Wikibeheer

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Hallo allemaal,

Sinds vandaag zijn Frank en ik toegetreden tot het beheer van OVinNL en wij zullen ons vooral richten op de wiki. Wij zijn er voor technische zaken (verwijderen van pagina's, hernoemen van pagina's waar dit door gewone gebruikers niet kan etc), wij willen wat meer structuur gaan aanbrengen, vooral bij buslijnpagina's, en wij zijn er voor eventuele vragen die jullie hebben.

Als jullie contact met mij willen hebben over de wiki dan kunnen jullie bij benaderen op mijn overlegpagina op de wiki ([wiki]Overleg_gebruiker:Fogeltje[/wiki]) of door in dit sub-forum te posten. Ik kijk in principe dagelijks op het forum en wiki, dus berichtjes worden snel door mij gelezen en ik zal mijn best doen om jullie zo snel mogelijk van dienst te zijn. Voor spoedzaken kun je het beste een PB op het forum sturen, daarvan krijg ik een e-mailnotificatie.

Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het graag. Frank en ik zullen zo snel mogelijk met wat nieuwe richtlijnen komen in de hoop de wiki wat meer structuur te geven.
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Wikibeheer

Bericht door Thom91 »

Ik krijg nu echt zin om je hele e-mail inbox vol te leggen met PB meldingen :twisted:

Succes eah!
Komt wel goed schatje.
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Wikibeheer

Bericht door huibf »

Gefeliciteerd *O*

Taart *bus*

Fogeltje: Ik zie dat je in SRE 2014 lijn 197 geplaatst hebt als opgeheven lijn (en ook uit het overzicht hebt gehaald).
Ik zou deze toch in het overzicht vermelden (en dan met een einddatum).

Maar daarbij reist de vraag of deze als opgeheven moet worden aangemerkt.
Het is goed mogelijk dat deze terugkomet in het nieuwe schooljaar.
De lijnen 195 en 196 stoppen ook begin mei (i.i.g. eerder dan de schoolvakanties). Dan spreek je ook niet van opheffen.

Ik verwacht dat dit 28 april wordt (dan gaat ook de spitsrit van lijn 26 eruit en bijvoorbeeld ook wat ritten van 458).
De spitsrit van 26 keert dan direct terug na de schoolvakantie (omdat gemiddeld 115 reizigers reizen op deze betreffende rit)
De ritten van 458 en zoals we nu verwachten met de 195/196 (en 197) pas ergens eind oktober.

Wellicht kunnen we dit extra in de betreffende pagina plaatsen ipv opheffen....
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Dank beiden :)

Thom91: ik kan vast berichten van jou automatisch blokkeren als het nodig is :P

Huibf: ik had hem niet uit het overzicht verwijderd. Ik zie dat hij in de algehele concessiepagina netjes bij de voormalige lijnen staat. Bij dienstregeling 2014 had hij inderdaad moeten blijven staan maar dan met de datumtoevoeging. Dat ga ik meteen herstellen. Dat is standaard (alle lijnen die in 2014 gereden hebben moeten hier bijstaan, als ze later gestart of eerder gestopt zijn, dan datum erbij).

Als lijnen stoppen vanwege de vakantie, dan zijn ze inderdaad niet opgeheven. Maar ik had begrepen dat lijn 197 stopt omdat dan de proefperiode afloopt (zoals toen bij lijn 100). Dus technisch gezien is hij straks opgeheven, hoewel de mogelijkheid bestaat dat hij terugkeert. Mocht hij na evaluatie van de proef toch terug keren, dan passen we het wel weer aan. Maar extra verduidelijking op de pagina's zelf kan geen kwaad.

Ik zou zeggen, laat 197 nog even op Voormalig staan totdat bekend wordt of deze weer gaat rijden volgend schooljaar. Bij lijn 195/196 hoeven we niet te spreken van opheffing in mei tenzij het aannemelijk is dat ze niet terugkeren.

En wat taart betreft, je weet me te vinden ;) Bel even van te voren en ik zal zorgen dat er taart en koffie is *bus* En wel met de bus komen he! Het beste vanaf 7 april, want dan kun je met buurtbus Laarbeek op 20 meter van mijn huis uitstappen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wikibeheer

Bericht door Meltrain »

fogeltje schreef:wij willen wat meer structuur gaan aanbrengen, vooral bij buslijnpagina's, en wij zijn er voor eventuele vragen die jullie hebben.
Ook bij tram- en metropagina's mag ik hopen? :wink:
Succes trouwens.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wikibeheer

Bericht door Ardan »

Succes mannen! :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Dank u allebei :)
Meltrain schreef:
fogeltje schreef:wij willen wat meer structuur gaan aanbrengen, vooral bij buslijnpagina's, en wij zijn er voor eventuele vragen die jullie hebben.
Ook bij tram- en metropagina's mag ik hopen? :wink:
Succes trouwens.
Uiteraard hoort de hele wiki bij ons spectrum. In eerste instantie begin ik met bussen omdat ik weinig met trams en metro's van doen heb omdat er in "mijn regio's" alleen maar bussen rijden. Maar het lijkt me dat we de aanpak 1 op 1 kunnen vertalen naar die dingen. Wij gaan daar overigens ook wel hulp bij nodig hebben, dus iedereen van de vaste bewerkers die ons wil helpen met nieuwe standaarden implementeren zijn van harte welkom. Want mijn inhoudelijke kennis houdt buiten het voormalige Zuidoostergebied ook een beetje op.
"Een touringcar is geen bus"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Wikibeheer

Bericht door deadlock »

Mwoah, je hebt met enige regelmaat ook wel iets zinnigs te melden over de dingen daarbuiten dus go your gang (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wikibeheer

Bericht door waldo79 »

Doe jullie best met de Wiki. Een gewaardeerd naslagwerk wat mij betreft :Y
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Wikibeheer

Bericht door Hainje »

Ik zal binnenkort wel eens een begin maken met de Wiki van lijnen in Midden-Brabant. Want ik zie dat daar nog wel het een en ander in ontbreekt. Maar eerst mijn plan voor SRE 2017 maar eens afmaken. :P
🍉
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Wikibeheer

Bericht door MR92 »

Voor de U-OV lijnen van Qbuzz wil ik proberen of ik in het wiki bestand ergens het symbool en kleur te gebruiken, zoals ze ook op de bus staan. Maar echt simpel vind ik het niet? Misschien een kleine uitleg, dan ben ik best bereid om het toe te voegen.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Sorry, ik ben op dit moment daarmee overvraagt, maar wellicht dat iemand van de overige beheerders hier iets mee kan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wikibeheer

Bericht door Meltrain »

Overvraagt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wikibeheer

Bericht door Daniel »

@MR92: je kunt lijnkleur en symbool in een plaatje zetten, dat op de wiki uploaden en dan in de infobox het onderstaande toevoegen...

Code: Selecteer alles

|lijnlogo=plaatje.jpg
...waarbij je plaatje.jpg door de bestandsnaam van het plaatje dat je geupload hebt vervangt. Dan krijg je het te zien zoals bijvoorbeeld hier.

Hoe wil je dat eigenlijk gaan doen trouwens, want sommige lijnen verschieten van kleur onderweg en anders hebben de meeste lijnen altijd nog twee kleuren (geloof dat de 122 een spaarzame uitzondering is met lichtblauw voor beide eindpunten)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Overvraagt?
Wellicht een anglicisme maar dan vanuit het Duits :')

Maar het kan ook zijn dat ik de vraag niet goed snap en het antwoord wel weet. Ik dacht, hij vraagt zich af hoe hij een logo kan maken en plaatsen om het op de website te zetten. Vooral dat "maken" is mijn probleem, gewoon een bestand plaatsen en dat vervolgens gebruiken op een wikipagina lukt me wel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wikibeheer

Bericht door Zugführer »

De meeste buslijnen verschieten twee keer van kleur onderweg of nog vaker. Lijn 28 start bijvoorbeeld in donkerblauw, rijdt naar rood en dan via paars naar oranje :-)
Wel een leuk idee om iets met de symbolen en kleuren te doen. In de routestrip misschien?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Wikibeheer

Bericht door Tochjo »

Daniel schreef:@MR92: je kunt lijnkleur en symbool in een plaatje zetten, dat op de wiki uploaden en dan in de infobox het onderstaande toevoegen...
Ew, plaatjes. Tekst op een gekleurde achtergrond valt toch wel op te lossen met wat code? Het is al heel wat jaren geleden dat ik me verdiept heb in HTML, maar iets als

Code: Selecteer alles

<span style="background:#0000FF; color:white; text-align:center; font-size: 14pt; font-weight: bold; padding: 2px">39</span>

gaf wel een aardig resultaat. Dit kan vast verfraaid worden, maar dat lijkt me een betere oplossing dan hier afbeeldingen voor te gebruiken. De symbolen worden dan nog wel een plaatje, natuurlijk.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Wikibeheer

Bericht door Roelof88 »

Aangezien er per lijn soms verschillende kleuren en symbolen zijn, zou ik een simpele tabel onder een kopje "herkenning" (of iets dergelijks) zetten.

Code: Selecteer alles

{|class="wikitable"
! Kleur
! Symbool
! Haltes
|-
|bgcolor="#ff0000"|
| [[Bestand:Commons-logo.svg|15px]]
| Halte xx t/m halte xx
|-
|bgcolor="#ffff00"|
| [[Bestand:Commons-logo.svg|15px]]
| Halte xx t/m halte xx
|-
|bgcolor="blue"|
| [[Bestand:Commons-logo.svg|15px]]
| Halte xx t/m halte xx
|}
Met een colorpicker (even zoeken via google) kun je de juiste kleurcodes krijgen.

Voor de kleuren en symbolen kun je deze link gebruiken:
http://qbuzz-utrechtcentraal.nl/userfil ... 282%29.jpg
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wikibeheer

Bericht door Meltrain »

Bij de tramlijnen van het GVB staan de lijnkleuren overigens wel vermeld, zoals lijn 13.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Wikibeheer

Bericht door Zugführer »

Maar dat gaat in Utrecht dus niet werken, omdat je buslijn vrijwel altijd door verschillende kleuren gaat. Bij de stations met een eigen wikipagina zou je kleur en symbool van het gebied in de infobox kunnen invoegen, bij de buslijnen zelf lijkt me het meest zinvol als er iets mee gedaan wordt in de routestrip.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wikibeheer

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:Bij de tramlijnen van het GVB staan de lijnkleuren overigens wel vermeld, zoals lijn 13.
Ja, maar dat zijn vaste lijnkleuren, waarbij het wel toegevoegde waarde heeft ze op de pagina te laten zien omdat je ze zo ook 'in het wild' kunt herkennen. Ik denk dat het erg moeilijk gaat worden wisselende kleuren op te nemen in de wiki. Sowieso hebben de kleuren in Utrecht niet als doel er een lijn mee aan te duiden, maar een gebied waar de lijn heen gaat.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wikibeheer

Bericht door Suus »

Yo beheerders, de gebruikers Kenan3073‎ en Meltrain‎ lijken in een editwar verzeild geraakt te zijn. Kan iemand even gaan bemiddelen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Bedankt, ik ga hier naar kijken.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Wikibeheer

Bericht door fogeltje »

Ik ben van morgen t/m zondag op vakantie. Dus voor wikizaken graag bij Frank aankloppen. En lief zijn. Ik ben zeer benieuwd hoe de zojuist aangezwengelde discussie zich gaat ontwikkelen. En midweekje weg doet mij misschien ook goed om even de geest vrij te maken wat betreft de lopende zaken over de wiki. Ik zal dit na de vakantie met plezier bijlezen en ook mijn gedachten gaan plaatsen.

En voor wie denkt nu meteen mijn huis te plunderen, er zijn nog gewoon mensen in huis :wink: Maar voor de zekerheid begraaf ik mijn dienstregelingen toch maar ergens, ik vernam dat Hainje erop aast.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Wikibeheer

Bericht door Ardan »

Veel plezier! Waar gaat het heen?
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten