Bunnik, Vleuten, Utrecht Lunetten waren voorbeelden daarvan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

verfmeer schreef:
pedaalemmerzak schreef:
reisthijs schreef:Haha, nee, Bleizo is echt alleen voor sprinters.
Die sprinter wordt 2 minuten langzamer door die extra stop, dan zou de IC er te dicht op komen, dus moet de IC ook 2 minuten langzamer worden.
Daarom gaat die IC extra stoppen in Zoetermeer.

Het wachten is nu op extra capaciteit op het spoor rond Zoetermeer dan kan die IC weer doorrijden. Een stukje viersporig zou mooi zijn. Station Zoetermeer is daar al op voorbereid.
Stoppen op Zoetermeer ben ik wel een voorstander van hoor.

Maar waarom zou je niet stoppen op Bleizo ipv Zoetermeer? Op zoetermeer heb je de overstap op de bus naar Delft (niet zo'n heel erg frequente verbinding overigens) en tram 3. Op Bleizo heb je overstap op de bussen naar Bleiswijk en op tram 4 die een stuk sneller is om richting Leidschenveen e.d. te gaan. De directe stationsomgeving van beide stations is niet heel erg IC-waardig overigens; weliswaar is die van Zoetermeer/Driemanspolder wel iets stedelijker, het gebied rond Bleizo gaat ook worden ontwikkeld de komende jaren, dus een ÏC stop is nog niet eens zo een gek idee.

En ik zou haast zweren dat ik ergens plannen heb gelezen voor Bleizo als IC station, maar ik kan het niet meer vinden.
Ik zou gewoon Zoetermeer-Oost opheffen. Ben je ook in een keer van al het gezeur af, en station Zoetermeer is maar 1 halte verder met de bus.
Zoetermeer-Oost bedient een gebied waar de randstadrail niet komt (rokkeveen). Er fietsen vooral veel mensen naartoe ipv dat ze er met OV komen. Lijkt me dus niet het beste idee. Zeker omdat een IC stop in Zoetermeer sowieso al gewenst is (aangezien het ongeveer 12x zo groot is als Bodegraven, gewenster dan de IC stop te bodegraven ;) ).
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

JeffreyMeijer schreef:Allicht, de goocheling met cijfers van Pedaalemmerzak helpt ook niet echt mee natuurlijk. 2900 reizigers als een kleine 2.000 bestempelen. De Bodegravers een bus ingooien omdat je dan als treinpassagier bij een volgend station moet wachten. Alleen maar om het productnaampje IC. Het was :lol: :lol: :lol: hierboven...
Drogreden van de stroman. Ik heb juist altijd gezegd dat het mij niet om het naampje te doen is, maar om de kwaliteit van het product.

En stoppen in gehuchtjes als Bodegraven met nog geen 3000 reizigers, minder dan de helft van het aantal reizigers van zelfs de kleinste intercitystops in ons land, doet af aan de kwaliteit van dit product (de trein leiden-utrecht). Ook de zeer hoge vertragingsgevoeligheid en de hobbeligheid van het spoor doen af aan de kwaliteit (en ja, dat merk je !).

Eigenlijk zijn er natuurlijk infra aanpassingen nodig, maar het is in deze draad al aangetoond dat bodegraven overslaan zonder elders te wachten met de IC wellicht nu al mogelijk is, met passen en meten. Maar het liefst, in een ideale wereld met oneindig veel geld, zou ik de volgende infra aanpassingen zien:

- Viaduct over de Morsweg en de Haagweg in Leiden, zodat beide spoorwegovergangen (die levensgevaarlijk zijn) verdwijnen. Dubbelspoor, a.u.b.
- Integraal dubbelspoor tot aan station Leiden Lammenschans.
- Station Leiden Lammenschans tweesporig maken (volgens mij het enige enkelsporige IC station in de Randstad :') en misschien wel uberhaupt het enige enkelsporige station aan een deel van het hoofdrailnetwerk in de randstad), en verder tweesporig tot aan het stuk bij zoeterwoude dat nu al dubbelsporig is.
- Nieuwe onderdoorgang t.h.v. ROC voor station Leiden Lammenschans (is nu maar van één kant bereikbaar).
- Station Hazerswoude bouwen, dubbelspoor, zoals ook al gepland is.
- T.h.v. Bodegraven een langer stuk dubbelspoor zodat IC's elkaar in volle vaart kunnen kruisen.
- Verzakkingen in het huidige spoor verhelpen. En als je dan toch al bezig bent daar ook dubbelspoor aanleggen.

De rest van de lijn kan dan nog enkelsporig blijven om geld te besparen. Integraal dubbelspoor is natuurlijk het meest robuust maar wordt erg duur.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door reisthijs »

pedaalemmerzak schreef:Maar het liefst, in een ideale wereld met oneindig veel geld, zou ik de volgende infra aanpassingen zien:

[...]

De rest van de lijn kan dan nog enkelsporig blijven om geld te besparen.
huh? :')

Met oneindig veel geld maak je de hele lijn minstens dubbelspoor. Of viersporig voor mijn part.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Om nog een poging te doen om deze discussie te redden van de trolls, heb ik even alle onzin eruit gefilterd.
Milco schreef:Zoals al vaker gezegd is, rijdt de IC tussen Leiden en Woerden als een stoptrein
En da's dus het probleem: dat moet-ie niet doen.

Waarom zijn beide overwegen trouwens levensgevaarlijk? Ontbreken er slagbomen of zo?
- De overwegen liggen op twee zeer drukke toegangswegen tot de stad
- Er liggen een overweg, een beweegbare brug en een verkeerslicht allemaal vlak na elkaar, met ook nog een normale kruising ertussen. En als je links afslaat de haagweg op nóg een overweg met daarna nog een verkeerslichtenkruising.

Kijk zelf maar even op google streetview naar de situatie. Ik ga niet alles lopen voorkauwen ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Suus »

Er is de afgelopen drie jaar maar liefst één incident gebeurt op de dubbele overweg in Leiden, en dat was een bestelbusje dat een slagboom aanreed. Ik ken gevaarlijkere overwegen. Op Leiden - Woerden gebeuren zeer weinig aanrijdingen, dit jaar pas een keer op een totaal van 227, vorig jaar twee keer op een totaal van 261. De spoorbrug van Alphen is vaker kapot, daar zou men eens wat aan moeten doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Jef400 »

Maar om even terug te komen op de discussie. Misschien begrijpt deze persoon niet dat 3.000 man om 60 volle bussen gaat! Het wegennet tussen beide plaatsen van dien aart is dat je of in de file op de N11 staat of over te smalle wegen moet. Dat het enkel probleemverplaatsing is aangezien de trein dan een halte verderop moet stoppen, en eigenlijk gewoon autistisch aan het cijfervergelijken is zonder naar enige vorm van context te kijken.
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 20 nov 2016, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast ivm verwijderen van diverse berichten
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

Suus schreef:Er is de afgelopen drie jaar maar liefst één incident gebeurt op de dubbele overweg in Leiden, en dat was een bestelbusje dat een slagboom aanreed. Ik ken gevaarlijkere overwegen. Op Leiden - Woerden gebeuren zeer weinig aanrijdingen, dit jaar pas een keer op een totaal van 227, vorig jaar twee keer op een totaal van 261. De spoorbrug van Alphen is vaker kapot, daar zou men eens wat aan moeten doen.
Ondanks dat het op wonderlijke wijze niet zo vaak fout gaat, is het ook een bron van heel erg veel files binnen Leiden, dat complex aan overwegen, kruispunten en een beweegbare brug. Het lijkt me dus sowieso erg handig om dat voor ééns en voor altijd op te ruimen, dmv aanleg Fly-over. Daar hoeft niet alleen prorail voor te betalen maar zeker ook de provincie en de gemeente leiden.

De overweg Kanaalweg wordt momenteel al vervangen door een fly-over.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SLToilet »

Ik heb weer eens iets bedacht: als er een paar wissels worden aangepast nabij Rtst, of het een idee is om dit stationnetje te gebruiken als hét noodstation bij verstoringen in de Blaaktunnel en de tunnel bij Barendrecht, ik wil het als volgt vormgeven:

Als er een storing is in de Blaaktunnel die slechts één tot twee sporen onbruikbaar maakt, dan is het (afgezien van idiote regelzucht) volstrekt nutteloos om de hele tunnel dicht te gooien. Met meer fysieke scheiding van de twee westelijke en oostelijke sporen door die tunnel wil ik dat het mogelijk is om te allen tijde deze tunnel te benutten. Mijn uitgangspunt is om Rtst sowieso al uit te breiden naar een waardig sprinterstation waarbij IC's ook de ruimte krijgen om te stoppen indien nodig (met minimaal vier perronsporen dus). De sporen worden dan gebruikt alsof het normaal dubbelspoor betreft. Als het voorkomt dat niet alle sporen in de Blaaktunnel mogen worden gebruikt wil ik in ieder geval de volgende treinen laten rijden:

- de Thalys en Benelux
- de sprinters, of desnoods een pendel die stopt op Rtb en Rtz. frequentie van iedere 7,5 minuut (misschien ook door de helft met normale sprinters te laten rijden en de helft met noodsprinters). Conflicten met de Benelux en Thalys ontwijken door het accepteren van te incasseren vertraging.
- de treinen uit het zuiden moeten dan zoveel mogelijk stoppen bij Rtst: juist de intercity's. Dit geldt ook voor Rtd vanuit het noorden. Hier kunnen reizigers overstappen op een sprinter om hun reis een paar stations per sprinter te treinen. Vertragingen zijn onontkoombaar voor langeafstandsreizigers maar desondanks veel beperkter dan het dichtgooien van de hele tunnel.

Voor Barendrecht zou zoiets ook mooi zijn, al vind ik het zelf. Hierbij de opsplitsing in drie categorieën qua storingen:
- HSL-tunnel dicht: pech maar dan omreizen via Dordrecht voor bepaalde treinen
- Twee gewone sporen dicht: minder treinen. Indien conflicten zijn de IC die bij Dordrecht eindigt niet laten rijden, de IC naar Vlissingen wél. Conflicterende sprinters schrappen (maar minimaal twee per uur blijven over).

Precieze uitwerking heb ik (nog) niet, daar heb ik nog niet over nagedacht maar ik verwacht een complex geheel van wijzigingen. Net zoals de omleiding naar Schaarbeek ook ingrijpend is als de Noord-Zuidtunnel in Brussel dicht is.

Ik wil jullie hierbij laten nadenken over oplossingen om tunnels onder moeilijke omstandigheden alsnog te kunnen gebruiken, afgezien van regelgeving.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
verfmeer
Berichten: 786
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door verfmeer »

pedaalemmerzak schreef:
verfmeer schreef: Ik zou gewoon Zoetermeer-Oost opheffen. Ben je ook in een keer van al het gezeur af, en station Zoetermeer is maar 1 halte verder met de bus.
Zoetermeer-Oost bedient een gebied waar de randstadrail niet komt (rokkeveen). Er fietsen vooral veel mensen naartoe ipv dat ze er met OV komen. Lijkt me dus niet het beste idee. Zeker omdat een IC stop in Zoetermeer sowieso al gewenst is (aangezien het ongeveer 12x zo groot is als Bodegraven, gewenster dan de IC stop te bodegraven ;) ).
Rokkeveen ligt dichter bij station Zoetermeer dan bij Zoetermeer-Oost. Dus dat argument gaat niet op.
Doordat Zoetermeer via de RandstadRail (die ook bij station Zoetermeer stopt) al goed met Den Haag verbonden is, worden de stations maar door 9000 reizigers per dag gebruikt. Dat is evenveel als Naarden-Bussum, Weesp en minder dan de stations van Houten, die ook geen IC stations hebben. Daardoor zie ik geen enkele reden om de IC daar te laten stoppen.
Laatst gewijzigd door verfmeer op zo 20 nov 2016, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door pedaalemmerzak »

SLToilet schreef:Ik heb weer eens iets bedacht: als er een paar wissels worden aangepast nabij Rtst, of het een idee is om dit stationnetje te gebruiken als hét noodstation bij verstoringen in de Blaaktunnel en de tunnel bij Barendrecht, ik wil het als volgt vormgeven:

Als er een storing is in de Blaaktunnel die slechts één tot twee sporen onbruikbaar maakt, dan is het (afgezien van idiote regelzucht) volstrekt nutteloos om de hele tunnel dicht te gooien. Met meer fysieke scheiding van de twee westelijke en oostelijke sporen door die tunnel wil ik dat het mogelijk is om te allen tijde deze tunnel te benutten. Mijn uitgangspunt is om Rtst sowieso al uit te breiden naar een waardig sprinterstation waarbij IC's ook de ruimte krijgen om te stoppen indien nodig (met minimaal vier perronsporen dus). De sporen worden dan gebruikt alsof het normaal dubbelspoor betreft. Als het voorkomt dat niet alle sporen in de Blaaktunnel mogen worden gebruikt wil ik in ieder geval de volgende treinen laten rijden:

- de Thalys en Benelux
- de sprinters, of desnoods een pendel die stopt op Rtb en Rtz. frequentie van iedere 7,5 minuut (misschien ook door de helft met normale sprinters te laten rijden en de helft met noodsprinters). Conflicten met de Benelux en Thalys ontwijken door het accepteren van te incasseren vertraging.
- de treinen uit het zuiden moeten dan zoveel mogelijk stoppen bij Rtst: juist de intercity's. Dit geldt ook voor Rtd vanuit het noorden. Hier kunnen reizigers overstappen op een sprinter om hun reis een paar stations per sprinter te treinen. Vertragingen zijn onontkoombaar voor langeafstandsreizigers maar desondanks veel beperkter dan het dichtgooien van de hele tunnel.

Voor Barendrecht zou zoiets ook mooi zijn, al vind ik het zelf. Hierbij de opsplitsing in drie categorieën qua storingen:
- HSL-tunnel dicht: pech maar dan omreizen via Dordrecht voor bepaalde treinen
- Twee gewone sporen dicht: minder treinen. Indien conflicten zijn de IC die bij Dordrecht eindigt niet laten rijden, de IC naar Vlissingen wél. Conflicterende sprinters schrappen (maar minimaal twee per uur blijven over).

Precieze uitwerking heb ik (nog) niet, daar heb ik nog niet over nagedacht maar ik verwacht een complex geheel van wijzigingen. Net zoals de omleiding naar Schaarbeek ook ingrijpend is als de Noord-Zuidtunnel in Brussel dicht is.

Ik wil jullie hierbij laten nadenken over oplossingen om tunnels onder moeilijke omstandigheden alsnog te kunnen gebruiken, afgezien van regelgeving.
Een evenementenhalte inrichten op gebruik bij calamiteiten lijkt me een erg dure grap. Waarom zouden de treinen niet gewoon doorrijden tot Lombardijen of Zuid, en dan pendelbussen inzetten naar CS? Veel goedkoper.

Ik ben overigens niet tegen het openen van Stadion als een normaal station in de reguliere dienstregeling. Wel moet het aanbod aan OV dan wellicht worden uitgebreid in de omgeving. Er is nu enkel halte Stadion voor tram 12/23, maar die ligt nogal ver van dit station of en er zou dan een goede nieuwe looproute moeten komen. En er zou ook een goede looproute moeten komen naar de westkant van het spoor. Niet zo heel goedkoop dus, maar wel mogelijk.

Voor extra OV zou je kunnen denken aan een bus:
Zuidplein - Ikazia Ziekenhuis - Strevelsweg - Sandelingplein - Breeplein (tot zover parallel aan bus 77) - Stadionviaduct - Station Stadion - Stadionweg - IJsselmondseplein - Oud IJsselmonde - Beverwaard (of bolnes, slikkerveer/ridderkerk, evt.)

En/of een bus de Brienenoordbrug op naar b.v. Kralingse Zoom

Voordelen:
- Betere verbinding vanuit bepaalde Rotterdamse wijken met een treinstation
- Betere verbinding vanuit deze wijken met Zuidplein (rechtstreeks ipv overstap)
- Meer passagiers voor het nieuwe treinstation.

De overige passagiers zouden vanuit de tram moeten komen (onwaarschijnlijk want onlogische ligging) en/of op de fiets vanuit de omliggende wijken. en natuurlijk de Kuip zelf.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SLToilet »

Ik denk (lees: ik weet zeker) dat reizigers zich niet graag laten vervoeren in bussen, dan heb ik ze liever in de tram van Lombardijen naar CS, maar nog beter in de metro, dan zou voor de Blaaktunnel de noodzaak weggenomen worden voor een nooddienstregeling. Jammer dat er geen concrete plannen daarvoor zijn.

Qua prijs valt het best mee om wat wissels aan te leggen (het zijn er immers geen 230 zoals vroeger bij Ut), de brandveiligheid verbeteren teneinde de dienstregeling te kunnen handhaven is wel wat duurder ja, evenals het aanleggen van nieuwe perrons daar waar de sporen allemaal op mekaar liggen. Maar als we toch bezig zijn Rtst tot volwaardig station om te bouwen is het aanpassen voor calamiteiten een kleine moeite.

Maar bussen vallen bij mij niet in de smaak om hiermee reizigers bruut te onderbreken van een treinreis in het geval van calamiteiten. We moeten niet bang zijn om te investeren in minder uitval en een kortere reistijd. Andere landen doen veel meer moeite om treinen om te leiden of andere railgebonden oplossingen om de reizigers van dienst te zijn, wij zijn in die zin best gemakzuchtig. Ik zou er een gezwel van krijgen als ik tussen Amsterdam en Parijs reis met de Thalys om vervolgens met een bus te moeten worden vervoerd tussen Rtd en een volgend station (oke die rijdt dan via Utrecht maar ik betaal geen 100 euro om vervolgens tot Brussel-Zuid voor 90 procent op een karrespoor te moeten treinen.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten