Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Behalve bij de plannen van WesternSoldier is nergens extra infrastructuur voor nodig.

Maar mét extra infrastructuur kan de dienstregeling wel beter gemaakt worden:
- Bij 6/6 kun je er de inhaling in Driebergen-Z voorkomen
- Bij 4/4/4 kun je er de treinen beter mee over het uur verspreiden
SuperGhost
Berichten: 3411
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Bij 4/4/4 kun je de treinen bij doorkomst Utrecht zonder infra toch ook al goed spreiden? De sneltreinen kunnen dan 7 minuten na de intercity's vertrekken en de sprinters vrijwel gelijk met de sneltreinen. De sprinters komen dan vlak voor doorkomst van de intercity's aan in Driebergen. In Arnhem komen de sneltreinen dan 2 minuten voor de intercity's aan. Dat bij Arnhem de sneltreinen vlak voor de intercity's aankomen geeft dan ook de ruimte voor een sprinter op Ede-Arnhem en zorgt dat de overstap vanaf Driebergen en De Klomp ri. Nijmegen niet te lang wordt.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Maar dan heb je dus een inhaling van de SPRs in Driebergen-Zeist?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12760
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Wubbo »

Ik denk dat dat bij 4/4/4 niet hoeft. Je stopt tenslotte maar 2x extra (Vaartsche Rijn ligt nog op de viersporigheid) en dat moet in een 7-minutengat prima passen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Normaal niet idd, maar bij de versie van SuperGhost zo te lezen wel.
Roeland
Berichten: 1158
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Roeland »

Als je de sneltreinen in Utrecht 4 minuten na IC's laat vertrekken, en de sprinters 1 minuut na de sneltreinen, past het 4x4x4-model prima zonder inhaling op Driebergen.
Dan heb je zowel vanaf Utrecht als vanaf Arnhem ongeveer een 4-11-4-11-frequentie. Met eerst de snelle IC en daarna de ca. 7 minuten langzamere sneltrein.
Wat volgens mij de belangrijkste aansluiting (voor de tijdligging) is, is dat de IC's in Nijmegen en Arnhem goed moeten aansluiten op de treinen van/naar Doetinchem en de Maaslijn.
sirvinniei
Berichten: 2748
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door sirvinniei »

https://www.gelderlander.nl/arnhem/non- ... ~abdf175f/ (betaalmuurtje)
De verbinding Arnhem-Utrecht wordt niet alleen beter, maar ook sneller; 29 minuten in plaats van de huidige 35, rekent Hofstra voor
Prorail gaat dus uit van 29 en 35 minuten.

In de toekomst zou je zelfs, met inhalingen op db en ed, de HSL-oost uit de ijskast kunnen trekken en de ICE/directe ICs kunnen versnellen tot 200 km per uur. Dan kom je ongeveer op 21 minuten reistijd Arnhem-Utrecht, wat de concurrentiepositie van de trein gigantisch zou versterken.
Ik heb geen onderschrift
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Yanaike »

Hoe komt ProRail op 29 minuten? Huidige IC is 35 minuten, 2x 2 minuten eraf en je hebt 31 minuten, dat is ook de tijd van de ICE die het traject al non-stop rijdt.
Klaasje
Berichten: 6769
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Klaasje »

De vraag is dan natuurlijk wel wat de basis van de huidige 35 minuten zijn en waarom de ICE in 31 minuten gepland is terwijl 2 minuten per stop voor een IC wel wat aan de krappe kant is. Ik denk dat de huidige rijtijden een afspiegeling zijn van hoe de infrastructuur op dit traject een aantal jaar geleden was voordat Utrecht Centraal en Arnhem Centraal verbouwd werden en dat de rijtijd van de ICE wat aan de hoge kant is door een uitbuiging. Als je alles opnieuw gaat doorrekenen zou je zomaar op 29 minuten uit kunnen komen. Als ik de naam Hofstra lees denk ik ook dat dit gebeurd is.
Western Soldier
Berichten: 1201
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

De ICE naar Duitsland zit er redelijk krap. Hij haalt te Wolfheze de sprinter in waar hij echt vlak achter zit, ook moet hij bijna standaard vaart minderen tussen Driebergen-Zeist en De Haar. De andere kant op zit hij ook maar vlak achter de sprinter die in Ede-Wageningen eindigt. Ik denk dat dat maakt dat de ICE niet sneller kan dan de huidige 31 minuten. Twee minuten per stop voor intercity's is inderdaad krap. Voor Veenendaal-De Klomp lukt het nog wel, maar Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen lukt nooit, al is de reistijd naar Arnhem Centraal wel altijd zeer ruim. De intercity's zijn in Ede-Wageningen vaak ruim voor de geplande tijd aan het perron, zeker de intercity uit Schiphol Airport die er vaak al om .01/.31 en soms zelfs .00/.30 is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
LIJN66
Berichten: 16
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door LIJN66 »

leuk idee in limburg:

IC tot en met Blerick. dan verder als sprinter
0 Nijmegen
0 Venray
0 Blerick
0 Venlo
0 Tegelen
0 Belfeld (nieuw station)
0 Reuver
0 Swalmen
0 Roermond noord (nieuw station)
0 Roermond
0 Linne (nieuw station)
0 Echt
0 Susteren
0 Sittard
0 Geleen Lutterade
0 Maastricht
0 Maastricht Randwyck
0 Gronsveld
0 Eijsden
0 Vise
0 Bressoux
0 Liege Guillemins

DIt kan je als de nieuwe volledige maaslijn noemen: RE11
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 24 apr 2019, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: leesbaarheid verbeterd en dubbel bericht verwijderd
Beste Reizgers, De trein van 11:05 Naar Mönchengladbach, Düsseldorf en Hamn Vertrekt van spoor 1a
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 9103
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Z2N »

Western Soldier schreef:De ICE naar Duitsland zit er redelijk krap. Hij haalt te Wolfheze de sprinter in waar hij echt vlak achter zit, ook moet hij bijna standaard vaart minderen tussen Driebergen-Zeist en De Haar. De andere kant op zit hij ook maar vlak achter de sprinter die in Ede-Wageningen eindigt. Ik denk dat dat maakt dat de ICE niet sneller kan dan de huidige 31 minuten. Twee minuten per stop voor intercity's is inderdaad krap. Voor Veenendaal-De Klomp lukt het nog wel, maar Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen lukt nooit, al is de reistijd naar Arnhem Centraal wel altijd zeer ruim. De intercity's zijn in Ede-Wageningen vaak ruim voor de geplande tijd aan het perron, zeker de intercity uit Schiphol Airport die er vaak al om .01/.31 en soms zelfs .00/.30 is.
De ICE doet Ut->Ah zelfs in 28 minuten, dat doet hij eigenlijk altijd prima. Eventueel zou je de 7500 nog een kwartier kunnen schuiven.
Everyone has a Plumbus in their home.
Flickr!
Western Soldier
Berichten: 1201
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef in zijn post 31, dus was daarop afgegaan. De sprinter tussen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal was een paar jaar geleden al een kwartier opgeschoven, geen idee waarom, maar daar zal vast een reden voor zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 3411
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Wishful thinking: hoe zou jij het doen op het spoor?

Bericht door SuperGhost »

Dat was om in Ede op de [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] aan te kunnen sluiten. Tot voor kort stopte de [serie=Intercity|2019|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] 's avonds al eerder met rijden, waardoor er dan lange overstappen waren in Ede.

Bijkomende voordelen waren betere overstappen voor de Valleilijn in die uitsnijdingsuren (vanaf Arnhem weliswaar 6 minuten langere reistijd, maar ri. Arnhem 15 minuten korter) en ook het aanzienlijk verkorten van de overstap tussen de [serie=Sprinter|2019|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en de [serie=Sprinter|2019|Zutphen - Nijmegen (- Wijchen)7600[/serie] (van 60-62 minuten naar 20-43 minuten)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten