Inschrijfprocedure 2025

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Plaats reactie
regenmaker
OVNL-beheerder
Contacteer:

Inschrijfprocedure 2025

Bericht door regenmaker »

Beste wikigebruikers,

Vanaf vandaag gaat de jaarlijkse inschrijfprocedure op de OVNL wiki van start. Ten opzichte van vorig jaar is ook de trein opgenomen in de inschrijfprocedure. Het gaat hierbij met name om het controleren van de treinseries in een concessie of lijnbundel en het bijwerken van de patroontijden voor elk van deze treinseriebundels of -concessies. Aangezien er dit jaar nog geen inschrijvers zijn, mag op de treinsectie vanaf vandaag ingeschreven worden tot een maximum van 3 inschrijvingen. Het inschrijven betekent niet dat je een alleenrecht hebt op het aanmaken van de treinseries dat mag iedereen doen. Mocht je een bepaald gebied qua treinseries willen bijwerken dan is het sterk aanbevolen om dit op in het forum (voor de overzichtelijkheid in dit topic) te bespreken.

Voor de bus, tram, metro en multimodale sectie betekent dit dat je vanaf vandaag kan inschrijven op maximaal 4 concessies die je vorig jaar hebt bijgewerkt en zijn er beperkte wijzigingen ten opzichte van vorig jaar. Nieuw is wel dat voor multimodale concessies ook de bijbehorende treinseries onderdeel zijn van het werk (zelfde principe als de treinsectie). Natuurlijk mag je het treindeel na overleg laten overlaten aan een andere gebruiker. Vanaf 5 oktober krijgen ook andere gebruikers de kans om zich in te schrijven. Voor een uitgebreide beschrijving van de inschrijfprocedure verwijs ik graag naar de inschrijflijst 2025. Mocht je nog fouten bespeuren in de inschrijflijst dan kan je dat in dit topic kwijt.

Namens het wikibeheer alvast veel bewerkplezier gewenst! :D
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
ITF

Re: Inschrijfprocedure 2025

Bericht door ITF »

De link bij het kopje overleg op de inschrijflijst naar het forum leidt momenteel nergens naar toe...
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
iamthedutchdude

Bericht door iamthedutchdude »

Aangepast!
ThatPCDude

Bericht door ThatPCDude »

Als ik het dus goed begrijp kan ik mij pas vanaf de 5e oktober inschrijven om - ik zeg maar wat - concessie ZHN bij te werken, ondanks dat deze nu (al/nog) rood is?
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!

Buschauffeur voor Arriva in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Correct. T/m 4 oktober krijgen inschrijvers van vorig jaar de kans om zich nogmaals op een concessie in te schrijven. Is vanaf 5 oktober een blokje "van vorig jaar" nog rood, dan halen we deze weg en kan iedereen zich inschrijven op de nog openstaande concessies.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/

Laatste updates:
06-10-2024 --> 53 nieuwe foto's NIEUW
25-09-2024 --> 134 nieuwe foto's
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Ik wil hierbij vast aangeven dat ik me niet wil verbinden aan een complete Lijnbundel, maar dat ik (in overleg) bereid ben om alle stations op de lijn Dordrecht - Leiden bij te werken. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Zet dat bij je inschrijving even erbij als opmerking zodat duidelijk is dat er hulp nodig is. In dit topic zetten lees je snel overheen denk ik.

Website:

Laatste updates:
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik heb me ingeschreven voor lijnbundel I (Zuidoost) en V (Nachtnet en Internationaal), dat is ook min of meer wat ik eerdere jaren heb bijgewerkt. Voor de doorgekoppelde IC's richting Dordrecht zal ik het aanbod van Meltrain in gedachten houden. :)
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ik heb even na zitten denken over hoe bewerking van patroontijden in zijn werk kan gaan, als een station én richting onder meerdere lijnbundels valt. (Bijvoorbeeld IC in één lijnbundel, SPR in een andere.) Door tekst tussen

Code: Selecteer alles

<!--  -->
te zetten, wordt hij niet weergegeven op de pagina. Dit kan nuttig zijn om alvast een paar regels voor een tabel aan te maken, zodat degene die verder aan de slag gaat met andere treinseries de rest kan aanvullen.

----
Of misschien als alternatief: zou het mogelijk zijn om "Dienstregeling 2025" náást "Dienstregeling 2024" aan te maken (wellicht onzichtbaar, dus tussen die code zoals hierboven; of wellicht zichtbaar zodra compleet) en om bij ingang van de nieuwe dienstregeling het wikibotje het hele kopje "Dienstregeling 2024" te laten verwijderen (en indien nodig het kopje "Dienstregeling 2025" zichtbaar te maken)? Daarmee blijft de wiki altijd actueel, in plaats van een mix tussen oude en nieuwe dienstregeling.

Het is maar een idee. :)
iamthedutchdude

Eventueel kan het ook gedaan worden zoals ik hier als voorbeeld gedaan heb. Het probleem geldt sowieso alleen voor stations, bij de treinseries staat immers het jaartal al in de titel en worden sowieso pas in de automatische tabellen zichtbaar per nieuwe drgl.

De aanpassing die ik hiervoor zou kunnen verwerken betreft een toevoeging aan het Nieuwedrgl-sjabloon zodat deze ook de tekst "Dit hoofdstuk" kan weergeven i.p.v. "Dit artikel". Het is dan best mogelijk om zowel de huidige als de toekomstige dienstregeling op de stationspagina te zetten.

De test daarvoor had ik n.a.v. vorig jaar al verzonnen (om het Nieuwedrgl-sjabloon iets meer flexibiliteit te geven), maar is vervolgens het hele jaar blijven liggen. Gezien het nu ineens aardig relevant wordt, maar weer van stal gehaald.

EDIT: Eventueel kan dit ook in combinatie met het plan van umbusko, dus middels de in zijn bericht getoonde code het onderdeel "Dienstregeling 2025" verbergen totdat deze volledig is. De laatste persoon die de pagina wijzigt kan hem dan i.c.m. de sjabloon zichtbaar maken, waarbij de sjabloon benadrukt dat het bewuste deel al volgens de nieuwe drgl is.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Maar is het wel echt een probleem? Bij de bussen hebben we met de huidige regels immers ook twee dienstregelingen door elkaar staan in de periode van vier weken dat je bestaande pagina's mag bewerken (een pagina staat in de automatische tabellen zodra je 'm aanmaakt/wijzigt immers). En daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iamthedutchdude

Precies. Het enige wat mijn mogelijke aanpassing aan de sjabloon realiseert, is dat je de sjabloon op de stationspagina's specifiek bij de nieuwe drgl kan plaatsen terwijl de huidige kan blijven staan. Al zou je ook kunnen zeggen: jammer van de huidige dienstregeling, maar we zitten in de laatste weekjes dus we passen gewoon de boel aan.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: di 01 okt 2024, 21:29 Maar is het wel echt een probleem? Bij de bussen hebben we met de huidige regels immers ook twee dienstregelingen door elkaar staan in de periode van vier weken dat je bestaande pagina's mag bewerken (een pagina staat in de automatische tabellen zodra je 'm aanmaakt/wijzigt immers). En daar heb ik nog nooit iemand over horen klagen.
Bij de buslijnen is het wel iets makkelijker om te achterhalen wat de oude/huidige situatie was (door op ‘voorganger’ te klikken). Dat gaat bij (verwijderde) patroontijden wat lastiger.

En tijdens het bewerken ontstaat met name op de grote stations vaak een hybride situatie tussen blokjes voor de oude en nieuwe dienstregeling. Waarbij treinseriepagina’s overigens blijven doorverwijzen naar de oude serie, tot de nieuwe dienstregeling ingaat. Ook als je een nieuwe serie hebt die nog niet bestond, dan krijg je een rode link.

Een probleem vind ik het niet echt, zo erg zit ik er ook niet mee. ;) Maar als de wijzigingen op de achtergrond kunnen gebeuren, is het op zich net wat professioneler en kan de wiki ook de laatste weken gewoon ‘gebruikt’ worden.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: di 01 okt 2024, 16:17 Of misschien als alternatief: zou het mogelijk zijn om "Dienstregeling 2025" náást "Dienstregeling 2024" aan te maken (wellicht onzichtbaar, dus tussen die code zoals hierboven; of wellicht zichtbaar zodra compleet) en om bij ingang van de nieuwe dienstregeling het wikibotje het hele kopje "Dienstregeling 2024" te laten verwijderen (en indien nodig het kopje "Dienstregeling 2025" zichtbaar te maken)? Daarmee blijft de wiki altijd actueel, in plaats van een mix tussen oude en nieuwe dienstregeling.

Het is maar een idee. :)
Ik zou hier een variant op willen voorstellen: als je iets hebt aangepast, zet je het onder 2025 en verwijder je dat deel bij 2024. Zo is ook direct duidelijk wat al gebeurd is en wat nog niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
iamthedutchdude

Volgens mij heb je dat overzicht ook als je drgl 2025 onder drgl 2024 plaatst, maar is de stationspagina de laatste weken van drgl 2024 ook nog gewoon bruikbaar.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Inmiddels heb ik van NS alle treinseries van 2025 aangemaakt voor zover ik weet, inclusief de 9200 en 9500. Nalopen is nog even gewenst voor alle zekerheid. ICE, IC-Berlin, Eurostar en ander grensoverschrijdend spul mag iemand anders oppakken. :)

Ik ga binnenkort nog aan de slag met de treinseries van de regionale vervoerders inclusief diens spits- en nachttreinen.

Website:

Laatste updates:
Bemined

Bericht door Bemined »

De 3400 ontbreekt nog.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Nu niet meer. Nu stop ik er echt even mee. Binnenkort ga ik de regionale treinen aanmaken :pos:

Website:

Laatste updates:
iamthedutchdude

Ik heb zojuist de treinseries van de Noordelijke Nevenlijnen, voor zover deze momenteel in Hafas staan, aangemaakt. Het is even wachten op de uiteindelijke dienstregeling om te zien wat er qua voorlopige bediening met Bad Nieuweschans, Bunde (Ostfriesl.), Weener, Ihrhove en Leer (Ostfriesl.) gaat gebeuren tot de heropening van Bad-Nieuweschans - Leer (Ostfriesl.).

Treinserie 20100 maak ik dus vooralsnog niet aan, aangezien deze nog niet in Hafas staat.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Helemaal goed, lekker bezig! :pos:

Website:

Laatste updates:
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Volgens mij zijn nu alle treinseries aangemaakt voor Nederland! :pos:

Enige wat nu nog ontbreekt zijn:
- Grensoverschrijdende stop-/sneltreinen (ri. Gronau, Bad Bentheim, Emmerich, Mönchengladbach)
- Eurostar/Eurostar Red richting Brussel/Paris/London
- ICE en IC Berlin
- Andere internationale nachttreinen

Dit mogen jullie oppakken :)

Website:

Laatste updates:
Plaats reactie