Nutteloze bushaltes

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Nutteloze bushaltes

Bericht door Erik1100 »

Ik rij de laatste tijd vaak met de bus, maar ik merk wel dat er op mijn lijn heel veel haltes staan, waar nooit of heel misschien één keer iemand wacht op de bus. Op lijn 70 (Steenwijk-Zwolle) zijn dit de volgende haltes:
-Matthijs Kiersstraat, Strandje, Sluis Beukers, Zomerdijk, De Velde, Kloosterziel, Stadsweg, Zandvoort, het Rode Dak, Boerderijweg, Verkavelingsweg, Glinthuisweg, Klinkerweg, Havezatheweg, Dashorstweg, Vijfhoekweg, Doornweg/Vechtdijk, Vechterstrand en Herenweg.
In het weekend, wanneer lijn 70 maar tot Zwartsluis rijdt, zijn er eigenlijk alleen maar mensen bij Steenwijk station, Dokter Hylkemaweg(Aziatische toeristen die naar Giethoorn gaan) en Zwartsluis busstation.

Ik vraag me af waarom vooral aan de weg van Hasselt naar Zwolle, deze haltes niet gereduceerd kunnen worden. En halte strandje wordt denk ik alleen maar gebruikt als je kan schaatsen, of wanneer het strandweer is.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door BR628 »

Waarom zou je. Doorgaans zijn die haltes 'in de rimboe' niet meer dan een paar tegels met een haltepaal en bord. Een keer per jaar komt er iemand langs om de haltevertrekstaat te vervangen en dat is t eigenlijk wel. En je doet die enkele in- of uitstapper er toch een hoop plezier mee. Voor de vervoerder maakt een halte meer of minder ook niet uit, alleen is het wel wat meer werk als je midden in het jaar bedenkt er een halte bij te plaatsen of juist te verwijderen. Dus lekker laten staan.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door CX1000 »

Hier in Meppel hebben we 2 haltes op nog geen 100 meter van elkaar staan en allebei een andere lijn bedienen. De haltes liggen wel aan de zelfde weg en bussen van de andere lijn passeren de andere halte ook. Het zou, lijkt mij, makkelijker zijn om beide haltes samen te voegen tot 1 halte...
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Ronald »

Elke regio gaat er weer anders mee om denk ik. Ik weet niet of het nog zo is, maar in de Veolia-tijd zijn veel lijnen op de Veluwe omgetoverd in sneldiensten, die vooral de zeer rustige haltes gingen overslaan. De tijdswinst lijkt me dan juist erg gering. Zo sloeg lijn 102 diverse haltes over tussen Wittenberg en Apeldoorn, waar alleen spitslijn 104 nog stopte.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Vinny »

In het buitenland zie je soms dat er dan via een http://en.wikipedia.org/wiki/Hail_and_ride systeem wordt gereden. In Nederland kende ik eigenlijk alleen de opstapper van het GVB die volgens dat systeem reed. Ik denk dat het in onze overgereguleerde maatschappij slecht past.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Ronald »

MTI rond Hoogeveen en Meppel had jaren terug zo'n systeem meen ik, en ook bij veel buurtbussen kun je tussen de kernen in- en uitstappen. Mooie bus op die wiki-pagina trouwens :X
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door deadlock »

Alle bushaltes zijn nutteloos.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door fogeltje »

Ronald schreef:MTI rond Hoogeveen en Meppel had jaren terug zo'n systeem meen ik, en ook bij veel buurtbussen kun je tussen de kernen in- en uitstappen. Mooie bus op die wiki-pagina trouwens :X
MTI had dit ook in Oss ingevoerd. Aanvankelijk stonden er geen haltes, die zijn er wel gekomen voor de duidelijkheid (voor infrequente reizigers), maar opstappen kon nog steeds overal langs de route.

Ik vind de halte Violierstraat van lijn 121 in Uden behoorlijk overbodig. Deze ligt op een steenworp van het busstation. De enige persoon die daar soms uitgestapt is was ik zelf omdat lijn 99 mij daar oppikte in de tijd dat die een omleiding moest rijden via die halte.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Vinny »

@deadlock: Ja ik zie er verdomd weinig "nutte" rondlopen inderdaad... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Meltrain »

Deze situatie vind ik ook vrij apart.
De voorste halte is voor lijn 61, de achterste halte voor lijn 60 en 62.
Edit: de halte waar je voor staat ('rechts') is van lijn 61 en de halte in de achtergrond (meer 'links') is van 60 en 62.
Laatst gewijzigd door Meltrain op do 09 jan 2014, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door huibf »

Meltrain schreef:Deze situatie vind ik ook vrij apart.
De voorste halte is voor lijn 61, de achterste halte voor lijn 60 en 62.
Ja dat is nogal debiel. Neem nu niemand de moeite om dit te wijzigen?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door zone5324bericht... »

bushaltes (die met het gestileerde busje) zijn voor normaal OV verplicht om verzekeringstechnisch reizigers in- of uit te laten stappen.
bij buurtbussen is er een uitzondering gekomen om overal waar het veilig kan te stoppen.
bij buurtbussen kan dit ook wat makkelijker omdat hier meestal van een kleiner voertuig gebruik wordt gemaakt.

dat sommige haltes niet altijd even logisch zijn, heeft vaak meer met het verleden te maken.
ook zijn we in dit land vaak conservatief of laks in veranderen.
gemak dient vaak de mens...

bushaltes in de middel of nowhere heeft ook meestal met vroeger te maken, maar de meeste opdrachtgevers willen ook in de buiten gebieden slechts een bepaalde maximum afstand tot een halte.
doordat je met een gewone bus dus niet zomaar langs de weg mag stoppen, was het dus wel nodig om haltepalen te plaatsen.

ik heb het trouwens niet over het stoppen van bussen op andere plekken dan bij officiële bushaltes.
dit gebeurt inderdaad regelmatig, maar zou er wat gebeuren met de reiziger tijdens het in- of uitstappen, zou de chauffeur de rekening zelf gepresenteerd kunnen krijgen, omdat de vervoerder dan niet verzekerd is voor het in/uit laten stappen van passagiers...
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Nitein-Repart »

De hoeveelheid weilandhaltes bepaalt op zekere hoogte de speling in de dienstregeling, want als een bus ineens op heel veel weilandhaltes moet stoppen moet deze niet met +5 in het volgende dorp/stad aankomen. In de Achterhoek zijn bijna alle streeklijnen sneldiensten en hebben weinig nutteloze haltes. Alleen op lijn 82 (Zutphen-Doetinchem) en lijn 40 (Doetinchem-Dinxperlo) zijn er nog wel een aantal nuttelize haltes. Oa Sluis de Pol wordt noout gebruikt en in Gaanderen staan Slakweg en Winkelcentrum erg dicht bij elkaar (zou Winkelcentrum aan de andere kant van de kruising plaatsen om zo een betere verdeling te krijgen).

Verder zijn weilandhaltes wel een kwelling bij een drukke wegen. Doordat de bus autoverkeer voor moet laten gaan moet het soms lang wachten voordat het de weg op mag.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Suus »

Ik kan mij er niet zo druk om maken. Ik ken er ook wel een paar in het buitengebied van de gemeente Alphen aan den Rijn waar sommige chauffeurs nog nooit iemand heeft gezien, maar ze doen niemand kwaad.

Vaak hebben ze ook wel schattige namen, zoals Benthuizen Hoogspanningskabels :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Michael 1988 »

In Oost-Brabant was er vroeger nog een nutteloze halte tussen Son en Nijnsel. Deze stopte precies tussen de twee dorpen, zonder iets in de directe omgeving. Misschien dat de halte voor de camping in Nijnsel bedoelt was, maar die lag toch iets te ver weg naar mijn mening. Ik heb op verschillende tijden gereisd met lijn 156 in de jaren dat ik naar Eindhoven moest en hoorde van een aantal chauffeurs dat daar niemand op stapte. Godzijdank is die halte honderden meters verplaatst richting Son bij de nieuwe wijk. Tussen Schijndel en Sint-Oedenrode zit ook nog steeds een nutteloze halte, die heet Schijndelseweg waar ook niemand op stapt.

Maar de meest nutteloze haltes vind ik in Den Bosch de haltes Pettelaarseweg (richting station, zit nog geen 100 tot 200m tussen twee andere haltes in) en de Maastrichtseweg of de halte Lambooijbrug richting station (zit ook geen 200m tussen, waarbij ik eerder de halte in de bocht zie verdwijnen).

Overigens is de oude halte Floralaan in Schijndel nu ook nutteloos. Alles staat er nog steeds op de blauwe bushaltebord na.
Meltrain schreef:Deze situatie vind ik ook vrij apart.
De voorste halte is voor lijn 61, de achterste halte voor lijn 60 en 62.
Volgens mij ligt er in Twente een paar ambtenaren te slapen. En anders deed Connexxion (en doet Syntus) dat wel :mrgreen:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef:Deze situatie vind ik ook vrij apart.
De voorste halte is voor lijn 61, de achterste halte voor lijn 60 en 62.
Dat is juist een hele handige oplossing, aangezien dat een 80 km/h-weg is en niet iedereen even duidelijk of zelfs helemaal geen hand opsteekt. Op deze manier kun je als chauffeur heel makkelijk zien of de reiziger naar Oldenzaal (60/62) of Losser (61) wil, en hoef je niet onnodig te stoppen bij een onduidelijke reiziger.

De halte Schapendijk in Oldenzaal was dan wel weer apart (vanaf het station): dit was de halte voor lijn 60 en 62, en aan de andere kant van de 'rotonde' de halte van lijn 64. Die laatste is nu weg, lijn 64 stopt nu gewoon bij de halte van 60 en 62.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Erno-BE schreef:De hoeveelheid weilandhaltes bepaalt op zekere hoogte de speling in de dienstregeling, want als een bus ineens op heel veel weilandhaltes moet stoppen moet deze niet met +5 in het volgende dorp/stad aankomen. In de Achterhoek zijn bijna alle streeklijnen sneldiensten en hebben weinig nutteloze haltes. Alleen op lijn 82 (Zutphen-Doetinchem) en lijn 40 (Doetinchem-Dinxperlo) zijn er nog wel een aantal nuttelize haltes. Oa Sluis de Pol wordt noout gebruikt en in Gaanderen staan Slakweg en Winkelcentrum erg dicht bij elkaar (zou Winkelcentrum aan de andere kant van de kruising plaatsen om zo een betere verdeling te krijgen).

Verder zijn weilandhaltes wel een kwelling bij een drukke wegen. Doordat de bus autoverkeer voor moet laten gaan moet het soms lang wachten voordat het de weg op mag.
Zodra je voor die haltes vijf minuten rijtijdspeling in moet bouwen zijn ze niet nutteloos , want als je ze voorbij kunt rijden heb je er geen tijd voor nodig. Die ene keer in het jaar dat je toevallig bij al die haltes moet stoppen is dan maar jammer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Meltrain »

dennistd schreef:
Meltrain schreef:Deze situatie vind ik ook vrij apart.
De voorste halte is voor lijn 61, de achterste halte voor lijn 60 en 62.
Dat is juist een hele handige oplossing, aangezien dat een 80 km/h-weg is en niet iedereen even duidelijk of zelfs helemaal geen hand opsteekt. Op deze manier kun je als chauffeur heel makkelijk zien of de reiziger naar Oldenzaal (60/62) of Losser (61) wil, en hoef je niet onnodig te stoppen bij een onduidelijke reiziger.
Oke, dat is dan wel slim inderdaad. :D
De halte Schapendijk in Oldenzaal was dan wel weer apart (vanaf het station): dit was de halte voor lijn 60 en 62, en aan de andere kant van de 'rotonde' de halte van lijn 64. Die laatste is nu weg, lijn 64 stopt nu gewoon bij de halte van 60 en 62.
Google Maps zegt nog steeds dat lijn 64 aan de andere kant van de rotonde stopt, maar alleen richting Losser (of stopte hij richting Almelo altijd al bij de halte van 60 en 62)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Bastiaan »

CX1000 schreef:Hier in Meppel hebben we 2 haltes op nog geen 100 meter van elkaar staan en allebei een andere lijn bedienen. De haltes liggen wel aan de zelfde weg en bussen van de andere lijn passeren de andere halte ook. Het zou, lijkt mij, makkelijker zijn om beide haltes samen te voegen tot 1 halte...
Ik denk dat ik weet welke haltes je bedoelt. Halte Zuiderlaan Driesprong en Gerard Doustraat? Deze worden inderdaad te zijner tijd samengevoegd tot één halte, in afwachting van de reconstructie van de Zuiderlaan.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door erjeebee »

Nutteloze haltes..... rare kreet.

Er zijn 2 typen haltes
1) Waar regelmatig mensen in/uitstappen
2) Waar zelden of nooit mensen in/uitstappen

1) hoeven we het verder niet over te hebben (behalve dat de voorzieningen bij dit soort haltes hier en daar knudde zijn)
2) doen geen kwaad, kosten geen rijtijd (Behalve de halte Sint Jozefstraat in Meerssen aan lijn 59, waar we een ommetje voor moeten maken), dus laat ze lekker..

En de ervaring is dat er bij ELKE halte OOIT wel iemand opstapt, dus nutteloos is geen enkele halte.

Het enige gevaar met haltes type 2) is dat ALS er een keer iemand staat, hij/zij wordt voorbijgereden omdat de chauffeur zo gewend is door te blazen bij die halte :)
Ik merk dat aan mezelf.. dat ik soms een halte van type 2) voorbijgereden ben en dan daarna denk... heb ik eigenlijk wel gekeken of er iemand stond? Maar goed, ik heb nooit een voorbijrijd-klacht aan mijn broek gehad, dus het zal wel goed gegaan zijn.

Ik heb overigens wel eens bijna iemand laten staan bij een halte type 2) (Etzenrade aan lijn 36), maar ik realiseerde me dat toen ik de halte net voorbij was dat ik niet gekeken had en zag in mn spiegel iemand staan. Gelukkig geen ander verkeer in de buurt dus kon ik gewoon stoppen en m alsnog in laten stappen.
En ik ben ook wel eens een halte van type 2) voorbij gereden (Bornerweg tussen Sittard en Born) terwijl er iemand uit wilde. Maar dan gaat er vanzelf iemand roepen.. gek he?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Meltrain »

Overigens ben ik het wel eens met BR628 en erjeebee dat het totale onzin zou zijn als die haltes opgeheven zouden worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Tom »

Het heeft er ook mee te maken dat de concessieverlener wil dat een zo groot mogelijke groep met het openbaar vervoer kan reizen, er sprake moet zijn van acceptabele loopafstanden tot de dichtstbijzijnde halte en dat daarmee het aantal "witte vlekken" (gebieden die buiten die loopafstanden vallen) wordt beperkt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:Overigens ben ik het wel eens met BR628 en erjeebee dat het totale onzin zou zijn als die haltes opgeheven zouden worden.
Niet mee eens, bij het opheffen van weilandhaltes kan de dienstregeling strakker worden getrokken, ook kan er bij een drukke weg als de bus moet stoppen, de bus moeilijk wegkomen, aangezien hij autoverkeer voor moet laten gaan.

Ik ben daarom voorstander van het opheffen van een groot deel van de weilandhaltes.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Meltrain »

De vervoerder houdt er volgens mij al rekening mee dat die haltes nauwelijks gebruikt worden en dus is een strakkere dienstregeling nauwelijks mogelijk.
Heb jij een voorbeeld van een halte buiten de bebouwde waar de bus vaak lang moet wachten tot hij kan wegrijden? Ik niet namelijk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nutteloze bushaltes

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef:In Oost-Brabant was er vroeger nog een nutteloze halte tussen Son en Nijnsel. Deze stopte precies tussen de twee dorpen, zonder iets in de directe omgeving. Misschien dat de halte voor de camping in Nijnsel bedoelt was, maar die lag toch iets te ver weg naar mijn mening. Ik heb op verschillende tijden gereisd met lijn 156 in de jaren dat ik naar Eindhoven moest en hoorde van een aantal chauffeurs dat daar niemand op stapte. Godzijdank is die halte honderden meters verplaatst richting Son bij de nieuwe wijk. Tussen Schijndel en Sint-Oedenrode zit ook nog steeds een nutteloze halte, die heet Schijndelseweg waar ook niemand op stapt.
Lijn 156 heeft ook nog een vrijwel nooit gebruikte halte Gestelseweg tussen Schijndel en Michielsgestel, vlak nadat de bus bij de rotonde van de N617 af gaat. Die bestaat alleen uit een paal in het struikgewas en doet geen vlieg kwaad.
de Maastrichtseweg of de halte Lambooijbrug richting station (zit ook geen 200m tussen, waarbij ik eerder de halte in de bocht zie verdwijnen).
Ze liggen niet al te ver van elkaar maar beide haltes worden wel zeer regelmatig gebruikt. Ze dateren nog uit de tijd (jaren 70) dat de stadsbus er stopte.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 09 jan 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten