Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Hier worden eventuele richtlijnen en aankondigingen kenbaar gemaakt en eventueel besproken. De geldende richtlijnen zijn op de wiki zelf te vinden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6226
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door fogeltje »

Beste leden,

Het beheer is momenteel aan het kijken wat we in de toekomst op willen nemen in de wiki aan buitenlandse OV - en dan in eerste instantie Belgisch en Duits OV. Deze discussie is op het forum al langer bezig omdat we ons afvragen in hoeverre de wiki in de toekomst te onderhouden blijft.

Een belangrijk aspect waar we in deze discussie naar willen kijken is in hoeverre zaken rondom buitenlandse bus- en treinseries te automatiseren vallen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch toevoegen van een overzicht van alle treinseries op een bepaald buitenlands station. Hiermee hopen we de hoeveelheid jaarlijks onderhoud terug te dringen zodat zo min mogelijk pagina's jaarlijks bijgewerkt hoeft te worden. Ideeën omtrent wat geautomatiseerd kan worden en hoe dit zou kunnen zijn uiteraard welkom.

Als het "onderzoek" naar de automatisering is afgerond hopen we beter in te kunnen zien wat aan jaarlijks onderhoud nu en in de toekomst mogelijk is. Daarbij kijken we aan de ene kant naar het verschil tussen Belgisch en Duits OV (een belangrijke overweging daarbij is ook het taalverschil) en aan de andere kant naar het verschil tussen treinseries, buslijnen en stationspagina's. Totdat het meer duidelijk is wat we willen automatiseren verzoeken we geen nieuwe pagina's toe te voegen met betrekking tot buitenlands OV (tenzij het gaat over grensoverschrijdende lijnen of stations die door grensoverschrijdende lijnen worden aangedaan). Het bijwerken van pagina's is uiteraard toegestaan. Dit scheelt ons achteraf weer extra aanpaswerk als we eruit zijn hoe we het gaan aanpakken.

Met vriendelijke groet namens het wikibeheer,

Fogeltje
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Belachelijk besluit... :neg:

Meer heb ik niet te zeggen... :N
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Milco »

Hoewel ik zelf ook meegewerkt heb aan Belgische (en ook enkele Duitse) buslijnen, kan ik het besluit wel begrijpen.
Het OV-netwerk in Nederland moet als eerste kloppen en ik ontdek hierin regelmatig nog foutjes/fouten, die naar mijn mening een hogere prioriteit hebben dan OV in het buitenland.
Grensoverschrijdende lijnen heb ik geen bezwaar tegen, en op zich tegen geen enkele lijn in het buitenland, maar dan moet het wel bijgehouden worden en dat gaat lastig, Ik wil bijvoorbeeld best de lijnen van het BVG Berlin toevoegen, maar het moet wel bijgehouden worden en ik weet niet of ik er over pak 'm beet 15 jaar nog zin in heb om maar even wat te noemen en dan veroudert zo'n pagina al heel snel en dat is niet de bedoeling van de wiki.
Nederland is al een flinke klus, zeker als het gaat om de jaarlijkse nieuwe dienstregeling.

Zelf heb ik destijds (even uit mijn hoofd) 2 buslijnen in Regensburg (D) toegevoegd en ik heb hier dus naderhand weinig mee gedaan. Deze pagina's mogen dan van mij gerust verwijderd worden.

Ook van ASEAG Aachen heb ik her en der lijnen (en foto's) toegevoegd, maar die wil ik zo nodig wel bijhouden als dat geen probleem is, wellicht met hier en daar een helpende hand.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:Ook van ASEAG Aachen heb ik her en der lijnen (en foto's) toegevoegd, maar die wil ik zo nodig wel bijhouden als dat geen probleem is, wellicht met hier en daar een helpende hand.
Zoals je hebt gezien, heb ik die concessie al flink uitgebreid inmiddels en was van plan het te gaan bijhouden en uit te breiden. Jouw pagina's zijn up-to-date inmiddels.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Milco »

Ja, dat heb ik gezien inderdaad en zolang het bijgehouden wordt vind ik het prima, maar als er zo ontelbaar veel buslijnen in het buitenland worden toegevoegd, wordt het een ware hel om dat bij te houden als er een nieuwe dienstregeling ingaat. Met Nederland krijgen we het vaak nog maar net op de valreep af, dus hoe ga je dat redden met alle buitenlandse lijnen? Je moet ze toch allemaal gaan checken op eventuele wijzigingen, haltenamen die veranderen, etc.

Dat bijhouden is niet 1x in de 10 jaar, maar ieder jaar en misschien wel meerdere keren per jaar en je moet je natuurlijk ook realiseren of je al die lijnen over 10, 15 en 20 jaar nog steeds keurig gaat bijhouden zoals je nu doet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Zugführer »

Ik snap niet dat je er nog steeds van overtuigd bent dat je honderden buslijnen in je eentje up to date kan houden
Want als ik overzichten zoals deze zie: het zijn er echt héél veel. En dan kan ik me eigenlijk ook amper voorstellen dat iemand geïnteresseerd is in de volledige stadsdienst van Duisburg, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Ik vind het echt niet erg om zomers en in de winter één à twee week te moeten besteden in het nakijken van alle lijnen in NRW (of in ieder geval de grensconcessies VRR en AVV). Doe ik zelfs met veel plezier. :)

Ook al is dit geen garantie voor de toekomst, maar nakijken van lijnen gaat bij mij best snel. Op de ene pagina de documenten van de DVG, andere pagina de wiki en dan alles snel doorlopen.

Kijk, Berlijn of Regensburg vind ik veel te ver weg en daar zou ik dan ook niet aan beginnen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Ardan »

Maar die zijn wel meer relevant omdat daar meer Nederlanders komen. Relevanter dan de buurtbus van Küt naar Bëf.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Zugführer schreef:Ik snap niet dat je er nog steeds van overtuigd bent dat je honderden buslijnen in je eentje up to date kan houden
Want als ik overzichten zoals deze zie: het zijn er echt héél veel.
Je weet dat dat nog niet eens een kwart van de concessie VRR is. :lol:

Kijk alle lijnenkaarten van de concessie VRR (ongeveer 70 *O* )
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Milco »

Precies wat Ardan zegt!

Toen ik afgelopen zomer een weekje in Berlin was heb ik er naderhand serieus over na zitten denken of ik de bus- en tramlijnen zou gaan toevoegen op de wiki. Ik wil het best doen, nu nog steeds, en ik wil het best bijhouden, maar toch heb ik het (nog) niet gedaan omdat ik niet weet of ik het bij zal blijven houden.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Milco schreef:Precies wat Ardan zegt!

Toen ik afgelopen zomer een weekje in Berlin was heb ik er naderhand serieus over na zitten denken of ik de bus- en tramlijnen zou gaan toevoegen op de wiki. Ik wil het best doen, nu nog steeds, en ik wil het best bijhouden, maar toch heb ik het (nog) niet gedaan omdat ik niet weet of ik het bij zal blijven houden.
Ik wil best die verantwoordelijkheid op me nemen hoor voor NRW, ik ga niet al die pagina's aanmaken om ze daarna weer te verwaarlozen. Ik denk serieus dat er interesse is naar plaatsen zoals Düsseldorf, Essen, Dortmund etc. Zegt iedereen dat het zo zinloos is.
Laatst gewijzigd door regenmaker op zo 28 dec 2014, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:
Zugführer schreef:Ik snap niet dat je er nog steeds van overtuigd bent dat je honderden buslijnen in je eentje up to date kan houden
Want als ik overzichten zoals deze zie: het zijn er echt héél veel.
Je weet dat dat nog niet eens een kwart van de concessie VRR is. :lol:

Kijk alle lijnenkaart van de concessie VRR (ongeveer 70 *O* )
Waarom denk je dan ook dat we het de hele tijd zeggen? Blijkbaar wil je niet luisteren en moet het op de pijnlijke manier.

---

Ik heb overigens net voor de meeste Belgische stations* een systeem werkend gekregen wat automatisch de series die het station bedienen kan weergeven. Dan is alleen nog jaarlijks het aanmaken/aanpassen van nieuwe treinseries nodig, dat zorgt dat er voor ongeveer 500 Belgische stations geen handmatig onderhoud meer nodig is aan de treinseries. Eigenlijk had ik dit voor volgend jaar op de planning staan omdat ik eerst aan een oplossing voor Duitsland had willen werken omdat de stations in België op dit moment op orde zijn en de paginanamen complexer zijn, maar daar wil ik eerst weten of de tussenliggende stations eruit gehaald kunnen worden omdat ik geen zin heb 1000 pagina's aan te passen.

In principe kan het ook in Nederland gebruikt worden, maar daar worden de patroontijden op de pagina's getoond en dat kan dit systeem niet.

Een werkend voorbeeld voor België staat op de pagina van Eelko.

* Het werkt niet voor treinseries die op de wiki als Nederlandse treinserie staan en voor stations die alleen door een P-trein bediend worden. De meest in het oog springende stations met problemen zijn Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Bee schreef:Waarom denk je dan ook dat we het de hele tijd zeggen? Blijkbaar wil je niet luisteren en moet het op de pijnlijke manier.
Omdat ik die pagina's allemaal ZELF aanmaak en ik de verantwoordelijkheid op me neem om ze serieus bij te houden! Ik laat ze echt niet zomaar verwaarlozen. Er is zo weinig vertrouwen in mij...

Ik had heus wel gezien dat er 70 lijnkaarten zijn hoor! Ik ben niet gek. :mrgreen:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door deadlock »

Nee daar ben jij niet verantwoordelijk voor en dát is nou precies het probleem.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Frank »

Bee schreef:Ik heb overigens net voor de meeste Belgische stations* een systeem werkend gekregen wat automatisch de series die het station bedienen kan weergeven. Dan is alleen nog jaarlijks het aanmaken/aanpassen van nieuwe treinseries nodig, dat zorgt dat er voor ongeveer 500 Belgische stations geen handmatig onderhoud meer nodig is aan de treinseries. Eigenlijk had ik dit voor volgend jaar op de planning staan omdat ik eerst aan een oplossing voor Duitsland had willen werken omdat de stations in België op dit moment op orde zijn en de paginanamen complexer zijn, maar daar wil ik eerst weten of de tussenliggende stations eruit gehaald kunnen worden omdat ik geen zin heb 1000 pagina's aan te passen.

In principe kan het ook in Nederland gebruikt worden, maar daar worden de patroontijden op de pagina's getoond en dat kan dit systeem niet.

Een werkend voorbeeld voor België staat op de pagina van Eelko.

* Het werkt niet voor treinseries die op de wiki als Nederlandse treinserie staan en voor stations die alleen door een P-trein bediend worden. De meest in het oog springende stations met problemen zijn Antwerpen-Centraal, Antwerpen-Berchem, Mechelen, Brussel-Nationaal-Luchthaven, Brussel-Noord, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid.
Dit waardeer ik zeer :pos: . Heb nu even vluchtig gekeken, maar zal het morgen uitgebreider doen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

De juiste pagina is trouwens Eeklo, niet Eelko. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Ik had Duisburg morgen af kunnen hebben. :cry:
Ik snap het probleem wel, alleen die stop was nergens voor nodig geweest.

EDIT: Ik kan ze natuurlijk gewoon op mijn eigen pagina gooien, totdat de stop voorbij is. Wat doe ik weer moeilijk. :@
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Meltrain »

Ik ga ervan uit dat het aanmaken van nieuwe pagina's wel toegestaan blijft als deze dienen ter vervanging van andere (opgeheven) lijnen?
Verder kan ik me er goed in vinden.
(Een voorbeeld over het niet bijhouden: ik kwam er drie dagen geleden pas achter dat reeds op 28 juli enkele tramlijnen in Gent gewijzigd zijn. Op de Wiki was dat dus nooit aangepast. :N )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Ardan »

Even relativeren: op de 'echte' wikipedia kom je ook zo vaak verouderde informatie tegen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Ardan schreef:Even relativeren: op de 'echte' wikipedia kom je ook zo vaak verouderde informatie tegen.
Ja, best veel eigenlijk :P
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Thom91 »

Ardan schreef:Even relativeren: op de 'echte' wikipedia kom je ook zo vaak verouderde informatie tegen.
En dat moet dan iets zijn wat veroudering op onze pagina goedpraat?
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3402
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Zugführer »

Maar op wikipedia mogen ook geen artikels gemaakt worden over "niet-encyclopedische" onderwerpen wat in het geval van onze wiki vertaald zou kunnen worden naar allerlei buslijnen in Duitsland waar geen enkele Nederlander ooit in geïnteresseerd zal zijn. Maar de grens tussen "de moeite waard om op de wiki te zetten" en "totaal oninteressant" is nogal arbitrair
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9128
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door regenmaker »

Thom91 schreef:En dat moet dan iets zijn wat veroudering op onze pagina goedpraat?
Nee maar ardan doelt op: het volledig foutloos zijn de wiki gaat NOOIT gebeuren, wees realistisch. Nederland is nooit compleet, er blijven altijd wijzigingen.
Zugführer schreef:Maar op wikipedia mogen ook geen artikels gemaakt worden over "niet-encyclopedische" onderwerpen wat in het geval van onze wiki vertaald zou kunnen worden naar allerlei buslijnen in Duitsland waar geen enkele Nederlander ooit in geïnteresseerd zal zijn. Maar de grens tussen "de moeite waard om op de wiki te zetten" en "totaal oninteressant" is nogal arbitrair
Aan empirische argumenten hebben we niets.
Laatst gewijzigd door regenmaker op ma 29 dec 2014, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:EDIT: Ik kan ze natuurlijk gewoon op mijn eigen pagina gooien, totdat de stop voorbij is. Wat doe ik weer moeilijk. :@
En als het besluit definitief wordt of zo uitvalt dat bepaalde pagina's niet geplaatst mogen worden heb je werk voor niets gedaan. Niet om je te demotiveren, maar zoals ik al eerder schreef, doe eens een consequentieanalyse:

1. Wat is de huidige situatie? Zie dit topic
2. Wat wordt de mogelijke situatie? Zie eerdere topics
3. Welke gevolgen kan dat hebben op mijn werk? Zie eerdere topics
4. Wat moet ik nu doen om zo veel mogelijk effect te bereiken met zo weinig mogelijk werk? Beslis zelf...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Pagina's buitenlands OV: tijdelijke stop

Bericht door Jef400 »

Ja, allemaal leuk en aardig. Maar er zijn ook tig historische pagina's die ook niet de volledige route weergeven, maar daar kraait niemand over. ik ben het dan ook absoluut niet eens met dit besluit, ook het grote aantal Belgische pagina's in ogenschouw genomen.

:X

Dan gooien we ook maar elke Belgische pagina's eraf, zijn tenslotte ook irrelevant volgens deze redenering.

:X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten